Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy hydro- i aerodynamiki jachtu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy hydro- i aerodynamiki jachtu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Szelangiewicz <Tadeusz.Szelangiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z matematyki
W-2Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z fizyki
W-3Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z mechaniki płynów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie zjawisk zachodzących wokół kadłuba jachtu i ożaglowania wynikających z przepływu wody i powietrza
C-2Umiejetność analizy wyników z podstawowych modeli numerycznych opisujących przepływy cieczy i gazów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczanie przepływów płaskich w kanałach o zmiennej geometrii6
T-L-2Obliczanie oporu i siły nosnej profilu lotniczego, rozkłaf ciśnień8
T-L-3Obliczanie oporu kadłuba8
T-L-4Obliczanie rozkładu ciśnień, oporu i siły nośnej żagla8
30
wykłady
T-W-1Podstawowa informacja o zjawiskach hydro- i aerodynamicznych i powiązaniu ich z mechaniką płynów1
T-W-2Zasada zachowania masy, równanie ciągłości2
T-W-3Zasada zachowania energii - równanie Bernouliego2
T-W-4Zasada zachowania pędu2
T-W-5Reakcja hydro- i aerodynamiczna2
T-W-6Podobieństwo przepływów i analiza wymiarowa2
T-W-7Podstawy badań modelowych2
T-W-8Elementy dynamiki płynów rzeczywistych2
T-W-9Przepływ laminarny, turbulentny, warstwa przyścienna3
T-W-10Opływ ciał, elementy teorii płata, siła nośna i opór, geometria profili3
T-W-11teoria i zasada działania pedników3
T-W-12Opór kadłuba jachtu3
T-W-13Podstawy aerodynamiki żagla3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
A-L-4Konsultacje do laboratorium3
A-L-5Zaliczenie laboratorium2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład/ typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko komputerowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D02_W01
Student powinien posiąść wiedzę z zakresu aero- i hydrodynamiki oraz znać metody obliczeniowe stosowane w projektowaniu jachtów
BJ_1A_W17, BJ_1A_W20T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D02_U01
Student powinien umieć zidentydikować i sformułować zadanie inżynierskie i umieć wykonać obliczenia komputerowe
BJ_1A_U09T1A_U14InzA_U06C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D02_W01
Student powinien posiąść wiedzę z zakresu aero- i hydrodynamiki oraz znać metody obliczeniowe stosowane w projektowaniu jachtów
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu hydro- i aerodynamiki
3,0Student ma podstawową wiedzę z hydro- i aerodynamiki
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu zjawisk hydro- i aerodynamiki występujących przy projektowaniu jachtów
4,0Student ma wiedzę pozwalającą na zdefiniowanie prostych zagadnień z zakresu hydro- i aerodynamiki oraz wie jak je rozwiązać stosując specjalistyczne oprogramowanie
4,5Student ma wiedzę w zakresie przygotowania danych do obliczeń specjakistycznym oprogramowaniem i potrafi ocenić otrzymane wyniki
5,0Student ma wiedzę w zakresie pełnego wykorzystania oprogramowania z zakresu hydro- i aerodynamiki do projektowania jachtu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D02_U01
Student powinien umieć zidentydikować i sformułować zadanie inżynierskie i umieć wykonać obliczenia komputerowe
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu hydro- i aerodynamiki
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zadania z hydro- i aerodynamiki
3,5Student potrafi zdefiniować zjawiska hydro- i aerodynamiczne występujące przy projektowaniu jachtów
4,0Student potrafi rozwiązać proste zagadnienia z zakresu hydro- i aerodynamiki stosując specjalistyczne oprogramowanie
4,5Student potrafi przygotować dane do obliczeń typowych zadań stosując specjakistyczne oprogramowanie i potrafi ocenić otrzymane wyniki
5,0Student posiada umiejętność pełnego wykorzystania oprogramowania z zakresu hydro- i aerodynamiki do projektowania jachtu

Literatura podstawowa

  1. Dudziak J., Teoria okrętu, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1988
  2. Marchaj Cz., Dzielność morska, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, Warszawa, 2002, SBN: 83-7020-291-3
  3. Marchaj Cz., Teoria żeglowania, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczanie przepływów płaskich w kanałach o zmiennej geometrii6
T-L-2Obliczanie oporu i siły nosnej profilu lotniczego, rozkłaf ciśnień8
T-L-3Obliczanie oporu kadłuba8
T-L-4Obliczanie rozkładu ciśnień, oporu i siły nośnej żagla8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowa informacja o zjawiskach hydro- i aerodynamicznych i powiązaniu ich z mechaniką płynów1
T-W-2Zasada zachowania masy, równanie ciągłości2
T-W-3Zasada zachowania energii - równanie Bernouliego2
T-W-4Zasada zachowania pędu2
T-W-5Reakcja hydro- i aerodynamiczna2
T-W-6Podobieństwo przepływów i analiza wymiarowa2
T-W-7Podstawy badań modelowych2
T-W-8Elementy dynamiki płynów rzeczywistych2
T-W-9Przepływ laminarny, turbulentny, warstwa przyścienna3
T-W-10Opływ ciał, elementy teorii płata, siła nośna i opór, geometria profili3
T-W-11teoria i zasada działania pedników3
T-W-12Opór kadłuba jachtu3
T-W-13Podstawy aerodynamiki żagla3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
A-L-4Konsultacje do laboratorium3
A-L-5Zaliczenie laboratorium2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D02_W01Student powinien posiąść wiedzę z zakresu aero- i hydrodynamiki oraz znać metody obliczeniowe stosowane w projektowaniu jachtów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W17ma podstawową wiedzę z zakresu aero- i hydrodynamiki oraz zna metody obliczeniowe stosowane w projektowaniu jachtów
BJ_1A_W20ma podstawową wiedzę w zakresie mechaniki płynów i metod numerycznych w zakresie przydatnym w projektowaniu jednostek pływających
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie zjawisk zachodzących wokół kadłuba jachtu i ożaglowania wynikających z przepływu wody i powietrza
Treści programoweT-W-2Zasada zachowania masy, równanie ciągłości
T-W-3Zasada zachowania energii - równanie Bernouliego
T-W-4Zasada zachowania pędu
T-W-5Reakcja hydro- i aerodynamiczna
T-W-6Podobieństwo przepływów i analiza wymiarowa
T-W-7Podstawy badań modelowych
T-W-8Elementy dynamiki płynów rzeczywistych
T-W-9Przepływ laminarny, turbulentny, warstwa przyścienna
T-W-1Podstawowa informacja o zjawiskach hydro- i aerodynamicznych i powiązaniu ich z mechaniką płynów
T-W-10Opływ ciał, elementy teorii płata, siła nośna i opór, geometria profili
T-W-11teoria i zasada działania pedników
T-W-12Opór kadłuba jachtu
T-W-13Podstawy aerodynamiki żagla
Metody nauczaniaM-1Wykład/ typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu hydro- i aerodynamiki
3,0Student ma podstawową wiedzę z hydro- i aerodynamiki
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu zjawisk hydro- i aerodynamiki występujących przy projektowaniu jachtów
4,0Student ma wiedzę pozwalającą na zdefiniowanie prostych zagadnień z zakresu hydro- i aerodynamiki oraz wie jak je rozwiązać stosując specjalistyczne oprogramowanie
4,5Student ma wiedzę w zakresie przygotowania danych do obliczeń specjakistycznym oprogramowaniem i potrafi ocenić otrzymane wyniki
5,0Student ma wiedzę w zakresie pełnego wykorzystania oprogramowania z zakresu hydro- i aerodynamiki do projektowania jachtu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D02_U01Student powinien umieć zidentydikować i sformułować zadanie inżynierskie i umieć wykonać obliczenia komputerowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U09potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym przydatne w projektowaniu, konstruowaniu i budowie jachtów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejetność analizy wyników z podstawowych modeli numerycznych opisujących przepływy cieczy i gazów
Treści programoweT-L-1Obliczanie przepływów płaskich w kanałach o zmiennej geometrii
T-L-2Obliczanie oporu i siły nosnej profilu lotniczego, rozkłaf ciśnień
T-L-3Obliczanie oporu kadłuba
T-L-4Obliczanie rozkładu ciśnień, oporu i siły nośnej żagla
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko komputerowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu hydro- i aerodynamiki
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zadania z hydro- i aerodynamiki
3,5Student potrafi zdefiniować zjawiska hydro- i aerodynamiczne występujące przy projektowaniu jachtów
4,0Student potrafi rozwiązać proste zagadnienia z zakresu hydro- i aerodynamiki stosując specjalistyczne oprogramowanie
4,5Student potrafi przygotować dane do obliczeń typowych zadań stosując specjakistyczne oprogramowanie i potrafi ocenić otrzymane wyniki
5,0Student posiada umiejętność pełnego wykorzystania oprogramowania z zakresu hydro- i aerodynamiki do projektowania jachtu