Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia i zarządzanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia i zarządzanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roma Strulak <Roma.Strulak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-3Identyfikacja funkcji i roli umiejętności kierowniczych
C-4Umiejętność przygotowania biznes planu nowego przedsięwzięcia
C-5Zapoznanie studentów z istotą funkcjami gospodarowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizmy funkcjonowania gospodarki4
T-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.3
T-W-3Podstawowe zmienne makroekonomiczne2
T-W-4PKB i model wzrostu gospodarczego2
T-W-5Bezrobocie i jego rodzaje.3
T-W-6Podstawowe pojęcia i przedmiot zarządzania. Zasady i metody stosowane w zarządzaniu.4
T-W-7Style zarządzania.3
T-W-8Systemy motywacyjne.3
T-W-9Formy organizacyjne przedsiębiorstw.2
T-W-10Działalność przedsiębiorstwa i sposoby jego rozwoju.2
T-W-11Podstawy biznes planu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Praca własna (studiowanie literatury)10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjasnienie)
M-2M-2 Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3M-3 Metody aktywizujące (metoda sytuacja, metoda przypadków)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B01_W23
Zdobycie i wykorzystanie wiedzy w zakresie przedmiotu
BJ_1A_W23T1A_W09InzA_W04C-5, C-4, C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-10, T-W-11, T-W-6M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B01_U01
Umiejętność rozróżniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej
BJ_1A_U13, BJ_1A_U11T1A_U10, T1A_U12InzA_U03, InzA_U04C-5, C-3, C-1T-W-11, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B01_K04
Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu
BJ_1A_K04T1A_K06InzA_K02C-5, C-4, C-2, C-1T-W-10M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B01_W23
Zdobycie i wykorzystanie wiedzy w zakresie przedmiotu
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,0Student definiuje niektóre pojęcia z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,5Stiudent poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,0Student zna definicje wszystkiech pojęć z zakresu ekonomia i zarządzanie
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie kluczowe problemy w zakresie ekonomii i zarządzania
5,0Student samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu, z uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B01_U01
Umiejętność rozróżniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej
2,0Student nie posiada niezbędnych umiejętności w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,0Student niezbyt umiejętnie definiuje pojęcia z zakresu ekonomii i zarządzania
3,5Student poprawnie definiuje więkość pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,5Student umiejętne wykorzystuje narzędzia potrzebne do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii i zarządzania
5,0Student posiada pełne umiejętności w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B01_K04
Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu
2,0Student nie posiada komptencji w zakreis i zarządzania
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,5Student pposiada podstawowe kompetencje w zakresie ekonomii i zarządzania
4,0Kompetencje student nie są pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie ekonomii i zarządzania
4,5Kompetencje studenta nie w pełni ukształtowanie, jednak dobrze radzi sobie z zagadnieniami w zakresie ekonomii i zarządzania
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fisher S., Dornbush R., Ekonomia, PWN, Warszawa, 1994
  2. Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 1998
  3. Kostera M., Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2010
  2. Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizację. Zarys teoriii i praktyki., Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizmy funkcjonowania gospodarki4
T-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.3
T-W-3Podstawowe zmienne makroekonomiczne2
T-W-4PKB i model wzrostu gospodarczego2
T-W-5Bezrobocie i jego rodzaje.3
T-W-6Podstawowe pojęcia i przedmiot zarządzania. Zasady i metody stosowane w zarządzaniu.4
T-W-7Style zarządzania.3
T-W-8Systemy motywacyjne.3
T-W-9Formy organizacyjne przedsiębiorstw.2
T-W-10Działalność przedsiębiorstwa i sposoby jego rozwoju.2
T-W-11Podstawy biznes planu.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Praca własna (studiowanie literatury)10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B01_W23Zdobycie i wykorzystanie wiedzy w zakresie przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W23ma podstawową wiedzę dotyczącą ekonomii, zarządzania, w tym zarządzania jakością oraz prawa i prowadzenia działalności gospodarczej, zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z istotą funkcjami gospodarowania
C-4Umiejętność przygotowania biznes planu nowego przedsięwzięcia
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-3Identyfikacja funkcji i roli umiejętności kierowniczych
C-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Mechanizmy funkcjonowania gospodarki
T-W-10Działalność przedsiębiorstwa i sposoby jego rozwoju.
T-W-11Podstawy biznes planu.
T-W-6Podstawowe pojęcia i przedmiot zarządzania. Zasady i metody stosowane w zarządzaniu.
Metody nauczaniaM-1M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjasnienie)
M-3M-3 Metody aktywizujące (metoda sytuacja, metoda przypadków)
M-2M-2 Metody problemowe (wykład problemowy)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,0Student definiuje niektóre pojęcia z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,5Stiudent poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,0Student zna definicje wszystkiech pojęć z zakresu ekonomia i zarządzanie
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie kluczowe problemy w zakresie ekonomii i zarządzania
5,0Student samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu, z uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B01_U01Umiejętność rozróżniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U13potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w zakresie projektowania i budowy jachtów
BJ_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów związanych z technologią budowy i eksploatacji jachtów i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z istotą funkcjami gospodarowania
C-3Identyfikacja funkcji i roli umiejętności kierowniczych
C-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
Treści programoweT-W-11Podstawy biznes planu.
T-W-6Podstawowe pojęcia i przedmiot zarządzania. Zasady i metody stosowane w zarządzaniu.
Metody nauczaniaM-1M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjasnienie)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada niezbędnych umiejętności w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,0Student niezbyt umiejętnie definiuje pojęcia z zakresu ekonomii i zarządzania
3,5Student poprawnie definiuje więkość pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie
4,5Student umiejętne wykorzystuje narzędzia potrzebne do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii i zarządzania
5,0Student posiada pełne umiejętności w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B01_K04Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z istotą funkcjami gospodarowania
C-4Umiejętność przygotowania biznes planu nowego przedsięwzięcia
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
Treści programoweT-W-10Działalność przedsiębiorstwa i sposoby jego rozwoju.
Metody nauczaniaM-1M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjasnienie)
M-3M-3 Metody aktywizujące (metoda sytuacja, metoda przypadków)
M-2M-2 Metody problemowe (wykład problemowy)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada komptencji w zakreis i zarządzania
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie
3,5Student pposiada podstawowe kompetencje w zakresie ekonomii i zarządzania
4,0Kompetencje student nie są pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie ekonomii i zarządzania
4,5Kompetencje studenta nie w pełni ukształtowanie, jednak dobrze radzi sobie z zagadnieniami w zakresie ekonomii i zarządzania
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie