Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Nutrigenomika z elementami proteomiki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nutrigenomika z elementami proteomiki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Szymczak <Mariusz.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 26 1,00,50egzamin
laboratoriaL6 26 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki, genetyki i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z terminologią stosowana w nutrigenomice, oraz wiedzą o zasadach funkcjonowania i zależnościach między sposobem żywienia i uwarunkowaniami genetycznymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja laboratorium, bezpieczeństwo podczas wykonywania analiz. Elementy dobrej praktyki laboratoryjnej2
T-L-2Ekstrakcja DNA z wykorzystaniem metody kolumnowej oraz z odczynnikiem DNAzol2
T-L-3Ocena jakościowa i ilościowa izolatów z wykorzystaniem rozdziału elektroforetycznego oraz pomiaru za pomocą spektrofotometru3
T-L-4Składniki mieszaniny PCR, projektowanie starterów, profil termiczny reakcji.2
T-L-5Analiza polimorfizmu rs9939609 w genie FTO z profilem lipidowym w surowicy krwi2
T-L-6Rozdział produktów PCR w żelu poliakrylamidowym i omówienie otrzymanych wyników2
T-L-7Ekstrakcja RNA i jego ocena w kierunku wykorzystania do dalszych analiz.3
T-L-8Składniki mieszanin stosowanych do real-time PCR. Zastosowanie.2
T-L-9Przygotowanie reakcji sekwencjonowania.2
T-L-10Analiza bioinformatyczna wyników. Narzędzia do analizy sekwencji. Bazy danych.2
T-L-11Wpływ mutacji punktowych na strukturę przestrzenną białka2
T-L-12Wykorzystanie metody cDNA-AFLP w analizie genomu2
26
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu „Nutrigenomika”. Podstawowa terminologia.2
T-W-2Składniki pokarmowe i ich funkcja podczas ontogenezy.2
T-W-3Znaczenie, funkcjonowanie oraz współzależności pomiędzy szlakami metabolicznymi2
T-W-4Kwasy nukleinowe jako wewnętrzny element funkcjonowania organizmu2
T-W-5Nutrigenetyka a nutrigenomika. Powiązanie polimorfizmu rs9939609 w genie FTO z profilem lipidowym w surowicy krwi2
T-W-6Składniki pokarmowe i ich wpływ na poziom ekspresji2
T-W-7Techniki wykorzystywane do monitorowania zmian aktywności genów2
T-W-8Wpływ diety na mikroRNA (miRNA) oraz inne małe niekodujące RNA. Długowieczność2
T-W-9Wpływ witaminy A na poziom czynników transkrypcyjnych RAR i RXR2
T-W-10Flawonoidy i ksenobiotyki jako aktywne modyfikatory ekspresji2
T-W-11Receptory aktywowane przez proliferatory peroksysomów (PPAR). Receptory estrogenowe2
T-W-12Choroby związane z niewłaściwym funkcjonowaniem transkryptomu w aspekcie składników pokarmowych. Dieta spersonalizowana. Nutrigenomika a aspekty prawne i etyczne2
T-W-13Sekwencjonowanie genomowe i jego zastosowanie w badaniach nutrigenomicznych2
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Konsultacje z prowadzącym8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń26
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Przygotowanie do egzaminu4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium, dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda programowa z wykorzystaniem komputera
M-5Pokaz, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C16tiz_W01
Student posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania wybranych układów w organizmie człowieka oraz zna zalezności i powiązania występujące między sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Rozumie istotę diety spersonifikowanej i powiązanie czynników srodowiskowych i czynników wewnetrznycg (genów).
TZiZ_1A_W12R1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-3, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C16tiz_U01
Student na podstawie zdobytej wiedzy potrafi określić i wytłumaczyć zasadę odżywiania bioaktywnego. Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z praktyką, oraz potrafi odczytać kariotyp człowieka z uwzględnieniem lokalizacji wybranych genów. Potrafi dokonać podziału na składniki naturalnie występujące i celowo dodane do żywności oraz ocenić potencjalne korzyści i zagrożenie związane z wprowadzaniem żywności modyfikowanej genetycznie.
TZiZ_1A_U14R1A_U05, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-3, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C16tiz_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości. Ma także świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie rolnictwa.
TZiZ_1A_K04R1A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-3, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C16tiz_W01
Student posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania wybranych układów w organizmie człowieka oraz zna zalezności i powiązania występujące między sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Rozumie istotę diety spersonifikowanej i powiązanie czynników srodowiskowych i czynników wewnetrznycg (genów).
2,0
3,0Student posiada w zakresie podstawowym wiedzę z zakresu powiązań między sposobem żywienia a uwarunkowaniami genetycznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C16tiz_U01
Student na podstawie zdobytej wiedzy potrafi określić i wytłumaczyć zasadę odżywiania bioaktywnego. Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z praktyką, oraz potrafi odczytać kariotyp człowieka z uwzględnieniem lokalizacji wybranych genów. Potrafi dokonać podziału na składniki naturalnie występujące i celowo dodane do żywności oraz ocenić potencjalne korzyści i zagrożenie związane z wprowadzaniem żywności modyfikowanej genetycznie.
2,0
3,0Student w zakresie ogólnym potrafi okreslić zasady odżywiania bioaktywnego oraz rolę diety spersonifikowanej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C16tiz_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości. Ma także świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie rolnictwa.
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, jednak nie wiedzi potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaput J., Rodriguez R., Nutritional Genomics, Wiley Interscience, New Jersey, 2006
  2. Physiology and biochemistry in animal nutrition., Warszawaska Drukarnia Naukowa PAN, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Mine Y., Miyashita K., Shahidi F., Nutrigenomics and proteomics in health and disease. Food factors and gene interactions., Willey-Blackwell, Ames, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja laboratorium, bezpieczeństwo podczas wykonywania analiz. Elementy dobrej praktyki laboratoryjnej2
T-L-2Ekstrakcja DNA z wykorzystaniem metody kolumnowej oraz z odczynnikiem DNAzol2
T-L-3Ocena jakościowa i ilościowa izolatów z wykorzystaniem rozdziału elektroforetycznego oraz pomiaru za pomocą spektrofotometru3
T-L-4Składniki mieszaniny PCR, projektowanie starterów, profil termiczny reakcji.2
T-L-5Analiza polimorfizmu rs9939609 w genie FTO z profilem lipidowym w surowicy krwi2
T-L-6Rozdział produktów PCR w żelu poliakrylamidowym i omówienie otrzymanych wyników2
T-L-7Ekstrakcja RNA i jego ocena w kierunku wykorzystania do dalszych analiz.3
T-L-8Składniki mieszanin stosowanych do real-time PCR. Zastosowanie.2
T-L-9Przygotowanie reakcji sekwencjonowania.2
T-L-10Analiza bioinformatyczna wyników. Narzędzia do analizy sekwencji. Bazy danych.2
T-L-11Wpływ mutacji punktowych na strukturę przestrzenną białka2
T-L-12Wykorzystanie metody cDNA-AFLP w analizie genomu2
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu „Nutrigenomika”. Podstawowa terminologia.2
T-W-2Składniki pokarmowe i ich funkcja podczas ontogenezy.2
T-W-3Znaczenie, funkcjonowanie oraz współzależności pomiędzy szlakami metabolicznymi2
T-W-4Kwasy nukleinowe jako wewnętrzny element funkcjonowania organizmu2
T-W-5Nutrigenetyka a nutrigenomika. Powiązanie polimorfizmu rs9939609 w genie FTO z profilem lipidowym w surowicy krwi2
T-W-6Składniki pokarmowe i ich wpływ na poziom ekspresji2
T-W-7Techniki wykorzystywane do monitorowania zmian aktywności genów2
T-W-8Wpływ diety na mikroRNA (miRNA) oraz inne małe niekodujące RNA. Długowieczność2
T-W-9Wpływ witaminy A na poziom czynników transkrypcyjnych RAR i RXR2
T-W-10Flawonoidy i ksenobiotyki jako aktywne modyfikatory ekspresji2
T-W-11Receptory aktywowane przez proliferatory peroksysomów (PPAR). Receptory estrogenowe2
T-W-12Choroby związane z niewłaściwym funkcjonowaniem transkryptomu w aspekcie składników pokarmowych. Dieta spersonalizowana. Nutrigenomika a aspekty prawne i etyczne2
T-W-13Sekwencjonowanie genomowe i jego zastosowanie w badaniach nutrigenomicznych2
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Konsultacje z prowadzącym8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń26
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Przygotowanie do egzaminu4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C16tiz_W01Student posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania wybranych układów w organizmie człowieka oraz zna zalezności i powiązania występujące między sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Rozumie istotę diety spersonifikowanej i powiązanie czynników srodowiskowych i czynników wewnetrznycg (genów).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W12Zna terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z terminologią stosowana w nutrigenomice, oraz wiedzą o zasadach funkcjonowania i zależnościach między sposobem żywienia i uwarunkowaniami genetycznymi.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu „Nutrigenomika”. Podstawowa terminologia.
T-W-2Składniki pokarmowe i ich funkcja podczas ontogenezy.
T-W-3Znaczenie, funkcjonowanie oraz współzależności pomiędzy szlakami metabolicznymi
T-W-4Kwasy nukleinowe jako wewnętrzny element funkcjonowania organizmu
T-W-5Nutrigenetyka a nutrigenomika. Powiązanie polimorfizmu rs9939609 w genie FTO z profilem lipidowym w surowicy krwi
T-W-6Składniki pokarmowe i ich wpływ na poziom ekspresji
T-W-7Techniki wykorzystywane do monitorowania zmian aktywności genów
T-W-8Wpływ diety na mikroRNA (miRNA) oraz inne małe niekodujące RNA. Długowieczność
T-W-9Wpływ witaminy A na poziom czynników transkrypcyjnych RAR i RXR
T-W-10Flawonoidy i ksenobiotyki jako aktywne modyfikatory ekspresji
T-W-11Receptory aktywowane przez proliferatory peroksysomów (PPAR). Receptory estrogenowe
T-W-12Choroby związane z niewłaściwym funkcjonowaniem transkryptomu w aspekcie składników pokarmowych. Dieta spersonalizowana. Nutrigenomika a aspekty prawne i etyczne
T-W-13Sekwencjonowanie genomowe i jego zastosowanie w badaniach nutrigenomicznych
T-L-1Organizacja laboratorium, bezpieczeństwo podczas wykonywania analiz. Elementy dobrej praktyki laboratoryjnej
T-L-2Ekstrakcja DNA z wykorzystaniem metody kolumnowej oraz z odczynnikiem DNAzol
T-L-4Składniki mieszaniny PCR, projektowanie starterów, profil termiczny reakcji.
T-L-5Analiza polimorfizmu rs9939609 w genie FTO z profilem lipidowym w surowicy krwi
T-L-6Rozdział produktów PCR w żelu poliakrylamidowym i omówienie otrzymanych wyników
T-L-8Składniki mieszanin stosowanych do real-time PCR. Zastosowanie.
T-L-9Przygotowanie reakcji sekwencjonowania.
T-L-10Analiza bioinformatyczna wyników. Narzędzia do analizy sekwencji. Bazy danych.
T-L-11Wpływ mutacji punktowych na strukturę przestrzenną białka
T-L-12Wykorzystanie metody cDNA-AFLP w analizie genomu
T-L-3Ocena jakościowa i ilościowa izolatów z wykorzystaniem rozdziału elektroforetycznego oraz pomiaru za pomocą spektrofotometru
T-L-7Ekstrakcja RNA i jego ocena w kierunku wykorzystania do dalszych analiz.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium, dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda programowa z wykorzystaniem komputera
M-5Pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w zakresie podstawowym wiedzę z zakresu powiązań między sposobem żywienia a uwarunkowaniami genetycznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C16tiz_U01Student na podstawie zdobytej wiedzy potrafi określić i wytłumaczyć zasadę odżywiania bioaktywnego. Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z praktyką, oraz potrafi odczytać kariotyp człowieka z uwzględnieniem lokalizacji wybranych genów. Potrafi dokonać podziału na składniki naturalnie występujące i celowo dodane do żywności oraz ocenić potencjalne korzyści i zagrożenie związane z wprowadzaniem żywności modyfikowanej genetycznie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U14Potrafi dobrać zbadać i wykazać zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z terminologią stosowana w nutrigenomice, oraz wiedzą o zasadach funkcjonowania i zależnościach między sposobem żywienia i uwarunkowaniami genetycznymi.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu „Nutrigenomika”. Podstawowa terminologia.
T-W-2Składniki pokarmowe i ich funkcja podczas ontogenezy.
T-W-3Znaczenie, funkcjonowanie oraz współzależności pomiędzy szlakami metabolicznymi
T-W-4Kwasy nukleinowe jako wewnętrzny element funkcjonowania organizmu
T-W-5Nutrigenetyka a nutrigenomika. Powiązanie polimorfizmu rs9939609 w genie FTO z profilem lipidowym w surowicy krwi
T-W-6Składniki pokarmowe i ich wpływ na poziom ekspresji
T-W-7Techniki wykorzystywane do monitorowania zmian aktywności genów
T-W-8Wpływ diety na mikroRNA (miRNA) oraz inne małe niekodujące RNA. Długowieczność
T-W-9Wpływ witaminy A na poziom czynników transkrypcyjnych RAR i RXR
T-W-10Flawonoidy i ksenobiotyki jako aktywne modyfikatory ekspresji
T-W-11Receptory aktywowane przez proliferatory peroksysomów (PPAR). Receptory estrogenowe
T-W-12Choroby związane z niewłaściwym funkcjonowaniem transkryptomu w aspekcie składników pokarmowych. Dieta spersonalizowana. Nutrigenomika a aspekty prawne i etyczne
T-W-13Sekwencjonowanie genomowe i jego zastosowanie w badaniach nutrigenomicznych
T-L-1Organizacja laboratorium, bezpieczeństwo podczas wykonywania analiz. Elementy dobrej praktyki laboratoryjnej
T-L-2Ekstrakcja DNA z wykorzystaniem metody kolumnowej oraz z odczynnikiem DNAzol
T-L-4Składniki mieszaniny PCR, projektowanie starterów, profil termiczny reakcji.
T-L-5Analiza polimorfizmu rs9939609 w genie FTO z profilem lipidowym w surowicy krwi
T-L-6Rozdział produktów PCR w żelu poliakrylamidowym i omówienie otrzymanych wyników
T-L-8Składniki mieszanin stosowanych do real-time PCR. Zastosowanie.
T-L-9Przygotowanie reakcji sekwencjonowania.
T-L-10Analiza bioinformatyczna wyników. Narzędzia do analizy sekwencji. Bazy danych.
T-L-11Wpływ mutacji punktowych na strukturę przestrzenną białka
T-L-12Wykorzystanie metody cDNA-AFLP w analizie genomu
T-L-3Ocena jakościowa i ilościowa izolatów z wykorzystaniem rozdziału elektroforetycznego oraz pomiaru za pomocą spektrofotometru
T-L-7Ekstrakcja RNA i jego ocena w kierunku wykorzystania do dalszych analiz.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium, dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda programowa z wykorzystaniem komputera
M-5Pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie ogólnym potrafi okreslić zasady odżywiania bioaktywnego oraz rolę diety spersonifikowanej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C16tiz_K01Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości. Ma także świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie rolnictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z terminologią stosowana w nutrigenomice, oraz wiedzą o zasadach funkcjonowania i zależnościach między sposobem żywienia i uwarunkowaniami genetycznymi.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu „Nutrigenomika”. Podstawowa terminologia.
T-W-2Składniki pokarmowe i ich funkcja podczas ontogenezy.
T-W-3Znaczenie, funkcjonowanie oraz współzależności pomiędzy szlakami metabolicznymi
T-W-4Kwasy nukleinowe jako wewnętrzny element funkcjonowania organizmu
T-W-5Nutrigenetyka a nutrigenomika. Powiązanie polimorfizmu rs9939609 w genie FTO z profilem lipidowym w surowicy krwi
T-W-6Składniki pokarmowe i ich wpływ na poziom ekspresji
T-W-7Techniki wykorzystywane do monitorowania zmian aktywności genów
T-W-8Wpływ diety na mikroRNA (miRNA) oraz inne małe niekodujące RNA. Długowieczność
T-W-9Wpływ witaminy A na poziom czynników transkrypcyjnych RAR i RXR
T-W-10Flawonoidy i ksenobiotyki jako aktywne modyfikatory ekspresji
T-W-11Receptory aktywowane przez proliferatory peroksysomów (PPAR). Receptory estrogenowe
T-W-12Choroby związane z niewłaściwym funkcjonowaniem transkryptomu w aspekcie składników pokarmowych. Dieta spersonalizowana. Nutrigenomika a aspekty prawne i etyczne
T-W-13Sekwencjonowanie genomowe i jego zastosowanie w badaniach nutrigenomicznych
T-L-1Organizacja laboratorium, bezpieczeństwo podczas wykonywania analiz. Elementy dobrej praktyki laboratoryjnej
T-L-2Ekstrakcja DNA z wykorzystaniem metody kolumnowej oraz z odczynnikiem DNAzol
T-L-4Składniki mieszaniny PCR, projektowanie starterów, profil termiczny reakcji.
T-L-5Analiza polimorfizmu rs9939609 w genie FTO z profilem lipidowym w surowicy krwi
T-L-6Rozdział produktów PCR w żelu poliakrylamidowym i omówienie otrzymanych wyników
T-L-8Składniki mieszanin stosowanych do real-time PCR. Zastosowanie.
T-L-9Przygotowanie reakcji sekwencjonowania.
T-L-10Analiza bioinformatyczna wyników. Narzędzia do analizy sekwencji. Bazy danych.
T-L-11Wpływ mutacji punktowych na strukturę przestrzenną białka
T-L-12Wykorzystanie metody cDNA-AFLP w analizie genomu
T-L-3Ocena jakościowa i ilościowa izolatów z wykorzystaniem rozdziału elektroforetycznego oraz pomiaru za pomocą spektrofotometru
T-L-7Ekstrakcja RNA i jego ocena w kierunku wykorzystania do dalszych analiz.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium, dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda programowa z wykorzystaniem komputera
M-5Pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, jednak nie wiedzi potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0