Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona mienia i osób:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona mienia i osób
Specjalność Bezpieczeństwo systemów transportowych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony osób i mienia do różnych aplikacji, w tym do ochrony osób i mienia w łańcuchu transportowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Na podstawie scenariuszy ochrony mienia i osób identyfikacja zagrożenia, wypracowanie planu ochrony, dobór środków i taktyki. Zastosowanie i adaptacja ogólnych zasad do ochrony osób i mienia w łańcuchach transportowych.15
15
wykłady
T-W-1Identyfikacja i ocena zagrożeń osób i mienia w transporcie. Sużba ochrony.3
T-W-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje.2
T-W-3Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich - jako ogniw w łancuchu transportowym.5
T-W-4Ochrona obiektów strategicznych: 1. łańcucha transportowego - rurociągów, składów paliwowych, magazynów, ważnych węzłów transportowych itp., 2. obiektów ważnych dla funkcjonowania jednostek administracji np. urzędy, bazy służb mundurowych, ujęć i systemów zaopatrywania w wodę pitną aglomeracji miejskich, oczyszczalnie ścieków, itp.).2
T-W-5Ochrona obiektów mobilnych i środków transportu (kołowego, kolejowego, wodnego, powietrznego).1
T-W-6Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń, systemy i urządzenia informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i współpracujace z nimi np. systemy radarowe np. AIS) oraz ograniczające dostęp do chronionych osób i mienia. Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej.5
A-P-3Przygotowanie projektu do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych15
A-W-2Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej.5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i zaliczenie przedmiotu5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, burza mózgów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena Formująca
S-2Ocena formująca: Ocena Podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-1_W01
Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, znać podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrozenia.
IB_1A_W22, IB_1A_W35T1A_W02, T1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-1_U01
Studen powinien umieć identyfikować zagrożenia, umieć interpretować istniejace prawo dotyczące ochrony mienia i osób, znać środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, umieć stworzyć podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrozenia.
IB_1A_U01, IB_1A_U17T1A_U01, T1A_U16InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-1_K01
Studen powinien posiadać wiedzę o ochronie mienia i osób, umieć analizować i ocenic istniejące plany ochrony oraz wypracować podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrożenia.
IB_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-1_W01
Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, znać podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrozenia.
2,0Student nie posiada wiedzy o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, nie posiada wiedzy potrzebnej do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia dużą ilosć błędów, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,5Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia sporadycznie błędy, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia jednostkowe błędy, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia lub analizowania i oceniania istniejacych planów..
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia, analizowania i oceniania istniejacych planów,

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-1_U01
Studen powinien umieć identyfikować zagrożenia, umieć interpretować istniejace prawo dotyczące ochrony mienia i osób, znać środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, umieć stworzyć podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrozenia.
2,0Student nie potrafi identyfikowac zagrożeń, nie potrafi zinterpretowac istniejacego prawa dotyczącego ochrony mienia i osób, środków bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, nie potrafi stworzyć podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia wiele błędów, słabo interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, słabo zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia sporadyczne błędy, w stopniu dostatecznym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, w stopniu dostatecznym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikowac zagrożeń, popełnia jednostkowe błędy, w stopniu dobrym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikowac zagrożeń, w stopniu dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony mienia i osób, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, w stopniu bardzo dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony mienia i osób, w stopniu bardzo dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć optymalne plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-1_K01
Studen powinien posiadać wiedzę o ochronie mienia i osób, umieć analizować i ocenic istniejące plany ochrony oraz wypracować podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrożenia.
2,0Studen nie posiada wiedzy o ochronie mienia i osób, nie potrafi analizować i ocenić istniejących planów ochrony oraz nie potrafi wypracować podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
3,0Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia wiele błędów, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
3,5Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia błędy sporadycznie, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Studen w stopniu dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia błędy jednostkowe, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
5,0Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, w stopniu bardzo dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu bardzo dobrym potrafi wypracować plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. Potrafi wybrac optymalne rozwiązanie.

Literatura podstawowa

  1. USTAWA z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia. (Dz. U. z dnia 26 września 1997 r.), 1997, Dz.U.1997.114.740, Dz. U. z dnia 26 września 1997 r.
  2. Gozdór Grzegorz, Ochrona osób i mienia, Info Trade, Gdańsk, 2000
  3. Praca Zbiorowa, Ochrona osób i mienia, Wydawnictwo TNOiK „Dom Organizatora, Toruń, 2003
  4. Praca zbiorowa, Ochrona osób i mienia - vademecum, Wydawnictwo Policealnej szkoły Detektywów i Pracowników Ochrony O'Chikara, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Na podstawie scenariuszy ochrony mienia i osób identyfikacja zagrożenia, wypracowanie planu ochrony, dobór środków i taktyki. Zastosowanie i adaptacja ogólnych zasad do ochrony osób i mienia w łańcuchach transportowych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Identyfikacja i ocena zagrożeń osób i mienia w transporcie. Sużba ochrony.3
T-W-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje.2
T-W-3Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich - jako ogniw w łancuchu transportowym.5
T-W-4Ochrona obiektów strategicznych: 1. łańcucha transportowego - rurociągów, składów paliwowych, magazynów, ważnych węzłów transportowych itp., 2. obiektów ważnych dla funkcjonowania jednostek administracji np. urzędy, bazy służb mundurowych, ujęć i systemów zaopatrywania w wodę pitną aglomeracji miejskich, oczyszczalnie ścieków, itp.).2
T-W-5Ochrona obiektów mobilnych i środków transportu (kołowego, kolejowego, wodnego, powietrznego).1
T-W-6Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń, systemy i urządzenia informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i współpracujace z nimi np. systemy radarowe np. AIS) oraz ograniczające dostęp do chronionych osób i mienia. Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej.5
A-P-3Przygotowanie projektu do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych15
A-W-2Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej.5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i zaliczenie przedmiotu5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-1_W01Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, znać podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrozenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W22zna środki bezpieczeństwa i ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz kryteria ich doboru
IB_1A_W35ma wiedzę w zakresie oddzialywania różnych rodzajów zagrożeń na człowieka i środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony osób i mienia do różnych aplikacji, w tym do ochrony osób i mienia w łańcuchu transportowym.
Treści programoweT-W-1Identyfikacja i ocena zagrożeń osób i mienia w transporcie. Sużba ochrony.
T-W-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje.
T-W-3Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich - jako ogniw w łancuchu transportowym.
T-W-4Ochrona obiektów strategicznych: 1. łańcucha transportowego - rurociągów, składów paliwowych, magazynów, ważnych węzłów transportowych itp., 2. obiektów ważnych dla funkcjonowania jednostek administracji np. urzędy, bazy służb mundurowych, ujęć i systemów zaopatrywania w wodę pitną aglomeracji miejskich, oczyszczalnie ścieków, itp.).
T-W-5Ochrona obiektów mobilnych i środków transportu (kołowego, kolejowego, wodnego, powietrznego).
T-W-6Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń, systemy i urządzenia informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i współpracujace z nimi np. systemy radarowe np. AIS) oraz ograniczające dostęp do chronionych osób i mienia. Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób.
T-P-1Na podstawie scenariuszy ochrony mienia i osób identyfikacja zagrożenia, wypracowanie planu ochrony, dobór środków i taktyki. Zastosowanie i adaptacja ogólnych zasad do ochrony osób i mienia w łańcuchach transportowych.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena Formująca
S-2Ocena formująca: Ocena Podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, nie posiada wiedzy potrzebnej do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia dużą ilosć błędów, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,5Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia sporadycznie błędy, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia jednostkowe błędy, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia lub analizowania i oceniania istniejacych planów..
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia, analizowania i oceniania istniejacych planów,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-1_U01Studen powinien umieć identyfikować zagrożenia, umieć interpretować istniejace prawo dotyczące ochrony mienia i osób, znać środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, umieć stworzyć podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrozenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony osób i mienia do różnych aplikacji, w tym do ochrony osób i mienia w łańcuchu transportowym.
Treści programoweT-W-1Identyfikacja i ocena zagrożeń osób i mienia w transporcie. Sużba ochrony.
T-W-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje.
T-W-3Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich - jako ogniw w łancuchu transportowym.
T-W-4Ochrona obiektów strategicznych: 1. łańcucha transportowego - rurociągów, składów paliwowych, magazynów, ważnych węzłów transportowych itp., 2. obiektów ważnych dla funkcjonowania jednostek administracji np. urzędy, bazy służb mundurowych, ujęć i systemów zaopatrywania w wodę pitną aglomeracji miejskich, oczyszczalnie ścieków, itp.).
T-W-5Ochrona obiektów mobilnych i środków transportu (kołowego, kolejowego, wodnego, powietrznego).
T-W-6Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń, systemy i urządzenia informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i współpracujace z nimi np. systemy radarowe np. AIS) oraz ograniczające dostęp do chronionych osób i mienia. Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób.
T-P-1Na podstawie scenariuszy ochrony mienia i osób identyfikacja zagrożenia, wypracowanie planu ochrony, dobór środków i taktyki. Zastosowanie i adaptacja ogólnych zasad do ochrony osób i mienia w łańcuchach transportowych.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena Formująca
S-2Ocena formująca: Ocena Podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi identyfikowac zagrożeń, nie potrafi zinterpretowac istniejacego prawa dotyczącego ochrony mienia i osób, środków bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, nie potrafi stworzyć podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia wiele błędów, słabo interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, słabo zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia sporadyczne błędy, w stopniu dostatecznym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, w stopniu dostatecznym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikowac zagrożeń, popełnia jednostkowe błędy, w stopniu dobrym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikowac zagrożeń, w stopniu dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony mienia i osób, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, w stopniu bardzo dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony mienia i osób, w stopniu bardzo dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć optymalne plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-1_K01Studen powinien posiadać wiedzę o ochronie mienia i osób, umieć analizować i ocenic istniejące plany ochrony oraz wypracować podstawowy plan ochrony adekwatny do wybranego scenariusza zagrożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony osób i mienia do różnych aplikacji, w tym do ochrony osób i mienia w łańcuchu transportowym.
Treści programoweT-W-1Identyfikacja i ocena zagrożeń osób i mienia w transporcie. Sużba ochrony.
T-W-2Służba patrolowa, wartownicza, konwoje.
T-W-3Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich - jako ogniw w łancuchu transportowym.
T-W-4Ochrona obiektów strategicznych: 1. łańcucha transportowego - rurociągów, składów paliwowych, magazynów, ważnych węzłów transportowych itp., 2. obiektów ważnych dla funkcjonowania jednostek administracji np. urzędy, bazy służb mundurowych, ujęć i systemów zaopatrywania w wodę pitną aglomeracji miejskich, oczyszczalnie ścieków, itp.).
T-W-5Ochrona obiektów mobilnych i środków transportu (kołowego, kolejowego, wodnego, powietrznego).
T-W-6Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń, systemy i urządzenia informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i współpracujace z nimi np. systemy radarowe np. AIS) oraz ograniczające dostęp do chronionych osób i mienia. Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób.
T-P-1Na podstawie scenariuszy ochrony mienia i osób identyfikacja zagrożenia, wypracowanie planu ochrony, dobór środków i taktyki. Zastosowanie i adaptacja ogólnych zasad do ochrony osób i mienia w łańcuchach transportowych.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena Formująca
S-2Ocena formująca: Ocena Podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studen nie posiada wiedzy o ochronie mienia i osób, nie potrafi analizować i ocenić istniejących planów ochrony oraz nie potrafi wypracować podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia.
3,0Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia wiele błędów, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
3,5Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia błędy sporadycznie, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,0Studen w stopniu dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia błędy jednostkowe, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
4,5Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia.
5,0Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, w stopniu bardzo dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu bardzo dobrym potrafi wypracować plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. Potrafi wybrac optymalne rozwiązanie.