Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Środki gaśnicze i instalacje przeciwpożarowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Środki gaśnicze i instalacje przeciwpożarowe
Specjalność Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,29zaliczenie
projektyP5 30 3,00,29zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wybranych zagadnień z matematyki, fizyki, chemii, nauki o materiałach, mechaniki płynów oraz z przedmiotów kierunkowych dotychczas zaliczonych: Inżynieria bezpieczeńswa technicznego; Techniczne systemy zabezpieczeń;

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi mechanizmami działania środków gaśniczych i metodami gaszenia pożarów.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami instalacji gaśniczych, ich przeznaczeniem i zastosowaniami do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz z budową i zasadami działania tych instalacji.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami doboru środków gaśniczych, wymaganiam norm i przepisów dotyczącymi projektowania oraz z podstawami obliczeń instalacji gaśniczych.
C-4Ukształtowanie u studentów umiejętności wyszukania właściwej infomacji dotyczącej środków gaśniczych i instalacji do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umiejętności prezentacji - z zastosowaniem nowoczesnych technik - wyników obliczeń podstawowych parametrów, konstrukcji i zasad działania różnych rodzajów instalacji gaśniczych.
C-5Ukształtowanie u studentów umiejętności doboru środków gaśniczych i instalacji do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz obliczeń podstawowych parametrów, m.in. takich jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego i projektowania podstawowych rodzajów instalacji gaśniczych.
C-6Ukształtowanie u studentów kompetencji do rozumienia znaczenia i roli instalacji gaśniczych i ich wlaściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz świadomości znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie programu i celów formy zajęć z przedmiotu, obowiązkowej literatury i zasad zaliczenia.1
T-A-2Dobór środków gaśniczych dla rożnych rodzajów pożarów i bronionych pomieszczeń.1
T-A-3Podstawy obliczeń hydraulicznych rurociągów i dobór pomp oraz armatury instalacji gaśniczych2
T-A-4Podstawy obliczeń instalacji gaśniczej wodno-hydrantowej.2
T-A-5Projektowanie instalacji z uwzględnieniem analizy ekonomicznej.1
T-A-6Obliczenia instalacji gaśniczej zraszaczowej1
T-A-7Obliczenia instalacji gaśniczej na mgłę wodną1
T-A-8Obliczenia instalacji gaśniczej tryskaczowej1
T-A-9Obliczenia instalacji gaśniczej pianowej2
T-A-10Obliczenia instalacji gaśniczej na dwutlenek węgla2
T-A-11Zaliczenie ćwiczeń1
15
projekty
T-P-1Omówienie programu i celów formy zajęć z przedmiotu, obowiązkowej literatury i zasad zaliczenia.1
T-P-2Obliczenie i projekt instalacji gaśniczej wodnej8
T-P-3Obliczenie i projekt instalacji gaśniczej tryskaczowej lub zraszaczowej z doborem pomp i armatury6
T-P-4Projekt i obliczenia instalacji gaśniczej pianowej6
T-P-5Projekt i obliczenia instalacji gaśniczej na gaz gaśniczy7
T-P-6Prezentacja projektów i zaliczenie ćwiczeń projektowych2
30
wykłady
T-W-1Omówienie programu i celów przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia.1
T-W-2Podstawy teoretyczne gaszenia pożarów. Mechanizmy chemiczne reakcji spalania. Bilansy masy i energii. podstawy kinetyki chemicznej reakcji cpalania. Mechanizmy gaszenia i metody gaszenia pożarów (chłodzenie, tłumienie, izolowanie, antykataliza).2
T-W-3Klasyfikacja środków gaśniczych i instalacji gaśniczych.1
T-W-4Wodne instalacje gaśnicze (wodnohydrantowa, tryskaczowa, zraszaczowa, mgła wodna, kurtyny wodne).2
T-W-5Piany gaśnicze i pianowe instalacje gaśnicze (na pianę lekką, średnią, ciężką).2
T-W-6Gazowe instalacje gaśnicze - na CO2 (nisko- i wysokociśnieniowe); na mieszaniny gazów: azot, argon i dwutlenek węgla; instalacje na parę wodną; na gazy obojętne - spalinowe i inne).2
T-W-7Instalacje na węglowodory chlorowcopochodne i na zamienniki halonów.1
T-W-8Proszkowe instalacje gaśnicze.1
T-W-9Dobór środków gaśniczych dla różnych pożarów. Uregulowania prawne. Skutki ekologiczne stosowania środków gaśniczych.1
T-W-10Konstrukcja i zasada działania instalacji. Podstawy projektowania i obliczeń instalacji (obliczenia hydrauliczne, ilości czynnika gaśniczego, dobór urządzeń).2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury, norm i przepisów3
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadanych przykładów obliczeń instlacji6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń1
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Studiowanie literatury, norm, poszukiwanie danych do projektów o: urządzeniach, armaturze i wyposażeniu instalacji10
A-P-3Wykonanie projektu i obliczeń instalacji gaśniczej wodnej8
A-P-4Wykonanie obliczeń i projektu instalacji gaśniczej tryskaczowej (lub zraszaczowej)8
A-P-5Wykonanie projektu i obliczenia instalacji gaśniczej pianowej8
A-P-6Wykonanie obliczeń i projektu instalacji gaśniczej gazowej na CO2 lub inne gazy lub mieszaninę gazów gaśniczych7
A-P-7Ostateczna edycja projektów, przygotowanie prezentacji i przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń projektowych4
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury, przepisów i norm dotyczących środkow i instalacji gaśniczych4
A-W-3Studiowanie shcematów instalacji gaśniczych i opisów oraz dokumentacji urządzeń gaśniczych4
A-W-4Studiowanie opisów akcji gaśniczych.1
A-W-5Przygotowanie do egzaminu1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny dla przekazania wiadomości i informacji tworzących zasoby wiedzy z przedmiotu
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla uzyskania przez studentów umiejętności stosowania metod obliczeniowych do projektowania instalacji gaśniczych
M-3Ćwiczenia projektowe dla przekazania studentom i utrwalenia u nich umiejętności obliczania i projektowania podstawowych instalacji gaśniczych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty zdobytej przez studentów wiedzy z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów przez ocenę rozwiązań samodzielnych zadań oraz ocenę wykonywanych projektów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawowe mechanizmy działania środków gaśniczych i metody gaszenia pożarów.
IB_1A_W20T1A_W03, T1A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-1
IB_1A_D1-02_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć z przedmiotu student powinien być w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ich przeznaczenie i zastosowaniami do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz objaśnić budowę i zasady działania tych instalacji.
IB_1A_W21T1A_W04C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1
IB_1A_D1-02_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżniać metody obliczeń instalacji gaśniczych.
IB_1A_W21, IB_1A_W34T1A_W04InzA_W05C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wyszukać właściwe infomacje dotyczące środków gaśniczych i instalacji do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie; powinien umieć sporządzić i przedstawić - z zastosowaniem nowoczesnych technik prezentacji - wyniki obliczeń podstawowych parametrów, konstrukcji i zasad działania różnych rodzajów instalacji gaśniczych.
IB_1A_U05, IB_1A_U04, IB_1A_U01T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07C-4T-A-8, T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-11, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-10, T-A-3, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2M-2, M-3S-2
IB_1A_D1-02_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać, wybierać i dobierać środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz obliczać podstawowe parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; powinien umieć zaprojektować podstawowe rodzaje instalacji gaśniczych.
IB_1A_U10, IB_1A_U15T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06C-5T-A-8, T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-11, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-10, T-A-3, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D1-02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozumieć znaczenie instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz powinien mieć świadomości znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa.
IB_1A_K07, IB_1A_K08T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-6T-W-10, T-W-9, T-A-8, T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-11, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-10, T-A-3, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawowe mechanizmy działania środków gaśniczych i metody gaszenia pożarów.
2,0Student nie jest w stanie wymienić i scharakteryzować podstawowych mechanizmów działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować podstawowe mechanizmy działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie mechanizmy działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować mechanizmy działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie mechanizmy działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie mechanizmy działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
IB_1A_D1-02_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć z przedmiotu student powinien być w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ich przeznaczenie i zastosowaniami do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz objaśnić budowę i zasady działania tych instalacji.
2,0Student nie jest w stanie wymienić rodzajów instalacji gaśniczych, wskazać ich przeznaczenia i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz objaśnić budowy i zasady działania tych instalacji. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student jest w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ogólnie ich przeznaczenie i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz opisać budowę i zasady działania tych instalacji. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student jest w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ogólnie ich przeznaczenie i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz opisać budowę i zasady działania tych instalacji. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student jest w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ogólnie ich przeznaczenie i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz opisać budowę i zasady działania tych instalacji. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student jest w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ogólnie ich przeznaczenie i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz opisać budowę i zasady działania tych instalacji. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student jest w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ogólnie ich przeznaczenie i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz opisać budowę i zasady działania tych instalacji. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
IB_1A_D1-02_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżniać metody obliczeń instalacji gaśniczych.
2,0Student nie jest w stanie opisać zasad doboru środków gaśniczych, opisać wymagań norm i przepisów dotyczących projektowania oraz nie potrafi rozróżniać metod obliczeń instalacji gaśniczych. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student jest w stanie wymienić i opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżnia metody obliczeń instalacji gaśniczych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student jest w stanie wymienić i opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżnia metody obliczeń instalacji gaśniczych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student jest w stanie wymienić i opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżnia metody obliczeń instalacji gaśniczych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student jest w stanie wymienić i opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżnia metody obliczeń instalacji gaśniczych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student jest w stanie wymienić i opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżnia metody obliczeń instalacji gaśniczych. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wyszukać właściwe infomacje dotyczące środków gaśniczych i instalacji do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie; powinien umieć sporządzić i przedstawić - z zastosowaniem nowoczesnych technik prezentacji - wyniki obliczeń podstawowych parametrów, konstrukcji i zasad działania różnych rodzajów instalacji gaśniczych.
2,0Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka podstawowych metod doboru właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka metod doboru właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł informacji które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów uzyskania właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł informacji które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym.
IB_1A_D1-02_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać, wybierać i dobierać środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz obliczać podstawowe parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; powinien umieć zaprojektować podstawowe rodzaje instalacji gaśniczych.
2,0Student nie umie rozróżniać, wybierać i dobierać środków gaśniczych i instalacji do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz obliczać podstawowych parametrów instalacji, m.in. takich jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; Student nie umie zaprojektować żadnej z podstawowego rodzaju instalacji gaśniczych.
3,0Student umie, rozróżnia, wybiera i dobiera środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umie obliczać podstawowe parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; student umie zaprojektować co najmniej jedną z podstawowych instalacji gaśniczych
3,5Student umie, rozróżnia, wybiera i dobiera środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umie obliczać podstawowe parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; student umie zaprojektować kilka z podstawowych instalacji gaśniczych
4,0Student umie, rozróżnia, wybiera i dobiera środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umie obliczać parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; student umie zaprojektować wszystkie z podstawowych instalacji gaśniczych.
4,5Student umie, rozróżnia, wybiera i dobiera środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umie obliczać parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; student umie zaprojektować wszystkie z podstawowych instalacji gaśniczych; ponadto umie porównać te instalacje i przedstawić analizę techniczno-ekonomiczną ich zastosowania
5,0Student umie, rozróżnia, wybiera i dobiera środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umie obliczać parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; student umie zaprojektować wszystkie z podstawowych instalacji gaśniczych i zna oraz potrafi opisać metody projektowania innych zaawansowanych instalacji gaśniczych; ponadto umie porównać te instalacje i przedstawić analizę techniczno-ekonomiczną ich zastosowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D1-02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozumieć znaczenie instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz powinien mieć świadomości znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa.
2,0Student nie wykazuje postawy polegającej na zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz nie ma świadomości znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa.
3,0Student przejawia okazjonalnie postawę polegającą na słabym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa
3,5Student wykazuje postawę polegającą na słabym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa
4,0Student wykazuje postawę polegającą na dobrym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa.
4,5Student wykazuje trwałą postawę polegającą na dobrym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma ukształtowaną świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa.
5,0Student wykazuje trwałą postawę polegającą na dobrym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma ukształtowaną świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa i aktywnie prezentuje odpowiedzialną postawę i formułuje opinie potwierdzające taką postawę.

Literatura podstawowa

  1. Cote, Arthur E., [ed.], Fire Protection Handbook, 2008 Edition, NFPA, Quincy MA, 2008, 20th Edition, ISBN 0877657580
  2. DiNenno, Philip J., [ed.], SFPE Fire Protection Engineering Handbook, NFPA - SFPE, Quincy MA; Bethesda Md, 2008, 4th Edition, ISBN 0-8776-5821-8
  3. Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.I. Instalacje gaśnicze wodne i pianowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1980, Tom I
  4. Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.II. Instalacje gaśnicze objętościowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1984, Tom II
  5. Grzywaczewski, Zbigniew et al., Walka z pożarami na statkach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1982, Wyd. III zmienione ISBN 83-215-2857
  6. Kukuła, Tadeusz, Getka, Ryszard i Żyłkowski, Olaf, Techniczne zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe statków, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1981, ISBN 83-215-0102-8.
  7. IMO, SOLAS Consolidated Edition 2009. Consolidated text of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974, and its Protocol of 1988: articles, annexes and certificates, International Maritime Organization, London, 2009, ISBN 978-92-801-1505-5
  8. Zalosh, Robert G., Industrial Fire Protection Engineering, John Wiley & Sons, Chichester, 2003, ISBN 0-471-49677-4
  9. Krol B., Mizerski A., Sobolewski M., Piany gaśnicze, SGSP, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Grynczel, Zbigniew, Środki gaśnicze. Własności i zastosowanie, Arkady, Warszawa, 1968
  2. Grynczel, Zbigniew; Wilczkowski, Stefan, Nowoczesne środki gaśnicze, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 1976
  3. Grzywaczewski, Zbigniew, Walka z pożarami w portach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-1640-8
  4. Guskov, M.G.; Glozman, M.K., Protivopożarnaja zaszczita morskich sudov, Izd. "Sudostrojenije", Leningrad, 1974
  5. Hahne Joachim [red.], Feur an Board. Grundlagen zum aktiven Brandschutz auf Seeschiffen, transpress VEB Verlag fur Verkehrswesen, Berlin, 1988, ISBN 3-344-00257-0
  6. ISO 13943:2008, Fire safety - Vocabulary, International Organization for Standardization, Geneva, 2008
  7. IMO, FSS Code. International Code for Fire safety Systems. 2007 Edition, International Maritime Organization, London, 2007
  8. Lindner, Jan, Gaszenie pożarów gazami obojętnymi i środkami chemicznymi, Arkady, Warszawa, 1969
  9. Lindner, Jan, Stałe urządzenia gaśnicze śniegowe, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 1973
  10. Lindner, Jan and Struś, Włodzimierz, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje wodne, Arkady, Warszawa, 1977
  11. PRS, Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich. Część V. Ochrona przeciwpożarowa, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2008
  12. PRS, Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich. Cz. IV. Stateczność i niezatapialność, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2007
  13. Wilczkowski S., Środki gaśnicze, Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, Kraków, 1999
  14. Żelichowski, K, Ratownistwo morskie, środki i techniki gaszenia pożarów na statkach, Wyższa Szk. Morska, Szczecin, 1992
  15. PN-B-02863:1997, Ochrona przeciwpożarowa budynków. Przeciwpożarowe zaopatrzenie wodne. Sieć wodociągowa przeciwpożarowa, PKN, Warszawa, 1997
  16. PN-B-02865:1997, Ochrona przeciwpożarowa budynków. Przeciwpożarowe zaopatrzenie wodne. Instalacja wodociągowa przeciwpożarowa wraz z poprawką PN-B-02865:1997/Apl:1999, PKN, Warszawa, 1999
  17. PN-EN 12259-1:2001, Stałe urządzenia gaśnicze. Podzespoły urządzeń tryskaczowych i zraszaczowych. Cześć 1. Tryskacze, PKN, Warszawa, 2001
  18. PN-EN12259-2:2001, Stałe urządzenia gaśnicze. Podzespoły urządzeń tryskaczowych i zraszaczowych. Cześć 2. Zawory kontrolno-alarmowe wodne. Warszawa: PKN, 2001., PKN, Warszawa, 2001
  19. PN-EN 671-1:1999, Stałe urządzenia gaśnicze. Hydranty wewnętrzne. Hydranty wewnętrzne z wężem półsztywnym, PKN, Warszawa, 1999
  20. PN-EN 671-2:1999, Stałe urządzenia gaśnicze. Hydranty wewnętrzne. Hydranty wewnętrzne z wężem płasko składanym, PKN, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie programu i celów formy zajęć z przedmiotu, obowiązkowej literatury i zasad zaliczenia.1
T-A-2Dobór środków gaśniczych dla rożnych rodzajów pożarów i bronionych pomieszczeń.1
T-A-3Podstawy obliczeń hydraulicznych rurociągów i dobór pomp oraz armatury instalacji gaśniczych2
T-A-4Podstawy obliczeń instalacji gaśniczej wodno-hydrantowej.2
T-A-5Projektowanie instalacji z uwzględnieniem analizy ekonomicznej.1
T-A-6Obliczenia instalacji gaśniczej zraszaczowej1
T-A-7Obliczenia instalacji gaśniczej na mgłę wodną1
T-A-8Obliczenia instalacji gaśniczej tryskaczowej1
T-A-9Obliczenia instalacji gaśniczej pianowej2
T-A-10Obliczenia instalacji gaśniczej na dwutlenek węgla2
T-A-11Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie programu i celów formy zajęć z przedmiotu, obowiązkowej literatury i zasad zaliczenia.1
T-P-2Obliczenie i projekt instalacji gaśniczej wodnej8
T-P-3Obliczenie i projekt instalacji gaśniczej tryskaczowej lub zraszaczowej z doborem pomp i armatury6
T-P-4Projekt i obliczenia instalacji gaśniczej pianowej6
T-P-5Projekt i obliczenia instalacji gaśniczej na gaz gaśniczy7
T-P-6Prezentacja projektów i zaliczenie ćwiczeń projektowych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Omówienie programu i celów przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia.1
T-W-2Podstawy teoretyczne gaszenia pożarów. Mechanizmy chemiczne reakcji spalania. Bilansy masy i energii. podstawy kinetyki chemicznej reakcji cpalania. Mechanizmy gaszenia i metody gaszenia pożarów (chłodzenie, tłumienie, izolowanie, antykataliza).2
T-W-3Klasyfikacja środków gaśniczych i instalacji gaśniczych.1
T-W-4Wodne instalacje gaśnicze (wodnohydrantowa, tryskaczowa, zraszaczowa, mgła wodna, kurtyny wodne).2
T-W-5Piany gaśnicze i pianowe instalacje gaśnicze (na pianę lekką, średnią, ciężką).2
T-W-6Gazowe instalacje gaśnicze - na CO2 (nisko- i wysokociśnieniowe); na mieszaniny gazów: azot, argon i dwutlenek węgla; instalacje na parę wodną; na gazy obojętne - spalinowe i inne).2
T-W-7Instalacje na węglowodory chlorowcopochodne i na zamienniki halonów.1
T-W-8Proszkowe instalacje gaśnicze.1
T-W-9Dobór środków gaśniczych dla różnych pożarów. Uregulowania prawne. Skutki ekologiczne stosowania środków gaśniczych.1
T-W-10Konstrukcja i zasada działania instalacji. Podstawy projektowania i obliczeń instalacji (obliczenia hydrauliczne, ilości czynnika gaśniczego, dobór urządzeń).2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury, norm i przepisów3
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadanych przykładów obliczeń instlacji6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Studiowanie literatury, norm, poszukiwanie danych do projektów o: urządzeniach, armaturze i wyposażeniu instalacji10
A-P-3Wykonanie projektu i obliczeń instalacji gaśniczej wodnej8
A-P-4Wykonanie obliczeń i projektu instalacji gaśniczej tryskaczowej (lub zraszaczowej)8
A-P-5Wykonanie projektu i obliczenia instalacji gaśniczej pianowej8
A-P-6Wykonanie obliczeń i projektu instalacji gaśniczej gazowej na CO2 lub inne gazy lub mieszaninę gazów gaśniczych7
A-P-7Ostateczna edycja projektów, przygotowanie prezentacji i przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń projektowych4
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury, przepisów i norm dotyczących środkow i instalacji gaśniczych4
A-W-3Studiowanie shcematów instalacji gaśniczych i opisów oraz dokumentacji urządzeń gaśniczych4
A-W-4Studiowanie opisów akcji gaśniczych.1
A-W-5Przygotowanie do egzaminu1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-02_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawowe mechanizmy działania środków gaśniczych i metody gaszenia pożarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W20zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa technicznego, zna wpływ inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu w technice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi mechanizmami działania środków gaśniczych i metodami gaszenia pożarów.
Treści programoweT-W-2Podstawy teoretyczne gaszenia pożarów. Mechanizmy chemiczne reakcji spalania. Bilansy masy i energii. podstawy kinetyki chemicznej reakcji cpalania. Mechanizmy gaszenia i metody gaszenia pożarów (chłodzenie, tłumienie, izolowanie, antykataliza).
T-W-3Klasyfikacja środków gaśniczych i instalacji gaśniczych.
T-W-1Omówienie programu i celów przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny dla przekazania wiadomości i informacji tworzących zasoby wiedzy z przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty zdobytej przez studentów wiedzy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wymienić i scharakteryzować podstawowych mechanizmów działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować podstawowe mechanizmy działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie mechanizmy działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować mechanizmy działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie mechanizmy działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie mechanizmy działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-02_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć z przedmiotu student powinien być w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ich przeznaczenie i zastosowaniami do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz objaśnić budowę i zasady działania tych instalacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami instalacji gaśniczych, ich przeznaczeniem i zastosowaniami do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz z budową i zasadami działania tych instalacji.
Treści programoweT-W-3Klasyfikacja środków gaśniczych i instalacji gaśniczych.
T-W-4Wodne instalacje gaśnicze (wodnohydrantowa, tryskaczowa, zraszaczowa, mgła wodna, kurtyny wodne).
T-W-5Piany gaśnicze i pianowe instalacje gaśnicze (na pianę lekką, średnią, ciężką).
T-W-6Gazowe instalacje gaśnicze - na CO2 (nisko- i wysokociśnieniowe); na mieszaniny gazów: azot, argon i dwutlenek węgla; instalacje na parę wodną; na gazy obojętne - spalinowe i inne).
T-W-7Instalacje na węglowodory chlorowcopochodne i na zamienniki halonów.
T-W-8Proszkowe instalacje gaśnicze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny dla przekazania wiadomości i informacji tworzących zasoby wiedzy z przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty zdobytej przez studentów wiedzy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wymienić rodzajów instalacji gaśniczych, wskazać ich przeznaczenia i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz objaśnić budowy i zasady działania tych instalacji. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student jest w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ogólnie ich przeznaczenie i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz opisać budowę i zasady działania tych instalacji. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student jest w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ogólnie ich przeznaczenie i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz opisać budowę i zasady działania tych instalacji. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student jest w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ogólnie ich przeznaczenie i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz opisać budowę i zasady działania tych instalacji. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student jest w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ogólnie ich przeznaczenie i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz opisać budowę i zasady działania tych instalacji. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student jest w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ogólnie ich przeznaczenie i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz opisać budowę i zasady działania tych instalacji. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-02_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżniać metody obliczeń instalacji gaśniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
IB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami doboru środków gaśniczych, wymaganiam norm i przepisów dotyczącymi projektowania oraz z podstawami obliczeń instalacji gaśniczych.
Treści programoweT-W-3Klasyfikacja środków gaśniczych i instalacji gaśniczych.
T-W-4Wodne instalacje gaśnicze (wodnohydrantowa, tryskaczowa, zraszaczowa, mgła wodna, kurtyny wodne).
T-W-5Piany gaśnicze i pianowe instalacje gaśnicze (na pianę lekką, średnią, ciężką).
T-W-6Gazowe instalacje gaśnicze - na CO2 (nisko- i wysokociśnieniowe); na mieszaniny gazów: azot, argon i dwutlenek węgla; instalacje na parę wodną; na gazy obojętne - spalinowe i inne).
T-W-7Instalacje na węglowodory chlorowcopochodne i na zamienniki halonów.
T-W-8Proszkowe instalacje gaśnicze.
T-W-10Konstrukcja i zasada działania instalacji. Podstawy projektowania i obliczeń instalacji (obliczenia hydrauliczne, ilości czynnika gaśniczego, dobór urządzeń).
T-W-9Dobór środków gaśniczych dla różnych pożarów. Uregulowania prawne. Skutki ekologiczne stosowania środków gaśniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny dla przekazania wiadomości i informacji tworzących zasoby wiedzy z przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty zdobytej przez studentów wiedzy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie opisać zasad doboru środków gaśniczych, opisać wymagań norm i przepisów dotyczących projektowania oraz nie potrafi rozróżniać metod obliczeń instalacji gaśniczych. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi.
3,0Student jest w stanie wymienić i opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżnia metody obliczeń instalacji gaśniczych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki.
3,5Student jest w stanie wymienić i opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżnia metody obliczeń instalacji gaśniczych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student jest w stanie wymienić i opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżnia metody obliczeń instalacji gaśniczych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student jest w stanie wymienić i opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżnia metody obliczeń instalacji gaśniczych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student jest w stanie wymienić i opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżnia metody obliczeń instalacji gaśniczych. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-02_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wyszukać właściwe infomacje dotyczące środków gaśniczych i instalacji do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie; powinien umieć sporządzić i przedstawić - z zastosowaniem nowoczesnych technik prezentacji - wyniki obliczeń podstawowych parametrów, konstrukcji i zasad działania różnych rodzajów instalacji gaśniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie u studentów umiejętności wyszukania właściwej infomacji dotyczącej środków gaśniczych i instalacji do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umiejętności prezentacji - z zastosowaniem nowoczesnych technik - wyników obliczeń podstawowych parametrów, konstrukcji i zasad działania różnych rodzajów instalacji gaśniczych.
Treści programoweT-A-8Obliczenia instalacji gaśniczej tryskaczowej
T-A-7Obliczenia instalacji gaśniczej na mgłę wodną
T-A-2Dobór środków gaśniczych dla rożnych rodzajów pożarów i bronionych pomieszczeń.
T-A-1Omówienie programu i celów formy zajęć z przedmiotu, obowiązkowej literatury i zasad zaliczenia.
T-A-11Zaliczenie ćwiczeń
T-A-4Podstawy obliczeń instalacji gaśniczej wodno-hydrantowej.
T-A-5Projektowanie instalacji z uwzględnieniem analizy ekonomicznej.
T-A-6Obliczenia instalacji gaśniczej zraszaczowej
T-A-9Obliczenia instalacji gaśniczej pianowej
T-A-10Obliczenia instalacji gaśniczej na dwutlenek węgla
T-A-3Podstawy obliczeń hydraulicznych rurociągów i dobór pomp oraz armatury instalacji gaśniczych
T-P-3Obliczenie i projekt instalacji gaśniczej tryskaczowej lub zraszaczowej z doborem pomp i armatury
T-P-4Projekt i obliczenia instalacji gaśniczej pianowej
T-P-5Projekt i obliczenia instalacji gaśniczej na gaz gaśniczy
T-P-6Prezentacja projektów i zaliczenie ćwiczeń projektowych
T-P-1Omówienie programu i celów formy zajęć z przedmiotu, obowiązkowej literatury i zasad zaliczenia.
T-P-2Obliczenie i projekt instalacji gaśniczej wodnej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne dla uzyskania przez studentów umiejętności stosowania metod obliczeniowych do projektowania instalacji gaśniczych
M-3Ćwiczenia projektowe dla przekazania studentom i utrwalenia u nich umiejętności obliczania i projektowania podstawowych instalacji gaśniczych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów przez ocenę rozwiązań samodzielnych zadań oraz ocenę wykonywanych projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka podstawowych metod doboru właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka metod doboru właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł informacji które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów uzyskania właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł informacji które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-02_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać, wybierać i dobierać środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz obliczać podstawowe parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; powinien umieć zaprojektować podstawowe rodzaje instalacji gaśniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
IB_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie u studentów umiejętności doboru środków gaśniczych i instalacji do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz obliczeń podstawowych parametrów, m.in. takich jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego i projektowania podstawowych rodzajów instalacji gaśniczych.
Treści programoweT-A-8Obliczenia instalacji gaśniczej tryskaczowej
T-A-7Obliczenia instalacji gaśniczej na mgłę wodną
T-A-2Dobór środków gaśniczych dla rożnych rodzajów pożarów i bronionych pomieszczeń.
T-A-1Omówienie programu i celów formy zajęć z przedmiotu, obowiązkowej literatury i zasad zaliczenia.
T-A-11Zaliczenie ćwiczeń
T-A-4Podstawy obliczeń instalacji gaśniczej wodno-hydrantowej.
T-A-5Projektowanie instalacji z uwzględnieniem analizy ekonomicznej.
T-A-6Obliczenia instalacji gaśniczej zraszaczowej
T-A-9Obliczenia instalacji gaśniczej pianowej
T-A-10Obliczenia instalacji gaśniczej na dwutlenek węgla
T-A-3Podstawy obliczeń hydraulicznych rurociągów i dobór pomp oraz armatury instalacji gaśniczych
T-P-3Obliczenie i projekt instalacji gaśniczej tryskaczowej lub zraszaczowej z doborem pomp i armatury
T-P-4Projekt i obliczenia instalacji gaśniczej pianowej
T-P-5Projekt i obliczenia instalacji gaśniczej na gaz gaśniczy
T-P-6Prezentacja projektów i zaliczenie ćwiczeń projektowych
T-P-1Omówienie programu i celów formy zajęć z przedmiotu, obowiązkowej literatury i zasad zaliczenia.
T-P-2Obliczenie i projekt instalacji gaśniczej wodnej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne dla uzyskania przez studentów umiejętności stosowania metod obliczeniowych do projektowania instalacji gaśniczych
M-3Ćwiczenia projektowe dla przekazania studentom i utrwalenia u nich umiejętności obliczania i projektowania podstawowych instalacji gaśniczych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów przez ocenę rozwiązań samodzielnych zadań oraz ocenę wykonywanych projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie rozróżniać, wybierać i dobierać środków gaśniczych i instalacji do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz obliczać podstawowych parametrów instalacji, m.in. takich jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; Student nie umie zaprojektować żadnej z podstawowego rodzaju instalacji gaśniczych.
3,0Student umie, rozróżnia, wybiera i dobiera środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umie obliczać podstawowe parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; student umie zaprojektować co najmniej jedną z podstawowych instalacji gaśniczych
3,5Student umie, rozróżnia, wybiera i dobiera środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umie obliczać podstawowe parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; student umie zaprojektować kilka z podstawowych instalacji gaśniczych
4,0Student umie, rozróżnia, wybiera i dobiera środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umie obliczać parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; student umie zaprojektować wszystkie z podstawowych instalacji gaśniczych.
4,5Student umie, rozróżnia, wybiera i dobiera środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umie obliczać parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; student umie zaprojektować wszystkie z podstawowych instalacji gaśniczych; ponadto umie porównać te instalacje i przedstawić analizę techniczno-ekonomiczną ich zastosowania
5,0Student umie, rozróżnia, wybiera i dobiera środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umie obliczać parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; student umie zaprojektować wszystkie z podstawowych instalacji gaśniczych i zna oraz potrafi opisać metody projektowania innych zaawansowanych instalacji gaśniczych; ponadto umie porównać te instalacje i przedstawić analizę techniczno-ekonomiczną ich zastosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D1-02_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozumieć znaczenie instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz powinien mieć świadomości znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
IB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie u studentów kompetencji do rozumienia znaczenia i roli instalacji gaśniczych i ich wlaściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz świadomości znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa.
Treści programoweT-W-10Konstrukcja i zasada działania instalacji. Podstawy projektowania i obliczeń instalacji (obliczenia hydrauliczne, ilości czynnika gaśniczego, dobór urządzeń).
T-W-9Dobór środków gaśniczych dla różnych pożarów. Uregulowania prawne. Skutki ekologiczne stosowania środków gaśniczych.
T-A-8Obliczenia instalacji gaśniczej tryskaczowej
T-A-7Obliczenia instalacji gaśniczej na mgłę wodną
T-A-2Dobór środków gaśniczych dla rożnych rodzajów pożarów i bronionych pomieszczeń.
T-A-1Omówienie programu i celów formy zajęć z przedmiotu, obowiązkowej literatury i zasad zaliczenia.
T-A-11Zaliczenie ćwiczeń
T-A-4Podstawy obliczeń instalacji gaśniczej wodno-hydrantowej.
T-A-5Projektowanie instalacji z uwzględnieniem analizy ekonomicznej.
T-A-6Obliczenia instalacji gaśniczej zraszaczowej
T-A-9Obliczenia instalacji gaśniczej pianowej
T-A-10Obliczenia instalacji gaśniczej na dwutlenek węgla
T-A-3Podstawy obliczeń hydraulicznych rurociągów i dobór pomp oraz armatury instalacji gaśniczych
T-P-3Obliczenie i projekt instalacji gaśniczej tryskaczowej lub zraszaczowej z doborem pomp i armatury
T-P-4Projekt i obliczenia instalacji gaśniczej pianowej
T-P-5Projekt i obliczenia instalacji gaśniczej na gaz gaśniczy
T-P-6Prezentacja projektów i zaliczenie ćwiczeń projektowych
T-P-1Omówienie programu i celów formy zajęć z przedmiotu, obowiązkowej literatury i zasad zaliczenia.
T-P-2Obliczenie i projekt instalacji gaśniczej wodnej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne dla uzyskania przez studentów umiejętności stosowania metod obliczeniowych do projektowania instalacji gaśniczych
M-3Ćwiczenia projektowe dla przekazania studentom i utrwalenia u nich umiejętności obliczania i projektowania podstawowych instalacji gaśniczych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów przez ocenę rozwiązań samodzielnych zadań oraz ocenę wykonywanych projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje postawy polegającej na zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz nie ma świadomości znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa.
3,0Student przejawia okazjonalnie postawę polegającą na słabym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa
3,5Student wykazuje postawę polegającą na słabym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa
4,0Student wykazuje postawę polegającą na dobrym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa.
4,5Student wykazuje trwałą postawę polegającą na dobrym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma ukształtowaną świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa.
5,0Student wykazuje trwałą postawę polegającą na dobrym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma ukształtowaną świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa i aktywnie prezentuje odpowiedzialną postawę i formułuje opinie potwierdzające taką postawę.