Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy prawa pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy prawa pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogóna z zakresu szkoły średniej - wiedza o społeczeństwie - podstawy przedsiębiorczości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami prawa pracy, w tym: - poznanie takich pojęć jak nawiązanie, ustanie stosunku pracy, roszczenia ze stosunku pracy, rodzaje podstaw zatrudnienia, itp - rozgraniczanie instytucji z tej gałęzi prawa od prawa cywilnego i administracyjnego - zapoznanie z orzecznictwem Sądu Najwyższego w wybranych instytucjach prawa pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie i przedmiot, źródła i podstawowe zasady prawa pracy.2
T-W-2Pojęcie i cechy stosunku pracy. Pracodawca i pracownik - status i uwarunkowania prawne, w tym, formy prowadzonej przez pracodawci przez pracodawcę - przedsiębiorcę.2
T-W-3Powstanie stosunku pracy, w tym wymogi formalno - prawne dopuszczenia pracownika do pracy. Rodzaje i elementy umowy o pracę.2
T-W-4Wybór, mianowanie, powołanie, spółdzielcza umowa o pracę - cechy charakterystyczne.2
T-W-5Prawa i obowiązki stron stosunku pracy - rys ogólny. Odpowiedzialność stron - cechy charakterystyczne.2
T-W-6Zdarzenia powodujące ustanie stosunku pracy. Wypowiedzenie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem ochrony stosunku pracy.2
T-W-7Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia ze szczególnym uwzględnieniem regulacji art. 52 Kodeksu pracy.2
T-W-8Roszczenia stron wynikające z naruszeń prawa w związku z rozwiązaniem umowy bez i za wypowiedzeniem.2
T-W-9Zwolnienia z przyczyn nie dotyczących pracowników. Ochrona roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracowników.2
T-W-10Rola i pozycja związków zawodowych w zakłądzie pracy. Spory zbiorowe.2
T-W-11Nowe formy zatrudnienia. Tendencje i przyszłość prawa pracy.2
T-W-12Wynagrodzenie i czas pracy, zasady i cechy charakterystyczne.2
T-W-13Urlopy pracownicze. Status kobiety na rynku pracy.2
T-W-14Bezpieczeństwo i higiena pracy. Podstawowe założenia z uwaględnieniem kanonów wypadków przy pracy i chorób zawodowych.2
T-W-15Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Organy powołane do kontroli przestrzegania prawa pracy. Przedawnienie roszczeń.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka objaśnienia i wyjaśnienia, w tym metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na bazie kolokwium pisemnego obejmującego przedmit wykładów poprzez sporządzenie pismenych wypowiedzi na 3 zagadnienia. Ocena jest średnią z odpowiedzi na każde pytanie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_A03-2_W01
Student jest w stanie definiować, nazywać, objaśniać i charakteryzować podstawowe pojęcia objęte wykładem i ćwiczeniami.
BJ_1A_W24T1A_W11C-1T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-11, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-15, T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-14, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_A03-2_U01
Słownik potrafi analizować instytucje objęte przedmiotem wykładów oraz ćwieczeń.
BJ_1A_U15T1A_U11C-1T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-11, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-15, T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-W-12, T-W-14, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_A03-2_K01
Student ma świadomość znaczenia i wagi przedmiotu modułu z punktu widzenia bezpieczeństwa pracy.
BJ_1A_K08T1A_K02, T1A_K07InzA_K01M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_A03-2_W01
Student jest w stanie definiować, nazywać, objaśniać i charakteryzować podstawowe pojęcia objęte wykładem i ćwiczeniami.
2,0Na ocenę 2: Student nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników nauki przedmiotu. Nie umie zdefiniować, nazwać, ojaśnić i scharakteryzować podstawowych pojęć objętych wykładem i ćwiczeniami.
3,0Na ocenę 3: Student posiada umie prezentować "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Czyni to w sposób niepewny, ale "chwyta" istotę rzeczy.
3,5Na ocenę 3,5: Student umie prezentować wyniki w sposób płynny.Student umie zanalizować przepisy.
4,0Na ocenę 4: Student umie nie tylko efektywnie prezentować wyniki swej pracy, ale również dokonuje ich analizy. Student umie również prowadzić dyskusję (krytycznie oceniać) osiągnięte wyniki.
4,5Na ocenę 4,5: Student umie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować (krytycznie oceniać) instytucje prawne oraz oszacować skutki rozwiązań prawnych.
5,0Na ocenę 5: Student umie efektywnie prezentować, analizować, krytycznie oceniać orzeczenia Sądu Najwyższego a także proponować modyfikacje rozwiązań prawnych ze wskazaniem przyczyn modyfikacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_A03-2_U01
Słownik potrafi analizować instytucje objęte przedmiotem wykładów oraz ćwieczeń.
2,0Na ocenę 2: Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników nauki przedmiotu. Nie potrafi zdefiniować, nazwać, ojaśnić i scharakteryzować podstawowych pojęć objętych wykładem i ćwiczeniami.
3,0Na ocenę 3: Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Czyni to w sposób niepewny, ale "chwyta" istotę rzeczy.
3,5Na ocenę 3,5: Student prezentuje wyniki w sposób płynny. Potrafi zanalizować przepisy.
4,0Na ocenę 4: Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję (krytycznie oceniać) osiągnięte wyniki.
4,5Na ocenę 4,5: Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować (krytycznie oceniać) instytucje prawne oraz oszacować skutki rozwiązań prawnych.
5,0Na ocenę 5: Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, krytycznie oceniać orzeczenia Sądu Najwyższego a także proponować modyfikacje rozwiązań prawnych ze wskazaniem przyczyn modyfikacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_A03-2_K01
Student ma świadomość znaczenia i wagi przedmiotu modułu z punktu widzenia bezpieczeństwa pracy.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia przedmiotu modułu z punktu widzenia prawa pracy i bezspieczeństwa pracy.
3,0Student ma "surową", nie pogłębioną świaqdomość znaczenia przedmiotu modułu z punktu widzenia podstaw prawa pracy i bhp.
3,5Student w miarę swobodnie prezentuje świadomość znaczenia przedmiotu modułu, wagi prawa pracy i bezpieczeństwa pracy.
4,0Student zna przepisy i jest świaodmy znaczenia przedmiotu modułu potrafi zanalizować znaczenie prawa pracy i bhp w procesie pracy i życiu społecznym.
4,5Student prezentuje pelną świadomość znaczenia prawa pracy i bhp i potrafi przekonywać do potrzey ich znajomości.
5,0Jak wyżej, a nadto, prezentuje świadomość potrzeby krytycznej oceny postaw lekceważących prawo pracy i bhp.

Literatura podstawowa

  1. M. Barzycka - Banaszczyk, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12
  2. L. Florek, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12
  3. P. Michoń, Praca matek w polityce krajów Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej e Poznaniu, Poznań, 2008, 1
  4. A. Chobot, Nowe formy zatrudnienia, Wydawnictwo Prawnicze PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. M. Wujczyk, Prawo pracy - testy dla studentów, Oficyna, Warszawa, 2007, 1
  2. R. Tazbir, Ochrona interesów pracodawcy przed działanością konkurencyjną pracownika, Zakamycze, Kraków, 1999, 1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i przedmiot, źródła i podstawowe zasady prawa pracy.2
T-W-2Pojęcie i cechy stosunku pracy. Pracodawca i pracownik - status i uwarunkowania prawne, w tym, formy prowadzonej przez pracodawci przez pracodawcę - przedsiębiorcę.2
T-W-3Powstanie stosunku pracy, w tym wymogi formalno - prawne dopuszczenia pracownika do pracy. Rodzaje i elementy umowy o pracę.2
T-W-4Wybór, mianowanie, powołanie, spółdzielcza umowa o pracę - cechy charakterystyczne.2
T-W-5Prawa i obowiązki stron stosunku pracy - rys ogólny. Odpowiedzialność stron - cechy charakterystyczne.2
T-W-6Zdarzenia powodujące ustanie stosunku pracy. Wypowiedzenie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem ochrony stosunku pracy.2
T-W-7Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia ze szczególnym uwzględnieniem regulacji art. 52 Kodeksu pracy.2
T-W-8Roszczenia stron wynikające z naruszeń prawa w związku z rozwiązaniem umowy bez i za wypowiedzeniem.2
T-W-9Zwolnienia z przyczyn nie dotyczących pracowników. Ochrona roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracowników.2
T-W-10Rola i pozycja związków zawodowych w zakłądzie pracy. Spory zbiorowe.2
T-W-11Nowe formy zatrudnienia. Tendencje i przyszłość prawa pracy.2
T-W-12Wynagrodzenie i czas pracy, zasady i cechy charakterystyczne.2
T-W-13Urlopy pracownicze. Status kobiety na rynku pracy.2
T-W-14Bezpieczeństwo i higiena pracy. Podstawowe założenia z uwaględnieniem kanonów wypadków przy pracy i chorób zawodowych.2
T-W-15Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Organy powołane do kontroli przestrzegania prawa pracy. Przedawnienie roszczeń.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_A03-2_W01Student jest w stanie definiować, nazywać, objaśniać i charakteryzować podstawowe pojęcia objęte wykładem i ćwiczeniami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W24ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami prawa pracy, w tym: - poznanie takich pojęć jak nawiązanie, ustanie stosunku pracy, roszczenia ze stosunku pracy, rodzaje podstaw zatrudnienia, itp - rozgraniczanie instytucji z tej gałęzi prawa od prawa cywilnego i administracyjnego - zapoznanie z orzecznictwem Sądu Najwyższego w wybranych instytucjach prawa pracy
Treści programoweT-W-9Zwolnienia z przyczyn nie dotyczących pracowników. Ochrona roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracowników.
T-W-1Pojęcie i przedmiot, źródła i podstawowe zasady prawa pracy.
T-W-4Wybór, mianowanie, powołanie, spółdzielcza umowa o pracę - cechy charakterystyczne.
T-W-7Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia ze szczególnym uwzględnieniem regulacji art. 52 Kodeksu pracy.
T-W-11Nowe formy zatrudnienia. Tendencje i przyszłość prawa pracy.
T-W-6Zdarzenia powodujące ustanie stosunku pracy. Wypowiedzenie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem ochrony stosunku pracy.
T-W-3Powstanie stosunku pracy, w tym wymogi formalno - prawne dopuszczenia pracownika do pracy. Rodzaje i elementy umowy o pracę.
T-W-8Roszczenia stron wynikające z naruszeń prawa w związku z rozwiązaniem umowy bez i za wypowiedzeniem.
T-W-15Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Organy powołane do kontroli przestrzegania prawa pracy. Przedawnienie roszczeń.
T-W-2Pojęcie i cechy stosunku pracy. Pracodawca i pracownik - status i uwarunkowania prawne, w tym, formy prowadzonej przez pracodawci przez pracodawcę - przedsiębiorcę.
T-W-5Prawa i obowiązki stron stosunku pracy - rys ogólny. Odpowiedzialność stron - cechy charakterystyczne.
T-W-13Urlopy pracownicze. Status kobiety na rynku pracy.
T-W-12Wynagrodzenie i czas pracy, zasady i cechy charakterystyczne.
T-W-14Bezpieczeństwo i higiena pracy. Podstawowe założenia z uwaględnieniem kanonów wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
T-W-10Rola i pozycja związków zawodowych w zakłądzie pracy. Spory zbiorowe.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka objaśnienia i wyjaśnienia, w tym metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na bazie kolokwium pisemnego obejmującego przedmit wykładów poprzez sporządzenie pismenych wypowiedzi na 3 zagadnienia. Ocena jest średnią z odpowiedzi na każde pytanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na ocenę 2: Student nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników nauki przedmiotu. Nie umie zdefiniować, nazwać, ojaśnić i scharakteryzować podstawowych pojęć objętych wykładem i ćwiczeniami.
3,0Na ocenę 3: Student posiada umie prezentować "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Czyni to w sposób niepewny, ale "chwyta" istotę rzeczy.
3,5Na ocenę 3,5: Student umie prezentować wyniki w sposób płynny.Student umie zanalizować przepisy.
4,0Na ocenę 4: Student umie nie tylko efektywnie prezentować wyniki swej pracy, ale również dokonuje ich analizy. Student umie również prowadzić dyskusję (krytycznie oceniać) osiągnięte wyniki.
4,5Na ocenę 4,5: Student umie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować (krytycznie oceniać) instytucje prawne oraz oszacować skutki rozwiązań prawnych.
5,0Na ocenę 5: Student umie efektywnie prezentować, analizować, krytycznie oceniać orzeczenia Sądu Najwyższego a także proponować modyfikacje rozwiązań prawnych ze wskazaniem przyczyn modyfikacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_A03-2_U01Słownik potrafi analizować instytucje objęte przedmiotem wykładów oraz ćwieczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U15stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami prawa pracy, w tym: - poznanie takich pojęć jak nawiązanie, ustanie stosunku pracy, roszczenia ze stosunku pracy, rodzaje podstaw zatrudnienia, itp - rozgraniczanie instytucji z tej gałęzi prawa od prawa cywilnego i administracyjnego - zapoznanie z orzecznictwem Sądu Najwyższego w wybranych instytucjach prawa pracy
Treści programoweT-W-9Zwolnienia z przyczyn nie dotyczących pracowników. Ochrona roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracowników.
T-W-1Pojęcie i przedmiot, źródła i podstawowe zasady prawa pracy.
T-W-4Wybór, mianowanie, powołanie, spółdzielcza umowa o pracę - cechy charakterystyczne.
T-W-7Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia ze szczególnym uwzględnieniem regulacji art. 52 Kodeksu pracy.
T-W-11Nowe formy zatrudnienia. Tendencje i przyszłość prawa pracy.
T-W-6Zdarzenia powodujące ustanie stosunku pracy. Wypowiedzenie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem ochrony stosunku pracy.
T-W-3Powstanie stosunku pracy, w tym wymogi formalno - prawne dopuszczenia pracownika do pracy. Rodzaje i elementy umowy o pracę.
T-W-8Roszczenia stron wynikające z naruszeń prawa w związku z rozwiązaniem umowy bez i za wypowiedzeniem.
T-W-15Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Organy powołane do kontroli przestrzegania prawa pracy. Przedawnienie roszczeń.
T-W-2Pojęcie i cechy stosunku pracy. Pracodawca i pracownik - status i uwarunkowania prawne, w tym, formy prowadzonej przez pracodawci przez pracodawcę - przedsiębiorcę.
T-W-5Prawa i obowiązki stron stosunku pracy - rys ogólny. Odpowiedzialność stron - cechy charakterystyczne.
T-W-13Urlopy pracownicze. Status kobiety na rynku pracy.
T-W-12Wynagrodzenie i czas pracy, zasady i cechy charakterystyczne.
T-W-14Bezpieczeństwo i higiena pracy. Podstawowe założenia z uwaględnieniem kanonów wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
T-W-10Rola i pozycja związków zawodowych w zakłądzie pracy. Spory zbiorowe.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka objaśnienia i wyjaśnienia, w tym metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na bazie kolokwium pisemnego obejmującego przedmit wykładów poprzez sporządzenie pismenych wypowiedzi na 3 zagadnienia. Ocena jest średnią z odpowiedzi na każde pytanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na ocenę 2: Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników nauki przedmiotu. Nie potrafi zdefiniować, nazwać, ojaśnić i scharakteryzować podstawowych pojęć objętych wykładem i ćwiczeniami.
3,0Na ocenę 3: Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Czyni to w sposób niepewny, ale "chwyta" istotę rzeczy.
3,5Na ocenę 3,5: Student prezentuje wyniki w sposób płynny. Potrafi zanalizować przepisy.
4,0Na ocenę 4: Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję (krytycznie oceniać) osiągnięte wyniki.
4,5Na ocenę 4,5: Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować (krytycznie oceniać) instytucje prawne oraz oszacować skutki rozwiązań prawnych.
5,0Na ocenę 5: Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, krytycznie oceniać orzeczenia Sądu Najwyższego a także proponować modyfikacje rozwiązań prawnych ze wskazaniem przyczyn modyfikacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_A03-2_K01Student ma świadomość znaczenia i wagi przedmiotu modułu z punktu widzenia bezpieczeństwa pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka objaśnienia i wyjaśnienia, w tym metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na bazie kolokwium pisemnego obejmującego przedmit wykładów poprzez sporządzenie pismenych wypowiedzi na 3 zagadnienia. Ocena jest średnią z odpowiedzi na każde pytanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia przedmiotu modułu z punktu widzenia prawa pracy i bezspieczeństwa pracy.
3,0Student ma "surową", nie pogłębioną świaqdomość znaczenia przedmiotu modułu z punktu widzenia podstaw prawa pracy i bhp.
3,5Student w miarę swobodnie prezentuje świadomość znaczenia przedmiotu modułu, wagi prawa pracy i bezpieczeństwa pracy.
4,0Student zna przepisy i jest świaodmy znaczenia przedmiotu modułu potrafi zanalizować znaczenie prawa pracy i bhp w procesie pracy i życiu społecznym.
4,5Student prezentuje pelną świadomość znaczenia prawa pracy i bhp i potrafi przekonywać do potrzey ich znajomości.
5,0Jak wyżej, a nadto, prezentuje świadomość potrzeby krytycznej oceny postaw lekceważących prawo pracy i bhp.