Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Przetwórstwo mleka w gospodarstwach agroturystycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwórstwo mleka w gospodarstwach agroturystycznych
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 13 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1biochemia, mikrobiologia, chłodnictwo i przechowalnictwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie charakterystyki mleka pozyskiwanego od wybranych ssaków oraz szczegółowych technologii przetwarzania mleka, możliwych do realizacji w warunkach gospodarstw agroturystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie tematyki ćwiczeń, przedstawienie regulaminu i zasad BHP.1
T-L-2Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka krowiego i koziego.4
T-L-3Produkcja i ocena serów twarogowych kwasowych i kwasowo-podpuszczkowych bez przypraw i z przyprawami4
T-L-4Produkcja i ocena masła smakowego2
T-L-5Produkcja napojów fermentowanych na bazie serwatki i maślanki2
13
wykłady
T-W-1Porównanie składu chemicznego i przydatności technologicznej mleka krowiego i owczego4
T-W-2Technologia produkcji wybranych mlecznych napojów fermentowanych2
T-W-3Technologia produkcji serów twarogowych i serów podpuszczkowych niedojrzewających, serów smażonych, serów z dodatkiem przypraw.4
T-W-4Technologia produkcji masła i masła smakowego2
T-W-5Sposoby zagospodarowania maślanki i serwatki1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć17
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach wykłady - sprawdzenie wiadomośći po zakończeniu wykładów, pisemnie za pomocą testu wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_Po3-4tiz_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod przetwórstwa mleka oraz wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory.
TZiZ_1A_W15, TZiZ_1A_W16R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_Po3-4tiz_U01
Posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi pracować w zespole, opracować stosowne dokumentacje. oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
TZiZ_1A_U17R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_Po3-4tiz_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę, . Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, postępuje w sposób profesjonalny. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K03R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07InzA_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_Po3-4tiz_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod przetwórstwa mleka oraz wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory.
2,0Nie ma podstawowej wiedzy w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka, ani najprostszych metod przetwórstwa mleka oraz wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. Nie zna i nie rozumie zasad wpływu środowiska na mleko i jego przetwory.
3,0Ma ograniczoną wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka oraz najprostszych metod przetwórstwa mleka a także wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. W niewielkim stopniu zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory
3,5Ma niepełną wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod przetwórstwa mleka oraz wpływu procesów technologucznych na jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. W niewielkim stopniu zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory.
4,0Ma wystarczającą wiedzę w zakresie pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod jego przetwórstwa oraz wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. Zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory.
4,5Ma rozszerzoną i dobrze ugruntowaną wiedzę w zakresie pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod jego przetwórstwa oraz wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. Bardzo dobrze zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory.
5,0Ma bardzo dużą wiedzę w zakresie pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod jego przetwórstwa oraz wpływu procesów technologicznychna jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. Bardzo dobrze zna i rrozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_Po3-4tiz_U01
Posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi pracować w zespole, opracować stosowne dokumentacje. oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
2,0Nie posiada umiejętności samokształcenia ani ykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Nie potrafi pracować w zespole, opracować stosownych dokumentacji ani rozwiązywać problemów technologicznych dotyczących mleka i jego przetwarzania.
3,0W niewielkim stopniu posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzaąych z różnych źródeł. Wykazuje małe zaangażowanie w pracę zespołową. Potrafi opracować stosowne dokumentacje. W ograniczonym stopniu potrafi rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
3,5NIe w pełni posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania informacji pochodzacych z różnych źródeł. Jest średnio zaangażowany w pracę zespołową. Nie w pełni samodzielnie potrafi opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
4,0Posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzacych z różnych źródeł. Potrafi pracować w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
4,5Posiada dużą umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania informacji pochodzących z różnych źródeł. Wykazuje się dużą aktywnością w pracy zespołowej. Potrafi opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
5,0Posiada bardzo dużą umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Jest bardzo zaangażowany w pracę zespołową. Potrafi opracować stosowne dokumentacje w sposób profesjonalny oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_Po3-4tiz_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę, . Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, postępuje w sposób profesjonalny. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
2,0Nie ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Nie potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Nie myśli i działa przedsiębiorczo, nie postępuje w sposób profesjonalny. Nie ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
3,0Ma niewielką świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. W ograniczonym stopniu potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Nie w pełni myśli i działa przedsiębiorczo, nie zawsze postępuje w sposób profesjonalny. Ma niewielką świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
3,5Nie w pełni jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania., a takżę odpowiedzialności za pracę. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, postępuje w sposób nie w pełni profesjonalny. Ma ograniczoną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
4,0Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz koniecznośći dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedfsiębiorczo, postępuje w sposób profesjonalny. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
4,5Ma dużą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi być zaangażowanym członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, postępuje w sposób profesjonalny. Ma duzą świadomość rroli społecznej absolwenta uczelni.
5,0Ma bardzo dużą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi być bardzo aktywnym członkiem lub lidertem zespołu. Myśli dziala przedsiębiorczo, postępuje w sposób bardzo profesjonalny. Ma bardzo dużą świadomość roli społecznej absolwenta uczellni.

Literatura podstawowa

  1. Dzwolak W., Ziajka S., Chmura S., Baranowska M., Produkcja mlecznych napojów fermentowanych, Oficyna Wydawnicza "Hoża", Warszawa, 2000
  2. Carroll R., Domowy wyrób serów, RM, Warszawa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie tematyki ćwiczeń, przedstawienie regulaminu i zasad BHP.1
T-L-2Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka krowiego i koziego.4
T-L-3Produkcja i ocena serów twarogowych kwasowych i kwasowo-podpuszczkowych bez przypraw i z przyprawami4
T-L-4Produkcja i ocena masła smakowego2
T-L-5Produkcja napojów fermentowanych na bazie serwatki i maślanki2
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Porównanie składu chemicznego i przydatności technologicznej mleka krowiego i owczego4
T-W-2Technologia produkcji wybranych mlecznych napojów fermentowanych2
T-W-3Technologia produkcji serów twarogowych i serów podpuszczkowych niedojrzewających, serów smażonych, serów z dodatkiem przypraw.4
T-W-4Technologia produkcji masła i masła smakowego2
T-W-5Sposoby zagospodarowania maślanki i serwatki1
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć17
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_Po3-4tiz_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod przetwórstwa mleka oraz wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZiZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie charakterystyki mleka pozyskiwanego od wybranych ssaków oraz szczegółowych technologii przetwarzania mleka, możliwych do realizacji w warunkach gospodarstw agroturystycznych.
Treści programoweT-W-2Technologia produkcji wybranych mlecznych napojów fermentowanych
T-W-3Technologia produkcji serów twarogowych i serów podpuszczkowych niedojrzewających, serów smażonych, serów z dodatkiem przypraw.
T-W-4Technologia produkcji masła i masła smakowego
T-W-5Sposoby zagospodarowania maślanki i serwatki
T-W-1Porównanie składu chemicznego i przydatności technologicznej mleka krowiego i owczego
T-L-5Produkcja napojów fermentowanych na bazie serwatki i maślanki
T-L-1Omówienie tematyki ćwiczeń, przedstawienie regulaminu i zasad BHP.
T-L-2Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka krowiego i koziego.
T-L-3Produkcja i ocena serów twarogowych kwasowych i kwasowo-podpuszczkowych bez przypraw i z przyprawami
T-L-4Produkcja i ocena masła smakowego
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach wykłady - sprawdzenie wiadomośći po zakończeniu wykładów, pisemnie za pomocą testu wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka, ani najprostszych metod przetwórstwa mleka oraz wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. Nie zna i nie rozumie zasad wpływu środowiska na mleko i jego przetwory.
3,0Ma ograniczoną wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka oraz najprostszych metod przetwórstwa mleka a także wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. W niewielkim stopniu zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory
3,5Ma niepełną wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod przetwórstwa mleka oraz wpływu procesów technologucznych na jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. W niewielkim stopniu zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory.
4,0Ma wystarczającą wiedzę w zakresie pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod jego przetwórstwa oraz wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. Zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory.
4,5Ma rozszerzoną i dobrze ugruntowaną wiedzę w zakresie pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod jego przetwórstwa oraz wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. Bardzo dobrze zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory.
5,0Ma bardzo dużą wiedzę w zakresie pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod jego przetwórstwa oraz wpływu procesów technologicznychna jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. Bardzo dobrze zna i rrozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_Po3-4tiz_U01Posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi pracować w zespole, opracować stosowne dokumentacje. oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie charakterystyki mleka pozyskiwanego od wybranych ssaków oraz szczegółowych technologii przetwarzania mleka, możliwych do realizacji w warunkach gospodarstw agroturystycznych.
Treści programoweT-W-2Technologia produkcji wybranych mlecznych napojów fermentowanych
T-W-3Technologia produkcji serów twarogowych i serów podpuszczkowych niedojrzewających, serów smażonych, serów z dodatkiem przypraw.
T-W-4Technologia produkcji masła i masła smakowego
T-W-5Sposoby zagospodarowania maślanki i serwatki
T-W-1Porównanie składu chemicznego i przydatności technologicznej mleka krowiego i owczego
T-L-5Produkcja napojów fermentowanych na bazie serwatki i maślanki
T-L-1Omówienie tematyki ćwiczeń, przedstawienie regulaminu i zasad BHP.
T-L-2Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka krowiego i koziego.
T-L-3Produkcja i ocena serów twarogowych kwasowych i kwasowo-podpuszczkowych bez przypraw i z przyprawami
T-L-4Produkcja i ocena masła smakowego
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach wykłady - sprawdzenie wiadomośći po zakończeniu wykładów, pisemnie za pomocą testu wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności samokształcenia ani ykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Nie potrafi pracować w zespole, opracować stosownych dokumentacji ani rozwiązywać problemów technologicznych dotyczących mleka i jego przetwarzania.
3,0W niewielkim stopniu posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzaąych z różnych źródeł. Wykazuje małe zaangażowanie w pracę zespołową. Potrafi opracować stosowne dokumentacje. W ograniczonym stopniu potrafi rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
3,5NIe w pełni posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania informacji pochodzacych z różnych źródeł. Jest średnio zaangażowany w pracę zespołową. Nie w pełni samodzielnie potrafi opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
4,0Posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzacych z różnych źródeł. Potrafi pracować w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
4,5Posiada dużą umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania informacji pochodzących z różnych źródeł. Wykazuje się dużą aktywnością w pracy zespołowej. Potrafi opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
5,0Posiada bardzo dużą umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Jest bardzo zaangażowany w pracę zespołową. Potrafi opracować stosowne dokumentacje w sposób profesjonalny oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_Po3-4tiz_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę, . Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, postępuje w sposób profesjonalny. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie charakterystyki mleka pozyskiwanego od wybranych ssaków oraz szczegółowych technologii przetwarzania mleka, możliwych do realizacji w warunkach gospodarstw agroturystycznych.
Treści programoweT-W-2Technologia produkcji wybranych mlecznych napojów fermentowanych
T-W-3Technologia produkcji serów twarogowych i serów podpuszczkowych niedojrzewających, serów smażonych, serów z dodatkiem przypraw.
T-W-4Technologia produkcji masła i masła smakowego
T-W-5Sposoby zagospodarowania maślanki i serwatki
T-W-1Porównanie składu chemicznego i przydatności technologicznej mleka krowiego i owczego
T-L-5Produkcja napojów fermentowanych na bazie serwatki i maślanki
T-L-1Omówienie tematyki ćwiczeń, przedstawienie regulaminu i zasad BHP.
T-L-2Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka krowiego i koziego.
T-L-3Produkcja i ocena serów twarogowych kwasowych i kwasowo-podpuszczkowych bez przypraw i z przyprawami
T-L-4Produkcja i ocena masła smakowego
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach wykłady - sprawdzenie wiadomośći po zakończeniu wykładów, pisemnie za pomocą testu wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Nie potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Nie myśli i działa przedsiębiorczo, nie postępuje w sposób profesjonalny. Nie ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
3,0Ma niewielką świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. W ograniczonym stopniu potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Nie w pełni myśli i działa przedsiębiorczo, nie zawsze postępuje w sposób profesjonalny. Ma niewielką świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
3,5Nie w pełni jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania., a takżę odpowiedzialności za pracę. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, postępuje w sposób nie w pełni profesjonalny. Ma ograniczoną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
4,0Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz koniecznośći dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedfsiębiorczo, postępuje w sposób profesjonalny. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
4,5Ma dużą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi być zaangażowanym członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, postępuje w sposób profesjonalny. Ma duzą świadomość rroli społecznej absolwenta uczelni.
5,0Ma bardzo dużą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi być bardzo aktywnym członkiem lub lidertem zespołu. Myśli dziala przedsiębiorczo, postępuje w sposób bardzo profesjonalny. Ma bardzo dużą świadomość roli społecznej absolwenta uczellni.