Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Toksyny roślin i zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksyny roślin i zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>, Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 13 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotów: Ekologia i ochrona środowiska, Biochemia, Higiena i toksykologia żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn1
T-L-2Metody wykrywania obecności trucizn2
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn2
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta2
13
wykłady
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt1
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite3
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych4
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych4
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2przygotowanie do zajęć12
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2konsultacje5
A-W-3studiowanie literatury12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO2-3zcid_W01
Student jest w stanie wybrać metody matematyczne niezbędne do opracowania wyników badań w zakresie przedmiotu
TZiZ_1A_W02R1A_W01C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1, M-3, M-2S-2, S-1
TZiZ_1A_PO2-3zcid_W02
Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować, jest w stanie rozpoznać rośliny i inne organizmy odpowiedzialne za produkcję toksyn
TZiZ_1A_W05R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1, M-3, M-2S-2, S-1
TZiZ_1A_PO2-3zcid_W03
Sudent zna niezbędne metody analizy jakościowej i ilościowej toksyn roślinnych i zwierzęcych
TZiZ_1A_W07R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1, M-3, M-2S-2, S-1
TZiZ_1A_PO2-3zcid_W04
Zna procesy związane z przemieszczaniem toksyn w łańcuchu troficznym
TZiZ_1A_W11R1A_W06InzA_W03C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1, M-3, M-2S-2, S-1
TZiZ_1A_PO2-3zcid_W05
Ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm ludzki oraz potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania
TZiZ_1A_W14R1A_W04, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1, M-3, M-2S-2, S-1
TZiZ_1A_PO2-3zcid_W06
Jest w stanie objaśnić zależność pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, które stanowią składnik diety człowieka
TZiZ_1A_W22R1A_W04, R1A_W07C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO2-3zcid_U01
Umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach stosując metody informatyczne. Umie pracować samodzielnie i zespołowo, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować. Potrafi opracować wyniki badań i przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim.
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U03, TZiZ_1A_U05, TZiZ_1A_U30R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U07, R1A_U08InzA_U04C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1, M-3, M-2S-2, S-1
TZiZ_1A_PO2-3zcid_U02
Potrafi dobrać właściwe metody analityczne do badań toksyn i umie określić ich wiarygodność, stosuje poprawne nazewnictwo. Umie wykorzystać metody analityczne do kontroli zmian toksyn w procesie technologicznym
TZiZ_1A_U06, TZiZ_1A_U26R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1, M-3, M-2S-2, S-1
TZiZ_1A_PO2-3zcid_U03
Potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka. Potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
TZiZ_1A_U08, TZiZ_1A_U16, TZiZ_1A_U20R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1, M-3, M-2S-2, S-1
TZiZ_1A_PO2-3zcid_U04
Umie kontrolować i przeciwdziałać powstawaniu naturalnych toksyn w czasie przechowywania żywności. Potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
TZiZ_1A_U10, TZiZ_1A_U23R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1, M-3, M-2S-2, S-1
TZiZ_1A_PO2-3zcid_U05
Stosuje zasady bhp w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi
TZiZ_1A_U24R1A_U01InzA_U03C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO2-3zcid_K01
Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń, ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej w produkcji żywności i żywieniu. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności.
TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K04, TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO2-3zcid_W01
Student jest w stanie wybrać metody matematyczne niezbędne do opracowania wyników badań w zakresie przedmiotu
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi matematycznych
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi matematycznych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne
4,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne i potrafi w analityczny sposób przedstawić wyniki badań
4,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne i potrafi w analityczny sposób przedstawić wyniki badań, a także identyfikować problem
5,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne i potrafi w analityczny sposób przedstawić wyniki badań, a także identyfikować problem oraz zapropononować i uzasadnić sposób jego rozwiązania
TZiZ_1A_PO2-3zcid_W02
Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować, jest w stanie rozpoznać rośliny i inne organizmy odpowiedzialne za produkcję toksyn
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy
3,0Student ma podstawową wiedzę
3,5Student ma wiedzę podstawową, potrafi scharakteryzować niektóre toksyny
4,0Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych, potrafi je scharakteryzować
4,5Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej
5,0Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej oraz omówić sposoby ograniczania ich obecności w żywności
TZiZ_1A_PO2-3zcid_W03
Sudent zna niezbędne metody analizy jakościowej i ilościowej toksyn roślinnych i zwierzęcych
2,0Student nie zna metod analizy jakościowej i ilościowej
3,0Student w ogólnym zarysie zna metody analizy jakościowej i ilościowej
3,5Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej i umie je stosować
4,0Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej, umie je stosować i potrafi okreslić ich wiarygodność
4,5Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej, umie je stosować i potrafi okreslić ich wiarygodność, w przypadku błędów potrafi znaleźć przyczynę
5,0Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej, umie je stosować i potrafi okreslić ich wiarygodność, w razie potrzeby potrafi znaleźć przyczynę błędów i zaproponować rozwiązanie problemu
TZiZ_1A_PO2-3zcid_W04
Zna procesy związane z przemieszczaniem toksyn w łańcuchu troficznym
2,0Student nie zna procesów przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym
3,0Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziome dostatecznym
3,5Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie zadowalającym
4,0Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie dobrym
4,5Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie dobrym i potrafi przewidzieć skutki ich działania na poszczególnych szczeblach drabiny pokarmowej
5,0Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie dobrym i potrafi przewidzieć skutki ich działania na poszczególnych szczeblach drabiny pokarmowej oraz zaproponować metody przeciwdziałania skutkom negatywnym
TZiZ_1A_PO2-3zcid_W05
Ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm ludzki oraz potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania
2,0Student nie ma wiedzy o pobieraniu i wpływie toksyn na organizm ludzki
3,0Student ma podstawową wiedzę o pobieraniu i wpływie toksyn na organizm ludzki
3,5Student ma wiedzę o pobieraniu i wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach
4,0Student ma wiedzę o pobieraniu, wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach i potrafi je omówić
4,5Student ma wiedzę o pobieraniu, wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach, potrafi je omówić i porównać
5,0Student ma wiedzę o pobieraniu, wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach, potrafi je omówić i porównać, a także zaproponować sposoby przeciwdziałania
TZiZ_1A_PO2-3zcid_W06
Jest w stanie objaśnić zależność pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, które stanowią składnik diety człowieka
2,0Student nie zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach
3,0Student zna na poziomie podstawowym zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach
3,5Student zna na poziomie dobrym zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach i potrafi je omówić
4,0Student zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, potrafi je omówić i rozpoznać
4,5Student zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, potrafi je omówić, rozpoznać i sformułować wnioski
5,0Student zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, potrafi je omówić, rozpoznać, sformułować wnioski i przedstawić w formie ustnej i pisemnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO2-3zcid_U01
Umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach stosując metody informatyczne. Umie pracować samodzielnie i zespołowo, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować. Potrafi opracować wyniki badań i przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim.
2,0Student nie umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
3,0Student umie wyszukać, ale nie umie wykorzystać i interpretować informacje, nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
3,5Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, ale nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
4,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, ale nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
4,5Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, ale nie potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
5,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
TZiZ_1A_PO2-3zcid_U02
Potrafi dobrać właściwe metody analityczne do badań toksyn i umie określić ich wiarygodność, stosuje poprawne nazewnictwo. Umie wykorzystać metody analityczne do kontroli zmian toksyn w procesie technologicznym
2,0Student nie umie wybrać metod, nie umie określić ich wiarygodności, nie umie stosować poprawnego nazewnictwa, nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym
3,0Student umie wybrać metody, ale nie umie określić ich wiarygodności, nie umie stosować poprawnego nazewnictwa, nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym
3,5Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodności, ale nie umie stosować poprawnego nazewnictwa, nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym
4,0Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodność, umie stosować poprawne nazewnictwo, ale nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym
4,5Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodność, umie stosować poprawne nazewnictwo, potrafi kontrolować zmiany w procesie technologicznym
5,0Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodność, umie stosować poprawne nazewnictwo, potrafi kontrolować zmiany w procesie technologicznym i proponować działania na przyszłość
TZiZ_1A_PO2-3zcid_U03
Potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka. Potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
2,0Student nie potrafi podejmować działań w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz nie potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
3,0Student umie podejmować w ograniczonym zakresie działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka, ale nie potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
3,5Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka, ale nie potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
4,0Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz potrafi wykryć niektóre rośliny i inne niebezpieczne organizmy i częściowo usunąć je z diety
4,5Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz potrafi wykryć rośliny i inne niebezpieczne organizmy i usunąć je z diety
5,0Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz potrafi wykryć rośliny i inne niebezpieczne organizmy i usunąć je z diety, a także opracować zalecenia na przyszłość
TZiZ_1A_PO2-3zcid_U04
Umie kontrolować i przeciwdziałać powstawaniu naturalnych toksyn w czasie przechowywania żywności. Potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
2,0Student nie umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz nie potrafi ocenić wpływu procesów technologicznych na toksyny
3,0Student w niewielkim stopniu umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći, ale nie potrafi ocenić wpływu procesów technologicznych na toksyny
3,5Student w niewielkim stopniu umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz w ograniczonym stopniu potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
4,0Student umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći, ale tylko w ograniczonym stopniu potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
4,5Student umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
5,0Student umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny i opracować zalecenia na przyszłość
TZiZ_1A_PO2-3zcid_U05
Stosuje zasady bhp w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi
2,0Student nie umie stosować zasad bhp obowiązujących w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi
3,0Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu dostatecznym
3,5Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu dobrym
4,5Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu ponad dobrym
5,0Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu bardzo dobrym i potrafi wymagać ich stosowania przez innych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO2-3zcid_K01
Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń, ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej w produkcji żywności i żywieniu. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności.
2,0Student nie spełnia wymienionych warunków
3,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta
3,5Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, jest też dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta, nie jest jednak świadomy potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności
4,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności w celu zachowania bezpieczeństwa zdrowia konsumenta
4,5Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi pracować zespołowo
5,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi przyjąć rolę lidera oraz upowszechniać wiedzę o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności

Literatura podstawowa

  1. Burkhard B., Dietze P., Rośliny trujące, Wyd. Bellona, Warszawa, 2008
  2. Jaroniewski W., Gady jadowite, Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1969
  3. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  4. Altmann H., Atlas trujących roślin i jadowitych zwierząt, Wyd. Świat Książki, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987
  2. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  3. Mebs D., Venomous and Poisonous Animals, CRC Press, Scientific Publisher, Stuttgart, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn1
T-L-2Metody wykrywania obecności trucizn2
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn2
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta2
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt1
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite3
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych4
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych4
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania1
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2przygotowanie do zajęć12
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2konsultacje5
A-W-3studiowanie literatury12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-3zcid_W01Student jest w stanie wybrać metody matematyczne niezbędne do opracowania wyników badań w zakresie przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki obejmującą macierze, pochodne, analizę matematyczną, rachunek różniczkowy i całkowy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi matematycznych
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi matematycznych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne
4,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne i potrafi w analityczny sposób przedstawić wyniki badań
4,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne i potrafi w analityczny sposób przedstawić wyniki badań, a także identyfikować problem
5,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia matematyczne i potrafi w analityczny sposób przedstawić wyniki badań, a także identyfikować problem oraz zapropononować i uzasadnić sposób jego rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-3zcid_W02Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować, jest w stanie rozpoznać rośliny i inne organizmy odpowiedzialne za produkcję toksyn
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie higieny i toksykologii żywności, ma wiedzę o organizmach i substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i produktach spożywczych, oraz czynnikach biologicznych i chemicznych będących przyczyną ich obecności, zna zasady postępowania niezbędne do zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy
3,0Student ma podstawową wiedzę
3,5Student ma wiedzę podstawową, potrafi scharakteryzować niektóre toksyny
4,0Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych, potrafi je scharakteryzować
4,5Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej
5,0Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej oraz omówić sposoby ograniczania ich obecności w żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-3zcid_W03Sudent zna niezbędne metody analizy jakościowej i ilościowej toksyn roślinnych i zwierzęcych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod analizy jakościowej i ilościowej
3,0Student w ogólnym zarysie zna metody analizy jakościowej i ilościowej
3,5Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej i umie je stosować
4,0Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej, umie je stosować i potrafi okreslić ich wiarygodność
4,5Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej, umie je stosować i potrafi okreslić ich wiarygodność, w przypadku błędów potrafi znaleźć przyczynę
5,0Student zna metody analizy jakościowej i ilościowej, umie je stosować i potrafi okreslić ich wiarygodność, w razie potrzeby potrafi znaleźć przyczynę błędów i zaproponować rozwiązanie problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-3zcid_W04Zna procesy związane z przemieszczaniem toksyn w łańcuchu troficznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna procesów przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym
3,0Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziome dostatecznym
3,5Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie zadowalającym
4,0Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie dobrym
4,5Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie dobrym i potrafi przewidzieć skutki ich działania na poszczególnych szczeblach drabiny pokarmowej
5,0Student zna procesy przemieszczania toksyn w łańcuchu troficznym na poziomie dobrym i potrafi przewidzieć skutki ich działania na poszczególnych szczeblach drabiny pokarmowej oraz zaproponować metody przeciwdziałania skutkom negatywnym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-3zcid_W05Ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm ludzki oraz potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o pobieraniu i wpływie toksyn na organizm ludzki
3,0Student ma podstawową wiedzę o pobieraniu i wpływie toksyn na organizm ludzki
3,5Student ma wiedzę o pobieraniu i wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach
4,0Student ma wiedzę o pobieraniu, wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach i potrafi je omówić
4,5Student ma wiedzę o pobieraniu, wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach, potrafi je omówić i porównać
5,0Student ma wiedzę o pobieraniu, wpływie toksyn na organizm ludzki oraz czynnikach wewnątrzustrojowych decydujących o efektach, potrafi je omówić i porównać, a także zaproponować sposoby przeciwdziałania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-3zcid_W06Jest w stanie objaśnić zależność pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, które stanowią składnik diety człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach
3,0Student zna na poziomie podstawowym zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach
3,5Student zna na poziomie dobrym zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach i potrafi je omówić
4,0Student zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, potrafi je omówić i rozpoznać
4,5Student zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, potrafi je omówić, rozpoznać i sformułować wnioski
5,0Student zna zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach, potrafi je omówić, rozpoznać, sformułować wnioski i przedstawić w formie ustnej i pisemnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-3zcid_U01Umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach stosując metody informatyczne. Umie pracować samodzielnie i zespołowo, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować. Potrafi opracować wyniki badań i przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZiZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_1A_U30Stosuje podstawowe technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
3,0Student umie wyszukać, ale nie umie wykorzystać i interpretować informacje, nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
3,5Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, ale nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
4,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, ale nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
4,5Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, ale nie potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
5,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-3zcid_U02Potrafi dobrać właściwe metody analityczne do badań toksyn i umie określić ich wiarygodność, stosuje poprawne nazewnictwo. Umie wykorzystać metody analityczne do kontroli zmian toksyn w procesie technologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZiZ_1A_U26Potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do oceny i analizy poprawności prowadzonych procesów technologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wybrać metod, nie umie określić ich wiarygodności, nie umie stosować poprawnego nazewnictwa, nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym
3,0Student umie wybrać metody, ale nie umie określić ich wiarygodności, nie umie stosować poprawnego nazewnictwa, nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym
3,5Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodności, ale nie umie stosować poprawnego nazewnictwa, nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym
4,0Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodność, umie stosować poprawne nazewnictwo, ale nie potrafi kontrolować zmian w procesie technologicznym
4,5Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodność, umie stosować poprawne nazewnictwo, potrafi kontrolować zmiany w procesie technologicznym
5,0Student umie wybrać metody, umie określić ich wiarygodność, umie stosować poprawne nazewnictwo, potrafi kontrolować zmiany w procesie technologicznym i proponować działania na przyszłość
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-3zcid_U03Potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka. Potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U08Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą, podejmować standardowe działania z wykorzystaniem odpowiednich metod w zakresie higieny i toksykologii żywności, w celu zapewnienia jej jakości prozdrowotnej.
TZiZ_1A_U16Potrafi zaprojektować i ocenić jadłospis dla różnych grup ludności. Posiada umiejętność identyfikacji oraz korekty błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności.
TZiZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podejmować działań w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz nie potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
3,0Student umie podejmować w ograniczonym zakresie działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka, ale nie potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
3,5Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka, ale nie potrafi wykryć i usunąć z diety rośliny i inne niebezpieczne organizmy
4,0Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz potrafi wykryć niektóre rośliny i inne niebezpieczne organizmy i częściowo usunąć je z diety
4,5Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz potrafi wykryć rośliny i inne niebezpieczne organizmy i usunąć je z diety
5,0Student potrafi podejmować działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz potrafi wykryć rośliny i inne niebezpieczne organizmy i usunąć je z diety, a także opracować zalecenia na przyszłość
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-3zcid_U04Umie kontrolować i przeciwdziałać powstawaniu naturalnych toksyn w czasie przechowywania żywności. Potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U10Potrafi połączyć różne metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania, ocenić jakość surowców i produktów żywnościowych. Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności.
TZiZ_1A_U23Potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz nie potrafi ocenić wpływu procesów technologicznych na toksyny
3,0Student w niewielkim stopniu umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći, ale nie potrafi ocenić wpływu procesów technologicznych na toksyny
3,5Student w niewielkim stopniu umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz w ograniczonym stopniu potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
4,0Student umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći, ale tylko w ograniczonym stopniu potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
4,5Student umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny
5,0Student umie przeciwdziałać negatywnym zmianom w czasie przechowywania żywnośći oraz potrafi ocenić wpływ procesów technologicznych na toksyny i opracować zalecenia na przyszłość
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-3zcid_U05Stosuje zasady bhp w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie stosować zasad bhp obowiązujących w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi
3,0Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu dostatecznym
3,5Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu dobrym
4,5Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu ponad dobrym
5,0Student umie stosować zasady bhp obowiązujące w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi w stopniu bardzo dobrym i potrafi wymagać ich stosowania przez innych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-3zcid_K01Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń, ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej w produkcji żywności i żywieniu. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia wymienionych warunków
3,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta
3,5Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, jest też dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta, nie jest jednak świadomy potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności
4,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności w celu zachowania bezpieczeństwa zdrowia konsumenta
4,5Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi pracować zespołowo
5,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się, znaczenia wiedzy o toksynach w żywności, potrzeby przestrzegania zasad etyki w produkcji żywności bezpiecznej dla zdrowia konsumenta i w tym celu potrafi przyjąć rolę lidera oraz upowszechniać wiedzę o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności