Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu System zarządzania jakością w laboratorium:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot System zarządzania jakością w laboratorium
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekonomi i podstaw zarzadzania.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu funkjonowania systemów zarządzania jakością w laboratorium badawczym
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami zarządzania jakością w laboratorium badawczym
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania jakością w laboratorium badawczym
C-4ukształtowanie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi w zarządzaniu jakością w laboratorium
C-5ukształtowanie umiejętności przygotowania procedury technicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybrane stare narzędzia zarządzania jakością5
T-A-2Wybrane nowe narzędzia zarządzania jakością4
T-A-3zaliczenie1
T-A-4dokumentacja systemu zarządzania jakością w laboratorium - opracowanie procedury technicznej5
15
wykłady
T-W-1Rozwój koncepcji zarządzania jakością,3
T-W-2podstawowe zasady jakości2
T-W-3Wybrane narzędzia i metody stosowane w systemie zarzadzania jakością w laboratorium badawczym,3
T-W-4norma ISO 17 0251
T-W-5zasady wprowadzania systemu zarządzania jakością w laboratorium,1
T-W-6dokumentacja systemu jakości w laboratorium4
T-W-7zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2przygotwanie do zajęć i zaliczenia w oparciu o treści wykładów i lilteraturę5
A-A-3udział w zaliczeniu pisemnym1
A-A-4opracowanie procedury i przygotowanie prezentacji4
A-A-5konsultacje2
26
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2przygotowanie do zaliczenia w oparciu o wykłady i literaturę8
A-W-3udział w zaliczeniu pisemnym1
A-W-4konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, opis, objaśnienie
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan
M-3ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zadawanie pytań problemowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja procedury

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C56-2_W01
zna podstawowe pojecia związane z zarządzaniem jakością i potrafi scharakteryzować podstawowe narzędzia i metody stosowane w zarządzaniu jakością w laboratorium
PMKI_1A_W17C-2, C-4T-A-1, T-A-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2
PMKI_1A_C56-2_W03
potrafi opisać istotne aspekty wdrażania systemu zarządzania jakością w laboratorium
PMKI_1A_W17C-3T-W-5M-1, M-2S-2
PMKI_1A_C56-2_W04
Zna i potrafi opisać podstawową dokumentację systemu zarządzania jakością w laboratorium
PMKI_1A_W17C-3, C-5T-A-4, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C56-2_U01
potrafii zastosować podstawowe narzędzia zarządzania jakością oraz przygotować dokumentację.
PMKI_1A_U01C-4T-A-1, T-A-2, T-W-3M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C56-2_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera oraz odzpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zadadom pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
PMKI_1A_K04, PMKI_1A_K02C-1, C-3, C-4, C-5, C-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C56-2_W01
zna podstawowe pojecia związane z zarządzaniem jakością i potrafi scharakteryzować podstawowe narzędzia i metody stosowane w zarządzaniu jakością w laboratorium
2,0Student nieosiągnął efektów kształcenia w min 50%
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 50-59%
3,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 60-69%
4,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 70-79%
4,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 80-89%
5,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 90-100%
PMKI_1A_C56-2_W03
potrafi opisać istotne aspekty wdrażania systemu zarządzania jakością w laboratorium
2,0Student nie osiągnął efektów kształcenia w min 50%
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 50-59%
3,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 60-69%
4,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 70-79%
4,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 80-89%
5,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 90-100%
PMKI_1A_C56-2_W04
Zna i potrafi opisać podstawową dokumentację systemu zarządzania jakością w laboratorium
2,0Student nie osiągnął efektów kształcenia w min 50%
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 50-59%
3,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 60-69%
4,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 70-79%
4,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 80-89%
5,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 90-100%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C56-2_U01
potrafii zastosować podstawowe narzędzia zarządzania jakością oraz przygotować dokumentację.
2,0Student nie osiągnął efektów kształcenia w min 50%
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 50-59%
3,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 60-69%
4,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 70-79%
4,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 80-89%
5,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 90-100%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C56-2_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera oraz odzpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zadadom pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. K. Szczepanska, Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  2. A. Hamrol, Zarzadzanie jakoscia z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. J. Łunarski, Zarzadzanie jakoscia : standardy i zasady, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. J. Łancucki, Podstawy kompleksowego zarzadzania jakoscia TQM, Wyd. Akad. Ekonom, Poznan, 2006
  2. N.Grzenkowicz, Zarzadzanie jakoscia: metody i instrumenty controllingu jakosci, Wyd.Naukowe Wydziału Zarzadzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybrane stare narzędzia zarządzania jakością5
T-A-2Wybrane nowe narzędzia zarządzania jakością4
T-A-3zaliczenie1
T-A-4dokumentacja systemu zarządzania jakością w laboratorium - opracowanie procedury technicznej5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój koncepcji zarządzania jakością,3
T-W-2podstawowe zasady jakości2
T-W-3Wybrane narzędzia i metody stosowane w systemie zarzadzania jakością w laboratorium badawczym,3
T-W-4norma ISO 17 0251
T-W-5zasady wprowadzania systemu zarządzania jakością w laboratorium,1
T-W-6dokumentacja systemu jakości w laboratorium4
T-W-7zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2przygotwanie do zajęć i zaliczenia w oparciu o treści wykładów i lilteraturę5
A-A-3udział w zaliczeniu pisemnym1
A-A-4opracowanie procedury i przygotowanie prezentacji4
A-A-5konsultacje2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2przygotowanie do zaliczenia w oparciu o wykłady i literaturę8
A-W-3udział w zaliczeniu pisemnym1
A-W-4konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C56-2_W01zna podstawowe pojecia związane z zarządzaniem jakością i potrafi scharakteryzować podstawowe narzędzia i metody stosowane w zarządzaniu jakością w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W17Ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej w tym uwarunkowania prawne i ekonomiczne. Rozumie i zna zasady etyki zawodowej.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami zarządzania jakością w laboratorium badawczym
C-4ukształtowanie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi w zarządzaniu jakością w laboratorium
Treści programoweT-A-1Wybrane stare narzędzia zarządzania jakością
T-A-2Wybrane nowe narzędzia zarządzania jakością
T-W-3Wybrane narzędzia i metody stosowane w systemie zarzadzania jakością w laboratorium badawczym,
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, opis, objaśnienie
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan
M-3ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zadawanie pytań problemowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieosiągnął efektów kształcenia w min 50%
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 50-59%
3,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 60-69%
4,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 70-79%
4,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 80-89%
5,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 90-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C56-2_W03potrafi opisać istotne aspekty wdrażania systemu zarządzania jakością w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W17Ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej w tym uwarunkowania prawne i ekonomiczne. Rozumie i zna zasady etyki zawodowej.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania jakością w laboratorium badawczym
Treści programoweT-W-5zasady wprowadzania systemu zarządzania jakością w laboratorium,
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, opis, objaśnienie
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektów kształcenia w min 50%
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 50-59%
3,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 60-69%
4,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 70-79%
4,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 80-89%
5,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 90-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C56-2_W04Zna i potrafi opisać podstawową dokumentację systemu zarządzania jakością w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W17Ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej w tym uwarunkowania prawne i ekonomiczne. Rozumie i zna zasady etyki zawodowej.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania jakością w laboratorium badawczym
C-5ukształtowanie umiejętności przygotowania procedury technicznej
Treści programoweT-A-4dokumentacja systemu zarządzania jakością w laboratorium - opracowanie procedury technicznej
T-W-6dokumentacja systemu jakości w laboratorium
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, opis, objaśnienie
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan
M-3ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja procedury
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektów kształcenia w min 50%
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 50-59%
3,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 60-69%
4,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 70-79%
4,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 80-89%
5,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 90-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C56-2_U01potrafii zastosować podstawowe narzędzia zarządzania jakością oraz przygotować dokumentację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-4ukształtowanie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi w zarządzaniu jakością w laboratorium
Treści programoweT-A-1Wybrane stare narzędzia zarządzania jakością
T-A-2Wybrane nowe narzędzia zarządzania jakością
T-W-3Wybrane narzędzia i metody stosowane w systemie zarzadzania jakością w laboratorium badawczym,
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zadawanie pytań problemowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektów kształcenia w min 50%
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 50-59%
3,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 60-69%
4,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 70-79%
4,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 80-89%
5,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 90-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C56-2_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera oraz odzpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zadadom pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
PMKI_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – projektanta, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu funkjonowania systemów zarządzania jakością w laboratorium badawczym
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania jakością w laboratorium badawczym
C-4ukształtowanie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi w zarządzaniu jakością w laboratorium
C-5ukształtowanie umiejętności przygotowania procedury technicznej
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami zarządzania jakością w laboratorium badawczym
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, burza mózgów, metaplan
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zadawanie pytań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0