Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna podstawowe pojecia ekonomiczne
C-2Student wyjaśnia zasady działania mechanizmu rynkowego. Opisuje podstawowe struktury rynkowe
C-3Student podaje podstawowe mierniki wzrostu i rozwoju gospodarczego. Wskazuje na różnice miedzy wzrostem i rozwojem. Zna cykl koniunkturalny
C-4Student potrafi identyfikować podstawowe problemy ekonomiczne współczesnej gospodarki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problemy ekonomiczne - identyfikacja ich istoty2
T-A-2Rachunek ekonomiczny - zadania4
T-A-3Decyzje producenta - identyfikacja3
T-A-4Polska - wzrost i rózwój gospodarczy a reszat świat2
T-A-5Współczesne problemy polskiej gospodarki4
15
wykłady
T-W-1Wybór ekonomiczny - zasady racjonalnego gospodarowania3
T-W-2Rynek i mechanizm rynkowy.2
T-W-3Struktury rynkowe. Konkurencja2
T-W-4Role i funkcje państwa w gospodarce. Budżet państwa.2
T-W-5Wzrost i rozwój gospodarczy2
T-W-6Polityka podatkowa2
T-W-7Handel zagraniczny i Integracja gospodarcza2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń8
A-A-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje do wykładu1
A-W-3Praca własna (czytanie literatury) i przygotowanie do zaliczenia9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_A06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
PMKI_1A_W17, PMKI_1A_W18C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_A06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia ekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_A06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej
PMKI_1A_K02, PMKI_1A_K05C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_A06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_A06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia ekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania, umie wyliczyć efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, umie posługiwać się wszystkimi miernikami przebiegu procesu gospodarowania, potrafi wyliczyć efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną podejmowanych decyzji ekonomicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_A06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiczne
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej

Literatura podstawowa

  1. Kwiatkowski E., Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Marciniak Stefan (red.), Makro- i mikroekonomia, PWN, Warszawa, 2013
  2. Praca zbiorowa, Ekonomoa od A do Z. Encyklopedia podręczna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problemy ekonomiczne - identyfikacja ich istoty2
T-A-2Rachunek ekonomiczny - zadania4
T-A-3Decyzje producenta - identyfikacja3
T-A-4Polska - wzrost i rózwój gospodarczy a reszat świat2
T-A-5Współczesne problemy polskiej gospodarki4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybór ekonomiczny - zasady racjonalnego gospodarowania3
T-W-2Rynek i mechanizm rynkowy.2
T-W-3Struktury rynkowe. Konkurencja2
T-W-4Role i funkcje państwa w gospodarce. Budżet państwa.2
T-W-5Wzrost i rozwój gospodarczy2
T-W-6Polityka podatkowa2
T-W-7Handel zagraniczny i Integracja gospodarcza2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń8
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje do wykładu1
A-W-3Praca własna (czytanie literatury) i przygotowanie do zaliczenia9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_A06_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W17Ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej w tym uwarunkowania prawne i ekonomiczne. Rozumie i zna zasady etyki zawodowej.
PMKI_1A_W18Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Student zna podstawowe pojecia ekonomiczne
C-2Student wyjaśnia zasady działania mechanizmu rynkowego. Opisuje podstawowe struktury rynkowe
C-3Student podaje podstawowe mierniki wzrostu i rozwoju gospodarczego. Wskazuje na różnice miedzy wzrostem i rozwojem. Zna cykl koniunkturalny
C-4Student potrafi identyfikować podstawowe problemy ekonomiczne współczesnej gospodarki
Treści programoweT-A-1Problemy ekonomiczne - identyfikacja ich istoty
T-A-2Rachunek ekonomiczny - zadania
T-A-3Decyzje producenta - identyfikacja
T-A-4Polska - wzrost i rózwój gospodarczy a reszat świat
T-A-5Współczesne problemy polskiej gospodarki
T-W-1Wybór ekonomiczny - zasady racjonalnego gospodarowania
T-W-2Rynek i mechanizm rynkowy.
T-W-3Struktury rynkowe. Konkurencja
T-W-4Role i funkcje państwa w gospodarce. Budżet państwa.
T-W-5Wzrost i rozwój gospodarczy
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_A06_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia ekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
Cel przedmiotuC-1Student zna podstawowe pojecia ekonomiczne
C-2Student wyjaśnia zasady działania mechanizmu rynkowego. Opisuje podstawowe struktury rynkowe
C-3Student podaje podstawowe mierniki wzrostu i rozwoju gospodarczego. Wskazuje na różnice miedzy wzrostem i rozwojem. Zna cykl koniunkturalny
C-4Student potrafi identyfikować podstawowe problemy ekonomiczne współczesnej gospodarki
Treści programoweT-A-1Problemy ekonomiczne - identyfikacja ich istoty
T-A-2Rachunek ekonomiczny - zadania
T-A-3Decyzje producenta - identyfikacja
T-A-4Polska - wzrost i rózwój gospodarczy a reszat świat
T-A-5Współczesne problemy polskiej gospodarki
T-W-1Wybór ekonomiczny - zasady racjonalnego gospodarowania
T-W-2Rynek i mechanizm rynkowy.
T-W-3Struktury rynkowe. Konkurencja
T-W-4Role i funkcje państwa w gospodarce. Budżet państwa.
T-W-5Wzrost i rozwój gospodarczy
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania, umie wyliczyć efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, umie posługiwać się wszystkimi miernikami przebiegu procesu gospodarowania, potrafi wyliczyć efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną podejmowanych decyzji ekonomicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_A06_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – projektanta, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
PMKI_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć wiedzy technicznej i innych aspektów działalności projektanta; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały.
Cel przedmiotuC-1Student zna podstawowe pojecia ekonomiczne
C-2Student wyjaśnia zasady działania mechanizmu rynkowego. Opisuje podstawowe struktury rynkowe
C-3Student podaje podstawowe mierniki wzrostu i rozwoju gospodarczego. Wskazuje na różnice miedzy wzrostem i rozwojem. Zna cykl koniunkturalny
C-4Student potrafi identyfikować podstawowe problemy ekonomiczne współczesnej gospodarki
Treści programoweT-A-1Problemy ekonomiczne - identyfikacja ich istoty
T-A-2Rachunek ekonomiczny - zadania
T-A-3Decyzje producenta - identyfikacja
T-A-4Polska - wzrost i rózwój gospodarczy a reszat świat
T-A-5Współczesne problemy polskiej gospodarki
T-W-1Wybór ekonomiczny - zasady racjonalnego gospodarowania
T-W-2Rynek i mechanizm rynkowy.
T-W-3Struktury rynkowe. Konkurencja
T-W-4Role i funkcje państwa w gospodarce. Budżet państwa.
T-W-5Wzrost i rozwój gospodarczy
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiczne
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej