Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy nauki o materiałach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy nauki o materiałach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia ogóla, fizyka ciała stałego, matematyka w zakresie podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad i praw rządzących budową wewnętrzną materiałów
C-2Zapoznanie ze słownictwem specjalistycznym dotyczącycm budowy materii
C-3Nabycie umiejętnosci posługiwania się zapisem krystalograficznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Konfiguracja elektronowa atomów2
T-A-2Komórka elementarna, wskaźnikowanie węzłów, kierunków, płaszczyzn4
T-A-3Odległości międzypłaszczyznowe, pas płaszczyzn, zadania (prosta, płaszczyzna, pas)3
T-A-4Obliczenia: objętość komórki elementarnej, stopień wypełnienia przestrzeni, odległości między atomami, położenie luk2
T-A-5Elementy symetrii, wyznaczanie osi symetrii, płaszczyzny, środka symetrii, osie inwersyjne, zapis grup punktowych i przestrzennych2
T-A-6Wskaźnikowanie elektronogramów2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do nauki o materiałach.2
T-W-2Współczesna teoria budowy atomów. Konfiguracja elektronowa atomów. Podstawy projektowania materiałów na poziomie molekularnym.4
T-W-3Hierarchiczny model struktury materiału: konfiguracja elektronowa atomów, charakter wiązania, struktura krystaliczna i defekty strukturalne a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Właściwosci materiałów jonowych, kowalencyjnych, molekularnych i metalicznych.5
T-W-4Wiązania międzyatomowe - chemiczne. Wiązania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Struktury cząsteczek wieloatomowych. Kształty cząsteczek i jonów.2
T-W-5Ceramika kowalencyjna, jonowa i metaliczna.2
T-W-6Prawa krystalografii, kryształ, struktura krystaliczna, sieć przestrzenna, komórka elementarna, układy krystalograficzne, sieci Bravais'go2
T-W-7Położenia sieciowe, oznaczenia: punkt, prosta, płaszczyzna. Baza komórki2
T-W-8Prawo pasowe, rodzina płaszczyzn, odległości międzypłaszczyznowe,2
T-W-9Luki oktaedryczne, tetraedryczne, najgęstsze upakowanie kul2
T-W-10Defekty atomowe struktury krystalicznej, punktowe, liniowe, płaszczyznowe: wakanse, atomy obce, dyslokacje, granice wąsko i szerokokątowe2
T-W-11Elementy symetrii punktowej i przestrzennej, kwazikryształy2
T-W-12Sieć odwrotna, Sfera Ewalda, Projekcja stereograficzna1
T-W-13Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego, geometria dyfrakcji, równanie Lauego, Bragga, równanie kwadratowe sieci2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studia literaturowe, przegląd notatek z wykładu4
A-A-3konsultacje2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia4
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2studia literaturowe18
A-W-3konsultacje2
A-W-4zaliczenie końcowe2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny / prezentacja multimedialna, tablica
M-2ćwiczenia audytoryjne / tablica

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena bieżąca umiejętności studenta przy rozwiązywaniu zadań na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia partii materiału oraz egzamin końcowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C01_W01
Student ma wiedzę z budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstaw krystalografii, potrafi rozróżniać zapis krystalograficzny.
PMKI_1A_W13C-1T-W-11, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-7M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi, - interpretować zapis krystalograficzny i obliczać podstawowe parametry komórki elementarnej.
PMKI_1A_U01, PMKI_1A_U11C-3T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość złożoności materii i otwartość na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
PMKI_1A_K01C-1T-A-6, T-W-12, T-A-4, T-W-9, T-A-1, T-W-13, T-A-5, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-6M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C01_W01
Student ma wiedzę z budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstaw krystalografii, potrafi rozróżniać zapis krystalograficzny.
2,0Student nie zna pojęć z zakresu budowy wewnętrznej ciała stałego
3,0Student zna ogólne pojęcia z zakresu budowy wewnętrznej ciała stałego
3,5Student zna ogólne pojęcia, potrafi zdefiniować podstawowe prawa z zakresu krystalografii i budowy fazowej stopów
4,0Student zna pojęcia i prawa z zakresu budowy wewnętrznej, rozpoznaje i odtwarza podstawowy zapis krystalograficzny, potrafi odczytać budowę fazową stopu z układu równowagi fazowej
4,5Student zna pojęcia i prawa z zakresu budowy wewnętrznej, identyfikuje i odtwarza zapis krystalograficzny, potrafi odtworzyć prosty układ równowagi podwójnej, rozpoznaje przemiany fazowe w stanie stałym
5,0Student zna pojęcia i prawa z zakresu budowy wewnętrznej, odtwarza zapis krystalograficzny, potrafi objaśnić budowę fazową stopu, dokonać obliczeń ilościowych, wytłumaczyć proces krzepnięcia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi, - interpretować zapis krystalograficzny i obliczać podstawowe parametry komórki elementarnej.
2,0Student nie umie formułować ze zrozumieniem podstawowych pojęć i interpretować praw z zakresu budowy wewętrznej ciała stałego.
3,0Student potrafi formułować ze zrozumieniem pojęcia i interpretować prawa z zakresu budowy wewnętrznej ciała stałego. Potrafi posłużyć się nabytą wiedzą do zaprezentowania prostych układów krystalograficznych i układów równowagi fazowej
3,5Student umie poprawnie interpretować pojęcia i prawa z zakresu budowy wewnętrznej. Potrafi rozwiązywać proste zadania dotyczące budowy komórki elementarnej i równowagi fazowej stopów.
4,0Student potrafi wykorzystać pojęcia i prawa z zakresu budowy wewnętrznej. Potrafi kreślić i wskaźnikować płaszczyzny i kierunki krystalograficzne. Umie korzystać z wykresu równowagi fazowej.
4,5Student potrafi wykorzystać pojęcia i prawa z zakresu budowy wewętrznej. Posługuje się zapisem krystalograficznym płaszczyzn i prostych sieciowych. Potrafi analizować budowę fazową stopu.
5,0Student potrafi wykorzystać pojęcia i prawa z zakresu budowy wewnętrznej. Posługuje się zapisem krystalograficznym prostych i płaszczyzn sieciowych. Potrafi analizować budowę fazową stopu, przeprowadzać obliczenia ilościowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość złożoności materii i otwartość na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
2,0Student nie wykazuje aktywnej postawy ani chęci do pogłębiania wiedzy.
3,0Student wykazuje aktywną postawę na zajęciach.
3,5Student wykazuje aktywną postawę i otwartość na nowe zagadnienia.
4,0Student jest aktywny, otwarty na nowe zagadnienia. Chętny do rozwiązywania zadań.
4,5Student jest aktywny, otwarty na nowe zagadnienia. Chętny i zdeterminowany w rozwiązywaniu zadań.
5,0Student wykazuje aktywną postawę i kreatywność w rozwiązywaniu zadań.

Literatura podstawowa

  1. Bojarski Z., Gigla M., Stróż K., Surowiec M, Krystalografia podręcznik wspomagany komputerowo, PWN, Warszawa, 1996, 1, nowsze wydania
  2. Trzaska Durski Z., Trzaska Durska H., Podstawy krystalografii, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003, 1
  3. L.Jones, P.Atkins, Chemia ogólna, Cząsteczki, materia, reakcje, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ashby M., Shercliff H., Cebon D, Inżynieria materiałowa, Wydawnictwo Galaktyka Sp. z o.o., Łódź, 2011, 2
  2. Blicharski M., Wstęp do inżynierii materiałowej, WNT, Warszawa, 2003, 3
  3. Hetmańczyk M., Podstawy nauki o materiałach, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1996, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Konfiguracja elektronowa atomów2
T-A-2Komórka elementarna, wskaźnikowanie węzłów, kierunków, płaszczyzn4
T-A-3Odległości międzypłaszczyznowe, pas płaszczyzn, zadania (prosta, płaszczyzna, pas)3
T-A-4Obliczenia: objętość komórki elementarnej, stopień wypełnienia przestrzeni, odległości między atomami, położenie luk2
T-A-5Elementy symetrii, wyznaczanie osi symetrii, płaszczyzny, środka symetrii, osie inwersyjne, zapis grup punktowych i przestrzennych2
T-A-6Wskaźnikowanie elektronogramów2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do nauki o materiałach.2
T-W-2Współczesna teoria budowy atomów. Konfiguracja elektronowa atomów. Podstawy projektowania materiałów na poziomie molekularnym.4
T-W-3Hierarchiczny model struktury materiału: konfiguracja elektronowa atomów, charakter wiązania, struktura krystaliczna i defekty strukturalne a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Właściwosci materiałów jonowych, kowalencyjnych, molekularnych i metalicznych.5
T-W-4Wiązania międzyatomowe - chemiczne. Wiązania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Struktury cząsteczek wieloatomowych. Kształty cząsteczek i jonów.2
T-W-5Ceramika kowalencyjna, jonowa i metaliczna.2
T-W-6Prawa krystalografii, kryształ, struktura krystaliczna, sieć przestrzenna, komórka elementarna, układy krystalograficzne, sieci Bravais'go2
T-W-7Położenia sieciowe, oznaczenia: punkt, prosta, płaszczyzna. Baza komórki2
T-W-8Prawo pasowe, rodzina płaszczyzn, odległości międzypłaszczyznowe,2
T-W-9Luki oktaedryczne, tetraedryczne, najgęstsze upakowanie kul2
T-W-10Defekty atomowe struktury krystalicznej, punktowe, liniowe, płaszczyznowe: wakanse, atomy obce, dyslokacje, granice wąsko i szerokokątowe2
T-W-11Elementy symetrii punktowej i przestrzennej, kwazikryształy2
T-W-12Sieć odwrotna, Sfera Ewalda, Projekcja stereograficzna1
T-W-13Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego, geometria dyfrakcji, równanie Lauego, Bragga, równanie kwadratowe sieci2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studia literaturowe, przegląd notatek z wykładu4
A-A-3konsultacje2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2studia literaturowe18
A-W-3konsultacje2
A-W-4zaliczenie końcowe2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C01_W01Student ma wiedzę z budowy atomu, wiązań międzyatomowych i międzycząsteczkowych, podstaw krystalografii, potrafi rozróżniać zapis krystalograficzny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W13Ma wiedzę w zakresie podstawowych metod charakteryzowania budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów oraz ich właściwości fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych jak i metod pomiaru geometrii wyrobów niezbędną do doboru metod charakteryzowania materiałów i wyrobów do specyficznych wyzwań związanych z kontrolą procesów technologicznych, analizą zużycia i przyczyn awarii.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad i praw rządzących budową wewnętrzną materiałów
Treści programoweT-W-11Elementy symetrii punktowej i przestrzennej, kwazikryształy
T-W-6Prawa krystalografii, kryształ, struktura krystaliczna, sieć przestrzenna, komórka elementarna, układy krystalograficzne, sieci Bravais'go
T-W-8Prawo pasowe, rodzina płaszczyzn, odległości międzypłaszczyznowe,
T-W-9Luki oktaedryczne, tetraedryczne, najgęstsze upakowanie kul
T-W-10Defekty atomowe struktury krystalicznej, punktowe, liniowe, płaszczyznowe: wakanse, atomy obce, dyslokacje, granice wąsko i szerokokątowe
T-W-12Sieć odwrotna, Sfera Ewalda, Projekcja stereograficzna
T-W-13Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego, geometria dyfrakcji, równanie Lauego, Bragga, równanie kwadratowe sieci
T-W-7Położenia sieciowe, oznaczenia: punkt, prosta, płaszczyzna. Baza komórki
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / prezentacja multimedialna, tablica
M-2ćwiczenia audytoryjne / tablica
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia partii materiału oraz egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pojęć z zakresu budowy wewnętrznej ciała stałego
3,0Student zna ogólne pojęcia z zakresu budowy wewnętrznej ciała stałego
3,5Student zna ogólne pojęcia, potrafi zdefiniować podstawowe prawa z zakresu krystalografii i budowy fazowej stopów
4,0Student zna pojęcia i prawa z zakresu budowy wewnętrznej, rozpoznaje i odtwarza podstawowy zapis krystalograficzny, potrafi odczytać budowę fazową stopu z układu równowagi fazowej
4,5Student zna pojęcia i prawa z zakresu budowy wewnętrznej, identyfikuje i odtwarza zapis krystalograficzny, potrafi odtworzyć prosty układ równowagi podwójnej, rozpoznaje przemiany fazowe w stanie stałym
5,0Student zna pojęcia i prawa z zakresu budowy wewnętrznej, odtwarza zapis krystalograficzny, potrafi objaśnić budowę fazową stopu, dokonać obliczeń ilościowych, wytłumaczyć proces krzepnięcia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C01_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - kojarzyć skład chemiczny i strukturę materiałów z jego właściwościami mechanicznymi, elektrycznymi i fizykochemicznymi, - interpretować zapis krystalograficzny i obliczać podstawowe parametry komórki elementarnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
PMKI_1A_U11Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne; potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski także o charakterze optymalizacyjnym.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętnosci posługiwania się zapisem krystalograficznym
Treści programoweT-A-6Wskaźnikowanie elektronogramów
T-A-2Komórka elementarna, wskaźnikowanie węzłów, kierunków, płaszczyzn
T-A-3Odległości międzypłaszczyznowe, pas płaszczyzn, zadania (prosta, płaszczyzna, pas)
T-A-5Elementy symetrii, wyznaczanie osi symetrii, płaszczyzny, środka symetrii, osie inwersyjne, zapis grup punktowych i przestrzennych
T-A-4Obliczenia: objętość komórki elementarnej, stopień wypełnienia przestrzeni, odległości między atomami, położenie luk
T-A-1Konfiguracja elektronowa atomów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / prezentacja multimedialna, tablica
M-2ćwiczenia audytoryjne / tablica
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia partii materiału oraz egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie formułować ze zrozumieniem podstawowych pojęć i interpretować praw z zakresu budowy wewętrznej ciała stałego.
3,0Student potrafi formułować ze zrozumieniem pojęcia i interpretować prawa z zakresu budowy wewnętrznej ciała stałego. Potrafi posłużyć się nabytą wiedzą do zaprezentowania prostych układów krystalograficznych i układów równowagi fazowej
3,5Student umie poprawnie interpretować pojęcia i prawa z zakresu budowy wewnętrznej. Potrafi rozwiązywać proste zadania dotyczące budowy komórki elementarnej i równowagi fazowej stopów.
4,0Student potrafi wykorzystać pojęcia i prawa z zakresu budowy wewnętrznej. Potrafi kreślić i wskaźnikować płaszczyzny i kierunki krystalograficzne. Umie korzystać z wykresu równowagi fazowej.
4,5Student potrafi wykorzystać pojęcia i prawa z zakresu budowy wewętrznej. Posługuje się zapisem krystalograficznym płaszczyzn i prostych sieciowych. Potrafi analizować budowę fazową stopu.
5,0Student potrafi wykorzystać pojęcia i prawa z zakresu budowy wewnętrznej. Posługuje się zapisem krystalograficznym prostych i płaszczyzn sieciowych. Potrafi analizować budowę fazową stopu, przeprowadzać obliczenia ilościowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C01_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość złożoności materii i otwartość na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ma świadomości konieczności ciągłego jej poszerzania oraz zasięgania opinii ekspertów.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad i praw rządzących budową wewnętrzną materiałów
Treści programoweT-A-6Wskaźnikowanie elektronogramów
T-W-12Sieć odwrotna, Sfera Ewalda, Projekcja stereograficzna
T-A-4Obliczenia: objętość komórki elementarnej, stopień wypełnienia przestrzeni, odległości między atomami, położenie luk
T-W-9Luki oktaedryczne, tetraedryczne, najgęstsze upakowanie kul
T-A-1Konfiguracja elektronowa atomów
T-W-13Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego, geometria dyfrakcji, równanie Lauego, Bragga, równanie kwadratowe sieci
T-A-5Elementy symetrii, wyznaczanie osi symetrii, płaszczyzny, środka symetrii, osie inwersyjne, zapis grup punktowych i przestrzennych
T-W-7Położenia sieciowe, oznaczenia: punkt, prosta, płaszczyzna. Baza komórki
T-A-2Komórka elementarna, wskaźnikowanie węzłów, kierunków, płaszczyzn
T-A-3Odległości międzypłaszczyznowe, pas płaszczyzn, zadania (prosta, płaszczyzna, pas)
T-W-10Defekty atomowe struktury krystalicznej, punktowe, liniowe, płaszczyznowe: wakanse, atomy obce, dyslokacje, granice wąsko i szerokokątowe
T-W-8Prawo pasowe, rodzina płaszczyzn, odległości międzypłaszczyznowe,
T-W-11Elementy symetrii punktowej i przestrzennej, kwazikryształy
T-W-6Prawa krystalografii, kryształ, struktura krystaliczna, sieć przestrzenna, komórka elementarna, układy krystalograficzne, sieci Bravais'go
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / prezentacja multimedialna, tablica
M-2ćwiczenia audytoryjne / tablica
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia partii materiału oraz egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej postawy ani chęci do pogłębiania wiedzy.
3,0Student wykazuje aktywną postawę na zajęciach.
3,5Student wykazuje aktywną postawę i otwartość na nowe zagadnienia.
4,0Student jest aktywny, otwarty na nowe zagadnienia. Chętny do rozwiązywania zadań.
4,5Student jest aktywny, otwarty na nowe zagadnienia. Chętny i zdeterminowany w rozwiązywaniu zadań.
5,0Student wykazuje aktywną postawę i kreatywność w rozwiązywaniu zadań.