Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Zrównoważony rozwój w projektowaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zrównoważony rozwój w projektowaniu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wskazana znajomość środwiska Solidworks, technik wytwarzania, właśćiwości fizycznych materiałów, przetwórstwa materiałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy w zakresie stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w procesie projektowania i konstruowania wyrobów i urządzeń, oraz świadomości ich wpływu na środowisko naturalne zarówno podczas wytwarzania, jak i eksploatacji na podstawie analizy cyklu życia produkty

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do systemu Solidworks Sustainability (lub tożsamego) jako narzędzia do oceny oddziaływania i wpływu na środowisko projektowanego wyrobu / produktu. Analiza cyklu życia, symulacje i badania emisji dwutlenku węgla i zużycia energii w procesie technologicznym, ocena wpływu etapów produkcji na środowisko naturalne15
15
wykłady
T-W-1Definicja zrównoważonego rozwoju (sustainability) i gospodarki okrężnej (circular economy), geneza koncepcji2
T-W-2Cele koncepcji wg Agendy na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030. Zapisy i akty prawne wdrażające realizację koncepcji w Europie i na świece.3
T-W-3Realizacja zasad zrównoważonego rozwoju w przemyśle, przykłady.3
T-W-4Ekoprojektowanie jako świadome podejście do ochrony środowiska. Jak projektować, aby recyklingować3
T-W-5„Cradle to grave” – analiza cyklu życia produktu, wprowadzenie do metod analizy3
T-W-6Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczenia laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie prezentacji10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury4
A-W-3Przygotowanie się do pisemnej formy zaliczenia4
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, film / prezentacja multimedialna, tablica
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena umiejętności pracy z oprogramowaniem
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w postaci pisemnego sprawdzianu lub testu
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji dot. oceny sposobu oddziaływania na środowisko wybranego wyrobu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C44_W01
Student ma wiedzę w zakresie zasad zrównoważonego rozwoju, zapisów i aktów prawnych, przykładów stosowania zasad w przemyśle.
PMKI_1A_W15C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-2
PMKI_1A_C44_W02
Student ma wiedzę w zakresie zasad ekoprojektowania wyrobów / urządzeń oraz metod analizy cyklu życia produktów
PMKI_1A_W14, PMKI_1A_W05C-1T-W-4, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C44_U01
Student ma umiejętność pracy w środowisku Solidworks Sustainability (lub tożsamego) jako narzędzia do oceny oddziaływania i wpływu na środowisko projektowanego wyrobu / produktu.
PMKI_1A_U06C-1T-L-1M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C44_K01
Student ma zdolność do wykorzystania wiedzy i informacji o zasadach zrównoważonego rozwoju i ekoprojektowaniu w analizie oddziaływania na środowisko produktów lub urządzeń oraz uwzględnieniu tych zasad w procesie projektowania
PMKI_1A_K01, PMKI_1A_K02C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C44_W01
Student ma wiedzę w zakresie zasad zrównoważonego rozwoju, zapisów i aktów prawnych, przykładów stosowania zasad w przemyśle.
2,0
3,0Student ma wiedzę nt. idei zrównoważonego rozwoju, potrafi zdefiniować ekoprojektowanie, ma wiedzę dotyczącą potrzeb analizy cyklu życia produktów
3,5
4,0
4,5
5,0
PMKI_1A_C44_W02
Student ma wiedzę w zakresie zasad ekoprojektowania wyrobów / urządzeń oraz metod analizy cyklu życia produktów
2,0
3,0Student ma wiedzę nt. idei zrównoważonego rozwoju, potrafi zdefiniować ekoprojektowanie, ma wiedzę dotyczącą potrzeb analizy cyklu życia produktów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C44_U01
Student ma umiejętność pracy w środowisku Solidworks Sustainability (lub tożsamego) jako narzędzia do oceny oddziaływania i wpływu na środowisko projektowanego wyrobu / produktu.
2,0
3,0Student ma podstawową umiejętność pracy z oprogramowaniem, potrafi w sposób podstawowy dokonać analizy oddziaływania i wpływu na środowisko wybranego produktu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C44_K01
Student ma zdolność do wykorzystania wiedzy i informacji o zasadach zrównoważonego rozwoju i ekoprojektowaniu w analizie oddziaływania na środowisko produktów lub urządzeń oraz uwzględnieniu tych zasad w procesie projektowania
2,0
3,0Student uczestniczy w zajęciach. W stopniu podstawowym osiągnął efekty kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zygmunt Kowalski, Joanna Kulczycka, Małgorzata Góralczyk., Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych (LCA), PWN, 2007
  2. J. Masternak, Sposoby realizacji zrównoważonego rozwoju w przemyśle, Problemy Ekorozwoju (czasopismo) vol. 4, 2009, str. 109 - 1013, 2009
  3. Burchart-Korol D., Ekoprojektowanie - holistyczne podejście do projektowania, Problemy ekologii (czasopismo) vol. 14, 2010, str. 116-120, 2010
  4. Mrityunjay Singh, Tatsuki Ohji, Rajiv Asthana, Green and sustainable manufacturing of advanced materials, Elsevier, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Tutoriale Solidworks Sustainability, Sustainable design

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do systemu Solidworks Sustainability (lub tożsamego) jako narzędzia do oceny oddziaływania i wpływu na środowisko projektowanego wyrobu / produktu. Analiza cyklu życia, symulacje i badania emisji dwutlenku węgla i zużycia energii w procesie technologicznym, ocena wpływu etapów produkcji na środowisko naturalne15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja zrównoważonego rozwoju (sustainability) i gospodarki okrężnej (circular economy), geneza koncepcji2
T-W-2Cele koncepcji wg Agendy na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030. Zapisy i akty prawne wdrażające realizację koncepcji w Europie i na świece.3
T-W-3Realizacja zasad zrównoważonego rozwoju w przemyśle, przykłady.3
T-W-4Ekoprojektowanie jako świadome podejście do ochrony środowiska. Jak projektować, aby recyklingować3
T-W-5„Cradle to grave” – analiza cyklu życia produktu, wprowadzenie do metod analizy3
T-W-6Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczenia laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie prezentacji10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury4
A-W-3Przygotowanie się do pisemnej formy zaliczenia4
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C44_W01Student ma wiedzę w zakresie zasad zrównoważonego rozwoju, zapisów i aktów prawnych, przykładów stosowania zasad w przemyśle.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W15Ma podstawową wiedzę niezbędną do pracy w środowisku przemysłowym, rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w procesie projektowania i konstruowania wyrobów i urządzeń, oraz świadomości ich wpływu na środowisko naturalne zarówno podczas wytwarzania, jak i eksploatacji na podstawie analizy cyklu życia produkty
Treści programoweT-W-3Realizacja zasad zrównoważonego rozwoju w przemyśle, przykłady.
T-W-2Cele koncepcji wg Agendy na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030. Zapisy i akty prawne wdrażające realizację koncepcji w Europie i na świece.
T-W-1Definicja zrównoważonego rozwoju (sustainability) i gospodarki okrężnej (circular economy), geneza koncepcji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, film / prezentacja multimedialna, tablica
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w postaci pisemnego sprawdzianu lub testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę nt. idei zrównoważonego rozwoju, potrafi zdefiniować ekoprojektowanie, ma wiedzę dotyczącą potrzeb analizy cyklu życia produktów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C44_W02Student ma wiedzę w zakresie zasad ekoprojektowania wyrobów / urządzeń oraz metod analizy cyklu życia produktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W14Ma podstawową wiedzę na temat cyklu życia urządzeń technologicznych i oprzyrządowania.
PMKI_1A_W05Ma wiedzę w zakresie właściwości fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych materiałów niezbędną do doboru materiału do określonych wyrobów z uwzględnieniem pełnego cyklu ich życia oraz zasadami zrównoważonego rozwoju.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w procesie projektowania i konstruowania wyrobów i urządzeń, oraz świadomości ich wpływu na środowisko naturalne zarówno podczas wytwarzania, jak i eksploatacji na podstawie analizy cyklu życia produkty
Treści programoweT-W-4Ekoprojektowanie jako świadome podejście do ochrony środowiska. Jak projektować, aby recyklingować
T-W-5„Cradle to grave” – analiza cyklu życia produktu, wprowadzenie do metod analizy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, film / prezentacja multimedialna, tablica
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w postaci pisemnego sprawdzianu lub testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę nt. idei zrównoważonego rozwoju, potrafi zdefiniować ekoprojektowanie, ma wiedzę dotyczącą potrzeb analizy cyklu życia produktów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C44_U01Student ma umiejętność pracy w środowisku Solidworks Sustainability (lub tożsamego) jako narzędzia do oceny oddziaływania i wpływu na środowisko projektowanego wyrobu / produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U06Potrafi dobrać materiał, jego proces technologiczny oraz warunki obróbki do warunków eksploatacji wyrobu z uwzględnieniem wielokryterialnych wymagań, w tym aspektów ekonomicznych i zasad zrównoważonego rozwoju.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w procesie projektowania i konstruowania wyrobów i urządzeń, oraz świadomości ich wpływu na środowisko naturalne zarówno podczas wytwarzania, jak i eksploatacji na podstawie analizy cyklu życia produkty
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do systemu Solidworks Sustainability (lub tożsamego) jako narzędzia do oceny oddziaływania i wpływu na środowisko projektowanego wyrobu / produktu. Analiza cyklu życia, symulacje i badania emisji dwutlenku węgla i zużycia energii w procesie technologicznym, ocena wpływu etapów produkcji na środowisko naturalne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena umiejętności pracy z oprogramowaniem
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji dot. oceny sposobu oddziaływania na środowisko wybranego wyrobu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową umiejętność pracy z oprogramowaniem, potrafi w sposób podstawowy dokonać analizy oddziaływania i wpływu na środowisko wybranego produktu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C44_K01Student ma zdolność do wykorzystania wiedzy i informacji o zasadach zrównoważonego rozwoju i ekoprojektowaniu w analizie oddziaływania na środowisko produktów lub urządzeń oraz uwzględnieniu tych zasad w procesie projektowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ma świadomości konieczności ciągłego jej poszerzania oraz zasięgania opinii ekspertów.
PMKI_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – projektanta, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w procesie projektowania i konstruowania wyrobów i urządzeń, oraz świadomości ich wpływu na środowisko naturalne zarówno podczas wytwarzania, jak i eksploatacji na podstawie analizy cyklu życia produkty
Treści programoweT-W-4Ekoprojektowanie jako świadome podejście do ochrony środowiska. Jak projektować, aby recyklingować
T-W-2Cele koncepcji wg Agendy na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030. Zapisy i akty prawne wdrażające realizację koncepcji w Europie i na świece.
T-W-1Definicja zrównoważonego rozwoju (sustainability) i gospodarki okrężnej (circular economy), geneza koncepcji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, film / prezentacja multimedialna, tablica
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie prezentacji dot. oceny sposobu oddziaływania na środowisko wybranego wyrobu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy w zajęciach. W stopniu podstawowym osiągnął efekty kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0