Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu BHP i ergonomia w przemyśle:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot BHP i ergonomia w przemyśle
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Hubert Fuks <Hubert.Fuks@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hubert Fuks <Hubert.Fuks@zut.edu.pl>, Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP obowiązującymi w uczelni, ergonomią pracy i ochroną przeciwpożarową

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie BHP wg Kodeksu Pracy. Definicja wypadku w pracy. Przyczyny wypadków.1
T-W-2Zagrożenia i czynniki szkodliwe w miejscu pracy. Omówienie profilaktyki przy wybranych czynnikach szkodliwych, jak (np. hałas, wibracje, pyły).1
T-W-3Zasady bezpiecznej obsługi maszyn w miejscu pracy. Certyfikaty bezpieczeństwa maszyn, wymagania zasadnicze i minimalne1
T-W-4Zagrożenia porażeniem prądem. Czynności przy wypadku z porażeniem prądem1
T-W-5Zagrożenia pożarowe. Postępowanie w przypadku pożaru w miejscu pracy1
T-W-6Wybrane zagadnienia pracy na wysokości. Zasady prawidłowej obsługi drabin.1
T-W-7Transport mechaniczny i ręczny w miejscu pracy. Normy dźwigania ręcznego.1
T-W-8Ergonomia. Cele i zasady dobrej ergonomii. Podejście koncepcyjne i korekcyjne w ergonomicznej organizacji i zarządzaniu miejscem pracy1
T-W-9Ergonomiczne wymagania odnośnie pomieszczeń pracy.1
T-W-10Zagadnienia BHP i ergonomii w pracy w biurze.1
T-W-11Ergonomia a koncepcja Lean Management w organizacji produkcji.1
T-W-12Ryzyko zawodowe. Czynniki do określania ryzyka zawodowego1
T-W-13Pierwsza pomoc przy wypadku w pracy. Obowiązki pracownika w sytuacji wypadkowej. Najczęstsze urazy w pracy.1
T-W-14Test na zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Zapoznanie z wymaganiami BHP10
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: Ocena słowna prowadzona w trakcie zajęć odnosząca się do odpowiedzi na stawiane pytania wskazująca na występujące braki lub nieprawidłowe rozwiązania problemów bhp. Ukierunkowuje nauczanie oraz pomaga studentowi w uczeniu się. Przy ocenie słownej używane są określenia: prawidłowo; nieprawidłowo; dobrze ale należy uwzględnić ......; prawie dobrze ale należy poprawić....
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca przygotowany referat ze wskazaniem braków w opracowaniu. Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A11_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu ergonomii pracy, zasad bezpieczeństwa pracy i ochrony p/poż
ZIIP_1A_W09C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A11_U01
Ma przygotowanie do stosowania zasad BHP, p/poż i stosowania wiedzy o ergonomii pracy w praktyce
ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U17C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A11_K01
ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, zasad p/poż i potrzeby doskonalenia ergonomii pracy
ZIIP_1A_K02, ZIIP_1A_K06, ZIIP_1A_K05C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A11_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu ergonomii pracy, zasad bezpieczeństwa pracy i ochrony p/poż
2,0
3,0ma podstawową wiedzę z zakresu ergonomii pracy, zasad bezpieczeństwa pracy i zasad ochrony p/poż
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A11_U01
Ma przygotowanie do stosowania zasad BHP, p/poż i stosowania wiedzy o ergonomii pracy w praktyce
2,0
3,0Student umie stosować zasady BHP, p/poż i zasady zdobywania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A11_K01
ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, zasad p/poż i potrzeby doskonalenia ergonomii pracy
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby przestrzeganiaę zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, zasad ochrony p/poż, doskonalenia ergonomii pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. pod redakcją Danuty Koradeckej, Nauka o pracy-bezpieczeństwo, higiena, ergonomia, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2000
  2. Dz.U.07.128.897 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1) z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach (Dz. U. z dnia 18 lipca 2007 r.), Warszawa, 2007
  3. Marian Ryng, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1985, poradnik
  4. Plewka, Taraszkiewicz, Uczymy się uczyć, Pedagogium Wydawnictwo OR TWP, Szczecin, 2010
  5. pod redakcją Danuty Koradeckej, Nauka o pracy-bezpieczeństwo, higiena, ergonomia, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2000
  6. Plewka, Taraszkiewicz, Uczymy się uczyć, Pedagogium Wydawnictwo OR TWP, Szczecin, 2010
  7. Marian Ryng, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1985, poradnik

Literatura dodatkowa

  1. Kancelaria Sejmu RP, http://isap.sejm.gov.pl, 2012, internetowy system aktów prawnych
  2. Centralny Instytut Ochrony Pracy, www.ciop.pl, Warszawa, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie BHP wg Kodeksu Pracy. Definicja wypadku w pracy. Przyczyny wypadków.1
T-W-2Zagrożenia i czynniki szkodliwe w miejscu pracy. Omówienie profilaktyki przy wybranych czynnikach szkodliwych, jak (np. hałas, wibracje, pyły).1
T-W-3Zasady bezpiecznej obsługi maszyn w miejscu pracy. Certyfikaty bezpieczeństwa maszyn, wymagania zasadnicze i minimalne1
T-W-4Zagrożenia porażeniem prądem. Czynności przy wypadku z porażeniem prądem1
T-W-5Zagrożenia pożarowe. Postępowanie w przypadku pożaru w miejscu pracy1
T-W-6Wybrane zagadnienia pracy na wysokości. Zasady prawidłowej obsługi drabin.1
T-W-7Transport mechaniczny i ręczny w miejscu pracy. Normy dźwigania ręcznego.1
T-W-8Ergonomia. Cele i zasady dobrej ergonomii. Podejście koncepcyjne i korekcyjne w ergonomicznej organizacji i zarządzaniu miejscem pracy1
T-W-9Ergonomiczne wymagania odnośnie pomieszczeń pracy.1
T-W-10Zagadnienia BHP i ergonomii w pracy w biurze.1
T-W-11Ergonomia a koncepcja Lean Management w organizacji produkcji.1
T-W-12Ryzyko zawodowe. Czynniki do określania ryzyka zawodowego1
T-W-13Pierwsza pomoc przy wypadku w pracy. Obowiązki pracownika w sytuacji wypadkowej. Najczęstsze urazy w pracy.1
T-W-14Test na zaliczenie2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Zapoznanie z wymaganiami BHP10
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_A11_W01ma podstawową wiedzę z zakresu ergonomii pracy, zasad bezpieczeństwa pracy i ochrony p/poż
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W09ma wiedzę o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP obowiązującymi w uczelni, ergonomią pracy i ochroną przeciwpożarową
Treści programoweT-W-1Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie BHP wg Kodeksu Pracy. Definicja wypadku w pracy. Przyczyny wypadków.
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawową wiedzę z zakresu ergonomii pracy, zasad bezpieczeństwa pracy i zasad ochrony p/poż
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_A11_U01Ma przygotowanie do stosowania zasad BHP, p/poż i stosowania wiedzy o ergonomii pracy w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U11ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIIP_1A_U17ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP obowiązującymi w uczelni, ergonomią pracy i ochroną przeciwpożarową
Treści programoweT-W-1Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie BHP wg Kodeksu Pracy. Definicja wypadku w pracy. Przyczyny wypadków.
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie stosować zasady BHP, p/poż i zasady zdobywania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_A11_K01ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, zasad p/poż i potrzeby doskonalenia ergonomii pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ZIIP_1A_K05ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami BHP obowiązującymi w uczelni, ergonomią pracy i ochroną przeciwpożarową
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby przestrzeganiaę zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, zasad ochrony p/poż, doskonalenia ergonomii pracy
3,5
4,0
4,5
5,0