Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Nauka o przedsiębiorstwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nauka o przedsiębiorstwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Berlińska <Justyna.Berlinska@zut.edu.pl>, Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień z makro i mikroekonomii.
W-2Znajomość realiów gospodarczych na minimalnym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
C-2Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu1
T-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota2
T-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.4
T-A-4Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa.2
T-A-5Identyfikacja i dobór zasobów w działalności gospdoarczej2
T-A-6Analiza otoczenia przedsiębiorstwa2
T-A-7Analiza strategicznych i operacyjnych aspektów funkcjonowania przedsięniorstwa2
15
wykłady
T-W-1Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw.2
T-W-2Zasoby w przedsiębiorstwie3
T-W-3Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw.4
T-W-4Funkcje przedsiębiorstwa2
T-W-5Otoczenie przedsiębiorstwa2
T-W-6Przedsiębiorstwo w układzie strategicznym i operacyjnym2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
37
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia przedmiotu20
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A10_W01
Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Definuje przedsiębiorstwo i przedsiębiorcę. Podaje cechy osoby przedsiębiorczej. Wymienia i charakteryzuje podstawowe zasoby przedsiębiorstwa.
ZIIP_1A_W10, ZIIP_1A_W16C-3, C-4, C-2, C-1T-A-4, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-1
ZIIP_1A_A10_W02
Student rozróżnia podstawowe formy prawno-organizacyjne działalności gospodarczej w Polsce. Charakteryzuje na bazie dostęmych przepisów prawa formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw.
ZIIP_1A_W10C-3, C-4, C-1T-A-3, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1
ZIIP_1A_A10_W03
Student wymienia i charakteryzuje funkcje przedsiębiorstwa
ZIIP_1A_W16C-4, C-1T-W-4M-2, M-1S-2, S-1
ZIIP_1A_A10_W04
Student identyfikuje i charakteryzuje elementy otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa. Tłumaczy wpływ składników otoczenia na działalność przedsiębiorstwa
ZIIP_1A_W10, ZIIP_1A_W16C-4, C-1T-A-6, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1
ZIIP_1A_A10_W05
Student identyfikuje, podaje i charakteryzuje działania strategiczne i operacyjne w ramach przedsiębiorstwa.
ZIIP_1A_W16C-4, C-2, C-1T-A-7, T-W-6M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A10_U01
Student identyfikuje, porządkuje i prezentuje wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia. Łączy przyczyny i skutki zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa
ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U20, ZIIP_1A_U22C-3, C-4, C-2T-A-3, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-2, S-1
ZIIP_1A_A10_U02
Student na bazie przepisów prawa diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, ze szczególnym uwzlędnieniem prawno-organizacyjnych aspektów zakładania przedsiębiorstw.
ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U20C-4, C-2, C-1T-A-2, T-A-3, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1
ZIIP_1A_A10_U03
Diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z podstawowymi funkcjami zarządzania w przedsiębiorstwie w ujęciu strategicznym i operacyjnym
ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U20, ZIIP_1A_U22C-4, C-1T-A-6, T-A-7, T-W-6, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_A10_K01
Student ma śwaidomość potrzeby samokształcenia i aktualizowania wiedzy i postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej. Postrzega relacje pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam. Jest zorientowany na działanie zespołowe. Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki.
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K02, ZIIP_1A_K03, ZIIP_1A_K07C-3, C-4, C-2, C-1T-A-4, T-A-2M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A10_W01
Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Definuje przedsiębiorstwo i przedsiębiorcę. Podaje cechy osoby przedsiębiorczej. Wymienia i charakteryzuje podstawowe zasoby przedsiębiorstwa.
2,0nie zna zasad funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, nie definuje pojęcia przedsiębiorstwo i przedsiębiorca, nie podaje cech osoby przedsiębiorczej, nie wymieninia w i nie charakteryzuje podstawowych zasobów przedsiębiorstwa
3,0zna zasady funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, definuje pojęcia przedsiębiorstwo i przedsiębiorca, podaje cechy osoby przedsiębiorczej, wymienia i charakteryzuje podstawowe zasoby przedsiębiorstwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_A10_W02
Student rozróżnia podstawowe formy prawno-organizacyjne działalności gospodarczej w Polsce. Charakteryzuje na bazie dostęmych przepisów prawa formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw.
2,0nie rozróżnia podstawowych form prawno-organizacyjnych działalności gospodarczej w Polsce, nie charakteryzuje na bazie dostęnych przepisów prawa form prawno-organizacyjnych przedsiębiorstw
3,0rozróżnia podstawowe formy prawno-organizacyjne działalności gospodarczej w Polsce, charakteryzuje na bazie dostępnych przepisów prawa formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_A10_W03
Student wymienia i charakteryzuje funkcje przedsiębiorstwa
2,0nie wymienia i nie charakteryzuje funkcji przedsiębiorstwa
3,0wymienia i charakteryzuje funkcje przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_A10_W04
Student identyfikuje i charakteryzuje elementy otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa. Tłumaczy wpływ składników otoczenia na działalność przedsiębiorstwa
2,0nie identyfikuje i nie charakteryzuje elementów otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa, nie wyjaśnia istoty wpływu składników otoczenia na działalność przedsiębiorstwa, nie zna zależności pomiędzy składnikami otoczenia a działalnością przedsiębiorstwa
3,0identyfikuje i charakteryzuje elementy otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa, wyjaśnia istotę wpływu składników otoczenia na działalność przedsiębiorstwa, zna zależności pomiędzy składnikami otoczenia a działalnością przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_A10_W05
Student identyfikuje, podaje i charakteryzuje działania strategiczne i operacyjne w ramach przedsiębiorstwa.
2,0nie identyfikuje, nie podaje i nie charakteryzuje podstawowych działań strategicznych i operacyjnych w ramach przedsiębiorstwa
3,0identyfikuje, podaje i charakteryzuje podstawowe działania strategiczne i operacyjne w ramach przedsiębiorstwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A10_U01
Student identyfikuje, porządkuje i prezentuje wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia. Łączy przyczyny i skutki zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa
2,0nie identyfikuje, nie porządkuje i nie prezentuje wiedzy z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia, nie potrafi łaczyć przyczynn i skutków zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa
3,0identyfikuje, porządkuje i prezentuje wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia, łączy przyczyny i skutki zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_A10_U02
Student na bazie przepisów prawa diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, ze szczególnym uwzlędnieniem prawno-organizacyjnych aspektów zakładania przedsiębiorstw.
2,0na bazie przepisów prawa nie diagnozuje i nie rozwiązuje problemów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, ze szczególnym uwzlędnieniem prawno-organizacyjnych aspektów zakładania przedsiębiorstw.
3,0na bazie przepisów prawa diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, ze szczególnym uwzlędnieniem prawno-organizacyjnych aspektów zakładania przedsiębiorstw.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_1A_A10_U03
Diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z podstawowymi funkcjami zarządzania w przedsiębiorstwie w ujęciu strategicznym i operacyjnym
2,0nie diagnozuje i nie rozwiązuje problemów związanych z podstawowymi funkcjami zarządzania w przedsiębiorstwie w ujęciu strategicznym i operacyjnym
3,0diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z podstawowymi funkcjami zarządzania w przedsiębiorstwie w ujęciu strategicznym i operacyjnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_A10_K01
Student ma śwaidomość potrzeby samokształcenia i aktualizowania wiedzy i postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej. Postrzega relacje pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam. Jest zorientowany na działanie zespołowe. Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki.
2,0nie wykazuje cech, że świadomie rozumie potrzebę samokształcenia i aktualizowania wiedzy i postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej, nie postrzega relacji pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam, jego postawa wskazuje, że nie jest zorientowany na działanie zespołowe i nie postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki
3,0ma śwaidomość potrzeby samokształcenia i aktualizowania wiedzy, postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej, ostrzega relacje pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam, prezentuje postawę zorientowaną na działanie zespołowe i postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zb. pod red. S. Marka, Elementy nauki o przedsiębiorstwie, Economicus, Szczecin, 2008
  2. Zb. pod red. J. Lichtarskiego, Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław, 2009
  3. Zb. pod red. J. Lichniak, Nauka o przedsiębiorstwie, Sskoła Główna Handlowa, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. B. Wieczerzyńska, Kryzys w przedsiębiorstwie, CeDeWu, Warszawa, 2009
  2. Red. naukowa S. Marek, M. Białasiewicz, Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu1
T-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota2
T-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.4
T-A-4Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa.2
T-A-5Identyfikacja i dobór zasobów w działalności gospdoarczej2
T-A-6Analiza otoczenia przedsiębiorstwa2
T-A-7Analiza strategicznych i operacyjnych aspektów funkcjonowania przedsięniorstwa2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw.2
T-W-2Zasoby w przedsiębiorstwie3
T-W-3Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw.4
T-W-4Funkcje przedsiębiorstwa2
T-W-5Otoczenie przedsiębiorstwa2
T-W-6Przedsiębiorstwo w układzie strategicznym i operacyjnym2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia przedmiotu20
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_A10_W01Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Definuje przedsiębiorstwo i przedsiębiorcę. Podaje cechy osoby przedsiębiorczej. Wymienia i charakteryzuje podstawowe zasoby przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W10zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-2Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-4Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa.
T-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota
T-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zasad funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, nie definuje pojęcia przedsiębiorstwo i przedsiębiorca, nie podaje cech osoby przedsiębiorczej, nie wymieninia w i nie charakteryzuje podstawowych zasobów przedsiębiorstwa
3,0zna zasady funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, definuje pojęcia przedsiębiorstwo i przedsiębiorca, podaje cechy osoby przedsiębiorczej, wymienia i charakteryzuje podstawowe zasoby przedsiębiorstwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_A10_W02Student rozróżnia podstawowe formy prawno-organizacyjne działalności gospodarczej w Polsce. Charakteryzuje na bazie dostęmych przepisów prawa formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W10zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.
T-W-3Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozróżnia podstawowych form prawno-organizacyjnych działalności gospodarczej w Polsce, nie charakteryzuje na bazie dostęnych przepisów prawa form prawno-organizacyjnych przedsiębiorstw
3,0rozróżnia podstawowe formy prawno-organizacyjne działalności gospodarczej w Polsce, charakteryzuje na bazie dostępnych przepisów prawa formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_A10_W03Student wymienia i charakteryzuje funkcje przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-W-4Funkcje przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wymienia i nie charakteryzuje funkcji przedsiębiorstwa
3,0wymienia i charakteryzuje funkcje przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_A10_W04Student identyfikuje i charakteryzuje elementy otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa. Tłumaczy wpływ składników otoczenia na działalność przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W10zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-6Analiza otoczenia przedsiębiorstwa
T-W-5Otoczenie przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie identyfikuje i nie charakteryzuje elementów otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa, nie wyjaśnia istoty wpływu składników otoczenia na działalność przedsiębiorstwa, nie zna zależności pomiędzy składnikami otoczenia a działalnością przedsiębiorstwa
3,0identyfikuje i charakteryzuje elementy otoczenia bliższego i dalszego przedsiębiorstwa, wyjaśnia istotę wpływu składników otoczenia na działalność przedsiębiorstwa, zna zależności pomiędzy składnikami otoczenia a działalnością przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_A10_W05Student identyfikuje, podaje i charakteryzuje działania strategiczne i operacyjne w ramach przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-2Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-7Analiza strategicznych i operacyjnych aspektów funkcjonowania przedsięniorstwa
T-W-6Przedsiębiorstwo w układzie strategicznym i operacyjnym
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie identyfikuje, nie podaje i nie charakteryzuje podstawowych działań strategicznych i operacyjnych w ramach przedsiębiorstwa
3,0identyfikuje, podaje i charakteryzuje podstawowe działania strategiczne i operacyjne w ramach przedsiębiorstwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_A10_U01Student identyfikuje, porządkuje i prezentuje wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia. Łączy przyczyny i skutki zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-2Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw.
Treści programoweT-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.
T-W-3Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw.
T-W-2Zasoby w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie identyfikuje, nie porządkuje i nie prezentuje wiedzy z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia, nie potrafi łaczyć przyczynn i skutków zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa
3,0identyfikuje, porządkuje i prezentuje wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa, że szczególnym uwzględnieniem jego funkcji, zasobów i składników otoczenia, łączy przyczyny i skutki zjawisk społeczno-gospodarczych z perspektywy przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_A10_U02Student na bazie przepisów prawa diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, ze szczególnym uwzlędnieniem prawno-organizacyjnych aspektów zakładania przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U11ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Cel przedmiotuC-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-2Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota
T-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.
T-W-3Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0na bazie przepisów prawa nie diagnozuje i nie rozwiązuje problemów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, ze szczególnym uwzlędnieniem prawno-organizacyjnych aspektów zakładania przedsiębiorstw.
3,0na bazie przepisów prawa diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, ze szczególnym uwzlędnieniem prawno-organizacyjnych aspektów zakładania przedsiębiorstw.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_A10_U03Diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z podstawowymi funkcjami zarządzania w przedsiębiorstwie w ujęciu strategicznym i operacyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-6Analiza otoczenia przedsiębiorstwa
T-A-7Analiza strategicznych i operacyjnych aspektów funkcjonowania przedsięniorstwa
T-W-6Przedsiębiorstwo w układzie strategicznym i operacyjnym
T-W-5Otoczenie przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie diagnozuje i nie rozwiązuje problemów związanych z podstawowymi funkcjami zarządzania w przedsiębiorstwie w ujęciu strategicznym i operacyjnym
3,0diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z podstawowymi funkcjami zarządzania w przedsiębiorstwie w ujęciu strategicznym i operacyjnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_A10_K01Student ma śwaidomość potrzeby samokształcenia i aktualizowania wiedzy i postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej. Postrzega relacje pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam. Jest zorientowany na działanie zespołowe. Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Cel przedmiotuC-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
C-2Rozumienie i umiejętność wyjaśniania zasad funkcjonowania oraz budowy przedsiębiorstw.
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-4Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa.
T-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie pisemne z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje cech, że świadomie rozumie potrzebę samokształcenia i aktualizowania wiedzy i postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej, nie postrzega relacji pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam, jego postawa wskazuje, że nie jest zorientowany na działanie zespołowe i nie postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki
3,0ma śwaidomość potrzeby samokształcenia i aktualizowania wiedzy, postępowania zgodego z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie prowadzenia działaności gospodarczej, ostrzega relacje pomiędzy przedsiębiorstwem a jego otoczeniam, prezentuje postawę zorientowaną na działanie zespołowe i postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki
3,5
4,0
4,5
5,0