Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Transport na obiektach oceanotechnicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Transport na obiektach oceanotechnicznych
Specjalność Transport portowy i przemysłowy
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Abramowski <Tomasz.Abramowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z matematyki, mechaniki ogólnej i fizyki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia dla kierunku transport.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi oddziaływania środowiska morskiego na jednostki oceanotechniczne, operacji transportowych floty offshore oraz operacji wydobywczych, przeładunkowych i magazynowych ropy naftowej i gazu w obrębie morskiego pola naftowego, jak również elementów logistyki procesu wydobycia ropy naftowej i gazu.
C-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi operacji transportowych floty wydobycia minerałów stałych z dna oceanu, perspektyw rozwoju podwodnych statków transportowych oraz transportu obiektów wielkogabarytowych drogą morską i transportu helikopterowego w zaopatrzeniu platform wiertnicznych i wydobywczych.
C-3Ukształtowanie umiejętności planowania operacji transportowych na środkach oceanotechnicznych, obliczania parametrów stateczności i kołysań statku podczas przeładunku oraz obliczania cyklu produkcyjno-ładunkowego dla jednostek wydobycia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Planowanie operacji transportowych na środkach oceanotechnicznych.5
T-L-2Obliczenia parametrów stateczności i kołysań statku podczas przeładunku.5
T-L-3Obliczenia cyklu produkcyjno-ładunkowego dla jednostek wydobycia.4
T-L-4Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do oceanotechniki: definicja oceanotechniki, możliwości wykorzystania oceanu i środki techniczne, elementy składowe oceanotechniki. Oddziaływanie środowiska morskiego na jednostki oceanotechniczne.2
T-W-2Operacje transportowe floty offshore.1
T-W-3Operacje wydobywcze, przeładunkowe i magazynowanie ropy i gazu w obrębie morskiego pola naftowego, wyposażenie przeładunkowe i technika przeładunku, transport materiałów wiertniczych, wydobywczych, zaopatrzenia i personelu, przemieszczanie i pozycjonowanie jednostek oceanotechnicznych, rurociągi podmorskie, operacje przeładunkowe na statkach transportowych, problemy statecznościowe podczas przeładunku.3
T-W-4Statki dostawcze platform wiertniczych, elementy logistyki procesu wydobycia ropy i gazu, pływające systemy produkcyjno-magazynowo-terminalowe.2
T-W-5Operacje transportowe floty wydobycia minerałów stałych: techniki wydobycia, transport minerałów wydobytych z dna oceanu, perspektywy rozwoju podwodnych statków transportowych.4
T-W-6Transport obiektów wielkogabarytowych drogą morską, elementów platform i jednostek wydobycia, statki półzanurzalne.2
T-W-7Transport helikopterowy w zaopatrzeniu platform wiertnicznych i wydobywczych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie sprawozdań i prac kontrolnych.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie i uczestnictwo w egzaminie.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D3-10_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą oddziaływania środowiska morskiego na jednostki oceanotechniczne, operacji transportowych floty offshore oraz operacji wydobywczych, przeładunkowych i magazynowych ropy naftowej i gazu w obrębie morskiego pola naftowego, jak również elementów logistyki procesu wydobycia ropy naftowej i gazu.
TR_1A_W07, TR_1A_W08T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-5
TR_1A_D3-10_W02
Student zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą operacji transportowych floty wydobycia minerałów stałych z dna oceanu, perspektyw rozwoju podwodnych statków transportowych oraz transportu obiektów wielkogabarytowych drogą morską i transportu helikopterowego w zaopatrzeniu platform wiertnicznych i wydobywczych.
TR_1A_W07, TR_1A_W08T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D3-10_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności planowania operacji transportowych na środkach oceanotechnicznych, obliczania parametrów stateczności i kołysań statku podczas przeładunku oraz obliczania cyklu produkcyjno-ładunkowego dla jednostek wydobycia, z uwzględnieniem uwarunkowań pozatechnicznych.
TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U08, TR_1A_U16T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-2, T-W-6, T-W-3M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D3-10_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach transportowych.
TR_1A_K02, TR_1A_K07, TR_1A_K08T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D3-10_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą oddziaływania środowiska morskiego na jednostki oceanotechniczne, operacji transportowych floty offshore oraz operacji wydobywczych, przeładunkowych i magazynowych ropy naftowej i gazu w obrębie morskiego pola naftowego, jak również elementów logistyki procesu wydobycia ropy naftowej i gazu.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
TR_1A_D3-10_W02
Student zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą operacji transportowych floty wydobycia minerałów stałych z dna oceanu, perspektyw rozwoju podwodnych statków transportowych oraz transportu obiektów wielkogabarytowych drogą morską i transportu helikopterowego w zaopatrzeniu platform wiertnicznych i wydobywczych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D3-10_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności planowania operacji transportowych na środkach oceanotechnicznych, obliczania parametrów stateczności i kołysań statku podczas przeładunku oraz obliczania cyklu produkcyjno-ładunkowego dla jednostek wydobycia, z uwzględnieniem uwarunkowań pozatechnicznych.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń i/lub pomiarów oraz przygotować prac kontrolnych i/lub sprawozdań, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D3-10_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach transportowych.
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia występujące w procesach transportowych
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia występujące w procesach transportowych; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia występujące w procesach transportowych; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Chądzyński W., Podstawy oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
  2. Cydejko J., Puchalski J., Rutkowski G., Statki i technologie off-shore w zarysie, Trademar, Gdynia, 2011
  3. Depowski S., Kotliński R., Ruhle E., Szamałek K., Surowce mineralne mórz i oceanów, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 1998
  4. Wiewióra A., Wesołek Z., Puchalski J., Ropa naftowa w transporcie morskim, Trademar, Gdynia, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Karlic S., Zarys górnictwa morskiego, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice, 1983
  2. Mazurkiewicz B., Encyklopedia inżynierii morskiej, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2009
  3. Subrata C., Handbook of Offshore Engineering, Volumes 1-2, Elsevier, Amsterdam, 2005
  4. Thierry M., Projektowanie obiektów oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1986

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Planowanie operacji transportowych na środkach oceanotechnicznych.5
T-L-2Obliczenia parametrów stateczności i kołysań statku podczas przeładunku.5
T-L-3Obliczenia cyklu produkcyjno-ładunkowego dla jednostek wydobycia.4
T-L-4Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do oceanotechniki: definicja oceanotechniki, możliwości wykorzystania oceanu i środki techniczne, elementy składowe oceanotechniki. Oddziaływanie środowiska morskiego na jednostki oceanotechniczne.2
T-W-2Operacje transportowe floty offshore.1
T-W-3Operacje wydobywcze, przeładunkowe i magazynowanie ropy i gazu w obrębie morskiego pola naftowego, wyposażenie przeładunkowe i technika przeładunku, transport materiałów wiertniczych, wydobywczych, zaopatrzenia i personelu, przemieszczanie i pozycjonowanie jednostek oceanotechnicznych, rurociągi podmorskie, operacje przeładunkowe na statkach transportowych, problemy statecznościowe podczas przeładunku.3
T-W-4Statki dostawcze platform wiertniczych, elementy logistyki procesu wydobycia ropy i gazu, pływające systemy produkcyjno-magazynowo-terminalowe.2
T-W-5Operacje transportowe floty wydobycia minerałów stałych: techniki wydobycia, transport minerałów wydobytych z dna oceanu, perspektywy rozwoju podwodnych statków transportowych.4
T-W-6Transport obiektów wielkogabarytowych drogą morską, elementów platform i jednostek wydobycia, statki półzanurzalne.2
T-W-7Transport helikopterowy w zaopatrzeniu platform wiertnicznych i wydobywczych.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie sprawozdań i prac kontrolnych.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie i uczestnictwo w egzaminie.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D3-10_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą oddziaływania środowiska morskiego na jednostki oceanotechniczne, operacji transportowych floty offshore oraz operacji wydobywczych, przeładunkowych i magazynowych ropy naftowej i gazu w obrębie morskiego pola naftowego, jak również elementów logistyki procesu wydobycia ropy naftowej i gazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W08ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi oddziaływania środowiska morskiego na jednostki oceanotechniczne, operacji transportowych floty offshore oraz operacji wydobywczych, przeładunkowych i magazynowych ropy naftowej i gazu w obrębie morskiego pola naftowego, jak również elementów logistyki procesu wydobycia ropy naftowej i gazu.
Treści programoweT-L-1Planowanie operacji transportowych na środkach oceanotechnicznych.
T-L-3Obliczenia cyklu produkcyjno-ładunkowego dla jednostek wydobycia.
T-L-2Obliczenia parametrów stateczności i kołysań statku podczas przeładunku.
T-W-2Operacje transportowe floty offshore.
T-W-4Statki dostawcze platform wiertniczych, elementy logistyki procesu wydobycia ropy i gazu, pływające systemy produkcyjno-magazynowo-terminalowe.
T-W-1Wprowadzenie do oceanotechniki: definicja oceanotechniki, możliwości wykorzystania oceanu i środki techniczne, elementy składowe oceanotechniki. Oddziaływanie środowiska morskiego na jednostki oceanotechniczne.
T-W-3Operacje wydobywcze, przeładunkowe i magazynowanie ropy i gazu w obrębie morskiego pola naftowego, wyposażenie przeładunkowe i technika przeładunku, transport materiałów wiertniczych, wydobywczych, zaopatrzenia i personelu, przemieszczanie i pozycjonowanie jednostek oceanotechnicznych, rurociągi podmorskie, operacje przeładunkowe na statkach transportowych, problemy statecznościowe podczas przeładunku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D3-10_W02Student zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą operacji transportowych floty wydobycia minerałów stałych z dna oceanu, perspektyw rozwoju podwodnych statków transportowych oraz transportu obiektów wielkogabarytowych drogą morską i transportu helikopterowego w zaopatrzeniu platform wiertnicznych i wydobywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W08ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi operacji transportowych floty wydobycia minerałów stałych z dna oceanu, perspektyw rozwoju podwodnych statków transportowych oraz transportu obiektów wielkogabarytowych drogą morską i transportu helikopterowego w zaopatrzeniu platform wiertnicznych i wydobywczych.
Treści programoweT-L-1Planowanie operacji transportowych na środkach oceanotechnicznych.
T-L-3Obliczenia cyklu produkcyjno-ładunkowego dla jednostek wydobycia.
T-L-2Obliczenia parametrów stateczności i kołysań statku podczas przeładunku.
T-W-6Transport obiektów wielkogabarytowych drogą morską, elementów platform i jednostek wydobycia, statki półzanurzalne.
T-W-5Operacje transportowe floty wydobycia minerałów stałych: techniki wydobycia, transport minerałów wydobytych z dna oceanu, perspektywy rozwoju podwodnych statków transportowych.
T-W-7Transport helikopterowy w zaopatrzeniu platform wiertnicznych i wydobywczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D3-10_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności planowania operacji transportowych na środkach oceanotechnicznych, obliczania parametrów stateczności i kołysań statku podczas przeładunku oraz obliczania cyklu produkcyjno-ładunkowego dla jednostek wydobycia, z uwzględnieniem uwarunkowań pozatechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi oddziaływania środowiska morskiego na jednostki oceanotechniczne, operacji transportowych floty offshore oraz operacji wydobywczych, przeładunkowych i magazynowych ropy naftowej i gazu w obrębie morskiego pola naftowego, jak również elementów logistyki procesu wydobycia ropy naftowej i gazu.
C-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi operacji transportowych floty wydobycia minerałów stałych z dna oceanu, perspektyw rozwoju podwodnych statków transportowych oraz transportu obiektów wielkogabarytowych drogą morską i transportu helikopterowego w zaopatrzeniu platform wiertnicznych i wydobywczych.
C-3Ukształtowanie umiejętności planowania operacji transportowych na środkach oceanotechnicznych, obliczania parametrów stateczności i kołysań statku podczas przeładunku oraz obliczania cyklu produkcyjno-ładunkowego dla jednostek wydobycia.
Treści programoweT-L-1Planowanie operacji transportowych na środkach oceanotechnicznych.
T-L-3Obliczenia cyklu produkcyjno-ładunkowego dla jednostek wydobycia.
T-L-2Obliczenia parametrów stateczności i kołysań statku podczas przeładunku.
T-W-2Operacje transportowe floty offshore.
T-W-6Transport obiektów wielkogabarytowych drogą morską, elementów platform i jednostek wydobycia, statki półzanurzalne.
T-W-3Operacje wydobywcze, przeładunkowe i magazynowanie ropy i gazu w obrębie morskiego pola naftowego, wyposażenie przeładunkowe i technika przeładunku, transport materiałów wiertniczych, wydobywczych, zaopatrzenia i personelu, przemieszczanie i pozycjonowanie jednostek oceanotechnicznych, rurociągi podmorskie, operacje przeładunkowe na statkach transportowych, problemy statecznościowe podczas przeładunku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń i/lub pomiarów oraz przygotować prac kontrolnych i/lub sprawozdań, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D3-10_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach transportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
TR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi oddziaływania środowiska morskiego na jednostki oceanotechniczne, operacji transportowych floty offshore oraz operacji wydobywczych, przeładunkowych i magazynowych ropy naftowej i gazu w obrębie morskiego pola naftowego, jak również elementów logistyki procesu wydobycia ropy naftowej i gazu.
C-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi operacji transportowych floty wydobycia minerałów stałych z dna oceanu, perspektyw rozwoju podwodnych statków transportowych oraz transportu obiektów wielkogabarytowych drogą morską i transportu helikopterowego w zaopatrzeniu platform wiertnicznych i wydobywczych.
C-3Ukształtowanie umiejętności planowania operacji transportowych na środkach oceanotechnicznych, obliczania parametrów stateczności i kołysań statku podczas przeładunku oraz obliczania cyklu produkcyjno-ładunkowego dla jednostek wydobycia.
Treści programoweT-L-1Planowanie operacji transportowych na środkach oceanotechnicznych.
T-L-3Obliczenia cyklu produkcyjno-ładunkowego dla jednostek wydobycia.
T-L-2Obliczenia parametrów stateczności i kołysań statku podczas przeładunku.
T-W-2Operacje transportowe floty offshore.
T-W-6Transport obiektów wielkogabarytowych drogą morską, elementów platform i jednostek wydobycia, statki półzanurzalne.
T-W-5Operacje transportowe floty wydobycia minerałów stałych: techniki wydobycia, transport minerałów wydobytych z dna oceanu, perspektywy rozwoju podwodnych statków transportowych.
T-W-3Operacje wydobywcze, przeładunkowe i magazynowanie ropy i gazu w obrębie morskiego pola naftowego, wyposażenie przeładunkowe i technika przeładunku, transport materiałów wiertniczych, wydobywczych, zaopatrzenia i personelu, przemieszczanie i pozycjonowanie jednostek oceanotechnicznych, rurociągi podmorskie, operacje przeładunkowe na statkach transportowych, problemy statecznościowe podczas przeładunku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia występujące w procesach transportowych
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia występujące w procesach transportowych; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia występujące w procesach transportowych; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny