Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy modelowania inżynierskiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy modelowania inżynierskiego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność stosowania technik grafiki inżynierskiej
W-2Informatyka (wiedza z zakresu obsługi komputera z systemem Windows)
W-3Podstawowa wiedza z zakresy mechaniki, wytrzymałości materiałów, podstaw konstrukcji maszyn

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi formułować problem projektowy, zna strukturę procesu projektowania
C-2Student zna obsługę oprogramowania typu CAD w zakresie modelowania części i złożeń
C-3Student zna podstawy budowy modeli symulacyjnych w metodzie elementów skończonych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obsługa systemu CAE w zakresie symulacji właściwości konstrukcji2
T-L-2Zastosowanie metody elementów skończonych w modelowaniu wyrobu6
T-L-3Modelowanie i analiza wytrzymałościowa konstrukcji4
T-L-4Analiza dynamiczna konstrukcji3
15
wykłady
T-W-1Metodologia projektowania - podejście holistyczne2
T-W-2Podstawy metody elementów skończonych. Modelowanie właściwości mechanicznych.6
T-W-3Symulacja odksztalceń, naprężeń i przemieszczeń.4
T-W-4Symulacja właściwości dynamicznych3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne rozwiązywanie problemów projektowych5
A-L-3Przygotowanie do zajęć i zaliczeń4
A-L-4Konsultacje1
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Konsultacje3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład problemowy - pokaz obsługi programu
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Weryfikacja wiedzy z zakresu użytkowania programu na początku zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena znajomości programu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej lub ustnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C26_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć, studennt powinien być w stanie: formułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, zaproponować rozwiązanie problemu projektowego, znać pojęcia związane z metodą elementów skończonych i jej znaczenie w projektowaniu wyrobów.
PMKI_1A_W10, PMKI_1A_W07, PMKI_1A_W09C-1, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C26_U01
Student nabywa umiejętność obsługi programu CAD w zakresie modelowania części i złożeń oraz użycia oprogramowania symulacyjnego
PMKI_1A_U10, PMKI_1A_U03, PMKI_1A_U04C-2T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C26_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji w zakresie obszarze zawodowej, ale także dziedzin pokrewnych
PMKI_1A_K01, PMKI_1A_K04C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-1M-3, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C26_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć, studennt powinien być w stanie: formułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, zaproponować rozwiązanie problemu projektowego, znać pojęcia związane z metodą elementów skończonych i jej znaczenie w projektowaniu wyrobów.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C26_U01
Student nabywa umiejętność obsługi programu CAD w zakresie modelowania części i złożeń oraz użycia oprogramowania symulacyjnego
2,0Student nie nabył elementarnych umiejętności wykorzystania oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,0Student nabył umiejętności stosowania tylko podstawowych narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,5
4,0Student nabył umiejętność poprawnego wykorzystywania większości narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie.
4,5
5,0Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie z jednoczesnym uzasadnieniem ich wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C26_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji w zakresie obszarze zawodowej, ale także dziedzin pokrewnych
2,0Student nie dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
3,0Student w minimalnym stopniu dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
3,5
4,0Student wykazuje zainteresowanie problematyką wieloaspektowego podejścia do projektowania inżynierskiego.
4,5
5,0Student potrafi opisać i uzasadnić holistyczny charakter projektowania inżynierskiego.

Literatura podstawowa

  1. Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, WNT, Warszawa, 1997
  2. Gąsiorek E., Podstawy projektowania inżynierskiego, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2006
  3. Kurowski P., Engineering analysis with SolidWorks Simulation 2011, SDC Publications, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Lewandowski T., Rysunek techniczny dla mechaników, WSiP, 2008
  2. O.C. Zienkiewicz R.L. Taylor J.Z. Zhu, The Finite Element Method: Its Basis and Fundamentals, Butterworth-Heinemann, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obsługa systemu CAE w zakresie symulacji właściwości konstrukcji2
T-L-2Zastosowanie metody elementów skończonych w modelowaniu wyrobu6
T-L-3Modelowanie i analiza wytrzymałościowa konstrukcji4
T-L-4Analiza dynamiczna konstrukcji3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metodologia projektowania - podejście holistyczne2
T-W-2Podstawy metody elementów skończonych. Modelowanie właściwości mechanicznych.6
T-W-3Symulacja odksztalceń, naprężeń i przemieszczeń.4
T-W-4Symulacja właściwości dynamicznych3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne rozwiązywanie problemów projektowych5
A-L-3Przygotowanie do zajęć i zaliczeń4
A-L-4Konsultacje1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Konsultacje3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C26_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć, studennt powinien być w stanie: formułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, zaproponować rozwiązanie problemu projektowego, znać pojęcia związane z metodą elementów skończonych i jej znaczenie w projektowaniu wyrobów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W10Ma szczegółowa wiedzę w zakresie informatyki obejmującą znajomość podstawowych programów użytkowych oraz inżynierskich, niezbędną do wykonywania obliczeń matematycznych, inżynierskich i przetwarzania danych, tworzenia dokumentacji inżynierskiej oraz prac projektowych ze wspomaganiem systemami CAx.
PMKI_1A_W07Zna podstawowe metody i techniki: - konstruowania elementów maszyn i urządzeń w środowisku systemów CAx, - pomiarów części maszyn i analizy wymiarowej, - projektowania procesów technologicznych, - projektowania oprzyrządowania technologicznego, - projektowania operacji procesów przetwórstwa i łączenia materiałów, - montażu i regeneracji części maszyn.
PMKI_1A_W09Ma szczegółową wiedzę w zakresie konstrukcji maszyn obejmującą zasady konstruowania podstawowych połączeń mechanicznych, podstawy obliczeń inżynierskich elementów konstrukcyjnych i ich dokumentowania niezbędną do zaprojektowania konstrukcji inżynierskich o średnim stopniu złożoności.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi formułować problem projektowy, zna strukturę procesu projektowania
C-3Student zna podstawy budowy modeli symulacyjnych w metodzie elementów skończonych
Treści programoweT-W-3Symulacja odksztalceń, naprężeń i przemieszczeń.
T-W-2Podstawy metody elementów skończonych. Modelowanie właściwości mechanicznych.
T-W-4Symulacja właściwości dynamicznych
T-W-1Metodologia projektowania - podejście holistyczne
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy - pokaz obsługi programu
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej lub ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C26_U01Student nabywa umiejętność obsługi programu CAD w zakresie modelowania części i złożeń oraz użycia oprogramowania symulacyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U10Potrafi przygotować w języku polskim oraz obcym opracowanie wskazanego problemu z zakresu projektowania konstrukcji i technologii materiałowych w sposób komunikatywny i dobrze udokumentowany zgodnie z zasadami przyjętymi przy opracowaniu dokumentacji technicznej.
PMKI_1A_U03Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić w zakresie inżynierii mechanicznej i materiałowej istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy, usługi.
PMKI_1A_U04Potrafi – zgodnie ze specyfikacją – zaprojektować oraz nadzorować wykonanie prostych urządzeń, opracować proces technologiczny, używając właściwych metod i technik wspomagania komputerowego CAx.
Cel przedmiotuC-2Student zna obsługę oprogramowania typu CAD w zakresie modelowania części i złożeń
Treści programoweT-L-3Modelowanie i analiza wytrzymałościowa konstrukcji
T-L-1Obsługa systemu CAE w zakresie symulacji właściwości konstrukcji
T-L-4Analiza dynamiczna konstrukcji
T-L-2Zastosowanie metody elementów skończonych w modelowaniu wyrobu
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja wiedzy z zakresu użytkowania programu na początku zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena znajomości programu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył elementarnych umiejętności wykorzystania oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,0Student nabył umiejętności stosowania tylko podstawowych narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,5
4,0Student nabył umiejętność poprawnego wykorzystywania większości narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie.
4,5
5,0Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie z jednoczesnym uzasadnieniem ich wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C26_K01Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji w zakresie obszarze zawodowej, ale także dziedzin pokrewnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ma świadomości konieczności ciągłego jej poszerzania oraz zasięgania opinii ekspertów.
PMKI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi formułować problem projektowy, zna strukturę procesu projektowania
C-3Student zna podstawy budowy modeli symulacyjnych w metodzie elementów skończonych
C-2Student zna obsługę oprogramowania typu CAD w zakresie modelowania części i złożeń
Treści programoweT-W-3Symulacja odksztalceń, naprężeń i przemieszczeń.
T-W-4Symulacja właściwości dynamicznych
T-W-2Podstawy metody elementów skończonych. Modelowanie właściwości mechanicznych.
T-L-1Obsługa systemu CAE w zakresie symulacji właściwości konstrukcji
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy - pokaz obsługi programu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena podsumowująca: Ocena znajomości programu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
3,0Student w minimalnym stopniu dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim.
3,5
4,0Student wykazuje zainteresowanie problematyką wieloaspektowego podejścia do projektowania inżynierskiego.
4,5
5,0Student potrafi opisać i uzasadnić holistyczny charakter projektowania inżynierskiego.