Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika kompozytów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika kompozytów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Wytwarzania
Nauczyciel odpowiedzialny Witold Biedunkiewicz <Witold.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,80,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie mechaniki technicznej oraz wytrzymałości materiałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaprezentowanie studentom podstawowych pojęć związanych z mikro- i makromechaniką kompozytów
C-2Zapoznanie studentów z definicjami związanymi z wytrzymałością kompozytów oraz z zastosowaniem prawa Hooke'a
C-3Przekazanie wiedzy z zakresu symetrii własności sprężystych, inżynierskich współczynników sprężystości oraz modeli obliczeniowych laminatów
C-4Przekazanie wiedzy w zakresie hipotez wytrzymałościowych oraz wytrzymałości struktur wielowarstwowych
C-5Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań oraz wykorzystywania modeli i metod z zakresu mechaniki kompozytów
C-6Uświadomienie studentom odpowiedzialności za przeprowadzane analizy wytrzymałościowe oraz pobudzenie kreatywności w procesie modelowania obiektów rzeczywistych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zaprojektowanie kompozytu jednokierunkowo wzmocnionego o podanych właściwościach sztywnościowo-wytrzymałościowych. Dobór materiału osnowy oraz materiału wzmocnienia. Wyznaczenie udziałów objętościowych osnowy i wzmocnienia w kompozycie4
T-P-2Zaprojektowanie struktury wielowarstwowej o zdefiniowanych parametrach wytrzymałościowo-sztywnościowych. Dobór: liczby warstw, materiałów osnowy oraz wzmocnienia i ich udziałów obiętościowych oraz kierunkowości wzmocnienia w poszczególnych warstwach. Określenie wytrzymałości pierwszej i ostatniej warstwy zaprojektowanej struktury.11
15
wykłady
T-W-1Podstawowe informacje o kompozytach - typy zbrojeń, osnowy1
T-W-2Mikro- i makromechanika kompozytów1
T-W-3Przemieszczenia, stan naprężeń i stan odkształceń. Uogólnione prawo Hooke'a. Symetrie własności sprężystych (ciała izotropowe, monotropowe, ortotropowe, anizotropowe)2
T-W-4Modele mikromechaniki kompozytów3
T-W-5Inżynierskie współczynniki sprężystości2
T-W-6Przekształcenia macierzy sprężystości i podatności1
T-W-7Charakterystyki sprężyste kompozytów wielowarstwowych3
T-W-8Hipotezy wytrzymałościowe. Wytrzymałość struktur wielowarstwowych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach w tym konsultacje projektowe15
A-P-2praca własna30
45
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach (wykłady)13
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Zaliczenie pisemne2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2metoda praktyczna - zajęcia projektowe - dwa projekty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: przygotowanie projektu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C36_W01
Student potrafi zdefiniować pojęcia: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń
PMKI_1A_W08C-2, C-3T-W-3M-1S-2, S-3
PMKI_1A_C36_W02
Student opanuje wiedzę i podstawowe pojęcia w zakresie mikro i makromechaniki kompozytów, w tym: modele obliczeniowe mikro i makromechaniki kompozytów
PMKI_1A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-P-2M-1S-2, S-3
PMKI_1A_C36_W03
Student potrafi sformułować, zapisać i wyjaśnić uogólnione prawo Hooke’a.
PMKI_1A_W08C-2T-W-3M-1S-2, S-3
PMKI_1A_C36_W04
Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości ciał: izotropowych, monotropowych, ortotropowych i anizotropowych
PMKI_1A_W08C-2, C-3T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-2, S-3
PMKI_1A_C36_W05
Student zna i potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości
PMKI_1A_W08C-3T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-2, S-3
PMKI_1A_C36_W06
Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia teorii cienkich płyt Kirchoffa-Love’a
PMKI_1A_W08C-3T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-2M-1S-2, S-3
PMKI_1A_C36_W07
Student rozumie i rozróżnia hipotezy wytrzymałościowe stosowane przy analizach struktur kompozytowych i wielowarstwowych.
PMKI_1A_W08T-P-2, T-W-8

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C36_U01
Student potrafi przygotowywać dane oraz rozwiązywać zadania z wykorzystaniem modeli mikromechaniki kompozytów
PMKI_1A_U04C-5M-2S-1
PMKI_1A_C36_U02
Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke’a w prostych analizach struktur kompozytowych.
PMKI_1A_U04C-5M-2S-1
PMKI_1A_C36_U03
Student potrafi rozwiązać zadania analizy właściwości mechanicznych laminatów
PMKI_1A_U04C-5M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C36_K01
Student staje się świadomy odpowiedzialności za błędnie przeprowadzone analizy wytrzymałościowe części zbudowanych z materiałów kompozytowych
PMKI_1A_K02C-6M-2S-1
PMKI_1A_C36_K02
Student staje się otwarty i kreatywny w procesie modelowania obiektów rzeczywistych
PMKI_1A_K04, PMKI_1A_K01C-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C36_W01
Student potrafi zdefiniować pojęcia: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń
2,0Student nie potrafi zdefiniować wszystkich lub jednego z pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń
3,0Student potrafi zdefiniować wszystkie z podanych pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi zdefiniować wszystkie z podanych pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student potrafi zdefiniować wszystkie z podanych pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi zdefiniować wszystkie z podanych pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student potrafi zdefiniować wszystkie z podanych pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń w stopniu bardzo dobrym.
PMKI_1A_C36_W02
Student opanuje wiedzę i podstawowe pojęcia w zakresie mikro i makromechaniki kompozytów, w tym: modele obliczeniowe mikro i makromechaniki kompozytów
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki.
3,0Student opanował podstawową wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki w stopniu dostatecznym.
3,5Student opanował podstawową wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student opanował podstawową wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki w stopniu dobrym.
4,5Student opanował podstawową wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student opanował podstawową wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki w stopniu bardzo dobrym.
PMKI_1A_C36_W03
Student potrafi sformułować, zapisać i wyjaśnić uogólnione prawo Hooke’a.
2,0Student nie zna prawa Hooke'a
3,0Student potrfi w podstawowej formie zapisać i wyjaśnić prawo Hooke'a
3,5Student potrfi zapisać i wyjaśnić prawo Hooke'a w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student potrfi zapisać i wyjaśnić prawo Hooke'a w stopniu dobrym.
4,5Student potrfi zapisać i wyjaśnić prawo Hooke'a w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student potrfi zapisać i wyjaśnić prawo Hooke'a w stopniu bardzo dobrym.
PMKI_1A_C36_W04
Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości ciał: izotropowych, monotropowych, ortotropowych i anizotropowych
2,0Student nie potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał
3,0Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał w stopniu bardzo dobrym.
PMKI_1A_C36_W05
Student zna i potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości
2,0Student nie potrafi zdefiniować inżynierskich współczynników sprężystości
3,0Student potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości w stopniu bardzo dobrym.
PMKI_1A_C36_W06
Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia teorii cienkich płyt Kirchoffa-Love’a
2,0Student nie potrafi wymienić i wyjaśnić założeń modeli obliczeniowych laminatów
3,0Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia cienkich płyt w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia cienkich płyt w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia cienkich płyt w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia cienkich płyt w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia cienkich płyt w stopniu bardzo dobrym.
PMKI_1A_C36_W07
Student rozumie i rozróżnia hipotezy wytrzymałościowe stosowane przy analizach struktur kompozytowych i wielowarstwowych.
2,0Student nie rozumie i nie rozróżnia hipotez wytrzymałościowych stosowanych w analizach kompozytów oraz w strukturach wielowarstwowych lub nie potrafi oszacować wytrzymałości laminatów.
3,0Student rozumie i rozróżnia hipotezy wytrzymałościowe stosowane w analizach kompozytów oraz w strukturach wielowarstwowych oraz potrafi oszacować wytrzymałość laminatów w stopniu dostatecznym.
3,5Student rozumie i rozróżnia hipotezy wytrzymałościowe stosowane w analizach kompozytów oraz w strukturach wielowarstwowych oraz potrafi oszacować wytrzymałość laminatów w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student rozumie i rozróżnia hipotezy wytrzymałościowe stosowane w analizach kompozytów oraz w strukturach wielowarstwowych oraz potrafi oszacować wytrzymałość laminatów w stopniu dobrym.
4,5Student rozumie i rozróżnia hipotezy wytrzymałościowe stosowane w analizach kompozytów oraz w strukturach wielowarstwowych oraz potrafi oszacować wytrzymałość laminatów w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student rozumie i rozróżnia hipotezy wytrzymałościowe stosowane w analizach kompozytów oraz w strukturach wielowarstwowych oraz potrafi oszacować wytrzymałość laminatów w stopniu bardzodobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C36_U01
Student potrafi przygotowywać dane oraz rozwiązywać zadania z wykorzystaniem modeli mikromechaniki kompozytów
2,0Student nie potrafi przygotować danych niezbędnych do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki lub nie potrafi zastosować odpowiednich do zadania metod obliczeń.
3,0Student potrafi przygotować dane niezbędne do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki oraz potrafi zastosować odpowiednie do zadania metody obliczeń w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi przygotować dane niezbędne do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki oraz potrafi zastosować odpowiednie do zadania metody obliczeń w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student potrafi przygotować dane niezbędne do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki oraz potrafi zastosować odpowiednie do zadania metody obliczeń w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi przygotować dane niezbędne do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki oraz potrafi zastosować odpowiednie do zadania metody obliczeń w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student potrafi przygotować dane niezbędne do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki oraz potrafi zastosować odpowiednie do zadania metody obliczeń w stopniu bardzo dobrym.
PMKI_1A_C36_U02
Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke’a w prostych analizach struktur kompozytowych.
2,0Student nie potrafi wykorzystać uogólnionego prawa Hooke'a w prostych analizach struktur kompozytowych
3,0Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke'a w prostych analizach struktur kompozytowych
3,5Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke'a w analizach struktur kompozytowych w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke'a w analizach struktur kompozytowych w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke'a w analizach struktur kompozytowych w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke'a w analizach struktur kompozytowych w stopniu bardzo dobrym.
PMKI_1A_C36_U03
Student potrafi rozwiązać zadania analizy właściwości mechanicznych laminatów
2,0Student nie potrafi przeprowadzać analiz własności mechanicznych laminatów
3,0Student potrafi rozwiązywać zadania obejmujące analizy własności mechanicznych laminatów w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi rozwiązywać zadania obejmujące analizy własności mechanicznych laminatów w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student potrafi rozwiązywać zadania obejmujące analizy własności mechanicznych laminatów w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi rozwiązywać zadania obejmujące analizy własności mechanicznych laminatów w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student potrafi rozwiązywać zadania obejmujące analizy własności mechanicznych laminatów w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Janusz German, Podstawy mechaniki kompozytów, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1996, ISBN 83-903878-4-0
  2. Izabella Hyla, Tworzywa sztuczne. Właściwości-Przetwórstwo-Zastosowania, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004, ISBN-83-7335-201-5

Literatura dodatkowa

  1. Stanisław Ochelski, Metody doświadczalne mechaniki kompozytów konstrukcyjnych, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2004, ISBN 83-204-2890-4

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zaprojektowanie kompozytu jednokierunkowo wzmocnionego o podanych właściwościach sztywnościowo-wytrzymałościowych. Dobór materiału osnowy oraz materiału wzmocnienia. Wyznaczenie udziałów objętościowych osnowy i wzmocnienia w kompozycie4
T-P-2Zaprojektowanie struktury wielowarstwowej o zdefiniowanych parametrach wytrzymałościowo-sztywnościowych. Dobór: liczby warstw, materiałów osnowy oraz wzmocnienia i ich udziałów obiętościowych oraz kierunkowości wzmocnienia w poszczególnych warstwach. Określenie wytrzymałości pierwszej i ostatniej warstwy zaprojektowanej struktury.11
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe informacje o kompozytach - typy zbrojeń, osnowy1
T-W-2Mikro- i makromechanika kompozytów1
T-W-3Przemieszczenia, stan naprężeń i stan odkształceń. Uogólnione prawo Hooke'a. Symetrie własności sprężystych (ciała izotropowe, monotropowe, ortotropowe, anizotropowe)2
T-W-4Modele mikromechaniki kompozytów3
T-W-5Inżynierskie współczynniki sprężystości2
T-W-6Przekształcenia macierzy sprężystości i podatności1
T-W-7Charakterystyki sprężyste kompozytów wielowarstwowych3
T-W-8Hipotezy wytrzymałościowe. Wytrzymałość struktur wielowarstwowych2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach w tym konsultacje projektowe15
A-P-2praca własna30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach (wykłady)13
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Zaliczenie pisemne2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C36_W01Student potrafi zdefiniować pojęcia: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów obejmującą niezbędną do zrozumienia wytrzymałości materiałów konstrukcyjnych oraz projektowania konstrukcji.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z definicjami związanymi z wytrzymałością kompozytów oraz z zastosowaniem prawa Hooke'a
C-3Przekazanie wiedzy z zakresu symetrii własności sprężystych, inżynierskich współczynników sprężystości oraz modeli obliczeniowych laminatów
Treści programoweT-W-3Przemieszczenia, stan naprężeń i stan odkształceń. Uogólnione prawo Hooke'a. Symetrie własności sprężystych (ciała izotropowe, monotropowe, ortotropowe, anizotropowe)
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować wszystkich lub jednego z pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń
3,0Student potrafi zdefiniować wszystkie z podanych pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi zdefiniować wszystkie z podanych pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student potrafi zdefiniować wszystkie z podanych pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi zdefiniować wszystkie z podanych pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student potrafi zdefiniować wszystkie z podanych pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C36_W02Student opanuje wiedzę i podstawowe pojęcia w zakresie mikro i makromechaniki kompozytów, w tym: modele obliczeniowe mikro i makromechaniki kompozytów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów obejmującą niezbędną do zrozumienia wytrzymałości materiałów konstrukcyjnych oraz projektowania konstrukcji.
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie studentom podstawowych pojęć związanych z mikro- i makromechaniką kompozytów
C-2Zapoznanie studentów z definicjami związanymi z wytrzymałością kompozytów oraz z zastosowaniem prawa Hooke'a
Treści programoweT-W-1Podstawowe informacje o kompozytach - typy zbrojeń, osnowy
T-W-2Mikro- i makromechanika kompozytów
T-W-4Modele mikromechaniki kompozytów
T-P-2Zaprojektowanie struktury wielowarstwowej o zdefiniowanych parametrach wytrzymałościowo-sztywnościowych. Dobór: liczby warstw, materiałów osnowy oraz wzmocnienia i ich udziałów obiętościowych oraz kierunkowości wzmocnienia w poszczególnych warstwach. Określenie wytrzymałości pierwszej i ostatniej warstwy zaprojektowanej struktury.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki.
3,0Student opanował podstawową wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki w stopniu dostatecznym.
3,5Student opanował podstawową wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student opanował podstawową wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki w stopniu dobrym.
4,5Student opanował podstawową wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student opanował podstawową wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C36_W03Student potrafi sformułować, zapisać i wyjaśnić uogólnione prawo Hooke’a.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów obejmującą niezbędną do zrozumienia wytrzymałości materiałów konstrukcyjnych oraz projektowania konstrukcji.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z definicjami związanymi z wytrzymałością kompozytów oraz z zastosowaniem prawa Hooke'a
Treści programoweT-W-3Przemieszczenia, stan naprężeń i stan odkształceń. Uogólnione prawo Hooke'a. Symetrie własności sprężystych (ciała izotropowe, monotropowe, ortotropowe, anizotropowe)
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna prawa Hooke'a
3,0Student potrfi w podstawowej formie zapisać i wyjaśnić prawo Hooke'a
3,5Student potrfi zapisać i wyjaśnić prawo Hooke'a w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student potrfi zapisać i wyjaśnić prawo Hooke'a w stopniu dobrym.
4,5Student potrfi zapisać i wyjaśnić prawo Hooke'a w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student potrfi zapisać i wyjaśnić prawo Hooke'a w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C36_W04Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości ciał: izotropowych, monotropowych, ortotropowych i anizotropowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów obejmującą niezbędną do zrozumienia wytrzymałości materiałów konstrukcyjnych oraz projektowania konstrukcji.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z definicjami związanymi z wytrzymałością kompozytów oraz z zastosowaniem prawa Hooke'a
C-3Przekazanie wiedzy z zakresu symetrii własności sprężystych, inżynierskich współczynników sprężystości oraz modeli obliczeniowych laminatów
Treści programoweT-W-3Przemieszczenia, stan naprężeń i stan odkształceń. Uogólnione prawo Hooke'a. Symetrie własności sprężystych (ciała izotropowe, monotropowe, ortotropowe, anizotropowe)
T-W-5Inżynierskie współczynniki sprężystości
T-W-6Przekształcenia macierzy sprężystości i podatności
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał
3,0Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C36_W05Student zna i potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów obejmującą niezbędną do zrozumienia wytrzymałości materiałów konstrukcyjnych oraz projektowania konstrukcji.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy z zakresu symetrii własności sprężystych, inżynierskich współczynników sprężystości oraz modeli obliczeniowych laminatów
Treści programoweT-W-5Inżynierskie współczynniki sprężystości
T-W-6Przekształcenia macierzy sprężystości i podatności
T-W-7Charakterystyki sprężyste kompozytów wielowarstwowych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować inżynierskich współczynników sprężystości
3,0Student potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C36_W06Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia teorii cienkich płyt Kirchoffa-Love’a
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów obejmującą niezbędną do zrozumienia wytrzymałości materiałów konstrukcyjnych oraz projektowania konstrukcji.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy z zakresu symetrii własności sprężystych, inżynierskich współczynników sprężystości oraz modeli obliczeniowych laminatów
Treści programoweT-W-5Inżynierskie współczynniki sprężystości
T-W-6Przekształcenia macierzy sprężystości i podatności
T-W-7Charakterystyki sprężyste kompozytów wielowarstwowych
T-P-2Zaprojektowanie struktury wielowarstwowej o zdefiniowanych parametrach wytrzymałościowo-sztywnościowych. Dobór: liczby warstw, materiałów osnowy oraz wzmocnienia i ich udziałów obiętościowych oraz kierunkowości wzmocnienia w poszczególnych warstwach. Określenie wytrzymałości pierwszej i ostatniej warstwy zaprojektowanej struktury.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i wyjaśnić założeń modeli obliczeniowych laminatów
3,0Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia cienkich płyt w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia cienkich płyt w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia cienkich płyt w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia cienkich płyt w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia cienkich płyt w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C36_W07Student rozumie i rozróżnia hipotezy wytrzymałościowe stosowane przy analizach struktur kompozytowych i wielowarstwowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów obejmującą niezbędną do zrozumienia wytrzymałości materiałów konstrukcyjnych oraz projektowania konstrukcji.
Treści programoweT-P-2Zaprojektowanie struktury wielowarstwowej o zdefiniowanych parametrach wytrzymałościowo-sztywnościowych. Dobór: liczby warstw, materiałów osnowy oraz wzmocnienia i ich udziałów obiętościowych oraz kierunkowości wzmocnienia w poszczególnych warstwach. Określenie wytrzymałości pierwszej i ostatniej warstwy zaprojektowanej struktury.
T-W-8Hipotezy wytrzymałościowe. Wytrzymałość struktur wielowarstwowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie i nie rozróżnia hipotez wytrzymałościowych stosowanych w analizach kompozytów oraz w strukturach wielowarstwowych lub nie potrafi oszacować wytrzymałości laminatów.
3,0Student rozumie i rozróżnia hipotezy wytrzymałościowe stosowane w analizach kompozytów oraz w strukturach wielowarstwowych oraz potrafi oszacować wytrzymałość laminatów w stopniu dostatecznym.
3,5Student rozumie i rozróżnia hipotezy wytrzymałościowe stosowane w analizach kompozytów oraz w strukturach wielowarstwowych oraz potrafi oszacować wytrzymałość laminatów w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student rozumie i rozróżnia hipotezy wytrzymałościowe stosowane w analizach kompozytów oraz w strukturach wielowarstwowych oraz potrafi oszacować wytrzymałość laminatów w stopniu dobrym.
4,5Student rozumie i rozróżnia hipotezy wytrzymałościowe stosowane w analizach kompozytów oraz w strukturach wielowarstwowych oraz potrafi oszacować wytrzymałość laminatów w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student rozumie i rozróżnia hipotezy wytrzymałościowe stosowane w analizach kompozytów oraz w strukturach wielowarstwowych oraz potrafi oszacować wytrzymałość laminatów w stopniu bardzodobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C36_U01Student potrafi przygotowywać dane oraz rozwiązywać zadania z wykorzystaniem modeli mikromechaniki kompozytów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U04Potrafi – zgodnie ze specyfikacją – zaprojektować oraz nadzorować wykonanie prostych urządzeń, opracować proces technologiczny, używając właściwych metod i technik wspomagania komputerowego CAx.
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań oraz wykorzystywania modeli i metod z zakresu mechaniki kompozytów
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna - zajęcia projektowe - dwa projekty
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: przygotowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotować danych niezbędnych do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki lub nie potrafi zastosować odpowiednich do zadania metod obliczeń.
3,0Student potrafi przygotować dane niezbędne do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki oraz potrafi zastosować odpowiednie do zadania metody obliczeń w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi przygotować dane niezbędne do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki oraz potrafi zastosować odpowiednie do zadania metody obliczeń w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student potrafi przygotować dane niezbędne do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki oraz potrafi zastosować odpowiednie do zadania metody obliczeń w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi przygotować dane niezbędne do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki oraz potrafi zastosować odpowiednie do zadania metody obliczeń w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student potrafi przygotować dane niezbędne do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki oraz potrafi zastosować odpowiednie do zadania metody obliczeń w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C36_U02Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke’a w prostych analizach struktur kompozytowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U04Potrafi – zgodnie ze specyfikacją – zaprojektować oraz nadzorować wykonanie prostych urządzeń, opracować proces technologiczny, używając właściwych metod i technik wspomagania komputerowego CAx.
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań oraz wykorzystywania modeli i metod z zakresu mechaniki kompozytów
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna - zajęcia projektowe - dwa projekty
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: przygotowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać uogólnionego prawa Hooke'a w prostych analizach struktur kompozytowych
3,0Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke'a w prostych analizach struktur kompozytowych
3,5Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke'a w analizach struktur kompozytowych w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke'a w analizach struktur kompozytowych w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke'a w analizach struktur kompozytowych w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke'a w analizach struktur kompozytowych w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C36_U03Student potrafi rozwiązać zadania analizy właściwości mechanicznych laminatów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U04Potrafi – zgodnie ze specyfikacją – zaprojektować oraz nadzorować wykonanie prostych urządzeń, opracować proces technologiczny, używając właściwych metod i technik wspomagania komputerowego CAx.
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań oraz wykorzystywania modeli i metod z zakresu mechaniki kompozytów
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna - zajęcia projektowe - dwa projekty
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: przygotowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzać analiz własności mechanicznych laminatów
3,0Student potrafi rozwiązywać zadania obejmujące analizy własności mechanicznych laminatów w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi rozwiązywać zadania obejmujące analizy własności mechanicznych laminatów w stopniu przewyższającym poziom dostateczny.
4,0Student potrafi rozwiązywać zadania obejmujące analizy własności mechanicznych laminatów w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi rozwiązywać zadania obejmujące analizy własności mechanicznych laminatów w stopniu przewyższającym poziom dobry.
5,0Student potrafi rozwiązywać zadania obejmujące analizy własności mechanicznych laminatów w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C36_K01Student staje się świadomy odpowiedzialności za błędnie przeprowadzone analizy wytrzymałościowe części zbudowanych z materiałów kompozytowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – projektanta, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-6Uświadomienie studentom odpowiedzialności za przeprowadzane analizy wytrzymałościowe oraz pobudzenie kreatywności w procesie modelowania obiektów rzeczywistych
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna - zajęcia projektowe - dwa projekty
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: przygotowanie projektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C36_K02Student staje się otwarty i kreatywny w procesie modelowania obiektów rzeczywistych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
PMKI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ma świadomości konieczności ciągłego jej poszerzania oraz zasięgania opinii ekspertów.
Cel przedmiotuC-6Uświadomienie studentom odpowiedzialności za przeprowadzane analizy wytrzymałościowe oraz pobudzenie kreatywności w procesie modelowania obiektów rzeczywistych
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna - zajęcia projektowe - dwa projekty
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: przygotowanie projektu