Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,56zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawowe zagadnienia ekonomiczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przekazanie wiedzy z zakresu ekonomicznych uwarunkowań ochrony środowiska
C-2nabycie umiejętności podstawowej analizy ekonomicznej działań z zakresu ochrony środowiska i skutków zmian w środowisku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1analiza podstawowych zobowiązań przedsiębiorców korzystających ze środowiska5
T-A-2naliczanie opłat i kar za korzytsanie ze środowiska4
T-A-3zaliczenie przedmiotu1
10
wykłady
T-W-1Zależności między gospodarką a ochroną środowiska4
T-W-2Podmioty gospodarcze i ich wpływ na stan środowiska, obowiązki podmiotów korzystających z zasobów środowiska na cele gospdarcze4
T-W-3Wykorzystanie analizy kosztów i korzyści w optymalizacji wyboru decyzji inwestycyjnych w obszarze ochrony środowiska6
T-W-4zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1opracowanie podstawowej dokumentacji środowiskowej w roli przedsiębiorcy10
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych10
A-A-3czytanie wskazanej literatury10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test wiedzy z zagadnień wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: ocena bieżąca pracy studentów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D10_W01
zna podstawowe regulacje ekonomiczne i zasady przedsiębiorczości zgodne z wymaganiami ochrony środowiska
OS_1A_W12, OS_1A_W14C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D10_U01
posiada umiejętność samodzielnego stawiania celów, problemów i ich analizy, wraz z odpowiednim ich przedstawieniem w formie ustnej i pisemnej
OS_1A_U05, OS_1A_U09, OS_1A_U11, OS_1A_U01C-2T-A-2, T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D10_K01
potrafi określić priorytety i rozwiązywać probemy środowiskowe w kontekście ekonomicznym
OS_1A_K03, OS_1A_K07C-2T-A-2, T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D10_W01
zna podstawowe regulacje ekonomiczne i zasady przedsiębiorczości zgodne z wymaganiami ochrony środowiska
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę o regulacjach ekonomicznych i zasadach przedsiębiorczości
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D10_U01
posiada umiejętność samodzielnego stawiania celów, problemów i ich analizy, wraz z odpowiednim ich przedstawieniem w formie ustnej i pisemnej
2,0
3,0student posiada podstawową umiejętność stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania ale przy pomocy nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D10_K01
potrafi określić priorytety i rozwiązywać probemy środowiskowe w kontekście ekonomicznym
2,0
3,0student potrafi w stopniu podstawowym określać priorytety i rozwiązywać ekonomiczne problemy środowiskowe pod kierunkiem nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu.pl, Warszawa, 2011, III

Literatura dodatkowa

  1. Korzeniowski P., Prawa i obowiązki przedsiębiorców w ochronie środowiska. Zarys encyklopedyczny, Difin, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1analiza podstawowych zobowiązań przedsiębiorców korzystających ze środowiska5
T-A-2naliczanie opłat i kar za korzytsanie ze środowiska4
T-A-3zaliczenie przedmiotu1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zależności między gospodarką a ochroną środowiska4
T-W-2Podmioty gospodarcze i ich wpływ na stan środowiska, obowiązki podmiotów korzystających z zasobów środowiska na cele gospdarcze4
T-W-3Wykorzystanie analizy kosztów i korzyści w optymalizacji wyboru decyzji inwestycyjnych w obszarze ochrony środowiska6
T-W-4zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1opracowanie podstawowej dokumentacji środowiskowej w roli przedsiębiorcy10
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych10
A-A-3czytanie wskazanej literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D10_W01zna podstawowe regulacje ekonomiczne i zasady przedsiębiorczości zgodne z wymaganiami ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
OS_1A_W14Zna ogólne zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym prowadzenia działalności gospodarczej.
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy z zakresu ekonomicznych uwarunkowań ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Zależności między gospodarką a ochroną środowiska
T-W-2Podmioty gospodarcze i ich wpływ na stan środowiska, obowiązki podmiotów korzystających z zasobów środowiska na cele gospdarcze
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wiedzy z zagadnień wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę o regulacjach ekonomicznych i zasadach przedsiębiorczości
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D10_U01posiada umiejętność samodzielnego stawiania celów, problemów i ich analizy, wraz z odpowiednim ich przedstawieniem w formie ustnej i pisemnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
OS_1A_U11Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2nabycie umiejętności podstawowej analizy ekonomicznej działań z zakresu ochrony środowiska i skutków zmian w środowisku
Treści programoweT-A-2naliczanie opłat i kar za korzytsanie ze środowiska
T-A-1analiza podstawowych zobowiązań przedsiębiorców korzystających ze środowiska
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena bieżąca pracy studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową umiejętność stawiania problemów ekonomicznych i ich przedstawiania ale przy pomocy nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D10_K01potrafi określić priorytety i rozwiązywać probemy środowiskowe w kontekście ekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
OS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
Cel przedmiotuC-2nabycie umiejętności podstawowej analizy ekonomicznej działań z zakresu ochrony środowiska i skutków zmian w środowisku
Treści programoweT-A-2naliczanie opłat i kar za korzytsanie ze środowiska
T-A-1analiza podstawowych zobowiązań przedsiębiorców korzystających ze środowiska
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena bieżąca pracy studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w stopniu podstawowym określać priorytety i rozwiązywać ekonomiczne problemy środowiskowe pod kierunkiem nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0