Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie jachtów żaglowych i motorowych 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie jachtów żaglowych i motorowych 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50egzamin
projektyP5 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy projektowania jachtów- przedmiot stanowi kontynuację zagadnień z wcześniejszego semestru z przedmiotu Projektowanie jachtów żaglowych i motorowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z funkcjonalno-przestrzennym projektowaniem jachtów żaglowych i motorowych na etapie koncepcyjnym.
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń statecznościowych i zrównoważenia jachtu zgodnie z obowiązującymi wymaganiami.
C-3Nabycie umiejętności czytania i wykonania dokumentacji projektowej w tym wykonania planu ogólnego jachtu (żaglowego/motorowego) na etapie koncepcyjnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Kontynuacja indywidualnych zadań projektowych realizowanych w poprzednim semestrze na przedmiocie: Projektowanie jachtów żaglowych i motorowych, z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: analiza eksploatacyjnych stanów załadowania, obliczenie stateczności i zrównoważenie wzdłużne, sprawdzenie stateczności awaryjnej, dobór układu napędowego, prognoza prędkości, projekt takielunku stałego i ruchomego, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwiczno-cumowniczych i środków ratunkowych, wykonanie rysunku linii teoretycznych i planu ogólnego jachtu, wykonanie opisu technicznego statku, określenie kosztów budowy43
T-P-2Zaliczenie przedmiotu2
45
wykłady
T-W-1Projektowanie napędu - prognozowanie oporu, dobór pędnika, wybór typu napędu głównego3
T-W-2Projekt takielunku stałego i ruchomego (dla jachtów żaglowych i motorowo-żaglowych).3
T-W-3Problemy budowy oraz technicznej eksploatacji jachtów w procesie jego projektowania.1
T-W-4Opis techniczny jednostki, rysunek ofertowy. Dokumentacja wykonawcza.3
T-W-5Obliczenie kosztów budowy. Ogólne charakterystyki projektowe megajachtów. Współczynniki wpływające na projektowanie i osiągi megajachtów.3
T-W-6Budowa i zdanie jachtu; techniczna eksploatacja jachtu1
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach43
A-P-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych15
A-P-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej15
A-P-4Zaliczenie przedmiotu2
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia/egzaminu15
A-W-4Zaliczenie przedmiotu1
A-W-5Przeglądanie internetu10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody programowane: z uzyciem komputera
M-3Metody praktyczne: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu ustnego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D06_W01
Student zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
BJ_1A_W16, BJ_1A_W10T1A_W03, T1A_W04C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D06_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
BJ_1A_U18T1A_U15, T1A_U16C-3, C-2T-P-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D06_W01
Student zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Nie potrafi zgodnie z założeniami wstępnymi przeprowadzic obliczeń/analiz projektowych.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Potrafi zgodnie z założeniami wstępnymi przeprowadzic obliczenia/analizy projektowe oraz zna podstawowe przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektownia.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Potrafi zgodnie z założeniami wstępnymi przeprowadzic obliczenia/analizy projektowe oraz zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektownia.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Potrafi oprócz wykonania obliczeń projektowych zgodnych z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacjnych, stworzyc koncepcję projektową (kształ i model aksjomatyczny) wraz z rozplanowaniem przestrzennym. Umie wykorzystując do tego celu odpowiednie metody i narzędzia.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Potrafi oprócz wykonania obliczeń projektowych zgodnych z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacjnych, stworzyc koncepcję projektową , rozplanowanie funkcjonalno-przestrzenne oraz opracowac uproszczony rysunek planu ogólnego wraz z dokumentacją techniczną projektowanego jachtu. Umie wykorzystując do tego celu odpowiednie metody i narzędzia.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Potrafi oprócz wykonania obliczeń projektowych zgodnych z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacjnych, stworzyc koncepcję projektową wraz z rozplanowaniem funkcjonalno-przestrzennym i uproszczonym rysunkiem planu ogólnego projektowanego jachtu. Umie wykorzystując do tego celu odpowiednie metody i narzędzia. Potrafi opracowac pełną dokumentację techniczną i przeprowadzic analizę ekonomiczną projektowanego jachtu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D06_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Larsson L., Eliasson R, Principles of yacht design, Wyd. Adlarf Coles Nautical, ISBN 0-7136-5181-4, Londyn, 2000
  2. Milewski Z. J, Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wyd. III, ISBN: 83-910242-0-2, Gdynia, 1999
  3. Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Gdańsk, 1996
  4. Spectre P. 1, 00 Boat Design Reviewed, Wyd. Adlard Coles Nautical, ISBN: 0-7136-4935-6, Londyn, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Kontynuacja indywidualnych zadań projektowych realizowanych w poprzednim semestrze na przedmiocie: Projektowanie jachtów żaglowych i motorowych, z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: analiza eksploatacyjnych stanów załadowania, obliczenie stateczności i zrównoważenie wzdłużne, sprawdzenie stateczności awaryjnej, dobór układu napędowego, prognoza prędkości, projekt takielunku stałego i ruchomego, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwiczno-cumowniczych i środków ratunkowych, wykonanie rysunku linii teoretycznych i planu ogólnego jachtu, wykonanie opisu technicznego statku, określenie kosztów budowy43
T-P-2Zaliczenie przedmiotu2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projektowanie napędu - prognozowanie oporu, dobór pędnika, wybór typu napędu głównego3
T-W-2Projekt takielunku stałego i ruchomego (dla jachtów żaglowych i motorowo-żaglowych).3
T-W-3Problemy budowy oraz technicznej eksploatacji jachtów w procesie jego projektowania.1
T-W-4Opis techniczny jednostki, rysunek ofertowy. Dokumentacja wykonawcza.3
T-W-5Obliczenie kosztów budowy. Ogólne charakterystyki projektowe megajachtów. Współczynniki wpływające na projektowanie i osiągi megajachtów.3
T-W-6Budowa i zdanie jachtu; techniczna eksploatacja jachtu1
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach43
A-P-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych15
A-P-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej15
A-P-4Zaliczenie przedmiotu2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia/egzaminu15
A-W-4Zaliczenie przedmiotu1
A-W-5Przeglądanie internetu10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D06_W01Student zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W16zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
BJ_1A_W10zna przepisy i normy krajowe, UE i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjonalno-przestrzennym projektowaniem jachtów żaglowych i motorowych na etapie koncepcyjnym.
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń statecznościowych i zrównoważenia jachtu zgodnie z obowiązującymi wymaganiami.
Treści programoweT-W-4Opis techniczny jednostki, rysunek ofertowy. Dokumentacja wykonawcza.
T-W-3Problemy budowy oraz technicznej eksploatacji jachtów w procesie jego projektowania.
T-W-6Budowa i zdanie jachtu; techniczna eksploatacja jachtu
T-W-2Projekt takielunku stałego i ruchomego (dla jachtów żaglowych i motorowo-żaglowych).
T-W-5Obliczenie kosztów budowy. Ogólne charakterystyki projektowe megajachtów. Współczynniki wpływające na projektowanie i osiągi megajachtów.
T-W-1Projektowanie napędu - prognozowanie oporu, dobór pędnika, wybór typu napędu głównego
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu ustnego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Nie potrafi zgodnie z założeniami wstępnymi przeprowadzic obliczeń/analiz projektowych.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Potrafi zgodnie z założeniami wstępnymi przeprowadzic obliczenia/analizy projektowe oraz zna podstawowe przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektownia.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Potrafi zgodnie z założeniami wstępnymi przeprowadzic obliczenia/analizy projektowe oraz zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektownia.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Potrafi oprócz wykonania obliczeń projektowych zgodnych z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacjnych, stworzyc koncepcję projektową (kształ i model aksjomatyczny) wraz z rozplanowaniem przestrzennym. Umie wykorzystując do tego celu odpowiednie metody i narzędzia.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Potrafi oprócz wykonania obliczeń projektowych zgodnych z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacjnych, stworzyc koncepcję projektową , rozplanowanie funkcjonalno-przestrzenne oraz opracowac uproszczony rysunek planu ogólnego wraz z dokumentacją techniczną projektowanego jachtu. Umie wykorzystując do tego celu odpowiednie metody i narzędzia.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów żaglowywch i motorowych. Potrafi oprócz wykonania obliczeń projektowych zgodnych z odpowiednimi przepisami i wymaganiami towarzystw klasyfikacjnych, stworzyc koncepcję projektową wraz z rozplanowaniem funkcjonalno-przestrzennym i uproszczonym rysunkiem planu ogólnego projektowanego jachtu. Umie wykorzystując do tego celu odpowiednie metody i narzędzia. Potrafi opracowac pełną dokumentację techniczną i przeprowadzic analizę ekonomiczną projektowanego jachtu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D06_U01Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U18potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności czytania i wykonania dokumentacji projektowej w tym wykonania planu ogólnego jachtu (żaglowego/motorowego) na etapie koncepcyjnym.
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń statecznościowych i zrównoważenia jachtu zgodnie z obowiązującymi wymaganiami.
Treści programoweT-P-1Kontynuacja indywidualnych zadań projektowych realizowanych w poprzednim semestrze na przedmiocie: Projektowanie jachtów żaglowych i motorowych, z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: analiza eksploatacyjnych stanów załadowania, obliczenie stateczności i zrównoważenie wzdłużne, sprawdzenie stateczności awaryjnej, dobór układu napędowego, prognoza prędkości, projekt takielunku stałego i ruchomego, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwiczno-cumowniczych i środków ratunkowych, wykonanie rysunku linii teoretycznych i planu ogólnego jachtu, wykonanie opisu technicznego statku, określenie kosztów budowy
Metody nauczaniaM-2Metody programowane: z uzyciem komputera
M-3Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.