Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 45 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Geometria z zakresu szkoły średniej
W-2Geometria wykreślna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie się z ogólnymi zasadami tworzenia rysunków technicznych
C-2Opanowanie umiejętności przedstawiania elementów rzeczywistych w dokumentacji rysunkowej
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania odręcznych szkiców oraz rysunków technicznych w środowisku Autodesk Inventor
C-4Wykorzystanie Inventora do analizy konstrukcji w procesie projektowania
C-5Opanowanie umiejętności prezentacji wyników prac projektowych
C-6Nabycie umiejętności prawidłowej analizy zadania inżynierskiego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza zadania projektowego i wpływ wyboru metody jego realizacji na środowisko i społeczeństwo2
T-P-2Przygotowanie arkusza rysunkowego i zasady tworzenia szkicu na płaszczyźnie2
T-P-3Wymiarowanie szkicu.2
T-P-4Przygotowanie środowiska pracy w programie Autodesk Inventor2
T-P-5Tworzenie bryły (wyciągnięcie proste i złożone, obrót szkicu wokół osi) Modyfikacja utworzonej bryły (fazowanie, podział, pochylenie ścian)2
T-P-6Wykorzystanie linii konstrukcyjnych i środkowych oraz nadawanie więzów geometrycznych. Korzystanie z funkcji nadawania i utrwalania wiązań.2
T-P-7Zaliczenie części pierwszej - wykonanie dokumentacji rysunkowej przedmiotu wskazanego przez prowadzącego zajęcia.3
T-P-8Konstrukcje spawane2
T-P-9Konstrukcje gięte (blacharskie)3
T-P-10Złożenie elementów (wstawianie wiązań, edycja wymiarów, analiza kolizji)3
T-P-11Modyfikacja podzespołów w złożeniu.3
T-P-12Zaliczenie części drugiej - wykonanie złożenia i nadanie ograniczeń ruchu3
T-P-13Projektowanie adaptacyjne2
T-P-14Tworzenie szkicu 3D2
T-P-15Tworzenie płaszczyzn, osi, punktów konstrukcyjnych. Przeciągnięcie po ścieżce.3
T-P-16Tworzenie zespołów elementów4
T-P-17Tworzenie dokumentacji płaskiej (widoki, przekroje, kłady, wymiarowanie) Tworzenie wizualizacji2
T-P-18Zaliczenie części trzeciej - wykonanie adaptacji posiadanej dokumentacji i przedstawienie otrzymanych wyników.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Studiowanie wskazanej literatury30
A-P-3Samodzielna praca projektowa w programie Inventor, w wersji edukacyjnej, udostępnianej studentom przez firmę Autodesk.50
125

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor 2010 oraz rzutnika komputerowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów w rysunku wykonawczym odręcznym, Na podstawie ogólnej estetyki i czytelności wykonanego rysunku odręcznego, Na podstawie prawidłowości postępowania podczas pracy z programem Inventor, Na podstawie stopnia zaawansowania zadanego projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B05_W02
Studenci posiadają wiedzę w zakresie zasad rysunku technicznego maszynowego oraz wykonywania dokumentacji projektowej z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor i w zakresie cyfrowego prototypowania.
CK_1A_W05T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1, C-3, C-5T-P-6, T-P-10, T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-P-11, T-P-8, T-P-5, T-P-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B05_U02
Student umie zastosować w praktyce zasady rysunku technicznego, potrafi wykonywać odręczne szkice rysunkowe. Student potrafi wykorzystywać główne funkcje programu Autodesk Inventor, posiada umiejętność zastosowania prototypowania cyfrowego.
CK_1A_U01, CK_1A_U14T1A_U01, T1A_U16InzA_U08C-3, C-4, C-5T-P-13, T-P-6, T-P-10, T-P-4, T-P-3, T-P-15, T-P-16, T-P-14, T-P-2, T-P-11, T-P-17, T-P-8, T-P-9, T-P-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B05_K01
Student potrafi we właściwy sposób określić priorytety przy wykonywaniu zadania inżynierskiego
CK_1A_K07T1A_K04C-5, C-6T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B05_W02
Studenci posiadają wiedzę w zakresie zasad rysunku technicznego maszynowego oraz wykonywania dokumentacji projektowej z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor i w zakresie cyfrowego prototypowania.
2,0
3,0Studenci posiada znajomość zasad obowiązujących w rysunku technicznym w zakresie rysunku wykonawczego i złożeniowego. Student zna podstawowe zasady tworzenia dokumentacji rysunkowej w programie Autodesk Inventor.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B05_U02
Student umie zastosować w praktyce zasady rysunku technicznego, potrafi wykonywać odręczne szkice rysunkowe. Student potrafi wykorzystywać główne funkcje programu Autodesk Inventor, posiada umiejętność zastosowania prototypowania cyfrowego.
2,0
3,0Student potrafi korzystać z nabytych umiejętności jedynie w sposób bierny. Modele i rysunki wykonuje w sposób schematyczny. Student korzysta wyłącznie z podstawowych funkcji programu Inventor.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B05_K01
Student potrafi we właściwy sposób określić priorytety przy wykonywaniu zadania inżynierskiego
2,0
3,0Student potrafi w prawidłowy sposób ocenić wpływ przyjętego rozwiązania zadania inżynierskiego na otoczenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2006
  2. Rogowski Józef, Waligórski Jerzy, Zasady rysunku technicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
  3. Andrzej Jaskulski, Autodesk Inventor Professional. Fusion 2012PL/2012+ z CD, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Polski Komitet Normalizacji - praca zbiorowa, Polskie Normy, Alfa-Wero Sp. z o.o., 2011
  2. Andrzej Jaskulski, Autodesk Inventor 2010PL/2010, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza zadania projektowego i wpływ wyboru metody jego realizacji na środowisko i społeczeństwo2
T-P-2Przygotowanie arkusza rysunkowego i zasady tworzenia szkicu na płaszczyźnie2
T-P-3Wymiarowanie szkicu.2
T-P-4Przygotowanie środowiska pracy w programie Autodesk Inventor2
T-P-5Tworzenie bryły (wyciągnięcie proste i złożone, obrót szkicu wokół osi) Modyfikacja utworzonej bryły (fazowanie, podział, pochylenie ścian)2
T-P-6Wykorzystanie linii konstrukcyjnych i środkowych oraz nadawanie więzów geometrycznych. Korzystanie z funkcji nadawania i utrwalania wiązań.2
T-P-7Zaliczenie części pierwszej - wykonanie dokumentacji rysunkowej przedmiotu wskazanego przez prowadzącego zajęcia.3
T-P-8Konstrukcje spawane2
T-P-9Konstrukcje gięte (blacharskie)3
T-P-10Złożenie elementów (wstawianie wiązań, edycja wymiarów, analiza kolizji)3
T-P-11Modyfikacja podzespołów w złożeniu.3
T-P-12Zaliczenie części drugiej - wykonanie złożenia i nadanie ograniczeń ruchu3
T-P-13Projektowanie adaptacyjne2
T-P-14Tworzenie szkicu 3D2
T-P-15Tworzenie płaszczyzn, osi, punktów konstrukcyjnych. Przeciągnięcie po ścieżce.3
T-P-16Tworzenie zespołów elementów4
T-P-17Tworzenie dokumentacji płaskiej (widoki, przekroje, kłady, wymiarowanie) Tworzenie wizualizacji2
T-P-18Zaliczenie części trzeciej - wykonanie adaptacji posiadanej dokumentacji i przedstawienie otrzymanych wyników.3
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Studiowanie wskazanej literatury30
A-P-3Samodzielna praca projektowa w programie Inventor, w wersji edukacyjnej, udostępnianej studentom przez firmę Autodesk.50
125
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B05_W02Studenci posiadają wiedzę w zakresie zasad rysunku technicznego maszynowego oraz wykonywania dokumentacji projektowej z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor i w zakresie cyfrowego prototypowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W05ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zasad i podstaw konstrukcji maszyn oraz sposobów graficznego przedstawienia podstawowych konstrukcji inżynierskich, oraz specjalistycznych z chłodnictwa i klimatyzacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie się z ogólnymi zasadami tworzenia rysunków technicznych
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania odręcznych szkiców oraz rysunków technicznych w środowisku Autodesk Inventor
C-5Opanowanie umiejętności prezentacji wyników prac projektowych
Treści programoweT-P-6Wykorzystanie linii konstrukcyjnych i środkowych oraz nadawanie więzów geometrycznych. Korzystanie z funkcji nadawania i utrwalania wiązań.
T-P-10Złożenie elementów (wstawianie wiązań, edycja wymiarów, analiza kolizji)
T-P-4Przygotowanie środowiska pracy w programie Autodesk Inventor
T-P-3Wymiarowanie szkicu.
T-P-2Przygotowanie arkusza rysunkowego i zasady tworzenia szkicu na płaszczyźnie
T-P-11Modyfikacja podzespołów w złożeniu.
T-P-8Konstrukcje spawane
T-P-5Tworzenie bryły (wyciągnięcie proste i złożone, obrót szkicu wokół osi) Modyfikacja utworzonej bryły (fazowanie, podział, pochylenie ścian)
T-P-9Konstrukcje gięte (blacharskie)
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor 2010 oraz rzutnika komputerowego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów w rysunku wykonawczym odręcznym, Na podstawie ogólnej estetyki i czytelności wykonanego rysunku odręcznego, Na podstawie prawidłowości postępowania podczas pracy z programem Inventor, Na podstawie stopnia zaawansowania zadanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studenci posiada znajomość zasad obowiązujących w rysunku technicznym w zakresie rysunku wykonawczego i złożeniowego. Student zna podstawowe zasady tworzenia dokumentacji rysunkowej w programie Autodesk Inventor.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B05_U02Student umie zastosować w praktyce zasady rysunku technicznego, potrafi wykonywać odręczne szkice rysunkowe. Student potrafi wykorzystywać główne funkcje programu Autodesk Inventor, posiada umiejętność zastosowania prototypowania cyfrowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
CK_1A_U14potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt lub system typowe dla chłodnictwa i klimatyzacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności wykonywania odręcznych szkiców oraz rysunków technicznych w środowisku Autodesk Inventor
C-4Wykorzystanie Inventora do analizy konstrukcji w procesie projektowania
C-5Opanowanie umiejętności prezentacji wyników prac projektowych
Treści programoweT-P-13Projektowanie adaptacyjne
T-P-6Wykorzystanie linii konstrukcyjnych i środkowych oraz nadawanie więzów geometrycznych. Korzystanie z funkcji nadawania i utrwalania wiązań.
T-P-10Złożenie elementów (wstawianie wiązań, edycja wymiarów, analiza kolizji)
T-P-4Przygotowanie środowiska pracy w programie Autodesk Inventor
T-P-3Wymiarowanie szkicu.
T-P-15Tworzenie płaszczyzn, osi, punktów konstrukcyjnych. Przeciągnięcie po ścieżce.
T-P-16Tworzenie zespołów elementów
T-P-14Tworzenie szkicu 3D
T-P-2Przygotowanie arkusza rysunkowego i zasady tworzenia szkicu na płaszczyźnie
T-P-11Modyfikacja podzespołów w złożeniu.
T-P-17Tworzenie dokumentacji płaskiej (widoki, przekroje, kłady, wymiarowanie) Tworzenie wizualizacji
T-P-8Konstrukcje spawane
T-P-9Konstrukcje gięte (blacharskie)
T-P-5Tworzenie bryły (wyciągnięcie proste i złożone, obrót szkicu wokół osi) Modyfikacja utworzonej bryły (fazowanie, podział, pochylenie ścian)
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor 2010 oraz rzutnika komputerowego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów w rysunku wykonawczym odręcznym, Na podstawie ogólnej estetyki i czytelności wykonanego rysunku odręcznego, Na podstawie prawidłowości postępowania podczas pracy z programem Inventor, Na podstawie stopnia zaawansowania zadanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi korzystać z nabytych umiejętności jedynie w sposób bierny. Modele i rysunki wykonuje w sposób schematyczny. Student korzysta wyłącznie z podstawowych funkcji programu Inventor.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B05_K01Student potrafi we właściwy sposób określić priorytety przy wykonywaniu zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K07potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-5Opanowanie umiejętności prezentacji wyników prac projektowych
C-6Nabycie umiejętności prawidłowej analizy zadania inżynierskiego
Treści programoweT-P-1Analiza zadania projektowego i wpływ wyboru metody jego realizacji na środowisko i społeczeństwo
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor 2010 oraz rzutnika komputerowego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów w rysunku wykonawczym odręcznym, Na podstawie ogólnej estetyki i czytelności wykonanego rysunku odręcznego, Na podstawie prawidłowości postępowania podczas pracy z programem Inventor, Na podstawie stopnia zaawansowania zadanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w prawidłowy sposób ocenić wpływ przyjętego rozwiązania zadania inżynierskiego na otoczenie
3,5
4,0
4,5
5,0