Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Jednostki szybkie i rekreacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Jednostki szybkie i rekreacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
projektyP7 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy oceanotechniki, Podstaway konstrukcji kadłuba jachtów, Teoria projektowania i przestrzenne projektowanie jachtów, Informatyka, Podstawy hydromechaniki jachtów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie umiejętności opracowania projektu koncepcyjnego wybranego typu jednostki z grupy jednostek szybkich i rekreacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przykłady i zadania wynikające z treści przedmiotu, m.in.: Obliczenie wymiarów głównych. Obliczanie masy i współrzędnych środka masy.Obliczenia oporowo-napędowe i dobór pędnika. Opracowanie rozwiązania rozplanowania przestrzennego jednostki. Sprawdzenie pływalności, stateczności i niezatapialności. Dobór podstawowych urządzeń i materiałów dla budowy jednostki. Obliczenie kosztu budowy i eksploatacji.12
T-P-2Kolokwium 11
T-P-3Kolowkium 21
T-P-4Zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Identyfikacja typów jednostek rekreacyjnych i jednostek szybkich z punktu widzenia przeznaczenia i rozwiązania ogólnego. Rodzaje materiałów dla kadłuba.5
T-W-2Rodzaj siły podtrzymującej. Przepisy i wymagania.3
T-W-3Projekt kształtu kadłuba. Metodyka wyznaczania wymiarów głównych.3
T-W-4Obliczanie masy i współrzędnych środka masy oraz analiza stateczności.4
T-W-5Obliczenia oporowo-napędowe dla reżimu ślizgowego i półślizgowego.3
T-W-6Metody zapewnienia niezatapialności. Konstrukcja nośna, urządzenia napędowe, wyposażenie wnętrz.4
T-W-7Zasady współpracy z zamawiającym. Założenia organizacji i technologii wytwarzania. Organizacja prac projektowych i dostaw materiałowych.2
T-W-8Obliczenia kosztu budowy i eksploatacji.4
T-W-9Zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Studiowanie literatury15
A-P-3Przygotowanie się do kolokwiów20
A-P-4Zaliczenie przedmiotu1
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia/egzaminu12
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne
M-3Metody programowane: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie cwiczeń audytoryjnych - w oparciu o formę pisemną (kolokwia cząstkowe), sprawdzające poziom nabytej wiedzy z zakresu przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w formie pismnej i/lub ustnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D23-2_W01
Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek szybkich i rekreacyjnych oraz zna podstawowe przepisy, normy krajowe, UE i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych dotyczących budowy jednostek szybkich i rekreacyjnych.
BJ_1A_W10, BJ_1A_W12T1A_W03, T1A_W04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D23-2_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
BJ_1A_U18T1A_U15, T1A_U16C-1T-P-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D23-2_W01
Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek szybkich i rekreacyjnych oraz zna podstawowe przepisy, normy krajowe, UE i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych dotyczących budowy jednostek szybkich i rekreacyjnych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie jednostek szybkich i rekreacyjnych. Nie potrafi wymienic i opisac jednostek szybkich i rekreacyjnych ani ich cech projektowo-eksploatacyjnych.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie jednostek szybkich i rekreacyjnych. Potrafi wymienic i opisac jednostki szybkie i rekreacyjne oraz po części zdefiniowac ich podstawowe cechy projektowo-eksploatacyjne.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w zakresie jednostek szybkich i rekreacyjnych. Potrafi wymienic i opisac jednostki szybkie i rekreacyjne oraz w większości zdefiniowac ich podstawowe cechy projektowo-eksploatacyjne. Umie wymienic odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów w zakresie jednostek szybkich i rekreacyjnych. Potrafi wymienic i opisac jednostki szybkie i rekreacyjne oraz zdefiniowac ich cechy projektowo-eksploatacyjne. Umie wymienic i wykorzystac odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych w celu wykonania wstępnych obliczeń projektowych dla jednostki szybkiej i/lub rekreacyjnej.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu jednostek szybkich i rekreacyjnych Potrafi wymienic i opisac jednostki szybkie i rekreacyjne oraz zdefiniowac ich cechy projektowo-eksploatacyjne. Umie wymienic i wykorzystac odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Potrafi samodzielnie zdefiniowac, wstępnie zaprojektowac i wykonac uproszczony rysunek planu ogólnego jednostki szybkiej i/lub rekreacyjnej, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu jednostek szybkich i rekreacyjnych Potrafi wymienic i opisac jednostki szybkie i rekreacyjne oraz zdefiniowac ich cechy projektowo-eksploatacyjne. Umie wymienic i wykorzystac odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Potrafi samodzielnie zdefiniowac, zaprojektowac, wykonac rysunek uproszczonego planu ogólnego oraz przeprowadzic analizę ekonomiczną dowolnej jednostki szybkiej i/lub rekreacyjnej, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D23-2_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.

Literatura podstawowa

  1. J. West, Modern Powerboats, Van Nostrand, Toronto, 1970
  2. A. Edmunds, Designing Power and Sail, Bristol F. Publications, 1998
  3. J. R. Amyot, Hovercraft Technology, Economics and Applications, Elsevier, 1989
  4. Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Gdańsk, 1996
  5. Spectre p., 100 Boat Design Reviewed, Wyd. Adlard Coles Nautical, ISBN: 0-7136-4935-6, Londyn, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przykłady i zadania wynikające z treści przedmiotu, m.in.: Obliczenie wymiarów głównych. Obliczanie masy i współrzędnych środka masy.Obliczenia oporowo-napędowe i dobór pędnika. Opracowanie rozwiązania rozplanowania przestrzennego jednostki. Sprawdzenie pływalności, stateczności i niezatapialności. Dobór podstawowych urządzeń i materiałów dla budowy jednostki. Obliczenie kosztu budowy i eksploatacji.12
T-P-2Kolokwium 11
T-P-3Kolowkium 21
T-P-4Zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Identyfikacja typów jednostek rekreacyjnych i jednostek szybkich z punktu widzenia przeznaczenia i rozwiązania ogólnego. Rodzaje materiałów dla kadłuba.5
T-W-2Rodzaj siły podtrzymującej. Przepisy i wymagania.3
T-W-3Projekt kształtu kadłuba. Metodyka wyznaczania wymiarów głównych.3
T-W-4Obliczanie masy i współrzędnych środka masy oraz analiza stateczności.4
T-W-5Obliczenia oporowo-napędowe dla reżimu ślizgowego i półślizgowego.3
T-W-6Metody zapewnienia niezatapialności. Konstrukcja nośna, urządzenia napędowe, wyposażenie wnętrz.4
T-W-7Zasady współpracy z zamawiającym. Założenia organizacji i technologii wytwarzania. Organizacja prac projektowych i dostaw materiałowych.2
T-W-8Obliczenia kosztu budowy i eksploatacji.4
T-W-9Zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Studiowanie literatury15
A-P-3Przygotowanie się do kolokwiów20
A-P-4Zaliczenie przedmiotu1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia/egzaminu12
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D23-2_W01Student ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek szybkich i rekreacyjnych oraz zna podstawowe przepisy, normy krajowe, UE i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych dotyczących budowy jednostek szybkich i rekreacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W10zna przepisy i normy krajowe, UE i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających
BJ_1A_W12ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek pływających
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności opracowania projektu koncepcyjnego wybranego typu jednostki z grupy jednostek szybkich i rekreacyjnych.
Treści programoweT-W-2Rodzaj siły podtrzymującej. Przepisy i wymagania.
T-W-3Projekt kształtu kadłuba. Metodyka wyznaczania wymiarów głównych.
T-W-4Obliczanie masy i współrzędnych środka masy oraz analiza stateczności.
T-W-6Metody zapewnienia niezatapialności. Konstrukcja nośna, urządzenia napędowe, wyposażenie wnętrz.
T-W-7Zasady współpracy z zamawiającym. Założenia organizacji i technologii wytwarzania. Organizacja prac projektowych i dostaw materiałowych.
T-W-8Obliczenia kosztu budowy i eksploatacji.
T-W-5Obliczenia oporowo-napędowe dla reżimu ślizgowego i półślizgowego.
T-W-1Identyfikacja typów jednostek rekreacyjnych i jednostek szybkich z punktu widzenia przeznaczenia i rozwiązania ogólnego. Rodzaje materiałów dla kadłuba.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie cwiczeń audytoryjnych - w oparciu o formę pisemną (kolokwia cząstkowe), sprawdzające poziom nabytej wiedzy z zakresu przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w formie pismnej i/lub ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie jednostek szybkich i rekreacyjnych. Nie potrafi wymienic i opisac jednostek szybkich i rekreacyjnych ani ich cech projektowo-eksploatacyjnych.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie jednostek szybkich i rekreacyjnych. Potrafi wymienic i opisac jednostki szybkie i rekreacyjne oraz po części zdefiniowac ich podstawowe cechy projektowo-eksploatacyjne.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w zakresie jednostek szybkich i rekreacyjnych. Potrafi wymienic i opisac jednostki szybkie i rekreacyjne oraz w większości zdefiniowac ich podstawowe cechy projektowo-eksploatacyjne. Umie wymienic odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów w zakresie jednostek szybkich i rekreacyjnych. Potrafi wymienic i opisac jednostki szybkie i rekreacyjne oraz zdefiniowac ich cechy projektowo-eksploatacyjne. Umie wymienic i wykorzystac odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych w celu wykonania wstępnych obliczeń projektowych dla jednostki szybkiej i/lub rekreacyjnej.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu jednostek szybkich i rekreacyjnych Potrafi wymienic i opisac jednostki szybkie i rekreacyjne oraz zdefiniowac ich cechy projektowo-eksploatacyjne. Umie wymienic i wykorzystac odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Potrafi samodzielnie zdefiniowac, wstępnie zaprojektowac i wykonac uproszczony rysunek planu ogólnego jednostki szybkiej i/lub rekreacyjnej, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu jednostek szybkich i rekreacyjnych Potrafi wymienic i opisac jednostki szybkie i rekreacyjne oraz zdefiniowac ich cechy projektowo-eksploatacyjne. Umie wymienic i wykorzystac odpowiednie normy, przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych. Potrafi samodzielnie zdefiniowac, zaprojektowac, wykonac rysunek uproszczonego planu ogólnego oraz przeprowadzic analizę ekonomiczną dowolnej jednostki szybkiej i/lub rekreacyjnej, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D23-2_U01Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U18potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności opracowania projektu koncepcyjnego wybranego typu jednostki z grupy jednostek szybkich i rekreacyjnych.
Treści programoweT-P-1Przykłady i zadania wynikające z treści przedmiotu, m.in.: Obliczenie wymiarów głównych. Obliczanie masy i współrzędnych środka masy.Obliczenia oporowo-napędowe i dobór pędnika. Opracowanie rozwiązania rozplanowania przestrzennego jednostki. Sprawdzenie pływalności, stateczności i niezatapialności. Dobór podstawowych urządzeń i materiałów dla budowy jednostki. Obliczenie kosztu budowy i eksploatacji.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne
M-3Metody programowane: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w formie pismnej i/lub ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.