Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Geografia wykorzystania światowych zasobów rybackich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geografia wykorzystania światowych zasobów rybackich
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 13 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna
W-2Podstawowa wiedza z zakresu Ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowych wiadomości na temat wykorzystania światowych zasobów rybackich.
C-2Przedstawienie syntezy informacji pochodzących z wielu różnych źródeł oraz zainteresowanie studentów prezentowanymi zagadnieniami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wybrane zagadnienia z fizjologii i anatomii ryb2
T-L-2Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb morskich5
T-L-3Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb słodkowodnych3
T-L-4Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków mięczaków i skorupiaków2
T-L-5Kolokwium zaliczeniowe1
13
wykłady
T-W-1Ryby i organizmy nierybne („owoce morza”) w żywieniu człowieka.2
T-W-2Znaczenie organizmów wodnych w gospodarce światowej.1
T-W-3Prawidłowości geograficzne w przestrzennym rozmieszczeniu zasobów, wzajemne zależności pomiędzy zasobami a środowiskiem geograficznym (ogólne prawidłowości).1
T-W-4Zmiany struktury zasobów pod wpływem procesów naturalnych i w wyniku antropopresji.1
T-W-5Przegląd i charakterystyka najważniejszych pod względem użytkowym (gospodarczym) gatunków ryb morskich, słodkowodnych oraz mięczaków i skorupiaków.7
T-W-6Struktura światowych połowów i ich wykorzystanie, najważniejsze kraje rybackie.1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
A-L-3Praca własna z piśmiennictwem7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3pokaz
M-4ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium z ćwiczeń i wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO5-12tzpw_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat geografii wykorzystania najważniejszych gospodarczo gatunków ryb, skorupiaków i mięczaków
TZiZ_1A_W10R1A_W03, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO5-12tzpw_U01
Student potrafi rozpoznać wybrane gatunki ryb, skorupiaków i mięczaków oraz prawidłowo nazwać je po polsku oraz po łacinie. Posiada umiejętność wykorzystywania określonych portali do wyszukiwania informacji i poszerzania wiedzy na temat prawidłowego nazewnicwta, biologii oraz rozmieszczenia geograficznego wybranych organizmów wodnych.
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U12R1A_U01, R1A_U05InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO5-12tzpw_K01
Student ma świadomość zdobytej wiedzy.
TZiZ_1A_K01R1A_K01, R1A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO5-12tzpw_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat geografii wykorzystania najważniejszych gospodarczo gatunków ryb, skorupiaków i mięczaków
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO5-12tzpw_U01
Student potrafi rozpoznać wybrane gatunki ryb, skorupiaków i mięczaków oraz prawidłowo nazwać je po polsku oraz po łacinie. Posiada umiejętność wykorzystywania określonych portali do wyszukiwania informacji i poszerzania wiedzy na temat prawidłowego nazewnicwta, biologii oraz rozmieszczenia geograficznego wybranych organizmów wodnych.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO5-12tzpw_K01
Student ma świadomość zdobytej wiedzy.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym

Literatura podstawowa

  1. Bürgin R., Hofman H., Lillelund K., Mosimann A., Terefal F., Teubner Ch., Türkay M., Owoce morza i ryby, Muza S. A., Warszawa, 2000
  2. Krzykawski St., Więcaszek B., Keszka S., Antoszek A., Systematyka krągłoustych i ryb. Przewodnik do ćwiczeń., Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2001
  3. FAO, Review of the state of world marine fishery resources. FAO Fisheries Technical Paper, FAO, Rome, 2005

Literatura dodatkowa

  1. www.fishbase.org

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wybrane zagadnienia z fizjologii i anatomii ryb2
T-L-2Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb morskich5
T-L-3Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb słodkowodnych3
T-L-4Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków mięczaków i skorupiaków2
T-L-5Kolokwium zaliczeniowe1
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ryby i organizmy nierybne („owoce morza”) w żywieniu człowieka.2
T-W-2Znaczenie organizmów wodnych w gospodarce światowej.1
T-W-3Prawidłowości geograficzne w przestrzennym rozmieszczeniu zasobów, wzajemne zależności pomiędzy zasobami a środowiskiem geograficznym (ogólne prawidłowości).1
T-W-4Zmiany struktury zasobów pod wpływem procesów naturalnych i w wyniku antropopresji.1
T-W-5Przegląd i charakterystyka najważniejszych pod względem użytkowym (gospodarczym) gatunków ryb morskich, słodkowodnych oraz mięczaków i skorupiaków.7
T-W-6Struktura światowych połowów i ich wykorzystanie, najważniejsze kraje rybackie.1
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
A-L-3Praca własna z piśmiennictwem7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-12tzpw_W01Student ma podstawową wiedzę na temat geografii wykorzystania najważniejszych gospodarczo gatunków ryb, skorupiaków i mięczaków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W10Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania organizmów wodnych pozyskiwanych dla przetwórstwa, zna zasady i podstawowe metody pozyskiwania organizmów wodnych poławianych i hodowlanych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowych wiadomości na temat wykorzystania światowych zasobów rybackich.
Treści programoweT-W-1Ryby i organizmy nierybne („owoce morza”) w żywieniu człowieka.
T-W-4Zmiany struktury zasobów pod wpływem procesów naturalnych i w wyniku antropopresji.
T-W-5Przegląd i charakterystyka najważniejszych pod względem użytkowym (gospodarczym) gatunków ryb morskich, słodkowodnych oraz mięczaków i skorupiaków.
T-W-6Struktura światowych połowów i ich wykorzystanie, najważniejsze kraje rybackie.
T-W-3Prawidłowości geograficzne w przestrzennym rozmieszczeniu zasobów, wzajemne zależności pomiędzy zasobami a środowiskiem geograficznym (ogólne prawidłowości).
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3pokaz
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium z ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-12tzpw_U01Student potrafi rozpoznać wybrane gatunki ryb, skorupiaków i mięczaków oraz prawidłowo nazwać je po polsku oraz po łacinie. Posiada umiejętność wykorzystywania określonych portali do wyszukiwania informacji i poszerzania wiedzy na temat prawidłowego nazewnicwta, biologii oraz rozmieszczenia geograficznego wybranych organizmów wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U12Potrafi rozpoznać surowce pochodzenia wodnego, określić adekwatny dla danego organizmu sposób jego pozyskiwania, umie dokonać identyfikacji i analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów wodnych wykorzystywanych w przetwórstwie żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowych wiadomości na temat wykorzystania światowych zasobów rybackich.
C-2Przedstawienie syntezy informacji pochodzących z wielu różnych źródeł oraz zainteresowanie studentów prezentowanymi zagadnieniami.
Treści programoweT-W-1Ryby i organizmy nierybne („owoce morza”) w żywieniu człowieka.
T-W-6Struktura światowych połowów i ich wykorzystanie, najważniejsze kraje rybackie.
T-W-3Prawidłowości geograficzne w przestrzennym rozmieszczeniu zasobów, wzajemne zależności pomiędzy zasobami a środowiskiem geograficznym (ogólne prawidłowości).
T-L-1Wybrane zagadnienia z fizjologii i anatomii ryb
T-L-2Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb morskich
T-L-3Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb słodkowodnych
T-L-4Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków mięczaków i skorupiaków
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3pokaz
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium z ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-12tzpw_K01Student ma świadomość zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowych wiadomości na temat wykorzystania światowych zasobów rybackich.
C-2Przedstawienie syntezy informacji pochodzących z wielu różnych źródeł oraz zainteresowanie studentów prezentowanymi zagadnieniami.
Treści programoweT-W-1Ryby i organizmy nierybne („owoce morza”) w żywieniu człowieka.
T-W-2Znaczenie organizmów wodnych w gospodarce światowej.
T-L-2Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb morskich
T-L-3Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb słodkowodnych
T-L-4Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków mięczaków i skorupiaków
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium z ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym