Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania środowiskiem i monitoring:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania środowiskiem i monitoring
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawowe założenia monitoringu środowiska oraz powinien znać wskaźniki i biowskaźniki wykorzystywane w mionitoringu środowiska naturalnego. Studen powinien znać podstawy zarządzania środowiskiem na szczeblu krajowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Księga zintegrowanego systemu zarządzania środowiskowego w wybranej branży przemysłu5
T-A-2System ISO w przedsiębiorstwie - praca w grupach5
T-A-3Analiza danych monitoringu środowiska - praca w grupach5
15
wykłady
T-W-1Wymagania prawne związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem systemów zarządzania środowiskiem2
T-W-2Metody i systemy zarządzania prośrodowiskowego w przedsiębiorstwie2
T-W-3Certyfikaty ISO 14001 nowa jakość zarządzania środowiskowego.2
T-W-4EMAS. Koncepcja systemu zarządzania środowiskowego2
T-W-5Modele wdrażanie systemów zarządzania środowiskiem. Studium przypadku.2
T-W-6Zaliczenie przedmiotu2
T-W-7Wmagania prawne w zakresie monitoringu środowiska. Organizacja systemu monitoringu środowiska w Polsce.2
T-W-8Monitoring zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego siarką, fluorem i ozonem.2
T-W-9Monitoring zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi. Monitoring wód (Zalewu Szczecińskiego).2
T-W-10Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Ocena skuteczności monitoringu na terenie województwa zachodniopomorskiego.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia5
A-A-3praca w grupach nad prezentowanym zagadnieniem10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie sie do dyskusji na zajęcia15
A-W-4konsultacje10
A-W-5przygotowanie sie do egzaminu5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
S-2Ocena formująca: oceny okresowych osiagnięć studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C18_W01
Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
OS_1A_W12, OS_1A_W09, OS_1A_W10C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-4, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C18_U01
Student posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrefi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzenowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska.
OS_1A_U02, OS_1A_U07, OS_1A_U09C-1T-W-2, T-W-10, T-W-1, T-A-3M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C18_K01
Student potrafi samodzielnie podejmowac decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzykoi potrafi ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
OS_1A_K05, OS_1A_K06C-1T-W-2, T-W-5, T-W-10, T-W-1, T-A-3M-4, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C18_W01
Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
2,0Student nie potrafi zdefiniować zmian i zagrożeń środowiska naturalnego spowodowanych działalnością człowieka. Nie zna podstawowych regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
3,0Student potrafi zdefiniować zmiany i zagrożenia dla środowiska naturalnego spowodowanych działalnością człowieka. Zna w stopniu dostatecznym podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
3,5Student w opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Przy pomocy nauczyciela potrafi określić podstawowe czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna w stopniu pand dostatecznym podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
4,0Student w opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Przy pomocy nauczyciela potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Ma podstawową wiedzę na temat regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
4,5Student w dobrym stopniu opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Przy pomocy nauczyciela potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Ma wiedzę na temat regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
5,0Student w bardzo dobrym stopniu opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Samodzielnie potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Ma pogłębioną wiedze na temat regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C18_U01
Student posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrefi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzenowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska.
2,0Student nie potrafi wykorzystać metod informatycznych (w tym metod GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Nie potrafi ocenic skutków działań oraz nie umie przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Nie zna podstawowych definicji związanych z przedmiotem.
3,0Student potrafi wykorzystać metody informatyczne (w tym metody GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi wykorzystać metody informatyczne (w tym metody GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi w podstawowym zakresie dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dostatecznym.
4,0Student przy pomocy nauczyciela posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi w podstawowym zakresie dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Zna systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzebowania. Zna funkcjonowanie i podstawowe moduły systemu monitoringu środowiska. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dobrym.
4,5Student przy pomocy nauczyciela posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi w stopniu zadowalającym ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzebowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska. Posługuje się specjalistycznym słownictwem.
5,0Student samodzielnie posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi doskonale ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi samodzielnie dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzebowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska. Posługuje się specjalistycznym słownictwem.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C18_K01
Student potrafi samodzielnie podejmowac decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzykoi potrafi ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
2,0Student nie potrafi podjąć podstawowych decyzji w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Nie umie ocenić skutków presji atropogenicznej na środowisko. Nie zna i nie potrafi dobrać i ocenić poszczególnych systemów zarządzania środowiskiem. Nie umie pracować w grupie.
3,0Student potrafi podjąć podstawowe decyzje w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Umie ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Zna i potrafi dobrać i ocenić poszczególne systemy zarządzania środowiskiem. Umie pracować w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski.
3,5Student potrafi podjąć decyzje w zakresie dostatecznym co do sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Umie ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Zna i potrafi dobrać i ocenić poszczególne systemy zarządzania środowiskiem. Umie pracować w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski.
4,0Student podejmuje decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzyko i ocenia skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi dobrać i ocenić system zarządzania środowiskiem. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Przy udziale nauczyciela przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
4,5Student podejmuje decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzyko i ocenia skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Przy udziale nauczyciela przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
5,0Student samodzielnie podejmuje decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzyko i samodzielnie ocenia skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.

Literatura podstawowa

  1. Michał Jan Cichy, Adam Ryszko, „Zarządzanie Środowiskiem” czI, Politechnika Śląska, Polskie Centrum CP, Katowice, 2011
  2. Piotr Stepnowski, Elżbieta Synak, Beata Szafranek, Zbigniew Kaczyński, Monitoring i analityka zanieczyszczeń w środowisku, Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010

Literatura dodatkowa

  1. WIOŚ Szczecin, Raport o stanie środowiska naturalnego w województwie zachodniopomorskim, WIOŚ Szczecin, Szczecin, 2011
  2. GIOŚ, Raport o stanie środowiska naturalnego w Polsce, GIOŚ Warszawa, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Księga zintegrowanego systemu zarządzania środowiskowego w wybranej branży przemysłu5
T-A-2System ISO w przedsiębiorstwie - praca w grupach5
T-A-3Analiza danych monitoringu środowiska - praca w grupach5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania prawne związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem systemów zarządzania środowiskiem2
T-W-2Metody i systemy zarządzania prośrodowiskowego w przedsiębiorstwie2
T-W-3Certyfikaty ISO 14001 nowa jakość zarządzania środowiskowego.2
T-W-4EMAS. Koncepcja systemu zarządzania środowiskowego2
T-W-5Modele wdrażanie systemów zarządzania środowiskiem. Studium przypadku.2
T-W-6Zaliczenie przedmiotu2
T-W-7Wmagania prawne w zakresie monitoringu środowiska. Organizacja systemu monitoringu środowiska w Polsce.2
T-W-8Monitoring zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego siarką, fluorem i ozonem.2
T-W-9Monitoring zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi. Monitoring wód (Zalewu Szczecińskiego).2
T-W-10Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Ocena skuteczności monitoringu na terenie województwa zachodniopomorskiego.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia5
A-A-3praca w grupach nad prezentowanym zagadnieniem10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie sie do dyskusji na zajęcia15
A-W-4konsultacje10
A-W-5przygotowanie sie do egzaminu5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C18_W01Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-3Certyfikaty ISO 14001 nowa jakość zarządzania środowiskowego.
T-W-2Metody i systemy zarządzania prośrodowiskowego w przedsiębiorstwie
T-W-4EMAS. Koncepcja systemu zarządzania środowiskowego
T-W-5Modele wdrażanie systemów zarządzania środowiskiem. Studium przypadku.
T-W-9Monitoring zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi. Monitoring wód (Zalewu Szczecińskiego).
T-W-10Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Ocena skuteczności monitoringu na terenie województwa zachodniopomorskiego.
T-W-7Wmagania prawne w zakresie monitoringu środowiska. Organizacja systemu monitoringu środowiska w Polsce.
T-W-1Wymagania prawne związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem systemów zarządzania środowiskiem
T-W-8Monitoring zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego siarką, fluorem i ozonem.
T-A-2System ISO w przedsiębiorstwie - praca w grupach
T-A-1Księga zintegrowanego systemu zarządzania środowiskowego w wybranej branży przemysłu
T-A-3Analiza danych monitoringu środowiska - praca w grupach
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
M-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować zmian i zagrożeń środowiska naturalnego spowodowanych działalnością człowieka. Nie zna podstawowych regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
3,0Student potrafi zdefiniować zmiany i zagrożenia dla środowiska naturalnego spowodowanych działalnością człowieka. Zna w stopniu dostatecznym podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
3,5Student w opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Przy pomocy nauczyciela potrafi określić podstawowe czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna w stopniu pand dostatecznym podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
4,0Student w opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Przy pomocy nauczyciela potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Ma podstawową wiedzę na temat regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
4,5Student w dobrym stopniu opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Przy pomocy nauczyciela potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Ma wiedzę na temat regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
5,0Student w bardzo dobrym stopniu opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Samodzielnie potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Ma pogłębioną wiedze na temat regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C18_U01Student posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrefi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzenowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U07Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-2Metody i systemy zarządzania prośrodowiskowego w przedsiębiorstwie
T-W-10Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Ocena skuteczności monitoringu na terenie województwa zachodniopomorskiego.
T-W-1Wymagania prawne związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem systemów zarządzania środowiskiem
T-A-3Analiza danych monitoringu środowiska - praca w grupach
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny okresowych osiagnięć studenta
S-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać metod informatycznych (w tym metod GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Nie potrafi ocenic skutków działań oraz nie umie przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Nie zna podstawowych definicji związanych z przedmiotem.
3,0Student potrafi wykorzystać metody informatyczne (w tym metody GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi wykorzystać metody informatyczne (w tym metody GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi w podstawowym zakresie dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dostatecznym.
4,0Student przy pomocy nauczyciela posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi w podstawowym zakresie dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Zna systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzebowania. Zna funkcjonowanie i podstawowe moduły systemu monitoringu środowiska. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dobrym.
4,5Student przy pomocy nauczyciela posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi w stopniu zadowalającym ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzebowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska. Posługuje się specjalistycznym słownictwem.
5,0Student samodzielnie posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi doskonale ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi samodzielnie dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzebowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska. Posługuje się specjalistycznym słownictwem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C18_K01Student potrafi samodzielnie podejmowac decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzykoi potrafi ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
OS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-2Metody i systemy zarządzania prośrodowiskowego w przedsiębiorstwie
T-W-5Modele wdrażanie systemów zarządzania środowiskiem. Studium przypadku.
T-W-10Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Ocena skuteczności monitoringu na terenie województwa zachodniopomorskiego.
T-W-1Wymagania prawne związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem systemów zarządzania środowiskiem
T-A-3Analiza danych monitoringu środowiska - praca w grupach
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
M-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podjąć podstawowych decyzji w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Nie umie ocenić skutków presji atropogenicznej na środowisko. Nie zna i nie potrafi dobrać i ocenić poszczególnych systemów zarządzania środowiskiem. Nie umie pracować w grupie.
3,0Student potrafi podjąć podstawowe decyzje w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Umie ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Zna i potrafi dobrać i ocenić poszczególne systemy zarządzania środowiskiem. Umie pracować w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski.
3,5Student potrafi podjąć decyzje w zakresie dostatecznym co do sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Umie ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Zna i potrafi dobrać i ocenić poszczególne systemy zarządzania środowiskiem. Umie pracować w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski.
4,0Student podejmuje decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzyko i ocenia skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi dobrać i ocenić system zarządzania środowiskiem. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Przy udziale nauczyciela przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
4,5Student podejmuje decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzyko i ocenia skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Przy udziale nauczyciela przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
5,0Student samodzielnie podejmuje decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzyko i samodzielnie ocenia skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.