Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Surowce rybne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Surowce rybne | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu biologii (poziom szkoły średniej) |
W-2 | Ogólna technologia żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb i bezkręgowców, z których pozyskiwane są surowce technologiczne |
C-2 | Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Malacostraca (skorupiaki wyższe): Squilla mantis, Euphausia superba, Meganyctiphanes norvegica, Pandalus borealis, Crangon crangon, Palemon adspersus, Astacus astacus, Pontastacus leptodactylus, Orconectes limosus, Hommarus gammarus, Nephrops norvegicus, Palinurus sp., Eriocheir sinensis, Cancer pagurus, Eupagurus sp., Lithodes maja. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Echinodermata (wszkarłpnie): Echinus esculentus, Cucumaria sp., Stychopus sp. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Gastropoda (ślimaki): Haliotis sp., Patella sp. Buccinum sp, Neptunea antiqua. | 2 |
T-A-2 | Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Bivalvia (małże): Pecten sp., Ostrea edulis, Pinna sp., Maleus, Mytilus edulis, Arca noae, Cerastoderma glaucum, Cerastoderma lamarckiana Solen sp., Mya arenaria, Wenus sp., Pholas dactylus. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Caphalopoda (głowonogi): Nautilus pompilius, Octopus vulgaris, Eledone sp., Sepia officinalis, Loligo vulgaris, Illex sp | 1 |
T-A-3 | Budowa ryb i najważniejsze cechy taksonomiczne. Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna ryb z gromad: Chondrichtyes i Actionopterygii. Najważniejsze gatunki ryb na polskim i światowym rynku rybnym. | 6 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków | 1 |
T-W-2 | Charakterystyczne cechy i systematyka Echinodermata (szkarłupnie). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad szkarłupni użytkowych oraz przedstawiciele: Echinoidea (jeżowce), Holothuroidea (strzykwy). Sposoby wykorzystania. Wodne, kręgowe surowce nierybne z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki). Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające. Sposoby wykorzystania przez ludność różnych kultur we wszystkich szerokościach geograficznych. | 1 |
T-W-3 | Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne. | 1 |
T-W-4 | Budowa ryb i najważniejsze cechy taksonomiczne. Przegląd gatunków z gromady Chondrichtyes i Actinopterygii (Chondrostei) - właściwości biologiczne i technologiczne surowców. | 2 |
T-W-5 | Omówienie gatunków z podgromady Neopterygii - z rzędów: Anguilliformes. Clupeiformes, Cypriniformes, Siluriformes, Esociformes i SAalmoniformes, wraz z charakterystyką technologiczną surowców pozyskiwanych z tych ryb. | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna gatunków z rzędu Perciformes i Pleuronectiformes. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnych | 3 |
A-A-3 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-A-4 | udział w konsultacjach | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do egzaminu | 20 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia |
S-2 | Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie końcowe wszystkich ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D11tiz_W01 Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych | TZZ_1A_W15 | R1A_W03, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
TZZ_1A_D11tiz_W02 Ma wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego | TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W22 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D11tiz_U01 Student umie analizować i oceniać cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U12 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-1, S-3 |
TZZ_1A_D11tiz_U02 Potrafi nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych | TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U20 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D11tiz_K01 Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego | TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K04 | R1A_K06, R1A_K08 | — | C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-A-2 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
TZZ_1A_D11tiz_K02 Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego | TZZ_1A_K06, TZZ_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K07 | InzA_K01 | C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D11tiz_W01 Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych |
3,0 | Student ma bardzo ograniczoną wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych | |
3,5 | Student ma ograniczoną wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych | |
4,0 | Student ma wiedzę na dobrym poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych | |
4,5 | Student ma wiedzę na wysokim poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych | |
5,0 | Student ma wiedzę na bardzo wyssokim poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych | |
TZZ_1A_D11tiz_W02 Ma wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego |
3,0 | Ma minimalną wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego | |
3,5 | Ma niewielką wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego | |
4,0 | Student ma wiedzę na dobrym poziomie w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego | |
4,5 | Student ma wiedzę na wysokim poziomie merytorycznym w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego | |
5,0 | Student ma wiedzę na bardzo wysokim poziomie merytorycznym w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D11tiz_U01 Student umie analizować i oceniać cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych | 2,0 | Student nie umie analizować i oceniać cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych |
3,0 | Student umie analizować i oceniać bardzo mało cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych | |
3,5 | Student umie analizować i oceniać niewiele cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych | |
4,0 | Student umie analizować i oceniać większość cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych | |
4,5 | Student umie analizować i oceniać prawie wszystkie cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych | |
5,0 | Student umie analizować i oceniać wszystkie cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych | |
TZZ_1A_D11tiz_U02 Potrafi nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych | 2,0 | Student nie potrafi nakreślić kierunków wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych |
3,0 | Potrafi nakreślać niewiele kierunków wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych | |
3,5 | Potrafi nakreślać podstawowe kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych | |
4,0 | Potrafi właściwie nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych | |
4,5 | Potrafi bardzo dobrze nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt oraz dobrze nakreślać kierunki wykorzystania roślin wodnych jako surowców technologicznych | |
5,0 | Potrafi bardzo dobrze nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt oraz kierunki wykorzystania roślin wodnych jako surowców technologicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D11tiz_K01 Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego | 2,0 | Nie ma świadomości przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego, bo wiedza jest za mała |
3,0 | Ma minimalną świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego | |
3,5 | Ma niewielką świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego, bo jego wiedza jest bardzo mała | |
4,0 | Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego, jego wiedza jest dobra | |
4,5 | Ma bardzo dobrą świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego, jego wiedza jest dobra | |
5,0 | Ma bardzo dobrą świadomość przydatności zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego, jego wiedza jest bardzo dobra | |
TZZ_1A_D11tiz_K02 Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego | 2,0 | Nie ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, bo nie ma takiej wiedzy |
3,0 | Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ale wiedzę ma minimalną na ten temat | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ale wiedzę ma na podstawowym poziomie na ten temat | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma dobrą wiedzę na ten temat | |
4,5 | Ma wysoką świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma dobrą wiedzę na ten temat | |
5,0 | Ma wysoką świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma bardzo dobrą wiedzę na ten temat |
Literatura podstawowa
- Jura Cz., Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy., Wyd. Nauk. PWN, 1996, ISBN 83-01-12034-6, Warszawa, 1996
- Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, AR, Szczecin, 2006
- Sikorski Z., Ryby i bezkręgowce morskie. Pozyskiwanie, właściwości i przetwarzanie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Kawecki Z., Zoologia stosowana., PWN wyd. 2., Warszawa, 1982
- Kadłubowska J., Zarys algologii., PWN Warszawa, Warszawa, 1985
- Sikorski Z., Morskie surowce żywnościowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1992