Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika z wytrzymałością materiałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika z wytrzymałością materiałów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Gutowski <Pawel.Gutowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Bajwoluk <Artur.Bajwoluk@zut.edu.pl>, Paweł Gutowski <Pawel.Gutowski@zut.edu.pl>, Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl>, Marta Rybkiewicz <Marta.Abrahamowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,50,15zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,50,35zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki - w tym podstawy rachunku różniczkowego i całkowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami mechaniki ogólnej.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami obliczeń wytrzymałościowych prostych układów prętowych pracujących na rozciąganie, ściskanie, ścinanie, skręcanie i zginanie.
C-3Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statycznej prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz ukształtowanie umiejętności opisu i analizy ruchu punktu oraz prostych przypadków ruchu bryły sztywnej
C-4Ukształtowanie umiejętnośći prowadzenia analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie, ściskanie i skręcanie oraz ukształtowanie umiejętności prowadzenia obliczeń wytrzymałościowych belek statycznie wyznaczalnych
C-5Praktyczne zapoznanie studentów z podstawowymi próbami wytrzymałościowymi i urządzeniami stosowanymi do ich przeprowadzania oraz ukształtowanie umiejętności analizy uzyskiwanych wyników badań doświadczalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Płaski zbieżny układ sił - metoda geometryczna2
T-A-2Płaski zbieżny układ sił - metoda analityczna (równania równowagi)2
T-A-3Moment siły względem punktu. Płaski dowolny układ sił - równania równowagi2
T-A-4Tarcie ślizgowe i tarcie toczne2
T-A-5Moment siły względem osi. Przestrzenny dowolny układ sił2
T-A-6Środki ciężkości - wydanie pracy domowej. Kolokwium nr 12
T-A-7Kinematyka punktu - równania ruchu, prędkości i przyspieszenia2
T-A-8Ruch obrotowy, przekazywanie ruchu2
T-A-9Dynamika punktu. Dynamika ruchu obrotowego2
T-A-10Wytrzymałość materiałów. Układy prętowe statycznie wyznaczalne. Siły w prętach ściskanych i rozciąganych. Podstawowy warunek wytrzymałościowy pręta rozciąganego2
T-A-11Prawo Hooke'a. Odkształcenia i przemieszczenia w układach prętowych statycznie wyznaczalnych1
T-A-12Układy prętowe statycznie niewyznaczalne, naprężenia termiczne i naprężenia montażowe2
T-A-13Skręcanie prętów o przekroju kołowym - obliczenia minimalnej średnicy pręta skręcanego2
T-A-14Zginanie - belki statycznie wyznaczalne. Wykresy sił tnących i momentów zginających1
T-A-15Zginanie - belki statycznie wyznaczalne. Wyznaczanie dopuszczalnych obciążeń przy zadanym przekroju. Dobór przekroju przy zadanym obciążeniu2
T-A-16Kolokwium nr 22
30
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające (w tym omówienie zasad BHP, które muszą być zachowane w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych)1
T-L-2Statyczna próba rozciągania metali2
T-L-3Próba statyczna ściskania metali. Próba udarności1
T-L-4Próba ścinania1
T-L-5Pomiary twardości2
T-L-6Kolokwium nr 11
T-L-7Wyznaczanie modułu Younga, umownej granicy proporcjonalności i umownej granicy plastyczności1
T-L-8Wyboczenie1
T-L-9Pomiary naprężeń przy pomocy tensometrów oporowych2
T-L-10Badanie metali na zmęczenie1
T-L-11Twierdzenie Maxvella. Wyznaczanie reakcji belki statycznie niewyznaczalnej1
T-L-12Kolokwium nr 21
15
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe z mechaniki. Prawa Newtona. Jednostki siły. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje.2
T-W-2Płaski zbieżny układ sił. Wypadkowa sił zbieżnych. Równowaga płaskiego układu sił zbieżnych. Twierdzenie o równowadze trzech sił. Równania równowagi płaskiego układu sił zbieżnych.2
T-W-3Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił.2
T-W-4Tarcie i prawa tarcia.2
T-W-5Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi. Moment siły względem osi. Dowolny przestrzenny układ sił - równania równowagi.2
T-W-6Środki ciężkości bryły, powierzchni i linii.1
T-W-7Kinematyka punktu: a) równania ruchu punktu, b) prędkość i przyspieszenie punktu.2
T-W-8Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego. Prędkości i przyspieszenia w ruchu płaskim.2
T-W-9Dynamika punktu. Równanie różniczkowe ruchu punktu.1
T-W-10Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej.2
T-W-11Momenty bezwładności. Dynamika ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego.1
T-W-12Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia z wytrzymałości materiałów. Naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia. Modele (materiału, elementu konstrukcyjnego i siły) - przyjmowane w wytrzymałości materiałów.2
T-W-13Zasada superpozycji. Prawo Hooke'a dla jednoosiowego stanu naprężenia.1
T-W-14Rozciąganie i ściskanie prętów - układy prętowe statycznie wyznaczalne.2
T-W-15Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia termiczne i naprężenia montażowe.2
T-W-16Skręcanie prętów o przekroju kołowym2
T-W-17Zginanie. Wykresy sił tnących i momentów gnących. Naprężenia normalne przy zginaniu prostym.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Praca samodzielna - rozwiązywanie zadań domowych, przygotowanie się do kolejnych ćwiczeń, przygotowywanie się do okresowych sprawdzianów i kolokwiów7
A-A-2Konsultacje1
A-A-3uczestnictwo w zajęciach30
38
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo we wszystkich zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do kolejnych ćwiczeń, opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń, przygotowanie do kolokwiów.23
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Pogłębianie i porządkowanie swojej wiedzy na podstawie podanej literatury5
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Egzamin końcowy3
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie całej grupy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne: a) pokaz i omówienie próby wytrzymałościowej przez prowadzącego zajęcia, b) pokaz i omówienie próby przez prowadzącego zajęcia i samodzielne prowadzenie dalszych badań przez studentów - pod nadzorem prowadzącego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych prac domowych.
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych sprawozdań
S-3Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń audytoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch pisemnych kolokwiów i dwóch sprawdzianów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch kolokwiów i oddanych sprawozdań.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej (105 min.) i odpowiedzi ustnej. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analiz statycznych prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz wiedzę niezbędną do opisu kinematyki i dynamiki ruchu punktu oraz kinematyki ruchu obrotowego i płaskiego bryły sztywnej.
ZIIP_1A_W02, ZIIP_1A_W14C-1T-W-10, T-W-2, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-9, T-A-8M-1, M-2S-5
ZIIP_1A_IJZ/04_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analiz wytrzymałościwych prostych układów prętowych pracujących na rozciąganie, ściskanie, ścinanie, skręcanie i zginanie oraz powinien umieć opisać zjawisko wyboczenia.
ZIIP_1A_W02, ZIIP_1A_W07, ZIIP_1A_W14C-2T-W-16, T-W-14, T-W-12, T-W-15, T-W-13, T-W-17, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-10M-1, M-2S-3, S-1, S-5
ZIIP_1A_IJZ/04_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę na temat metodyki przeprowadzania podstawowych prób wytrzymałościowych oraz podstaw doświadczalnej analizy odkształceń i naprężeń.
ZIIP_1A_W04, ZIIP_1A_W07, ZIIP_1A_W09C-5T-L-7, T-L-11, T-L-8, T-L-4, T-L-9, T-L-2, T-L-5, T-L-10, T-L-3M-3S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy statyczne prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze. Powinien umieć także przeprowadzić analizę ruchu punktu i analizę prostych przypadków ruchu bryły sztywnej.
ZIIP_1A_U02, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U19, ZIIP_1A_U22C-3T-W-10, T-W-2, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-9, T-A-8M-1, M-2S-3, S-1, S-5
ZIIP_1A_IJZ/04_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umieć przeprowadzić analizy wytrzymałościowe prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie lub ściskanie. Powinien umieć przeprowadzić analizę wytrzymałościową prętów skręcanych.
ZIIP_1A_U02, ZIIP_1A_U15, ZIIP_1A_U22C-5, C-4T-W-16, T-W-14, T-W-12, T-W-15, T-W-13, T-W-17, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-10M-1, M-3, M-2S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość konieczności prowadzenia szczegółowych analiz wytrzymałościowych tworzonych i eksploatowanych obiektów i ich poszczególnych elementów
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K03C-3, C-4T-W-16, T-W-14, T-W-15, T-W-17, T-L-8, T-L-4, T-L-9, T-L-2, T-L-10, T-L-3, T-A-12, T-A-13, T-A-10M-1, M-3, M-2S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analiz statycznych prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz wiedzę niezbędną do opisu kinematyki i dynamiki ruchu punktu oraz kinematyki ruchu obrotowego i płaskiego bryły sztywnej.
2,0- Student nie zna jednostek takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, prędkość, przyspieszenie. - Nie potrafi zdefiniować pojęcia momentu siły wzglądem punktu i momentu siły względem osi. - Nie potrafi zdefiniować warunków równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Nie potrafi zdefiniować warunków równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Nie potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu i ruch obrotowy bryły sztywnej. - Nie zna praw Newtona. - Nie zna prawa zachowania energii mechanicznej.
3,0- Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły wzglądem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowoln układu sił. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch punktu i ruch obrotowy bryły sztywnej. - Zna prawa Newtona. - Zna prawo zachowania energii mechanicznej.
3,5- Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły wzglądem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch punktu i i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch obrotowy bryły sztywnej i zdefiniować zależności zachodzące między nimi.. - Potrafi opisać zjawisko tarcia i zna prawa tarcia. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu i potrafi obliczyć promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu obrotowego. - Zna prawa Newtona. - Zna prawo zachowania energii mechanicznej.
4,0- Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły wzglądem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch punktu i i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch obrotowy bryły sztywnej i zdefiniować zależności zachodzące między nimi.. - Potrafi opisać zjawisko tarcia i zna prawa tarcia. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu i potrafi obliczyć promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu obrotowego. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu postępowego i ruchu obrotowego. - Zna prawa Newtona. - Zna prawo zachowania energii mechanicznej. - Potrafi sformułować równania równowagi dla płaskiego dowolnego i przestrzennego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi. - Potrafi zformułować równania równowagi i dla układów, w których występuje tarcie.
4,5Wymagania takie same jak na ocenę 4,0, plus umiejętność przeprowadzenia analizy efektywności wybranej procedury obliczeniowej i umiejętność znajdywania rozwiązań alternatywnych.
5,0Wymagania takie same jak na ocenę 4,5, plus umiejętność wskazania możliwości praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu mechaniki.
ZIIP_1A_IJZ/04_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analiz wytrzymałościwych prostych układów prętowych pracujących na rozciąganie, ściskanie, ścinanie, skręcanie i zginanie oraz powinien umieć opisać zjawisko wyboczenia.
2,0- Student nie potrafi rozwiązać prostych, statycznie wyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie - Nie potrafi zdefiniować takich pojęć, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Nie potrafi zdefiniować warunkiów wytrzymałościowych dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych i dla belek. - Nie potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia.
3,0- Student potrafi zdefiniować takice pojęcia, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych i dla belek - Potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie (obliczyć naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia). - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe prostych, statycznie wyznaczalnych belek
3,5- Student potrafi zdefiniować takice pojęcia, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanychi dla belek. - Potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. - Umie odróżnić układ statycznie wyznaczalny od układu statycznie niewyznaczalnego. - Zna zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe prostych, statycznie wyznaczalnych belek. - Potrafi napisać równania równowagi i związki geometryczne w przypadku prostych statycznie niewyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie.
4,0- Student potrafi zdefiniować takice pojęcia, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych i dla belek. - Potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. - Zna zasadę superpozycji. - Potrafi odróżnić układ statycznie wyznaczalny od układu statycznie niewyznaczalnego. - Zna zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych. - Potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe prostych, ststycznie wyznaczalnych belek. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na ściskanie lub rozciąganie. - Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe w układach pretowych.
4,5- Student potrafi zdefiniować takice pojęcia, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych i dla belek. - Potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. - Potrafi zdefiniować układ liniowy. - Zna i potrafi praktycznie wykorzystać zasadę superpozycji. - Potrafi odróżnić układ statycznie wyznaczalny od układu statycznie niewyznaczalnego. - Zna zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych. - Potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe prostych, statycznie wyznaczalnych belek. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe w układach prętowych. - Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania.
5,0- Student potrafi zdefiniować takice pojęcia, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych i dla belek. - Potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. - Potrafi zdefiniować układ liniowy. - Zna i potrafi praktycznie wykorzystać zasadę superpozycji. - Potrafi odróżnić układ statycznie wyznaczalny od układu statycznie niewyznaczalnego. - Zna zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych. - Potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe prostych, statycznie wyznaczalnych belek. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe w układach prętowych. - Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania. - Potrafi wskazać słabe ogniwo analizowanego układu i potrafi zaproponować sposób jego eliminacji.
ZIIP_1A_IJZ/04_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę na temat metodyki przeprowadzania podstawowych prób wytrzymałościowych oraz podstaw doświadczalnej analizy odkształceń i naprężeń.
2,0- Student nie potrafi zdefiniować wskaźników wytrzymałościowych i innych wielkości wyznaczanych w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0- Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby.
3,5- Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. - Potrafi poprawnie opracować wyniki badań.
4,0- Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. - Potrafi poprawnie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki.
4,5- Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. - Potrafi poprawnie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki. - Potrafi uzasadnić konieczność przeprowadzania danej próby/pomiaru dla rzeczywistych układów.
5,0- Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. - Potrafi poprawnie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki. - Potrafi uzasadnić konieczność przeprowadzania danej próby/pomiaru dla rzeczywistych układów i omówić konsekwencje zaniechania przeprowadzenia takich badąń. - Potrafi omówić konsekwencje błędnego/niestarannego - niezgodnego z normami przygotowania próbek i urządzeń pomiarowych do badań na wynik pomiaru.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy statyczne prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze. Powinien umieć także przeprowadzić analizę ruchu punktu i analizę prostych przypadków ruchu bryły sztywnej.
2,0- Student nie potrafi napisać równań równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił. - Nie potrafi napisać równania momentu siły względem punktu. - Nie potrafi napisać równania momentu siły względem osi. - Nie potrafi napisać równań równowagi dla przestrzennego dowolnego układu sił. - Nie potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy znanych prostych równaniach ruchu.
3,0- Student potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił oraz dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy znanych równaniach ruchu.
3,5- Student potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi napisać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu. Potrafi obliczyć promień krzywizny - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy przeniesieniu ruchu obrotowego
4,0- Student potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił. - Potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi napisać równania ruchu punktu, a następnie obliczyć jego prędkości i przyspieszenie. Potrafi obliczyć promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy przeniesieniu ruchu postępowego i obrotowego.
4,5- Student potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił oraz potrafi napisać równania alternatywne. - Potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi przeprowadzić pełną analizę ruchu punktu. - Potrafi przeprowadzić pełną analizę ruchu w przypadku przeniesienia ruchu postępowego i obrotowego.
5,0- Student potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił oraz potrafi zaproponować alternatywny - układ (układy) równań i uzasadnić, który z nich jest najlepszy. - Potrafi przeprowadzić pełna analizę ruchu punktu. - Potrafi przeprowadzić pełną analizę ruchu w przypadku przeniesienia ruchu postępowego i obrotowego. Potrafi przeprowadzić analizę efektywności wybranej procedury obliczeniowej.
ZIIP_1A_IJZ/04_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umieć przeprowadzić analizy wytrzymałościowe prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie lub ściskanie. Powinien umieć przeprowadzić analizę wytrzymałościową prętów skręcanych.
2,0- Student nie potrafi rozwiązać prostych, statycznie wyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia).
3,0- Student potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia). - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi.
3,5- Student potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi napisać równania równowagi i związki geometryczne w przypadku prostych statycznie niewyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie.
4,0- Student potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na ściskanie lub rozciąganie. Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe.
4,5- Student potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe. - Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania.
5,0- Student potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na ściskanie lub rozciąganie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe. - Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania. Potrafi wskazać słabe ogniwo analizowanego układu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość konieczności prowadzenia szczegółowych analiz wytrzymałościowych tworzonych i eksploatowanych obiektów i ich poszczególnych elementów
2,0
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Leyko J., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 2010, t. 1 Statyka i kinematyka, t. 2 - Dynamika
  2. Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2009
  3. Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 1978, t. 1 - Statyka, t. 2 - Kinematyka i dynamika
  4. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 2009
  5. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2011, t. 1 i t. 2
  6. Banasiak M., Grossman K., Trombski M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 1998
  7. Orłoś Z., Doświadczalna analiza odkształceń i naprężeń, WNT, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Meriam J.L., Kraige L.G., Engineering Mechanics, John Wiley and Sons, New York, 1987, V. 1 - Statics
  2. Giergiel J., Uhl T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 1987
  3. Niezgodziński M. E., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 1997
  4. ....., Polskie Normy, 2017, aktualnie obowiązujące dla danej próby

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Płaski zbieżny układ sił - metoda geometryczna2
T-A-2Płaski zbieżny układ sił - metoda analityczna (równania równowagi)2
T-A-3Moment siły względem punktu. Płaski dowolny układ sił - równania równowagi2
T-A-4Tarcie ślizgowe i tarcie toczne2
T-A-5Moment siły względem osi. Przestrzenny dowolny układ sił2
T-A-6Środki ciężkości - wydanie pracy domowej. Kolokwium nr 12
T-A-7Kinematyka punktu - równania ruchu, prędkości i przyspieszenia2
T-A-8Ruch obrotowy, przekazywanie ruchu2
T-A-9Dynamika punktu. Dynamika ruchu obrotowego2
T-A-10Wytrzymałość materiałów. Układy prętowe statycznie wyznaczalne. Siły w prętach ściskanych i rozciąganych. Podstawowy warunek wytrzymałościowy pręta rozciąganego2
T-A-11Prawo Hooke'a. Odkształcenia i przemieszczenia w układach prętowych statycznie wyznaczalnych1
T-A-12Układy prętowe statycznie niewyznaczalne, naprężenia termiczne i naprężenia montażowe2
T-A-13Skręcanie prętów o przekroju kołowym - obliczenia minimalnej średnicy pręta skręcanego2
T-A-14Zginanie - belki statycznie wyznaczalne. Wykresy sił tnących i momentów zginających1
T-A-15Zginanie - belki statycznie wyznaczalne. Wyznaczanie dopuszczalnych obciążeń przy zadanym przekroju. Dobór przekroju przy zadanym obciążeniu2
T-A-16Kolokwium nr 22
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające (w tym omówienie zasad BHP, które muszą być zachowane w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych)1
T-L-2Statyczna próba rozciągania metali2
T-L-3Próba statyczna ściskania metali. Próba udarności1
T-L-4Próba ścinania1
T-L-5Pomiary twardości2
T-L-6Kolokwium nr 11
T-L-7Wyznaczanie modułu Younga, umownej granicy proporcjonalności i umownej granicy plastyczności1
T-L-8Wyboczenie1
T-L-9Pomiary naprężeń przy pomocy tensometrów oporowych2
T-L-10Badanie metali na zmęczenie1
T-L-11Twierdzenie Maxvella. Wyznaczanie reakcji belki statycznie niewyznaczalnej1
T-L-12Kolokwium nr 21
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe z mechaniki. Prawa Newtona. Jednostki siły. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje.2
T-W-2Płaski zbieżny układ sił. Wypadkowa sił zbieżnych. Równowaga płaskiego układu sił zbieżnych. Twierdzenie o równowadze trzech sił. Równania równowagi płaskiego układu sił zbieżnych.2
T-W-3Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił.2
T-W-4Tarcie i prawa tarcia.2
T-W-5Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi. Moment siły względem osi. Dowolny przestrzenny układ sił - równania równowagi.2
T-W-6Środki ciężkości bryły, powierzchni i linii.1
T-W-7Kinematyka punktu: a) równania ruchu punktu, b) prędkość i przyspieszenie punktu.2
T-W-8Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego. Prędkości i przyspieszenia w ruchu płaskim.2
T-W-9Dynamika punktu. Równanie różniczkowe ruchu punktu.1
T-W-10Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej.2
T-W-11Momenty bezwładności. Dynamika ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego.1
T-W-12Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia z wytrzymałości materiałów. Naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia. Modele (materiału, elementu konstrukcyjnego i siły) - przyjmowane w wytrzymałości materiałów.2
T-W-13Zasada superpozycji. Prawo Hooke'a dla jednoosiowego stanu naprężenia.1
T-W-14Rozciąganie i ściskanie prętów - układy prętowe statycznie wyznaczalne.2
T-W-15Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia termiczne i naprężenia montażowe.2
T-W-16Skręcanie prętów o przekroju kołowym2
T-W-17Zginanie. Wykresy sił tnących i momentów gnących. Naprężenia normalne przy zginaniu prostym.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Praca samodzielna - rozwiązywanie zadań domowych, przygotowanie się do kolejnych ćwiczeń, przygotowywanie się do okresowych sprawdzianów i kolokwiów7
A-A-2Konsultacje1
A-A-3uczestnictwo w zajęciach30
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo we wszystkich zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do kolejnych ćwiczeń, opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń, przygotowanie do kolokwiów.23
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Pogłębianie i porządkowanie swojej wiedzy na podstawie podanej literatury5
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Egzamin końcowy3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analiz statycznych prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz wiedzę niezbędną do opisu kinematyki i dynamiki ruchu punktu oraz kinematyki ruchu obrotowego i płaskiego bryły sztywnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W02ma wiedzę z fizyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
ZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami mechaniki ogólnej.
Treści programoweT-W-10Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej.
T-W-2Płaski zbieżny układ sił. Wypadkowa sił zbieżnych. Równowaga płaskiego układu sił zbieżnych. Twierdzenie o równowadze trzech sił. Równania równowagi płaskiego układu sił zbieżnych.
T-W-11Momenty bezwładności. Dynamika ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego.
T-W-9Dynamika punktu. Równanie różniczkowe ruchu punktu.
T-W-1Pojęcia podstawowe z mechaniki. Prawa Newtona. Jednostki siły. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje.
T-W-7Kinematyka punktu: a) równania ruchu punktu, b) prędkość i przyspieszenie punktu.
T-W-3Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił.
T-W-4Tarcie i prawa tarcia.
T-W-5Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi. Moment siły względem osi. Dowolny przestrzenny układ sił - równania równowagi.
T-W-6Środki ciężkości bryły, powierzchni i linii.
T-W-8Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego. Prędkości i przyspieszenia w ruchu płaskim.
T-A-3Moment siły względem punktu. Płaski dowolny układ sił - równania równowagi
T-A-1Płaski zbieżny układ sił - metoda geometryczna
T-A-2Płaski zbieżny układ sił - metoda analityczna (równania równowagi)
T-A-4Tarcie ślizgowe i tarcie toczne
T-A-5Moment siły względem osi. Przestrzenny dowolny układ sił
T-A-7Kinematyka punktu - równania ruchu, prędkości i przyspieszenia
T-A-9Dynamika punktu. Dynamika ruchu obrotowego
T-A-8Ruch obrotowy, przekazywanie ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykłady - metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie całej grupy.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej (105 min.) i odpowiedzi ustnej. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- Student nie zna jednostek takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, prędkość, przyspieszenie. - Nie potrafi zdefiniować pojęcia momentu siły wzglądem punktu i momentu siły względem osi. - Nie potrafi zdefiniować warunków równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Nie potrafi zdefiniować warunków równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Nie potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu i ruch obrotowy bryły sztywnej. - Nie zna praw Newtona. - Nie zna prawa zachowania energii mechanicznej.
3,0- Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły wzglądem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowoln układu sił. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch punktu i ruch obrotowy bryły sztywnej. - Zna prawa Newtona. - Zna prawo zachowania energii mechanicznej.
3,5- Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły wzglądem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch punktu i i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch obrotowy bryły sztywnej i zdefiniować zależności zachodzące między nimi.. - Potrafi opisać zjawisko tarcia i zna prawa tarcia. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu i potrafi obliczyć promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu obrotowego. - Zna prawa Newtona. - Zna prawo zachowania energii mechanicznej.
4,0- Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, prędkość, przyspieszenie. - Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły wzglądem punktu i momentu siły względem osi. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił. - Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch punktu i i zdefiniować zależności zachodzące między nimi. - Potrafi opisać wielkości charakteryzujące ruch obrotowy bryły sztywnej i zdefiniować zależności zachodzące między nimi.. - Potrafi opisać zjawisko tarcia i zna prawa tarcia. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu i potrafi obliczyć promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu obrotowego. - Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu postępowego i ruchu obrotowego. - Zna prawa Newtona. - Zna prawo zachowania energii mechanicznej. - Potrafi sformułować równania równowagi dla płaskiego dowolnego i przestrzennego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi. - Potrafi zformułować równania równowagi i dla układów, w których występuje tarcie.
4,5Wymagania takie same jak na ocenę 4,0, plus umiejętność przeprowadzenia analizy efektywności wybranej procedury obliczeniowej i umiejętność znajdywania rozwiązań alternatywnych.
5,0Wymagania takie same jak na ocenę 4,5, plus umiejętność wskazania możliwości praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu mechaniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/04_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analiz wytrzymałościwych prostych układów prętowych pracujących na rozciąganie, ściskanie, ścinanie, skręcanie i zginanie oraz powinien umieć opisać zjawisko wyboczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W02ma wiedzę z fizyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
ZIIP_1A_W07ma podstawową wiedzę z nauki o materiałach
ZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami obliczeń wytrzymałościowych prostych układów prętowych pracujących na rozciąganie, ściskanie, ścinanie, skręcanie i zginanie.
Treści programoweT-W-16Skręcanie prętów o przekroju kołowym
T-W-14Rozciąganie i ściskanie prętów - układy prętowe statycznie wyznaczalne.
T-W-12Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia z wytrzymałości materiałów. Naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia. Modele (materiału, elementu konstrukcyjnego i siły) - przyjmowane w wytrzymałości materiałów.
T-W-15Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia termiczne i naprężenia montażowe.
T-W-13Zasada superpozycji. Prawo Hooke'a dla jednoosiowego stanu naprężenia.
T-W-17Zginanie. Wykresy sił tnących i momentów gnących. Naprężenia normalne przy zginaniu prostym.
T-A-11Prawo Hooke'a. Odkształcenia i przemieszczenia w układach prętowych statycznie wyznaczalnych
T-A-12Układy prętowe statycznie niewyznaczalne, naprężenia termiczne i naprężenia montażowe
T-A-13Skręcanie prętów o przekroju kołowym - obliczenia minimalnej średnicy pręta skręcanego
T-A-10Wytrzymałość materiałów. Układy prętowe statycznie wyznaczalne. Siły w prętach ściskanych i rozciąganych. Podstawowy warunek wytrzymałościowy pręta rozciąganego
Metody nauczaniaM-1Wykłady - metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie całej grupy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń audytoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch pisemnych kolokwiów i dwóch sprawdzianów.
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych prac domowych.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej (105 min.) i odpowiedzi ustnej. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- Student nie potrafi rozwiązać prostych, statycznie wyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie - Nie potrafi zdefiniować takich pojęć, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Nie potrafi zdefiniować warunkiów wytrzymałościowych dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych i dla belek. - Nie potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia.
3,0- Student potrafi zdefiniować takice pojęcia, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych i dla belek - Potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie (obliczyć naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia). - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe prostych, statycznie wyznaczalnych belek
3,5- Student potrafi zdefiniować takice pojęcia, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanychi dla belek. - Potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. - Umie odróżnić układ statycznie wyznaczalny od układu statycznie niewyznaczalnego. - Zna zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe prostych, statycznie wyznaczalnych belek. - Potrafi napisać równania równowagi i związki geometryczne w przypadku prostych statycznie niewyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie.
4,0- Student potrafi zdefiniować takice pojęcia, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych i dla belek. - Potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. - Zna zasadę superpozycji. - Potrafi odróżnić układ statycznie wyznaczalny od układu statycznie niewyznaczalnego. - Zna zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych. - Potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe prostych, ststycznie wyznaczalnych belek. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na ściskanie lub rozciąganie. - Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe w układach pretowych.
4,5- Student potrafi zdefiniować takice pojęcia, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych i dla belek. - Potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. - Potrafi zdefiniować układ liniowy. - Zna i potrafi praktycznie wykorzystać zasadę superpozycji. - Potrafi odróżnić układ statycznie wyznaczalny od układu statycznie niewyznaczalnego. - Zna zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych. - Potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe prostych, statycznie wyznaczalnych belek. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe w układach prętowych. - Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania.
5,0- Student potrafi zdefiniować takice pojęcia, jak: wytrzymałośc materiału, naprężenie, odkształcenie. - Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych i ściskanych osiowo oraz dla prętów skręcanych i dla belek. - Potrafi zdefiniować prawa Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. - Potrafi zdefiniować układ liniowy. - Zna i potrafi praktycznie wykorzystać zasadę superpozycji. - Potrafi odróżnić układ statycznie wyznaczalny od układu statycznie niewyznaczalnego. - Zna zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych. - Potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe prostych, statycznie wyznaczalnych belek. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe w układach prętowych. - Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania. - Potrafi wskazać słabe ogniwo analizowanego układu i potrafi zaproponować sposób jego eliminacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/04_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę na temat metodyki przeprowadzania podstawowych prób wytrzymałościowych oraz podstaw doświadczalnej analizy odkształceń i naprężeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W04ma wiedzę z zakresu planowania i przeprowadzania prostych eksperymentów badawczych (w tym symulacji komputerowej)
ZIIP_1A_W07ma podstawową wiedzę z nauki o materiałach
ZIIP_1A_W09ma wiedzę o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-5Praktyczne zapoznanie studentów z podstawowymi próbami wytrzymałościowymi i urządzeniami stosowanymi do ich przeprowadzania oraz ukształtowanie umiejętności analizy uzyskiwanych wyników badań doświadczalnych
Treści programoweT-L-7Wyznaczanie modułu Younga, umownej granicy proporcjonalności i umownej granicy plastyczności
T-L-11Twierdzenie Maxvella. Wyznaczanie reakcji belki statycznie niewyznaczalnej
T-L-8Wyboczenie
T-L-4Próba ścinania
T-L-9Pomiary naprężeń przy pomocy tensometrów oporowych
T-L-2Statyczna próba rozciągania metali
T-L-5Pomiary twardości
T-L-10Badanie metali na zmęczenie
T-L-3Próba statyczna ściskania metali. Próba udarności
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne: a) pokaz i omówienie próby wytrzymałościowej przez prowadzącego zajęcia, b) pokaz i omówienie próby przez prowadzącego zajęcia i samodzielne prowadzenie dalszych badań przez studentów - pod nadzorem prowadzącego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych sprawozdań
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch kolokwiów i oddanych sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- Student nie potrafi zdefiniować wskaźników wytrzymałościowych i innych wielkości wyznaczanych w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0- Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby.
3,5- Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. - Potrafi poprawnie opracować wyniki badań.
4,0- Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. - Potrafi poprawnie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki.
4,5- Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. - Potrafi poprawnie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki. - Potrafi uzasadnić konieczność przeprowadzania danej próby/pomiaru dla rzeczywistych układów.
5,0- Student potrafi poprawnie zdefiniować wskaźniki wytrzymałościowe i inne wielkości wyznaczane w czasie prowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych. - Potrafi opisać zasadę pomiaru, sposób przygotowania próbek do badań oraz warunki i sposób przeprowadzenia badań/próby. - Potrafi poprawnie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki. - Potrafi uzasadnić konieczność przeprowadzania danej próby/pomiaru dla rzeczywistych układów i omówić konsekwencje zaniechania przeprowadzenia takich badąń. - Potrafi omówić konsekwencje błędnego/niestarannego - niezgodnego z normami przygotowania próbek i urządzeń pomiarowych do badań na wynik pomiaru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy statyczne prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze. Powinien umieć także przeprowadzić analizę ruchu punktu i analizę prostych przypadków ruchu bryły sztywnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U02ma umiejętności w zakresie doradztwa technicznego i technologicznego w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U19potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statycznej prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz ukształtowanie umiejętności opisu i analizy ruchu punktu oraz prostych przypadków ruchu bryły sztywnej
Treści programoweT-W-10Praca siły, moc siły, energia kinetyczna i potencjalna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej.
T-W-2Płaski zbieżny układ sił. Wypadkowa sił zbieżnych. Równowaga płaskiego układu sił zbieżnych. Twierdzenie o równowadze trzech sił. Równania równowagi płaskiego układu sił zbieżnych.
T-W-11Momenty bezwładności. Dynamika ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego.
T-W-9Dynamika punktu. Równanie różniczkowe ruchu punktu.
T-W-1Pojęcia podstawowe z mechaniki. Prawa Newtona. Jednostki siły. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje.
T-W-7Kinematyka punktu: a) równania ruchu punktu, b) prędkość i przyspieszenie punktu.
T-W-3Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił.
T-W-4Tarcie i prawa tarcia.
T-W-5Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi. Moment siły względem osi. Dowolny przestrzenny układ sił - równania równowagi.
T-W-6Środki ciężkości bryły, powierzchni i linii.
T-W-8Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. Ruch płaski ciała sztywnego. Prędkości i przyspieszenia w ruchu płaskim.
T-A-3Moment siły względem punktu. Płaski dowolny układ sił - równania równowagi
T-A-1Płaski zbieżny układ sił - metoda geometryczna
T-A-2Płaski zbieżny układ sił - metoda analityczna (równania równowagi)
T-A-4Tarcie ślizgowe i tarcie toczne
T-A-5Moment siły względem osi. Przestrzenny dowolny układ sił
T-A-7Kinematyka punktu - równania ruchu, prędkości i przyspieszenia
T-A-9Dynamika punktu. Dynamika ruchu obrotowego
T-A-8Ruch obrotowy, przekazywanie ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykłady - metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie całej grupy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń audytoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch pisemnych kolokwiów i dwóch sprawdzianów.
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów i oddanych prac domowych.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej (105 min.) i odpowiedzi ustnej. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- Student nie potrafi napisać równań równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił. - Nie potrafi napisać równania momentu siły względem punktu. - Nie potrafi napisać równania momentu siły względem osi. - Nie potrafi napisać równań równowagi dla przestrzennego dowolnego układu sił. - Nie potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy znanych prostych równaniach ruchu.
3,0- Student potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił oraz dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy znanych równaniach ruchu.
3,5- Student potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego dowolnego układu sił. - Potrafi napisać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu. Potrafi obliczyć promień krzywizny - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy przeniesieniu ruchu obrotowego
4,0- Student potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił. - Potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi napisać równania ruchu punktu, a następnie obliczyć jego prędkości i przyspieszenie. Potrafi obliczyć promień krzywizny. - Potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy przeniesieniu ruchu postępowego i obrotowego.
4,5- Student potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił oraz potrafi napisać równania alternatywne. - Potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia. - Potrafi przeprowadzić pełną analizę ruchu punktu. - Potrafi przeprowadzić pełną analizę ruchu w przypadku przeniesienia ruchu postępowego i obrotowego.
5,0- Student potrafi napisać i rozwiązać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił oraz potrafi zaproponować alternatywny - układ (układy) równań i uzasadnić, który z nich jest najlepszy. - Potrafi przeprowadzić pełna analizę ruchu punktu. - Potrafi przeprowadzić pełną analizę ruchu w przypadku przeniesienia ruchu postępowego i obrotowego. Potrafi przeprowadzić analizę efektywności wybranej procedury obliczeniowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/04_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student umieć przeprowadzić analizy wytrzymałościowe prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie lub ściskanie. Powinien umieć przeprowadzić analizę wytrzymałościową prętów skręcanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U02ma umiejętności w zakresie doradztwa technicznego i technologicznego w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIIP_1A_U15potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty (w tym pomiary i symulacja komputerowa), interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z eksperymentów
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-5Praktyczne zapoznanie studentów z podstawowymi próbami wytrzymałościowymi i urządzeniami stosowanymi do ich przeprowadzania oraz ukształtowanie umiejętności analizy uzyskiwanych wyników badań doświadczalnych
C-4Ukształtowanie umiejętnośći prowadzenia analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie, ściskanie i skręcanie oraz ukształtowanie umiejętności prowadzenia obliczeń wytrzymałościowych belek statycznie wyznaczalnych
Treści programoweT-W-16Skręcanie prętów o przekroju kołowym
T-W-14Rozciąganie i ściskanie prętów - układy prętowe statycznie wyznaczalne.
T-W-12Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia z wytrzymałości materiałów. Naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia. Modele (materiału, elementu konstrukcyjnego i siły) - przyjmowane w wytrzymałości materiałów.
T-W-15Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia termiczne i naprężenia montażowe.
T-W-13Zasada superpozycji. Prawo Hooke'a dla jednoosiowego stanu naprężenia.
T-W-17Zginanie. Wykresy sił tnących i momentów gnących. Naprężenia normalne przy zginaniu prostym.
T-A-11Prawo Hooke'a. Odkształcenia i przemieszczenia w układach prętowych statycznie wyznaczalnych
T-A-12Układy prętowe statycznie niewyznaczalne, naprężenia termiczne i naprężenia montażowe
T-A-13Skręcanie prętów o przekroju kołowym - obliczenia minimalnej średnicy pręta skręcanego
T-A-10Wytrzymałość materiałów. Układy prętowe statycznie wyznaczalne. Siły w prętach ściskanych i rozciąganych. Podstawowy warunek wytrzymałościowy pręta rozciąganego
Metody nauczaniaM-1Wykłady - metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne: a) pokaz i omówienie próby wytrzymałościowej przez prowadzącego zajęcia, b) pokaz i omówienie próby przez prowadzącego zajęcia i samodzielne prowadzenie dalszych badań przez studentów - pod nadzorem prowadzącego.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie całej grupy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń audytoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch pisemnych kolokwiów i dwóch sprawdzianów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch kolokwiów i oddanych sprawozdań.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej (105 min.) i odpowiedzi ustnej. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- Student nie potrafi rozwiązać prostych, statycznie wyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia).
3,0- Student potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia). - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi.
3,5- Student potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi napisać równania równowagi i związki geometryczne w przypadku prostych statycznie niewyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie.
4,0- Student potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na ściskanie lub rozciąganie. Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe.
4,5- Student potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe. - Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania.
5,0- Student potrafi rozwiązać statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na ściskanie lub rozciąganie. - Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi. - Potrafi rozwiązać proste, statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie. Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montażowe. - Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania. Potrafi wskazać słabe ogniwo analizowanego układu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/04_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość konieczności prowadzenia szczegółowych analiz wytrzymałościowych tworzonych i eksploatowanych obiektów i ich poszczególnych elementów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statycznej prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz ukształtowanie umiejętności opisu i analizy ruchu punktu oraz prostych przypadków ruchu bryły sztywnej
C-4Ukształtowanie umiejętnośći prowadzenia analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie, ściskanie i skręcanie oraz ukształtowanie umiejętności prowadzenia obliczeń wytrzymałościowych belek statycznie wyznaczalnych
Treści programoweT-W-16Skręcanie prętów o przekroju kołowym
T-W-14Rozciąganie i ściskanie prętów - układy prętowe statycznie wyznaczalne.
T-W-15Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia termiczne i naprężenia montażowe.
T-W-17Zginanie. Wykresy sił tnących i momentów gnących. Naprężenia normalne przy zginaniu prostym.
T-L-8Wyboczenie
T-L-4Próba ścinania
T-L-9Pomiary naprężeń przy pomocy tensometrów oporowych
T-L-2Statyczna próba rozciągania metali
T-L-10Badanie metali na zmęczenie
T-L-3Próba statyczna ściskania metali. Próba udarności
T-A-12Układy prętowe statycznie niewyznaczalne, naprężenia termiczne i naprężenia montażowe
T-A-13Skręcanie prętów o przekroju kołowym - obliczenia minimalnej średnicy pręta skręcanego
T-A-10Wytrzymałość materiałów. Układy prętowe statycznie wyznaczalne. Siły w prętach ściskanych i rozciąganych. Podstawowy warunek wytrzymałościowy pręta rozciąganego
Metody nauczaniaM-1Wykłady - metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne: a) pokaz i omówienie próby wytrzymałościowej przez prowadzącego zajęcia, b) pokaz i omówienie próby przez prowadzącego zajęcia i samodzielne prowadzenie dalszych badań przez studentów - pod nadzorem prowadzącego.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie całej grupy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń audytoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch pisemnych kolokwiów i dwóch sprawdzianów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch kolokwiów i oddanych sprawozdań.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej (105 min.) i odpowiedzi ustnej. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0