Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie
projektyP1 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Geometria z zakresu szkoły średniej
W-2Geometria wykreślna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie się z ogólnymi zasadami tworzenia rysunków technicznych
C-2Opanowanie umiejętności przedstawiania elementów rzeczywistych w dokumentacji rysunkowej
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania odręcznych szkiców oraz rysunków technicznych w środowisku Autodesk Inventor
C-4Wykorzystanie Inventora do analizy konstrukcji w procesie projektowania
C-5Opanowanie umiejętności prezentacji wyników prac projektowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie arkusza rysunkowego1
T-A-2Rzutowanie systemem europejskim2
T-A-3Przekroje brył2
T-A-4Kłady1
T-A-5Zaliczenie przerobionego materiału1
T-A-6Wymiarowanie2
T-A-7Tolerowanie wymiarów liniowych, powierzchni oraz kształtu2
T-A-8Połaczenia gwintowe i nitowane1
T-A-9Rysowanie sprężyn1
T-A-10Rysowanie kół zębatych1
T-A-11Zaliczenie1
15
projekty
T-P-1Przygotowanie środowiska pracy w programie Autodesk Inventor2
T-P-2Tworzenie szkicu na płaszczyźnie2
T-P-3Wykorzystanie linii konstrukcyjnych i środkowych oraz nadawanie więzów geometrycznych. Korzystanie z funkcji nadawania i utrwalania wiązań.2
T-P-4Wymiarowanie szkicu (wymiary normalne i sterowane, wymiarowanie parametryczne)2
T-P-5Tworzenie bryły (wyciągnięcie proste i złożone, obrót szkicu wokół osi) Modyfikacja utworzonej bryły (fazowanie, podział, pochylenie ścian)2
T-P-6Konstrukcje spawane2
T-P-7Konstrukcje gięte (blacharskie)3
T-P-8Zaliczenie części pierwszej - wykonanie dokumentacji rysunkowej przedmiotu wskazanego przez prowadzącego zajęcia.4
T-P-9Złożenie elementów (wstawianie wiązań, edycja wymiarów, analiza kolizji)4
T-P-10Modyfikacja pdzespołów w złożeniu.2
T-P-11Tworzenie rurociągów i tras kablowych1
T-P-12Zaliczenie części drugiej - wykonanie złożenia i nadanie ograniczeń ruchu3
T-P-13Projektowanie adaptacyjne2
T-P-14Tworzenie szkicu 3D2
T-P-15Tworzenie płaszczyzn, osi, punktów konstrukcyjnych. Przeciągnięcie po ścieżce.3
T-P-16Tworzenie zespołów elemntów2
T-P-17Analiza stanu naprężeń2
T-P-18Tworzenie dokumentacji płaskiej (widoki, przekroje, kłady, wymiarowanie) Tworzenie wizualizacji2
T-P-19Zaliczenie części trzeciej - wykonanie adaptacji posiadanej dokumentacji i przedstawienie otrzymanych wyników.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą i normami6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczeń4
25
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-P-3Samodzielna praca projektowa w programie Inventor, w wersji edukacyjnej, udostępnianej studentom przez firmę Autodesk.20
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem modeli i rzutnika pisma
M-2Ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor 2010 i modeli oraz rzutnika komputerowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie ilości prawidłowo wykonanych rysunków odręcznych w trakcie zaliczeń ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów w rysunku wykonawczym odręcznym Na podstawie ogólnej estetyki i czytelności wykonanego rysunku odręcznego
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie prawidłowości wykonania zadanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C05_W01
Studenci posiadają wiedzę i umiejętności niezbedne do wykonywania dokumentacji technicznej w postaci rysunków wykonawczych i złożeniowych.
TR_1A_W09T1A_W02, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1, C-3, C-2T-A-4, T-A-8, T-A-1, T-A-7, T-A-2, T-A-9, T-A-10, T-A-6, T-A-3M-1S-2, S-3, S-1
TR_1A_C05_W02
Studenci posiadają umiejętności w zakresie projektowania z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor, oraz posiadają podstawowe umiejętniości w zakresie cyfrowego prototypowania.
TR_1A_W09T1A_W02, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-4T-P-4, T-P-11, T-P-1, T-P-10, T-P-9, T-P-3, T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-P-17, T-P-7M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C05_U01
Student potrafi czytać i wykonywać dokumentację rysunkową w zakresie rysunku technicznego maszynowego
TR_1A_U17T1A_U16InzA_U08C-1, C-2T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1S-2, S-1
TR_1A_C05_U02
Student potrafi wykorzystywać główne funkcje programu Autodesk Inventor, posiada umiejętność zastosowania prototypowania cyfrowego.
TR_1A_U17, TR_1A_U08T1A_U07, T1A_U16InzA_U08C-5, C-3, C-4T-P-4, T-P-11, T-P-1, T-P-10, T-P-9, T-P-3, T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-P-18, T-P-17, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15, T-P-7, T-P-16M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C05_W01
Studenci posiadają wiedzę i umiejętności niezbedne do wykonywania dokumentacji technicznej w postaci rysunków wykonawczych i złożeniowych.
2,0Student nie opanował podstawowych zasad rysunku technicznego
3,0Student zna zasady wykonywania dokumentacji rysunkowej pojedynczego elementu. Student zna zasady wymiarowania.
3,5Student wie jaki wykonać dokumentację rysunkową projektowanego przez siebie elementu wraz z wymiarami nominalnymi.
4,0Student potrafi prawidłowo stosować w dokumentacji rysunkowej zasady tolerowania wymiarów oraz doboru i oznaczania pasowań
4,5Student potrafi wykonywać rysunki złożeniowe i zna zasady dystrybucji dokumentacji
5,0Student wie jak wykonywać dokumentację ofertową.
TR_1A_C05_W02
Studenci posiadają umiejętności w zakresie projektowania z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor, oraz posiadają podstawowe umiejętniości w zakresie cyfrowego prototypowania.
2,0Student nie opanował umiejętności wykonywania złożeń w programie Autodesk Inventor.
3,0Student potrafi tworzyć złożenia elementów w programie Autodesk Inventor. Nie potrafi dokonać modyfikacji zestawionych elementów.
3,5Student opanował materiał na ocenę 4,0 ale nie potrafi w sposób efektywny korzystać z narzędzi jakie oferuje Autodesk Inventor, przez co uzyskanie efektu końcowego wymaga znacznie większego nakładu pracy i czasu.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi dokonać zestawienia, modyfikacji zestawień, przeprowadzić analizę konfliktów i na jej podstawie skorygowaćparametry elementów składowych. W trakcie analizy modelu potrafi określić związki przyczynowo-skutkowe.
4,5Student jest w stanie uzyskać efekty prac projektowych wymagane na ocenę 5.0 ale odbywa się to bardzo dużym nakładem czasu, spowodowanym brakiem umiejętności doboru odpowiednich narzędzi projektowych.
5,0Student opanował cały zakres materiału, potrafi korzystać z narzędzi do wizualizacji uzyskanych wyników swojej pracy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C05_U01
Student potrafi czytać i wykonywać dokumentację rysunkową w zakresie rysunku technicznego maszynowego
2,0Student nie opanował podstawowych zasad rysunku technicznego
3,0Student umie wykonać dokumentację rysunkową pojedynczego elementu. Student umie zwymiarować rysunek.
3,5Student umie wykonać dokumentację rysunkową projektowanego przez siebie elementu wraz z wymiarami nominalnymi.
4,0Student potrafi prawidłowo stosować w dokumentacji rysunkowej zasady tolerowania wymiarów oraz doboru i oznaczania pasowań
4,5Student potrafi wykonywać rysunki złożeniowe i zna zasady dystrybucji dokumentacji
5,0Student umie wykonywać dokumentację ofertową
TR_1A_C05_U02
Student potrafi wykorzystywać główne funkcje programu Autodesk Inventor, posiada umiejętność zastosowania prototypowania cyfrowego.
2,0Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy teoretycznej w praktyce.
3,0Student potrafi korzystać z nabytej wiedzy teoretycznej jedynie w sposób bierny. Modele i rysunki wykonuje w sposób schematyczny.
3,5Student opanował cały zakres materiału. Potrafi dokonać zestawień i przeprowadzić ich modyfikację.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi dokonać zestawienia, modyfikacji zestawień, przeprowadzić analizę konfliktów i na jej podstawie skorygować parametry elementów składowych. W trakcie analizy modelu potrafi określić związki przyczynowo-skutkowe.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy oceną 4 a 5 uwzględniająca pracochłonność wykonywanych projektów
5,0Student opanował cały zakres materiału i potrafi w sposób efektywny wykorzystać nabytą wiedzę i umiejętności w procesie projektowania. Potrafi korzystać z narzędzi do wizualizacji uzyskanych wyników swojej pracy.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2006
  2. Rogowski Józef, Waligórski Jerzy, Zasady rysunku technicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
  3. Andrzej Jaskulski, Autodesk Inventor Professional. Fusion 2012PL/2012+ z CD, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Polski Komitet Normalizacji - praca zbiorowa, Polskie Normy, Alfa-Wero Sp. z o.o., 2011
  2. Andrzej Jaskulski, Autodesk Inventor 2010PL/2010, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie arkusza rysunkowego1
T-A-2Rzutowanie systemem europejskim2
T-A-3Przekroje brył2
T-A-4Kłady1
T-A-5Zaliczenie przerobionego materiału1
T-A-6Wymiarowanie2
T-A-7Tolerowanie wymiarów liniowych, powierzchni oraz kształtu2
T-A-8Połaczenia gwintowe i nitowane1
T-A-9Rysowanie sprężyn1
T-A-10Rysowanie kół zębatych1
T-A-11Zaliczenie1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie środowiska pracy w programie Autodesk Inventor2
T-P-2Tworzenie szkicu na płaszczyźnie2
T-P-3Wykorzystanie linii konstrukcyjnych i środkowych oraz nadawanie więzów geometrycznych. Korzystanie z funkcji nadawania i utrwalania wiązań.2
T-P-4Wymiarowanie szkicu (wymiary normalne i sterowane, wymiarowanie parametryczne)2
T-P-5Tworzenie bryły (wyciągnięcie proste i złożone, obrót szkicu wokół osi) Modyfikacja utworzonej bryły (fazowanie, podział, pochylenie ścian)2
T-P-6Konstrukcje spawane2
T-P-7Konstrukcje gięte (blacharskie)3
T-P-8Zaliczenie części pierwszej - wykonanie dokumentacji rysunkowej przedmiotu wskazanego przez prowadzącego zajęcia.4
T-P-9Złożenie elementów (wstawianie wiązań, edycja wymiarów, analiza kolizji)4
T-P-10Modyfikacja pdzespołów w złożeniu.2
T-P-11Tworzenie rurociągów i tras kablowych1
T-P-12Zaliczenie części drugiej - wykonanie złożenia i nadanie ograniczeń ruchu3
T-P-13Projektowanie adaptacyjne2
T-P-14Tworzenie szkicu 3D2
T-P-15Tworzenie płaszczyzn, osi, punktów konstrukcyjnych. Przeciągnięcie po ścieżce.3
T-P-16Tworzenie zespołów elemntów2
T-P-17Analiza stanu naprężeń2
T-P-18Tworzenie dokumentacji płaskiej (widoki, przekroje, kłady, wymiarowanie) Tworzenie wizualizacji2
T-P-19Zaliczenie części trzeciej - wykonanie adaptacji posiadanej dokumentacji i przedstawienie otrzymanych wyników.3
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą i normami6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczeń4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-P-3Samodzielna praca projektowa w programie Inventor, w wersji edukacyjnej, udostępnianej studentom przez firmę Autodesk.20
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C05_W01Studenci posiadają wiedzę i umiejętności niezbedne do wykonywania dokumentacji technicznej w postaci rysunków wykonawczych i złożeniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą budowy, zastosowań i zasad doboru zasadniczych elementów maszyn, posiada wiedzę w zakresie odwzorowywania i wymiarowania elementów maszyn, niezbędną do czytania i wykonywania rysunków technicznych oraz wymiarowania konstrukcji w oparciu o kryteria wytrzymałościowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie się z ogólnymi zasadami tworzenia rysunków technicznych
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania odręcznych szkiców oraz rysunków technicznych w środowisku Autodesk Inventor
C-2Opanowanie umiejętności przedstawiania elementów rzeczywistych w dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-A-4Kłady
T-A-8Połaczenia gwintowe i nitowane
T-A-1Przygotowanie arkusza rysunkowego
T-A-7Tolerowanie wymiarów liniowych, powierzchni oraz kształtu
T-A-2Rzutowanie systemem europejskim
T-A-9Rysowanie sprężyn
T-A-10Rysowanie kół zębatych
T-A-6Wymiarowanie
T-A-3Przekroje brył
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem modeli i rzutnika pisma
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów w rysunku wykonawczym odręcznym Na podstawie ogólnej estetyki i czytelności wykonanego rysunku odręcznego
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie prawidłowości wykonania zadanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie ilości prawidłowo wykonanych rysunków odręcznych w trakcie zaliczeń ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zasad rysunku technicznego
3,0Student zna zasady wykonywania dokumentacji rysunkowej pojedynczego elementu. Student zna zasady wymiarowania.
3,5Student wie jaki wykonać dokumentację rysunkową projektowanego przez siebie elementu wraz z wymiarami nominalnymi.
4,0Student potrafi prawidłowo stosować w dokumentacji rysunkowej zasady tolerowania wymiarów oraz doboru i oznaczania pasowań
4,5Student potrafi wykonywać rysunki złożeniowe i zna zasady dystrybucji dokumentacji
5,0Student wie jak wykonywać dokumentację ofertową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C05_W02Studenci posiadają umiejętności w zakresie projektowania z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor, oraz posiadają podstawowe umiejętniości w zakresie cyfrowego prototypowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą budowy, zastosowań i zasad doboru zasadniczych elementów maszyn, posiada wiedzę w zakresie odwzorowywania i wymiarowania elementów maszyn, niezbędną do czytania i wykonywania rysunków technicznych oraz wymiarowania konstrukcji w oparciu o kryteria wytrzymałościowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Wykorzystanie Inventora do analizy konstrukcji w procesie projektowania
Treści programoweT-P-4Wymiarowanie szkicu (wymiary normalne i sterowane, wymiarowanie parametryczne)
T-P-11Tworzenie rurociągów i tras kablowych
T-P-1Przygotowanie środowiska pracy w programie Autodesk Inventor
T-P-10Modyfikacja pdzespołów w złożeniu.
T-P-9Złożenie elementów (wstawianie wiązań, edycja wymiarów, analiza kolizji)
T-P-3Wykorzystanie linii konstrukcyjnych i środkowych oraz nadawanie więzów geometrycznych. Korzystanie z funkcji nadawania i utrwalania wiązań.
T-P-2Tworzenie szkicu na płaszczyźnie
T-P-5Tworzenie bryły (wyciągnięcie proste i złożone, obrót szkicu wokół osi) Modyfikacja utworzonej bryły (fazowanie, podział, pochylenie ścian)
T-P-6Konstrukcje spawane
T-P-17Analiza stanu naprężeń
T-P-7Konstrukcje gięte (blacharskie)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor 2010 i modeli oraz rzutnika komputerowego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie prawidłowości wykonania zadanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował umiejętności wykonywania złożeń w programie Autodesk Inventor.
3,0Student potrafi tworzyć złożenia elementów w programie Autodesk Inventor. Nie potrafi dokonać modyfikacji zestawionych elementów.
3,5Student opanował materiał na ocenę 4,0 ale nie potrafi w sposób efektywny korzystać z narzędzi jakie oferuje Autodesk Inventor, przez co uzyskanie efektu końcowego wymaga znacznie większego nakładu pracy i czasu.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi dokonać zestawienia, modyfikacji zestawień, przeprowadzić analizę konfliktów i na jej podstawie skorygowaćparametry elementów składowych. W trakcie analizy modelu potrafi określić związki przyczynowo-skutkowe.
4,5Student jest w stanie uzyskać efekty prac projektowych wymagane na ocenę 5.0 ale odbywa się to bardzo dużym nakładem czasu, spowodowanym brakiem umiejętności doboru odpowiednich narzędzi projektowych.
5,0Student opanował cały zakres materiału, potrafi korzystać z narzędzi do wizualizacji uzyskanych wyników swojej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C05_U01Student potrafi czytać i wykonywać dokumentację rysunkową w zakresie rysunku technicznego maszynowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie się z ogólnymi zasadami tworzenia rysunków technicznych
C-2Opanowanie umiejętności przedstawiania elementów rzeczywistych w dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-A-4Kłady
T-A-1Przygotowanie arkusza rysunkowego
T-A-2Rzutowanie systemem europejskim
T-A-3Przekroje brył
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem modeli i rzutnika pisma
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów w rysunku wykonawczym odręcznym Na podstawie ogólnej estetyki i czytelności wykonanego rysunku odręcznego
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie ilości prawidłowo wykonanych rysunków odręcznych w trakcie zaliczeń ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zasad rysunku technicznego
3,0Student umie wykonać dokumentację rysunkową pojedynczego elementu. Student umie zwymiarować rysunek.
3,5Student umie wykonać dokumentację rysunkową projektowanego przez siebie elementu wraz z wymiarami nominalnymi.
4,0Student potrafi prawidłowo stosować w dokumentacji rysunkowej zasady tolerowania wymiarów oraz doboru i oznaczania pasowań
4,5Student potrafi wykonywać rysunki złożeniowe i zna zasady dystrybucji dokumentacji
5,0Student umie wykonywać dokumentację ofertową
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C05_U02Student potrafi wykorzystywać główne funkcje programu Autodesk Inventor, posiada umiejętność zastosowania prototypowania cyfrowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
TR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-5Opanowanie umiejętności prezentacji wyników prac projektowych
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania odręcznych szkiców oraz rysunków technicznych w środowisku Autodesk Inventor
C-4Wykorzystanie Inventora do analizy konstrukcji w procesie projektowania
Treści programoweT-P-4Wymiarowanie szkicu (wymiary normalne i sterowane, wymiarowanie parametryczne)
T-P-11Tworzenie rurociągów i tras kablowych
T-P-1Przygotowanie środowiska pracy w programie Autodesk Inventor
T-P-10Modyfikacja pdzespołów w złożeniu.
T-P-9Złożenie elementów (wstawianie wiązań, edycja wymiarów, analiza kolizji)
T-P-3Wykorzystanie linii konstrukcyjnych i środkowych oraz nadawanie więzów geometrycznych. Korzystanie z funkcji nadawania i utrwalania wiązań.
T-P-2Tworzenie szkicu na płaszczyźnie
T-P-5Tworzenie bryły (wyciągnięcie proste i złożone, obrót szkicu wokół osi) Modyfikacja utworzonej bryły (fazowanie, podział, pochylenie ścian)
T-P-6Konstrukcje spawane
T-P-18Tworzenie dokumentacji płaskiej (widoki, przekroje, kłady, wymiarowanie) Tworzenie wizualizacji
T-P-17Analiza stanu naprężeń
T-P-12Zaliczenie części drugiej - wykonanie złożenia i nadanie ograniczeń ruchu
T-P-13Projektowanie adaptacyjne
T-P-14Tworzenie szkicu 3D
T-P-15Tworzenie płaszczyzn, osi, punktów konstrukcyjnych. Przeciągnięcie po ścieżce.
T-P-7Konstrukcje gięte (blacharskie)
T-P-16Tworzenie zespołów elemntów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor 2010 i modeli oraz rzutnika komputerowego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie prawidłowości wykonania zadanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy teoretycznej w praktyce.
3,0Student potrafi korzystać z nabytej wiedzy teoretycznej jedynie w sposób bierny. Modele i rysunki wykonuje w sposób schematyczny.
3,5Student opanował cały zakres materiału. Potrafi dokonać zestawień i przeprowadzić ich modyfikację.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi dokonać zestawienia, modyfikacji zestawień, przeprowadzić analizę konfliktów i na jej podstawie skorygować parametry elementów składowych. W trakcie analizy modelu potrafi określić związki przyczynowo-skutkowe.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy oceną 4 a 5 uwzględniająca pracochłonność wykonywanych projektów
5,0Student opanował cały zakres materiału i potrafi w sposób efektywny wykorzystać nabytą wiedzę i umiejętności w procesie projektowania. Potrafi korzystać z narzędzi do wizualizacji uzyskanych wyników swojej pracy.