Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania inżynierskiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy projektowania inżynierskiego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>, Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl>, Beata Niesterowicz <Beata.Watychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,60,38zaliczenie
wykładyW4 30 2,40,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność stosowania technik grafiki inżynierskiej
W-2Informatyka (elementarna wiedza z zakresu obsługi oprogramowania)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien umieć formułować problem projektowy i rozumieć holistyczny charakter działań projektowych oraz znać strukturę procesu projektowania
C-2Student powinien znać obsługę programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do użytkowania programu komputerowo wspomaganego projektowania2
T-L-2Techniki przestrzennego modelowani części6
T-L-3Projektowanie złożeń części w gotowy wyrób4
T-L-4Techniki opracowania projektowej dokumentacji technicznej2
T-L-5Zaliczenie końcowe1
15
wykłady
T-W-1Projektowanie obiektów i procesów jako podstawowy element działalności inżynierskiej.2
T-W-2Identyfikacja potrzeb klientów. Holistyczne ujęcie procesu projektowania.2
T-W-3Obiekty techniczne w ujęciu systemowym – maszyny, urządzenia i procesy.2
T-W-4Projektowanie techniczne. Struktura procesu projektowania. Formułowanie i analiza problemu, wymagania projektowe, koncypowanie, wartościowanie oraz ocena i wybór rozwiązań.4
T-W-5Wprowadzenie do metodologii projektowania.2
T-W-6Modelowanie geometryczne części. Klasyfikacja cech, typizacja, unifikacja i normalizacja.8
T-W-7Projektowanie złożeń części w podzespoły, zespoły i gotowe wyroby.4
T-W-8Opracowanie konstrukcyjnej dokumentacji technicznej.2
T-W-9Prototypowanie oraz rola symulacji komputerowych w procesie projektowania.2
T-W-10Integracja działań projektowych w systemach komputerowo wspomaganego projektowania.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach i zaliczenie15
A-L-2Samodzielne rozwiazywanie postawionych zadań domowych11
A-L-3Przygotowanie do zajęć i zaliczeń12
A-L-4Konsultacje2
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagana projektowania
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praktyczne sprawdzanie umiejętności obsługi komputerowego programu wspomagania projektowania na początku każdych zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania dokumentacji projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej i pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C12_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: formułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, zaproponować rozwiązanie problemu projektowego
ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W13, ZIIP_1A_W14C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-7, T-W-6M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C12_U01
Student nabywa umiejętność obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej
ZIIP_1A_U21, ZIIP_1A_U25C-2T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C12_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K06, ZIIP_1A_K07C-1T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-3, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C12_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: formułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, zaproponować rozwiązanie problemu projektowego
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C12_U01
Student nabywa umiejętność obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej
2,0Student nie nabył elementarnych umiejętności wykorzystania oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,0Student nabył umiejętności stosowania tylko podstawowych narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,5Student nabył umiejętności zastosowania większość narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie.
4,0Student nabył umiejętności nie tylko poprawnego wykorzystywania większość narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie, ale potrafi również je porównać.
4,5Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie.
5,0Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie z jednoczesnym uzasadnieniem ich wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C12_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
2,0Student nie dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
3,0Student w minimalnym stopniu dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
3,5Student dostrzega potrzebę łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
4,0Student wykazuje zainteresowanie problematyką wieloaspektowego podejścia do projektowania inżynierskiego.
4,5Student rozumie holistyczne charakter działań w obszarze projektowania inżynierskiego.
5,0Student potrafi opisać i uzasadnić holistyczny charakter projektowania inżynierskiego.

Literatura podstawowa

  1. Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
  2. Pahl G., Beitz W., Nauka konstruowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1984
  3. Gąsiorek E., Podstawy projektowania inżynierskiego, Wyd.: Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  2. Kapias K., SolidWorks 2001 Plus podstawy, Helion, Gliwice, 2003
  3. Babiuch M., SolidWorks 2006 w praktyce, Helion, Gliwice, 2007
  4. Babiuch M., SolidWorks 2009 PL ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do użytkowania programu komputerowo wspomaganego projektowania2
T-L-2Techniki przestrzennego modelowani części6
T-L-3Projektowanie złożeń części w gotowy wyrób4
T-L-4Techniki opracowania projektowej dokumentacji technicznej2
T-L-5Zaliczenie końcowe1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projektowanie obiektów i procesów jako podstawowy element działalności inżynierskiej.2
T-W-2Identyfikacja potrzeb klientów. Holistyczne ujęcie procesu projektowania.2
T-W-3Obiekty techniczne w ujęciu systemowym – maszyny, urządzenia i procesy.2
T-W-4Projektowanie techniczne. Struktura procesu projektowania. Formułowanie i analiza problemu, wymagania projektowe, koncypowanie, wartościowanie oraz ocena i wybór rozwiązań.4
T-W-5Wprowadzenie do metodologii projektowania.2
T-W-6Modelowanie geometryczne części. Klasyfikacja cech, typizacja, unifikacja i normalizacja.8
T-W-7Projektowanie złożeń części w podzespoły, zespoły i gotowe wyroby.4
T-W-8Opracowanie konstrukcyjnej dokumentacji technicznej.2
T-W-9Prototypowanie oraz rola symulacji komputerowych w procesie projektowania.2
T-W-10Integracja działań projektowych w systemach komputerowo wspomaganego projektowania.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach i zaliczenie15
A-L-2Samodzielne rozwiazywanie postawionych zadań domowych11
A-L-3Przygotowanie do zajęć i zaliczeń12
A-L-4Konsultacje2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C12_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: formułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, zaproponować rozwiązanie problemu projektowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIIP_1A_W13ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Student powinien umieć formułować problem projektowy i rozumieć holistyczny charakter działań projektowych oraz znać strukturę procesu projektowania
C-2Student powinien znać obsługę programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej
Treści programoweT-W-1Projektowanie obiektów i procesów jako podstawowy element działalności inżynierskiej.
T-W-2Identyfikacja potrzeb klientów. Holistyczne ujęcie procesu projektowania.
T-W-3Obiekty techniczne w ujęciu systemowym – maszyny, urządzenia i procesy.
T-W-4Projektowanie techniczne. Struktura procesu projektowania. Formułowanie i analiza problemu, wymagania projektowe, koncypowanie, wartościowanie oraz ocena i wybór rozwiązań.
T-W-9Prototypowanie oraz rola symulacji komputerowych w procesie projektowania.
T-W-8Opracowanie konstrukcyjnej dokumentacji technicznej.
T-W-10Integracja działań projektowych w systemach komputerowo wspomaganego projektowania.
T-W-7Projektowanie złożeń części w podzespoły, zespoły i gotowe wyroby.
T-W-6Modelowanie geometryczne części. Klasyfikacja cech, typizacja, unifikacja i normalizacja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagana projektowania
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej i pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C12_U01Student nabywa umiejętność obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U21ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
ZIIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie opracowywania dokumentacji związanej z procesem produkcji
Cel przedmiotuC-2Student powinien znać obsługę programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej
Treści programoweT-L-5Zaliczenie końcowe
T-L-4Techniki opracowania projektowej dokumentacji technicznej
T-L-3Projektowanie złożeń części w gotowy wyrób
T-L-2Techniki przestrzennego modelowani części
T-L-1Wprowadzenie do użytkowania programu komputerowo wspomaganego projektowania
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praktyczne sprawdzanie umiejętności obsługi komputerowego programu wspomagania projektowania na początku każdych zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania dokumentacji projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył elementarnych umiejętności wykorzystania oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,0Student nabył umiejętności stosowania tylko podstawowych narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,5Student nabył umiejętności zastosowania większość narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie.
4,0Student nabył umiejętności nie tylko poprawnego wykorzystywania większość narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie, ale potrafi również je porównać.
4,5Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie.
5,0Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie z jednoczesnym uzasadnieniem ich wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C12_K01Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Cel przedmiotuC-1Student powinien umieć formułować problem projektowy i rozumieć holistyczny charakter działań projektowych oraz znać strukturę procesu projektowania
Treści programoweT-W-2Identyfikacja potrzeb klientów. Holistyczne ujęcie procesu projektowania.
T-W-5Wprowadzenie do metodologii projektowania.
T-W-3Obiekty techniczne w ujęciu systemowym – maszyny, urządzenia i procesy.
T-L-4Techniki opracowania projektowej dokumentacji technicznej
T-L-3Projektowanie złożeń części w gotowy wyrób
T-L-2Techniki przestrzennego modelowani części
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagana projektowania
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej i pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
3,0Student w minimalnym stopniu dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
3,5Student dostrzega potrzebę łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
4,0Student wykazuje zainteresowanie problematyką wieloaspektowego podejścia do projektowania inżynierskiego.
4,5Student rozumie holistyczne charakter działań w obszarze projektowania inżynierskiego.
5,0Student potrafi opisać i uzasadnić holistyczny charakter projektowania inżynierskiego.