Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Detal w architekturze 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Detal w architekturze 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>
Inni nauczyciele Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,30zaliczenie
projektyP7 30 2,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe umiejętności manualne w zakresie rysunku odręcznego.
W-2Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii architektury i sztuki.
W-3Student posiada podstawową wiedzę z zakresu stylowgo detalu architektonicznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania detalu zainspirowanego architekturą stylową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektury starożytnego Egiptu.2
T-P-2Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.2
T-P-3Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.2
T-P-4Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.2
T-P-5Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu cd. - na podstawie traktatu o architekturze Witruwiusza.2
T-P-6Współczesna interpretacja detalu architektury starochrześcijańskiej.2
T-P-7Współczesna interpretacja detalu architektury romańskiej.2
T-P-8Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej.2
T-P-9Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej - cd.2
T-P-10Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - elementy architektiniczne, ornamenty.2
T-P-11Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - traktaty poświęcone architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).2
T-P-12Współczesna interpretacja detalu architektury barokowej.2
T-P-13Współczesna interpretacja detalu architektury kalsycystycznej. Wpływ wzorników na XIX-wieczną architekturę.2
T-P-14Współczesna interpretacja detalu architektury modernistycznej.2
T-P-15Zaliczenie przedmiotu.2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Detal architektury starożytnego Egiptu.1
T-W-2Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.1
T-W-3Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.1
T-W-4Detal architektury starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.1
T-W-5Detal architektury starożytnego Rzymu cd. - w traktacie Witruwiusza "O architekturze ksiąg dziesięć".1
T-W-6Detal architektury starochrześcijańskiej.1
T-W-7Detal architektury romańskiej.1
T-W-8Detal architektury gotyckiej.1
T-W-9Detal architektury gotyckiej - cd.1
T-W-10Detal architektury renesansowej - elementy architektoniczne, ornamenty.1
T-W-11Detal architektury renesansowej według traktatów poświęconych architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).1
T-W-12Detal architektury barokowej.1
T-W-13Detal architektury neoklasycystycznej. Wpływ wzorników architektonicznego detalu na forme XIX-wiecznej architektury.1
T-W-14Detal czy brak detalu architektury modernistycznej?1
T-W-15Zaliczenie przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Czynne uczestnictwo w ćwiczeniach w formie odręcznego opracowywania projektu detalu zgodnie ze wskazaniami prowadzącego ćwiczenia.30
A-P-2Samodzielne przygotowanie w domu projektu detalu do zaliczenia.45
A-P-3Zapoznanie się ze wskazaną literaturą.15
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda praktyczna, wykonanie rysunków detalu architektonicznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za projekty detalu zaispirowanego architekturą stylową wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podsatwie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/14B_U01
posiada umiejętność kreacji detalu wnętrza architektonicznego i bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
PAWiO_1A_U12C-1T-P-3, T-P-4, T-P-13, T-P-2, T-P-6, T-P-11, T-P-14, T-P-7, T-P-1, T-P-9, T-P-12, T-P-8, T-P-5, T-P-10M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/14B_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
PAWiO_1A_K08C-1T-P-3, T-P-4, T-P-13, T-P-2, T-P-6, T-P-11, T-P-14, T-P-7, T-P-1, T-P-9, T-P-12, T-P-8, T-P-5, T-P-10M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/14B_U01
posiada umiejętność kreacji detalu wnętrza architektonicznego i bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
2,0
3,0posiada w stopniu dostatecznym umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i bezpośredniego otoczenia architektury w określonym stylu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/14B_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
2,0
3,0w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórcze
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Arkady, Warszawa, 1980
  2. Watkin D., Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa, 2001
  3. Vignola J.B., O pięciu porządkach w architekturze, PWN Warszawa, Kraków, 1955
  4. Witruwiusz, O Architekturze ksiąg dziesięć, PWN Warszawa, Kraków, 1956
  5. Palladio, Cztery księgi o architekturze, PWN Warszawa, Kraków, 1955
  6. Alberti, Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, PWN, Warszawa, 1960
  7. Kowalczy J., Sebastian Serlio a sztuka polska. O roli włoskich trak­ tatów architektonicznych w dobie nowożytnej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wroclaw—Warszawa—Kraków— Gdańsk, 1973

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektury starożytnego Egiptu.2
T-P-2Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.2
T-P-3Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.2
T-P-4Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.2
T-P-5Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu cd. - na podstawie traktatu o architekturze Witruwiusza.2
T-P-6Współczesna interpretacja detalu architektury starochrześcijańskiej.2
T-P-7Współczesna interpretacja detalu architektury romańskiej.2
T-P-8Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej.2
T-P-9Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej - cd.2
T-P-10Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - elementy architektiniczne, ornamenty.2
T-P-11Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - traktaty poświęcone architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).2
T-P-12Współczesna interpretacja detalu architektury barokowej.2
T-P-13Współczesna interpretacja detalu architektury kalsycystycznej. Wpływ wzorników na XIX-wieczną architekturę.2
T-P-14Współczesna interpretacja detalu architektury modernistycznej.2
T-P-15Zaliczenie przedmiotu.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Detal architektury starożytnego Egiptu.1
T-W-2Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.1
T-W-3Grecja starożytna - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.1
T-W-4Detal architektury starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.1
T-W-5Detal architektury starożytnego Rzymu cd. - w traktacie Witruwiusza "O architekturze ksiąg dziesięć".1
T-W-6Detal architektury starochrześcijańskiej.1
T-W-7Detal architektury romańskiej.1
T-W-8Detal architektury gotyckiej.1
T-W-9Detal architektury gotyckiej - cd.1
T-W-10Detal architektury renesansowej - elementy architektoniczne, ornamenty.1
T-W-11Detal architektury renesansowej według traktatów poświęconych architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).1
T-W-12Detal architektury barokowej.1
T-W-13Detal architektury neoklasycystycznej. Wpływ wzorników architektonicznego detalu na forme XIX-wiecznej architektury.1
T-W-14Detal czy brak detalu architektury modernistycznej?1
T-W-15Zaliczenie przedmiotu.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Czynne uczestnictwo w ćwiczeniach w formie odręcznego opracowywania projektu detalu zgodnie ze wskazaniami prowadzącego ćwiczenia.30
A-P-2Samodzielne przygotowanie w domu projektu detalu do zaliczenia.45
A-P-3Zapoznanie się ze wskazaną literaturą.15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/D/14B_U01posiada umiejętność kreacji detalu wnętrza architektonicznego i bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U12posiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania detalu zainspirowanego architekturą stylową.
Treści programoweT-P-3Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.
T-P-4Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.
T-P-13Współczesna interpretacja detalu architektury kalsycystycznej. Wpływ wzorników na XIX-wieczną architekturę.
T-P-2Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.
T-P-6Współczesna interpretacja detalu architektury starochrześcijańskiej.
T-P-11Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - traktaty poświęcone architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).
T-P-14Współczesna interpretacja detalu architektury modernistycznej.
T-P-7Współczesna interpretacja detalu architektury romańskiej.
T-P-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektury starożytnego Egiptu.
T-P-9Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej - cd.
T-P-12Współczesna interpretacja detalu architektury barokowej.
T-P-8Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej.
T-P-5Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu cd. - na podstawie traktatu o architekturze Witruwiusza.
T-P-10Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - elementy architektiniczne, ornamenty.
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna, wykonanie rysunków detalu architektonicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za projekty detalu zaispirowanego architekturą stylową wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podsatwie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada w stopniu dostatecznym umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i bezpośredniego otoczenia architektury w określonym stylu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/D/14B_K01jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K08jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania detalu zainspirowanego architekturą stylową.
Treści programoweT-P-3Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl koryncki, kompozytowy.
T-P-4Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu - porządki, malarstwo iluzjonistyczne, mozaiki.
T-P-13Współczesna interpretacja detalu architektury kalsycystycznej. Wpływ wzorników na XIX-wieczną architekturę.
T-P-2Współczesna interpretacja detalu starożytnej Grecji - porządki klasyczne - styl dorycki i joński.
T-P-6Współczesna interpretacja detalu architektury starochrześcijańskiej.
T-P-11Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - traktaty poświęcone architekturze (Alberti, Palladio, Vignola, Serlio, Scamozzi).
T-P-14Współczesna interpretacja detalu architektury modernistycznej.
T-P-7Współczesna interpretacja detalu architektury romańskiej.
T-P-1Wprowadzenie w treść przedmiotu. Współczesna interpretacja detalu architektury starożytnego Egiptu.
T-P-9Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej - cd.
T-P-12Współczesna interpretacja detalu architektury barokowej.
T-P-8Współczesna interpretacja detalu architektury gotyckiej.
T-P-5Współczesna interpretacja detalu starożytnego Rzymu cd. - na podstawie traktatu o architekturze Witruwiusza.
T-P-10Współczesna interpretacja detalu architektury renesansowej - elementy architektiniczne, ornamenty.
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna, wykonanie rysunków detalu architektonicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za projekty detalu zaispirowanego architekturą stylową wykonanego zgodnie z tematyką ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podsatwie średniej oceny uzyskanej z ocen cząstkowych za poszczególne rysunki detalu architektonicznego wykonane zgodnie z tematyką ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórcze
3,5
4,0
4,5
5,0