Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo transportu wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo transportu wodnego
Specjalność Bezpieczeństwo systemów transportowych
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,29zaliczenie
projektyP6 15 2,00,29zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza i umiejetnosci z zakresu analizy ryzyka, skutków zagrożeń oraz inżynierii bezpieczeństwa technicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z organizacją bezpiecznego funkcjonowania transportu morskiego i sródladowego, systemami oraz krajowymi i międzynarodowymi instytucjami zapewniajacymi bezpieczeństwo w transporcie wodnym
C-2Zapoznanie studenta z wymaganiami stawianymi bezpieczeństwu transportu wodnego
C-3Uzyskanie przez studenta umiejetności ustalania czynników, rodzaju i poziomu zagrożenia, a także doboru właściwych działań w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie wodnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie programu, literatury i zasad zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Eksploatacja techniczna morskiego statku transportowego3
T-A-3Identyfikacja problemów z zapewnieniem bezpieczeństwa ładunku, statku i obiektów portowych4
T-A-4Ocena ryzyka utraty bezpieczeństwa w transporcie wodnym2
T-A-5Analiza wypadków w transporcie wodnym - czynniki inicjujące, przebieg zdarzeń, skutki4
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń i podsumownaie zajęć1
15
projekty
T-P-1Przedstawienie tematyki i zasad wykonywania projektów1
T-P-2Analiza przyczynowo-skutkowa rozwoju zdarzeń podczas zajścia nieprzewidzianych sytuacji w transporcie morskim lub śródlądowym na wybranym przykładzie.10
T-P-3Prezentacja projektów i zaliczenie4
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zajęć.1
T-W-2Ogólna charakterystyka systemu transportu wodnego2
T-W-3Klasyfikacja elementów infrastruktury i suprastruktury transportu wodnego2
T-W-4Parametry techniczno-eksplatacyjne i właściwości środków transportu wodnego2
T-W-5Inżynieria ruchu śródlądowego i morskiego3
T-W-6Organizacja i zarządzanie w transporcie wodnym3
T-W-7Instytucjonalno-prawny system bezpieczeństwa transportu wodnego4
T-W-8Rodzaje zagrożeń w transporcie morskim i śródlądowym2
T-W-9Systemy zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi oraz na terenie portu4
T-W-10Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie morskim i śródlądowym2
T-W-11Służby poszukiwania i ratownictwa morskiego oraz systemy przeciwdziałania zanieczyszczeniom środowiska wodnego3
T-W-12Metody podwyższania poziomu bezpieczeństwa transportu wodnego2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury i innych źródeł informacji5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury i innych źródeł informacji13
A-P-3Wykonywanie projektów17
A-P-4Wykonanie prezentacji projektów i przygotowanie do zaliczenia5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe: wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metody praktczne: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętnosci uzyskane podczas wykładu
S-2Ocena formująca: Okresowa i ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-07_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń w transporcie wodnym
IB_1A_W14, IB_1A_W16T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-3T-W-8, T-A-5, T-P-2M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2
IB_1A_D3-07_W02
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa technicznego, zna środki zabezpieczeń obiektów infra i suprastruktury transportu morskiego i śródlądowego
IB_1A_W20, IB_1A_W21T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05C-1, C-2T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1
IB_1A_D3-07_W03
Student ma wiedzę na temat konstruowania i eksploatacji statków morskich i sródladowych oraz eksploatacji obiektów i terminali portowych
IB_1A_W26T1A_W02, T1A_W06InzA_W01C-1, C-2T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-A-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1
IB_1A_D3-07_W04
Student zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa transportu morskiego i śródlądowego
IB_1A_W34T1A_W04InzA_W05C-1, C-2T-W-9, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-07_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transport wodnego, integrować je interpretować, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciagać wnioski
IB_1A_U01T1A_U01C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-10, T-W-8, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-P-2M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2, S-1
IB_1A_D3-07_U02
Student potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w transporcie wodnym w sposób zrozumiały, przygotować udokumentowane opracowanie problemów z zakresu bezpieczeństwa transportu wodnego i przedstawić wynikajace wnioski, a także przygotować i przedstawić prezentację dotycząca szczegółowych zagadanień bezpieczeństwa transportu wodnego
IB_1A_U05, IB_1A_U03, IB_1A_U04T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07C-1, C-2, C-3T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-P-2M-3, M-4S-3, S-2
IB_1A_D3-07_U03
Student potrafi zgodnie z ustalonymi wytycznymi i przy użyciu właściwych metod i narzędzi opracować prosty model rozwoju zdarzeń podczas zajścia nieprzewidzianych sytucaji w transporcie wodnym na wybranym przykładzie, a także dostrzegać różne aspekty systemowe i pozatechniczne
IB_1A_U10, IB_1A_U11, IB_1A_U17T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08C-3T-P-2M-4S-3
IB_1A_D3-07_U04
Student zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń w transporcie wodnym, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządznia, obiekty i systemy stosowane w transporcie wodnym, a także potrafi zastosować właściwe metody i narzędzia służące do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego charakterystyczne dla tranasportu wodnego
IB_1A_U12, IB_1A_U16, IB_1A_U13T1A_U11, T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-1, C-2, C-3T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-P-2M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-07_K01
Student ma świadamość odpowiedzialności za pracę własną i za zadania realizowane w zespole
IB_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-3T-A-5, T-A-4, T-P-2M-3, M-4S-3, S-2
IB_1A_D3-07_K02
Student jest wrażliwy na występujace zagrożenia bezpieczeństwa w transporcie wodnym i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, a także potrafi dokonać krytycznej oceny oraz formułować opinie dotyczace zagadnień bezpieczeństwa w transporcie morskim i śródlądowym
IB_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-2, C-3T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-P-2M-3, M-4S-3, S-2
IB_1A_D3-07_K03
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
IB_1A_K08T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1, C-3T-A-3, T-A-5, T-P-2M-3, M-4S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-07_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń w transporcie wodnym
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
IB_1A_D3-07_W02
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa technicznego, zna środki zabezpieczeń obiektów infra i suprastruktury transportu morskiego i śródlądowego
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
IB_1A_D3-07_W03
Student ma wiedzę na temat konstruowania i eksploatacji statków morskich i sródladowych oraz eksploatacji obiektów i terminali portowych
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
IB_1A_D3-07_W04
Student zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa transportu morskiego i śródlądowego
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-07_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transport wodnego, integrować je interpretować, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciagać wnioski
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia
3,0Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia
3,5Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz o średnim poziomie trudności
4,0Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją na poziomie zawansowanym
4,5Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją, Ponadto potrafi dyskutować o osiągniętych wynikach i uzasadniać swoja opinię
5,0Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, przedstawić wnioski i samodzielnie uzasadniać dokonany wybór, a także zaproponować pewne modyfikacje rozwiązań
IB_1A_D3-07_U02
Student potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w transporcie wodnym w sposób zrozumiały, przygotować udokumentowane opracowanie problemów z zakresu bezpieczeństwa transportu wodnego i przedstawić wynikajace wnioski, a także przygotować i przedstawić prezentację dotycząca szczegółowych zagadanień bezpieczeństwa transportu wodnego
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
IB_1A_D3-07_U03
Student potrafi zgodnie z ustalonymi wytycznymi i przy użyciu właściwych metod i narzędzi opracować prosty model rozwoju zdarzeń podczas zajścia nieprzewidzianych sytucaji w transporcie wodnym na wybranym przykładzie, a także dostrzegać różne aspekty systemowe i pozatechniczne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
IB_1A_D3-07_U04
Student zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń w transporcie wodnym, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządznia, obiekty i systemy stosowane w transporcie wodnym, a także potrafi zastosować właściwe metody i narzędzia służące do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego charakterystyczne dla tranasportu wodnego
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-07_K01
Student ma świadamość odpowiedzialności za pracę własną i za zadania realizowane w zespole
2,0Student nie potrafi dbać i być odpowiedzialnym za pracę własną i innych
3,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu podstawowym
3,5Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w na średnim poziomie trudności
4,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym
4,5Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym, potrafi ocenić ich skutki, a także być kreatywny
5,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu wyróżniającym, potrafi ocenić ich skutki, a także być kreatywny i charakteryzować się otwartością pracy zespołowej na wysokim poziomie
IB_1A_D3-07_K02
Student jest wrażliwy na występujace zagrożenia bezpieczeństwa w transporcie wodnym i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, a także potrafi dokonać krytycznej oceny oraz formułować opinie dotyczace zagadnień bezpieczeństwa w transporcie morskim i śródlądowym
2,0Student nie wykazuje się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa ani nie ma świadomości wystąpienie ryzyka w transporcie wodnym
3,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa i ma świadomość wystąpienia ryzyka w stopniu podstawowym
3,5Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa transportu wodnego i ma świadomość wystąpienia ryzyka na średnim poziomie trudności
4,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa transportu wodnego i ma świadomość wystąpienia ryzyka w stopniu zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa transportu wodnego
4,5Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa transportu wodnego i ma świadomość wystąpienia ryzyka w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa transportu morskiego i śródlądowego
5,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa transportu wodnego i ma świadomość wystąpienia ryzyka w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa transportu morskiego i śródlądowego na wysokim poziomie
IB_1A_D3-07_K03
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
2,0Student nie ma świadomości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy
3,0Student ma świadomość praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy w stopniu podstawowym
3,5Student ma świadomość praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy na średnim poziomie trudności
4,0Student ma świadomość praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w stopniu średnio zaawansowanym
4,5Student ma świadomość praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w stopniu wysoce zaawansowanym
5,0Student ma świadomość praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w stopniu najwyższym

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa Krystek R. (red.), Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. Tom 1. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKL, Warszawa, 2009
  2. Praca zabiorowa Krystek R. (red), Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. Tom 2. Uwarunkowania rozwoju integracji systemów bezpieczeństwa transportu, WKL, Warszawa, 2009
  3. Chuchla R., Zarządzanie morskim statkiem transportowym oraz jego eksploatacja, Akademia Morska w Gdyni, Gdynia, 2005
  4. Ficoń K., Logistyka morska - statki, porty, spedycja, BEL Studio, Warszawa, 2010
  5. semenov I.N., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom 1. Zarządzanie bezpieczeństwem statków towarowych i obiektów oceanotechnicznych, Politechnika Szczecinska, Szczecin, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie programu, literatury i zasad zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Eksploatacja techniczna morskiego statku transportowego3
T-A-3Identyfikacja problemów z zapewnieniem bezpieczeństwa ładunku, statku i obiektów portowych4
T-A-4Ocena ryzyka utraty bezpieczeństwa w transporcie wodnym2
T-A-5Analiza wypadków w transporcie wodnym - czynniki inicjujące, przebieg zdarzeń, skutki4
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń i podsumownaie zajęć1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie tematyki i zasad wykonywania projektów1
T-P-2Analiza przyczynowo-skutkowa rozwoju zdarzeń podczas zajścia nieprzewidzianych sytuacji w transporcie morskim lub śródlądowym na wybranym przykładzie.10
T-P-3Prezentacja projektów i zaliczenie4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zajęć.1
T-W-2Ogólna charakterystyka systemu transportu wodnego2
T-W-3Klasyfikacja elementów infrastruktury i suprastruktury transportu wodnego2
T-W-4Parametry techniczno-eksplatacyjne i właściwości środków transportu wodnego2
T-W-5Inżynieria ruchu śródlądowego i morskiego3
T-W-6Organizacja i zarządzanie w transporcie wodnym3
T-W-7Instytucjonalno-prawny system bezpieczeństwa transportu wodnego4
T-W-8Rodzaje zagrożeń w transporcie morskim i śródlądowym2
T-W-9Systemy zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi oraz na terenie portu4
T-W-10Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie morskim i śródlądowym2
T-W-11Służby poszukiwania i ratownictwa morskiego oraz systemy przeciwdziałania zanieczyszczeniom środowiska wodnego3
T-W-12Metody podwyższania poziomu bezpieczeństwa transportu wodnego2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury i innych źródeł informacji5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury i innych źródeł informacji13
A-P-3Wykonywanie projektów17
A-P-4Wykonanie prezentacji projektów i przygotowanie do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-07_W01Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń w transporcie wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
IB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie przez studenta umiejetności ustalania czynników, rodzaju i poziomu zagrożenia, a także doboru właściwych działań w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie wodnym
Treści programoweT-W-8Rodzaje zagrożeń w transporcie morskim i śródlądowym
T-A-5Analiza wypadków w transporcie wodnym - czynniki inicjujące, przebieg zdarzeń, skutki
T-P-2Analiza przyczynowo-skutkowa rozwoju zdarzeń podczas zajścia nieprzewidzianych sytuacji w transporcie morskim lub śródlądowym na wybranym przykładzie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe: wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metody praktczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów
S-2Ocena formująca: Okresowa i ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-07_W02Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa technicznego, zna środki zabezpieczeń obiektów infra i suprastruktury transportu morskiego i śródlądowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W20zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa technicznego, zna wpływ inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu w technice
IB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z organizacją bezpiecznego funkcjonowania transportu morskiego i sródladowego, systemami oraz krajowymi i międzynarodowymi instytucjami zapewniajacymi bezpieczeństwo w transporcie wodnym
C-2Zapoznanie studenta z wymaganiami stawianymi bezpieczeństwu transportu wodnego
Treści programoweT-W-9Systemy zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi oraz na terenie portu
T-W-11Służby poszukiwania i ratownictwa morskiego oraz systemy przeciwdziałania zanieczyszczeniom środowiska wodnego
T-W-12Metody podwyższania poziomu bezpieczeństwa transportu wodnego
T-W-10Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie morskim i śródlądowym
T-A-3Identyfikacja problemów z zapewnieniem bezpieczeństwa ładunku, statku i obiektów portowych
T-A-2Eksploatacja techniczna morskiego statku transportowego
T-A-5Analiza wypadków w transporcie wodnym - czynniki inicjujące, przebieg zdarzeń, skutki
T-A-4Ocena ryzyka utraty bezpieczeństwa w transporcie wodnym
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe: wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa i ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętnosci uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-07_W03Student ma wiedzę na temat konstruowania i eksploatacji statków morskich i sródladowych oraz eksploatacji obiektów i terminali portowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W26ma wiedzę na temat konstruowania, zasad produkcji i eksploatacji maszyn
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z organizacją bezpiecznego funkcjonowania transportu morskiego i sródladowego, systemami oraz krajowymi i międzynarodowymi instytucjami zapewniajacymi bezpieczeństwo w transporcie wodnym
C-2Zapoznanie studenta z wymaganiami stawianymi bezpieczeństwu transportu wodnego
Treści programoweT-W-4Parametry techniczno-eksplatacyjne i właściwości środków transportu wodnego
T-W-6Organizacja i zarządzanie w transporcie wodnym
T-W-3Klasyfikacja elementów infrastruktury i suprastruktury transportu wodnego
T-A-2Eksploatacja techniczna morskiego statku transportowego
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe: wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa i ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętnosci uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-07_W04Student zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa transportu morskiego i śródlądowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z organizacją bezpiecznego funkcjonowania transportu morskiego i sródladowego, systemami oraz krajowymi i międzynarodowymi instytucjami zapewniajacymi bezpieczeństwo w transporcie wodnym
C-2Zapoznanie studenta z wymaganiami stawianymi bezpieczeństwu transportu wodnego
Treści programoweT-W-9Systemy zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi oraz na terenie portu
T-W-5Inżynieria ruchu śródlądowego i morskiego
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe: wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętnosci uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-07_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transport wodnego, integrować je interpretować, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciagać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z organizacją bezpiecznego funkcjonowania transportu morskiego i sródladowego, systemami oraz krajowymi i międzynarodowymi instytucjami zapewniajacymi bezpieczeństwo w transporcie wodnym
C-2Zapoznanie studenta z wymaganiami stawianymi bezpieczeństwu transportu wodnego
C-3Uzyskanie przez studenta umiejetności ustalania czynników, rodzaju i poziomu zagrożenia, a także doboru właściwych działań w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie wodnym
Treści programoweT-W-4Parametry techniczno-eksplatacyjne i właściwości środków transportu wodnego
T-W-7Instytucjonalno-prawny system bezpieczeństwa transportu wodnego
T-W-9Systemy zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi oraz na terenie portu
T-W-11Służby poszukiwania i ratownictwa morskiego oraz systemy przeciwdziałania zanieczyszczeniom środowiska wodnego
T-W-12Metody podwyższania poziomu bezpieczeństwa transportu wodnego
T-W-6Organizacja i zarządzanie w transporcie wodnym
T-W-5Inżynieria ruchu śródlądowego i morskiego
T-W-2Ogólna charakterystyka systemu transportu wodnego
T-W-10Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie morskim i śródlądowym
T-W-8Rodzaje zagrożeń w transporcie morskim i śródlądowym
T-W-3Klasyfikacja elementów infrastruktury i suprastruktury transportu wodnego
T-A-3Identyfikacja problemów z zapewnieniem bezpieczeństwa ładunku, statku i obiektów portowych
T-A-2Eksploatacja techniczna morskiego statku transportowego
T-A-5Analiza wypadków w transporcie wodnym - czynniki inicjujące, przebieg zdarzeń, skutki
T-A-4Ocena ryzyka utraty bezpieczeństwa w transporcie wodnym
T-P-2Analiza przyczynowo-skutkowa rozwoju zdarzeń podczas zajścia nieprzewidzianych sytuacji w transporcie morskim lub śródlądowym na wybranym przykładzie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe: wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metody praktczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów
S-2Ocena formująca: Okresowa i ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętnosci uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia
3,0Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia
3,5Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz o średnim poziomie trudności
4,0Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją na poziomie zawansowanym
4,5Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją, Ponadto potrafi dyskutować o osiągniętych wynikach i uzasadniać swoja opinię
5,0Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, przedstawić wnioski i samodzielnie uzasadniać dokonany wybór, a także zaproponować pewne modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-07_U02Student potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwie w transporcie wodnym w sposób zrozumiały, przygotować udokumentowane opracowanie problemów z zakresu bezpieczeństwa transportu wodnego i przedstawić wynikajace wnioski, a także przygotować i przedstawić prezentację dotycząca szczegółowych zagadanień bezpieczeństwa transportu wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z organizacją bezpiecznego funkcjonowania transportu morskiego i sródladowego, systemami oraz krajowymi i międzynarodowymi instytucjami zapewniajacymi bezpieczeństwo w transporcie wodnym
C-2Zapoznanie studenta z wymaganiami stawianymi bezpieczeństwu transportu wodnego
C-3Uzyskanie przez studenta umiejetności ustalania czynników, rodzaju i poziomu zagrożenia, a także doboru właściwych działań w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie wodnym
Treści programoweT-A-3Identyfikacja problemów z zapewnieniem bezpieczeństwa ładunku, statku i obiektów portowych
T-A-5Analiza wypadków w transporcie wodnym - czynniki inicjujące, przebieg zdarzeń, skutki
T-A-4Ocena ryzyka utraty bezpieczeństwa w transporcie wodnym
T-P-2Analiza przyczynowo-skutkowa rozwoju zdarzeń podczas zajścia nieprzewidzianych sytuacji w transporcie morskim lub śródlądowym na wybranym przykładzie.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metody praktczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów
S-2Ocena formująca: Okresowa i ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-07_U03Student potrafi zgodnie z ustalonymi wytycznymi i przy użyciu właściwych metod i narzędzi opracować prosty model rozwoju zdarzeń podczas zajścia nieprzewidzianych sytucaji w transporcie wodnym na wybranym przykładzie, a także dostrzegać różne aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
IB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie przez studenta umiejetności ustalania czynników, rodzaju i poziomu zagrożenia, a także doboru właściwych działań w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie wodnym
Treści programoweT-P-2Analiza przyczynowo-skutkowa rozwoju zdarzeń podczas zajścia nieprzewidzianych sytuacji w transporcie morskim lub śródlądowym na wybranym przykładzie.
Metody nauczaniaM-4Metody praktczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-07_U04Student zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń w transporcie wodnym, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządznia, obiekty i systemy stosowane w transporcie wodnym, a także potrafi zastosować właściwe metody i narzędzia służące do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego charakterystyczne dla tranasportu wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
IB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z organizacją bezpiecznego funkcjonowania transportu morskiego i sródladowego, systemami oraz krajowymi i międzynarodowymi instytucjami zapewniajacymi bezpieczeństwo w transporcie wodnym
C-2Zapoznanie studenta z wymaganiami stawianymi bezpieczeństwu transportu wodnego
C-3Uzyskanie przez studenta umiejetności ustalania czynników, rodzaju i poziomu zagrożenia, a także doboru właściwych działań w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie wodnym
Treści programoweT-W-9Systemy zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi oraz na terenie portu
T-W-10Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie morskim i śródlądowym
T-W-8Rodzaje zagrożeń w transporcie morskim i śródlądowym
T-A-3Identyfikacja problemów z zapewnieniem bezpieczeństwa ładunku, statku i obiektów portowych
T-A-5Analiza wypadków w transporcie wodnym - czynniki inicjujące, przebieg zdarzeń, skutki
T-A-4Ocena ryzyka utraty bezpieczeństwa w transporcie wodnym
T-P-2Analiza przyczynowo-skutkowa rozwoju zdarzeń podczas zajścia nieprzewidzianych sytuacji w transporcie morskim lub śródlądowym na wybranym przykładzie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe: wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metody praktczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów
S-2Ocena formująca: Okresowa i ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętnosci uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-07_K01Student ma świadamość odpowiedzialności za pracę własną i za zadania realizowane w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie przez studenta umiejetności ustalania czynników, rodzaju i poziomu zagrożenia, a także doboru właściwych działań w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie wodnym
Treści programoweT-A-5Analiza wypadków w transporcie wodnym - czynniki inicjujące, przebieg zdarzeń, skutki
T-A-4Ocena ryzyka utraty bezpieczeństwa w transporcie wodnym
T-P-2Analiza przyczynowo-skutkowa rozwoju zdarzeń podczas zajścia nieprzewidzianych sytuacji w transporcie morskim lub śródlądowym na wybranym przykładzie.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metody praktczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów
S-2Ocena formująca: Okresowa i ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dbać i być odpowiedzialnym za pracę własną i innych
3,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu podstawowym
3,5Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w na średnim poziomie trudności
4,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym
4,5Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym, potrafi ocenić ich skutki, a także być kreatywny
5,0Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu wyróżniającym, potrafi ocenić ich skutki, a także być kreatywny i charakteryzować się otwartością pracy zespołowej na wysokim poziomie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-07_K02Student jest wrażliwy na występujace zagrożenia bezpieczeństwa w transporcie wodnym i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, a także potrafi dokonać krytycznej oceny oraz formułować opinie dotyczace zagadnień bezpieczeństwa w transporcie morskim i śródlądowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z wymaganiami stawianymi bezpieczeństwu transportu wodnego
C-3Uzyskanie przez studenta umiejetności ustalania czynników, rodzaju i poziomu zagrożenia, a także doboru właściwych działań w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie wodnym
Treści programoweT-A-3Identyfikacja problemów z zapewnieniem bezpieczeństwa ładunku, statku i obiektów portowych
T-A-2Eksploatacja techniczna morskiego statku transportowego
T-A-5Analiza wypadków w transporcie wodnym - czynniki inicjujące, przebieg zdarzeń, skutki
T-A-4Ocena ryzyka utraty bezpieczeństwa w transporcie wodnym
T-P-2Analiza przyczynowo-skutkowa rozwoju zdarzeń podczas zajścia nieprzewidzianych sytuacji w transporcie morskim lub śródlądowym na wybranym przykładzie.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metody praktczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów
S-2Ocena formująca: Okresowa i ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa ani nie ma świadomości wystąpienie ryzyka w transporcie wodnym
3,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa i ma świadomość wystąpienia ryzyka w stopniu podstawowym
3,5Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa transportu wodnego i ma świadomość wystąpienia ryzyka na średnim poziomie trudności
4,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa transportu wodnego i ma świadomość wystąpienia ryzyka w stopniu zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa transportu wodnego
4,5Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa transportu wodnego i ma świadomość wystąpienia ryzyka w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa transportu morskiego i śródlądowego
5,0Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenie bezpieczeństwa transportu wodnego i ma świadomość wystąpienia ryzyka w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa transportu morskiego i śródlądowego na wysokim poziomie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-07_K03Student rozumie społeczne aspekty praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z organizacją bezpiecznego funkcjonowania transportu morskiego i sródladowego, systemami oraz krajowymi i międzynarodowymi instytucjami zapewniajacymi bezpieczeństwo w transporcie wodnym
C-3Uzyskanie przez studenta umiejetności ustalania czynników, rodzaju i poziomu zagrożenia, a także doboru właściwych działań w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie wodnym
Treści programoweT-A-3Identyfikacja problemów z zapewnieniem bezpieczeństwa ładunku, statku i obiektów portowych
T-A-5Analiza wypadków w transporcie wodnym - czynniki inicjujące, przebieg zdarzeń, skutki
T-P-2Analiza przyczynowo-skutkowa rozwoju zdarzeń podczas zajścia nieprzewidzianych sytuacji w transporcie morskim lub śródlądowym na wybranym przykładzie.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metody praktczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów
S-2Ocena formująca: Okresowa i ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy
3,0Student ma świadomość praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy w stopniu podstawowym
3,5Student ma świadomość praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy na średnim poziomie trudności
4,0Student ma świadomość praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w stopniu średnio zaawansowanym
4,5Student ma świadomość praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w stopniu wysoce zaawansowanym
5,0Student ma świadomość praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w stopniu najwyższym