Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona elektrochemiczna i pokrycia ochronne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona elektrochemiczna i pokrycia ochronne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>, Renata Chylińska <Renata.Chylinska@zut.edu.pl>, Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 20 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość kursu , chemii, fizyki i matematyki i podstaw materiałoznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z korozji materiałów, inżynierii powierzchni i ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów powłokowych i/lub metod ochrony przed korozją elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów elektrochemicznych i raportowania badań monitorujacych własciwości antykorozyjnych i tribokorozyjnych w warunkach modelowych i/lub ekspoloatacyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pasywność metali.2
T-L-2Wytwarzanie powłok polimerowych metodą fluidalną i ocena ich przyczepności do podłoża.2
T-L-3Ocena odporności powłok w mgle solnej.2
T-L-4Badnie przebiegu krzywych polaryzacji anodowych.2
T-L-5Badanie elektrochemicznego oddziaływania złączy spawanych.1
T-L-6Korozja wżerowa w środowiskach atmosfer morskich.2
T-L-7Ochrona protektorowa.2
T-L-8Badanie tribokorozyjne materiałów polimerowych i metalowych2
15
wykłady
T-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki i kompozytów oraz degradacja polimerów. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Terminologia związana z powłokami i ich właściwości potencjalne. Właściwości eksploatacyjne powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Sposoby nanoszenia lub/i wytwarzania powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Stan odporności termodynamicznej, korozji i pasywacji materiałów. Wykresy Pourbaix w projektowaniu ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Powłoki anodowe i katodowe. Krzywe polaryzacji anodowej. Spektroskopia impedancyjna w ocenie mechanizmu ochronnego powłok polimeroaych, metalowych, ceramicznych i kompozytowtych. Badania w mgle solnej. Negatywne skutki korozji i ochrony przed korozją dla właściwości mechanicznych konstrukcji i środowiska naturalnego.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne opracowanie wyników eksperymentów w formie sprawozdania.4
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie wskazanej literatury.5
A-L-4konsultacje2
26
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu.15
A-W-2Studiowanie literatury.8
A-W-3konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D25-3_W01
Student ma wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi. Student ma wiedzę w zakresie badań procesu korozji i tribokorozji, zna metody i techniki badań korozyjnych i tribokorozyjnych oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
BJ_1A_W08, BJ_1A_W13T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05InzA_W01C-2, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D25-3_U01
Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Potrafi wskazywać sposoby zapobiegania zużyciu lub niszczeniu korozyjnemu materiałów oraz metody badań diagnostycznych. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i wskazywać metody ochrony lub regeneracji materiałów przed niszczącym elektrochemicznym działaniem środowiska i/lub materiału na powłoki ochronne.
BJ_1A_U09, BJ_1A_U11, BJ_1A_U14T1A_U10, T1A_U14InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D25-3_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BJ_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-2, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-4, S-3
BJ_1A_D25-3_K02
Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
BJ_1A_K02T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-2, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-4, S-3
BJ_1A_D25-3_K03
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BJ_1A_K04T1A_K06InzA_K02C-2, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D25-3_W01
Student ma wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi. Student ma wiedzę w zakresie badań procesu korozji i tribokorozji, zna metody i techniki badań korozyjnych i tribokorozyjnych oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
2,0Student nie ma wiedzy o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student nie ma wiedzy na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz nie rozróżnia materiałów z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych.
3,0Student ma podstawową wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi. Student ma podstawową wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych.
3,5Student ma wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student ma wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych.
4,0Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student ma wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych.
4,5Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student ma poszerzoną wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych.
5,0Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student ma poszerzoną wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych, potrafi wskazać metodę badawczą lub monitorującą właściwości materiału konstrukcyjnyjnego do określonych warunków eksploatacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D25-3_U01
Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Potrafi wskazywać sposoby zapobiegania zużyciu lub niszczeniu korozyjnemu materiałów oraz metody badań diagnostycznych. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i wskazywać metody ochrony lub regeneracji materiałów przed niszczącym elektrochemicznym działaniem środowiska i/lub materiału na powłoki ochronne.
2,0Student nie potrafi przewidywać zjawisk zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologii zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych.
3,0Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne.
3,5Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne oraz wskazać metodę nanoszenia powłok.
4,0Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych oraz wskazać sposób monitorowania właściwości i ich zmian w warunkach eksplotacyjnych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne oraz wskazać metodę nanoszenia powłok.
4,5Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych oraz wskazać sposób monitorowania właściwości i ich zmian w warunkach eksplotacyjnych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń oraz zaproponować metodę badań w celu wyjaśnienia przyczyn obserwowanych zjawisk zniszczenia. Student potrafi zinterpretować przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne oraz wskazać metodę nanoszenia powłok.
5,0Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych oraz wskazać sposób monitorowania właściwości i ich zmian w warunkach eksplotacyjnych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń oraz zaproponować metodę badań w celu wyjaśnienia przyczyn obserwowanych zjawisk zniszczenia. Student potrafi zinterpretować przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne oraz wskazać metodę nanoszenia powłok w stopniu zaawansowanym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D25-3_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i nie rozumie konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Nie wykazuje gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
3,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
4,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
4,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
5,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BJ_1A_D25-3_K02
Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
2,0Student nie ma wiedzy na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, nie rozumie roli projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i nie potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
3,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
3,5Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
4,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
4,5Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
5,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
BJ_1A_D25-3_K03
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student nie ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Nie wykonuje poprawnego opracowania wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i nie zdobywa zaliczenia.
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.

Literatura podstawowa

  1. J.Baszkiewicz, M.Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszwawskiej, Warszawa, 2006, II
  2. H.H. Uhlig, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1996
  3. T.Hryniewicz, Technologia powierzchni i powłok, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 1999
  4. M.Pourbaix, Wykłady z korozji elektrochemicznej, PWN, Warszawa, 1978
  5. B.Surowska, Wybrane zagadnienia z korozji i ochrony przed korozją, Politechnika Lubelska, Lublin, 2002
  6. T.Burakowski, T.Wierzchoń, Inżynieria powierzchni metali, WNT, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Groysman A., Corrosion for everybody, Springer Science + Business Media B.V., London, New York, Heidelberg, Dordrecht, 2010, ISBN 978-90-481-3476-2
  2. K.N.Strafford, R.St.C.Smart, I.Sare, C.Subramanian, Surface Engineering, Technomic Publishing Company, Inc., Lancaster, Pensylwania USA, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pasywność metali.2
T-L-2Wytwarzanie powłok polimerowych metodą fluidalną i ocena ich przyczepności do podłoża.2
T-L-3Ocena odporności powłok w mgle solnej.2
T-L-4Badnie przebiegu krzywych polaryzacji anodowych.2
T-L-5Badanie elektrochemicznego oddziaływania złączy spawanych.1
T-L-6Korozja wżerowa w środowiskach atmosfer morskich.2
T-L-7Ochrona protektorowa.2
T-L-8Badanie tribokorozyjne materiałów polimerowych i metalowych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki i kompozytów oraz degradacja polimerów. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Terminologia związana z powłokami i ich właściwości potencjalne. Właściwości eksploatacyjne powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Sposoby nanoszenia lub/i wytwarzania powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Stan odporności termodynamicznej, korozji i pasywacji materiałów. Wykresy Pourbaix w projektowaniu ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Powłoki anodowe i katodowe. Krzywe polaryzacji anodowej. Spektroskopia impedancyjna w ocenie mechanizmu ochronnego powłok polimeroaych, metalowych, ceramicznych i kompozytowtych. Badania w mgle solnej. Negatywne skutki korozji i ochrony przed korozją dla właściwości mechanicznych konstrukcji i środowiska naturalnego.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne opracowanie wyników eksperymentów w formie sprawozdania.4
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie wskazanej literatury.5
A-L-4konsultacje2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu.15
A-W-2Studiowanie literatury.8
A-W-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D25-3_W01Student ma wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi. Student ma wiedzę w zakresie badań procesu korozji i tribokorozji, zna metody i techniki badań korozyjnych i tribokorozyjnych oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W08ma ogólną wiedzę inżynierską z materiałoznawstwa, technologii mechanicznych, podstaw konstrukcji maszyn, inżynierii jakości w zakresie przydatnym w budowie i eksploatacji jachtów
BJ_1A_W13ma podstawową wiedzę dotyczącą materiałów konstrukcyjnych, pomocniczych, powłok ochronnych, antykorozyjnych stosowanych w budowie jednostek pływających
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów powłokowych i/lub metod ochrony przed korozją elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z korozji materiałów, inżynierii powierzchni i ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów elektrochemicznych i raportowania badań monitorujacych własciwości antykorozyjnych i tribokorozyjnych w warunkach modelowych i/lub ekspoloatacyjnych.
Treści programoweT-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki i kompozytów oraz degradacja polimerów. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Terminologia związana z powłokami i ich właściwości potencjalne. Właściwości eksploatacyjne powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Sposoby nanoszenia lub/i wytwarzania powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Stan odporności termodynamicznej, korozji i pasywacji materiałów. Wykresy Pourbaix w projektowaniu ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Powłoki anodowe i katodowe. Krzywe polaryzacji anodowej. Spektroskopia impedancyjna w ocenie mechanizmu ochronnego powłok polimeroaych, metalowych, ceramicznych i kompozytowtych. Badania w mgle solnej. Negatywne skutki korozji i ochrony przed korozją dla właściwości mechanicznych konstrukcji i środowiska naturalnego.
T-L-1Pasywność metali.
T-L-2Wytwarzanie powłok polimerowych metodą fluidalną i ocena ich przyczepności do podłoża.
T-L-3Ocena odporności powłok w mgle solnej.
T-L-7Ochrona protektorowa.
T-L-4Badnie przebiegu krzywych polaryzacji anodowych.
T-L-8Badanie tribokorozyjne materiałów polimerowych i metalowych
T-L-5Badanie elektrochemicznego oddziaływania złączy spawanych.
T-L-6Korozja wżerowa w środowiskach atmosfer morskich.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student nie ma wiedzy na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz nie rozróżnia materiałów z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych.
3,0Student ma podstawową wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi. Student ma podstawową wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych.
3,5Student ma wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student ma wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych.
4,0Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student ma wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych.
4,5Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student ma poszerzoną wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych.
5,0Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student ma poszerzoną wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych, potrafi wskazać metodę badawczą lub monitorującą właściwości materiału konstrukcyjnyjnego do określonych warunków eksploatacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D25-3_U01Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Potrafi wskazywać sposoby zapobiegania zużyciu lub niszczeniu korozyjnemu materiałów oraz metody badań diagnostycznych. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i wskazywać metody ochrony lub regeneracji materiałów przed niszczącym elektrochemicznym działaniem środowiska i/lub materiału na powłoki ochronne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U09potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym przydatne w projektowaniu, konstruowaniu i budowie jachtów
BJ_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów związanych z technologią budowy i eksploatacji jachtów i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
BJ_1A_U14potrafi dobrać odpowiednie materiały i zastosować odpowiednią technologię do budowy jachtów, potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach materiałów stosowanych w budowie jachtów i określić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów powłokowych i/lub metod ochrony przed korozją elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z korozji materiałów, inżynierii powierzchni i ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów elektrochemicznych i raportowania badań monitorujacych własciwości antykorozyjnych i tribokorozyjnych w warunkach modelowych i/lub ekspoloatacyjnych.
Treści programoweT-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki i kompozytów oraz degradacja polimerów. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Terminologia związana z powłokami i ich właściwości potencjalne. Właściwości eksploatacyjne powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Sposoby nanoszenia lub/i wytwarzania powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Stan odporności termodynamicznej, korozji i pasywacji materiałów. Wykresy Pourbaix w projektowaniu ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Powłoki anodowe i katodowe. Krzywe polaryzacji anodowej. Spektroskopia impedancyjna w ocenie mechanizmu ochronnego powłok polimeroaych, metalowych, ceramicznych i kompozytowtych. Badania w mgle solnej. Negatywne skutki korozji i ochrony przed korozją dla właściwości mechanicznych konstrukcji i środowiska naturalnego.
T-L-1Pasywność metali.
T-L-2Wytwarzanie powłok polimerowych metodą fluidalną i ocena ich przyczepności do podłoża.
T-L-3Ocena odporności powłok w mgle solnej.
T-L-7Ochrona protektorowa.
T-L-4Badnie przebiegu krzywych polaryzacji anodowych.
T-L-8Badanie tribokorozyjne materiałów polimerowych i metalowych
T-L-5Badanie elektrochemicznego oddziaływania złączy spawanych.
T-L-6Korozja wżerowa w środowiskach atmosfer morskich.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przewidywać zjawisk zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologii zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych.
3,0Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne.
3,5Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne oraz wskazać metodę nanoszenia powłok.
4,0Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych oraz wskazać sposób monitorowania właściwości i ich zmian w warunkach eksplotacyjnych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne oraz wskazać metodę nanoszenia powłok.
4,5Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych oraz wskazać sposób monitorowania właściwości i ich zmian w warunkach eksplotacyjnych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń oraz zaproponować metodę badań w celu wyjaśnienia przyczyn obserwowanych zjawisk zniszczenia. Student potrafi zinterpretować przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne oraz wskazać metodę nanoszenia powłok.
5,0Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych oraz wskazać sposób monitorowania właściwości i ich zmian w warunkach eksplotacyjnych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń oraz zaproponować metodę badań w celu wyjaśnienia przyczyn obserwowanych zjawisk zniszczenia. Student potrafi zinterpretować przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne oraz wskazać metodę nanoszenia powłok w stopniu zaawansowanym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D25-3_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w budowie jachtów i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w budowie jachtów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów powłokowych i/lub metod ochrony przed korozją elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z korozji materiałów, inżynierii powierzchni i ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów elektrochemicznych i raportowania badań monitorujacych własciwości antykorozyjnych i tribokorozyjnych w warunkach modelowych i/lub ekspoloatacyjnych.
Treści programoweT-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki i kompozytów oraz degradacja polimerów. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Terminologia związana z powłokami i ich właściwości potencjalne. Właściwości eksploatacyjne powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Sposoby nanoszenia lub/i wytwarzania powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Stan odporności termodynamicznej, korozji i pasywacji materiałów. Wykresy Pourbaix w projektowaniu ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Powłoki anodowe i katodowe. Krzywe polaryzacji anodowej. Spektroskopia impedancyjna w ocenie mechanizmu ochronnego powłok polimeroaych, metalowych, ceramicznych i kompozytowtych. Badania w mgle solnej. Negatywne skutki korozji i ochrony przed korozją dla właściwości mechanicznych konstrukcji i środowiska naturalnego.
T-L-1Pasywność metali.
T-L-2Wytwarzanie powłok polimerowych metodą fluidalną i ocena ich przyczepności do podłoża.
T-L-3Ocena odporności powłok w mgle solnej.
T-L-7Ochrona protektorowa.
T-L-4Badnie przebiegu krzywych polaryzacji anodowych.
T-L-8Badanie tribokorozyjne materiałów polimerowych i metalowych
T-L-5Badanie elektrochemicznego oddziaływania złączy spawanych.
T-L-6Korozja wżerowa w środowiskach atmosfer morskich.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i nie rozumie konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Nie wykazuje gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
3,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
4,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
4,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
5,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D25-3_K02Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów powłokowych i/lub metod ochrony przed korozją elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z korozji materiałów, inżynierii powierzchni i ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów elektrochemicznych i raportowania badań monitorujacych własciwości antykorozyjnych i tribokorozyjnych w warunkach modelowych i/lub ekspoloatacyjnych.
Treści programoweT-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki i kompozytów oraz degradacja polimerów. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Terminologia związana z powłokami i ich właściwości potencjalne. Właściwości eksploatacyjne powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Sposoby nanoszenia lub/i wytwarzania powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Stan odporności termodynamicznej, korozji i pasywacji materiałów. Wykresy Pourbaix w projektowaniu ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Powłoki anodowe i katodowe. Krzywe polaryzacji anodowej. Spektroskopia impedancyjna w ocenie mechanizmu ochronnego powłok polimeroaych, metalowych, ceramicznych i kompozytowtych. Badania w mgle solnej. Negatywne skutki korozji i ochrony przed korozją dla właściwości mechanicznych konstrukcji i środowiska naturalnego.
T-L-1Pasywność metali.
T-L-2Wytwarzanie powłok polimerowych metodą fluidalną i ocena ich przyczepności do podłoża.
T-L-3Ocena odporności powłok w mgle solnej.
T-L-7Ochrona protektorowa.
T-L-4Badnie przebiegu krzywych polaryzacji anodowych.
T-L-8Badanie tribokorozyjne materiałów polimerowych i metalowych
T-L-5Badanie elektrochemicznego oddziaływania złączy spawanych.
T-L-6Korozja wżerowa w środowiskach atmosfer morskich.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, nie rozumie roli projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i nie potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
3,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
3,5Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
4,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
4,5Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
5,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D25-3_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów powłokowych i/lub metod ochrony przed korozją elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z korozji materiałów, inżynierii powierzchni i ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów elektrochemicznych i raportowania badań monitorujacych własciwości antykorozyjnych i tribokorozyjnych w warunkach modelowych i/lub ekspoloatacyjnych.
Treści programoweT-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki i kompozytów oraz degradacja polimerów. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Terminologia związana z powłokami i ich właściwości potencjalne. Właściwości eksploatacyjne powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Sposoby nanoszenia lub/i wytwarzania powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Stan odporności termodynamicznej, korozji i pasywacji materiałów. Wykresy Pourbaix w projektowaniu ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Powłoki anodowe i katodowe. Krzywe polaryzacji anodowej. Spektroskopia impedancyjna w ocenie mechanizmu ochronnego powłok polimeroaych, metalowych, ceramicznych i kompozytowtych. Badania w mgle solnej. Negatywne skutki korozji i ochrony przed korozją dla właściwości mechanicznych konstrukcji i środowiska naturalnego.
T-L-1Pasywność metali.
T-L-2Wytwarzanie powłok polimerowych metodą fluidalną i ocena ich przyczepności do podłoża.
T-L-3Ocena odporności powłok w mgle solnej.
T-L-7Ochrona protektorowa.
T-L-4Badnie przebiegu krzywych polaryzacji anodowych.
T-L-8Badanie tribokorozyjne materiałów polimerowych i metalowych
T-L-5Badanie elektrochemicznego oddziaływania złączy spawanych.
T-L-6Korozja wżerowa w środowiskach atmosfer morskich.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Nie wykonuje poprawnego opracowania wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i nie zdobywa zaliczenia.
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.