Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia ogólna i nieorganiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Sozologii Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z chemii ogólnej i nieorganicznej, matematyki oraz fizyki - zakres szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy nt budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko - chemicznych wybranych pierwiastków. Posiadanie umiejętności posługiwania się sprzętem i aparaturą laboratoryjną, przeprowadzania analiz i obliczeń chemicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawienie tematyki ćwiczeń laboratorytjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne, podanie harmonogramu ćwiczeń. | 1 |
T-L-2 | Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie wydajności procesu i składu procentowego zwiazków chemicznych | 2 |
T-L-3 | Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria: 1) acydymetria - nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego roztworu wodorotlenku sodu; 2) alkalimetria - nastawienie miana wodorotlenku sodu za pomoca mianowanego roztworu kwasu solnego | 3 |
T-L-4 | Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych | 3 |
T-L-5 | Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gęstości, przeliczanie stężeń | 2 |
T-L-6 | Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych związków chemicznych, zapis reakcji chemicznych | 2 |
T-L-7 | Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganonetryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze | 2 |
T-L-8 | Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczch kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podział substancji. Podstawowe prawa chemiczne. | 1 |
T-W-2 | Budowa materii - cząstki elementarne. Przemiany jądrowe. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie orbitali atomowych). Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rozpisywanie orbitali molekularnych. | 2 |
T-W-3 | Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Ciecze i roztwory. Równowagi fazowe. Rguła faz Gibsa. Równowagi chemiczne. Prawo działania mas. | 3 |
T-W-4 | Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta. Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja. | 2 |
T-W-5 | Związki nieorganiczne - tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole. Teorie kwasów i zasad wg. Arrheniusa, Bronstedta i Lewisa. | 2 |
T-W-6 | Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad. | 2 |
T-W-7 | Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji. | 2 |
T-W-8 | Wodór i tlen - właściwości fizyczne i chemiczne, metody otrzymywania, zastosowanie. Wybrane zagadnienia dotyczące litowców i borowców. | 2 |
T-W-9 | Wybrane zagadnienia chemii pierwiastków pozostałych grup układu okresowego pierwiastków. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowywanie się do wejściówek | 5 |
A-L-3 | Przygotoywanie się do kolokwium | 15 |
A-L-4 | Opracowanie Sprawozdania z zajęć laboratoryjnych | 7 |
A-L-5 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-L-6 | Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 40 |
A-W-4 | Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień | 10 |
A-W-5 | Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów | 47 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody podające: objaśnienie, opis |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena za wejściówki i sprawozdania z ćwiczeń praktycznych |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_B2_W01 Student zna podstawową nomenklaturę związków nieorganicznych, zna prawa chemiczne, budowę atomu i strukturę układu okresowego pierwistków. Posiada więdzę dotyczącą podstawowoych typów wiązań chemicznych. Klasyfikuje i rozróżnia typy reakcji chemicznych oraz wyjaśnia podstawy ich mechanizmu. Zna teorie kwasów i zasad oraz równowagi jonowe elektrolitów. Zna podstawowe właściwości fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków. | TZZ_1A_W01 | R1A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
TZZ_1A_B2_W02 Student zna zasady pracy w laboratorium chemicznym. W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student posiada wiedzę na temat chemicznych analiz ilościowych i jakościowych związków nieorganicznych. Zna metody obliczeń wydajności procesu oraz stężeń: procentowego i molowego. Ma podstawową wiedzę w zakresie reakcji hydrolizy soli. | TZZ_1A_W01 | R1A_W01 | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_B2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków - przewiduje budowę atomu, rodzaj jonów, rodzaj wiązań chemicznych. Pisze reakcje chemiczne i rozwiązuje zadania. Potrafi rozróżniać kwasy i zasady, potrafi analizować równowagi jonowe. Posiada umiejętność wyjaśniania praw gazowych i zjawisk fizyko-chemiczne tj dyfuzja, osmoza, ekstrakcja, koagulacja. Potrafi przedstawić podstawowe właściowści fizyko - chemiczne wybranych pierwiastków. | TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZZ_1A_B2_U02 Student w laboratorium chemicznym potrafi pracować zgodnie z obowiązującym regulaminem i zasadami BHP. Potrafi wykonać proste doświadczenia chemiczne, a na podstwie prostych analiz wykryć obecność wybranych pierwiastków chemicznych i wskazać ich podstawowe właściwości fizyko- chemiczne. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi pisac reakcje chemiczne i wyciąga wnioski. Potrafi obsługiwać sprzęt i aparaturę laboratoryjną znajdującą się w pracownii chemicznej. | TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07 | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_B2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie podczas przeprowadzania analiz i doświadczeń chemicznych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni chemicznej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregację i utylizację odpadów powstających podczas wykonywanych doświadczeń chemicznych. | TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07 | InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-1 | M-2, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_B2_W01 Student zna podstawową nomenklaturę związków nieorganicznych, zna prawa chemiczne, budowę atomu i strukturę układu okresowego pierwistków. Posiada więdzę dotyczącą podstawowoych typów wiązań chemicznych. Klasyfikuje i rozróżnia typy reakcji chemicznych oraz wyjaśnia podstawy ich mechanizmu. Zna teorie kwasów i zasad oraz równowagi jonowe elektrolitów. Zna podstawowe właściwości fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków. | 2,0 | Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych. |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanch treści programowych. | |
3,5 | Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych. | |
4,0 | Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych. | |
4,5 | Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych. | |
5,0 | Student opanaował ponad 90% zrealizowanych treści programowych. | |
TZZ_1A_B2_W02 Student zna zasady pracy w laboratorium chemicznym. W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student posiada wiedzę na temat chemicznych analiz ilościowych i jakościowych związków nieorganicznych. Zna metody obliczeń wydajności procesu oraz stężeń: procentowego i molowego. Ma podstawową wiedzę w zakresie reakcji hydrolizy soli. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat zasad i metod wykonywania doświadczeń chemicznych. Nie opanował wiedzy teroretycznej dotyczącej zajęć praktycznych. |
3,0 | Student zna zasady i metody wykonywania doświadczeń chemicznych. Jego wiedza teoretyczna jest ograniczona tylko do zagadnień podstawowych, przedstawionych w obowiązującym na ćwiczeniach skrypcie. Nie posiada wiedzy dotyczącej szacowania poprawności uzyskanych wyników. | |
3,5 | Student zna zasady i metody wykonywania doświadczeń chemicznych. Ma poszerzoną wiedzę w odniesieniu do conajmniej połowy ćwiczeń, w stosunku do wiedzy zawartej w obowiązującym skrypcie. Ma niezadawalającą wiedzę dotyczącą szacowania poprawności uzyskanych wyników. | |
4,0 | Student zna zasady i metody wykonywania doświadczeń chemicznych i ma poszerzoną wiedzę w odniesieniu do co najmniej 70% ćwiczeń, w stosunku do wiedzy zawartej w obowiązującym skrypcie. Ma wiedzę, która pozwala na samodzielną, poprawną interpretację uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student zna zasady i metody wykonywania doświadzczeń, ma poszerzoną wiedzę dotyczącą 90% ćwiczeń. Samodzielnie interpretuje uzyskane wyniki doswiadczeń i szacuje ich poprawność. | |
5,0 | Studen zna zasady i metody wykonywania doświadczeń chemicznych, ma poszerzoną wiedzę dotyczącą wszystkich przeprowadzonych ćwiczeń. Bezbłędnie interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń i samodzielnie szacuje niepewność uzyskanych wyników. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_B2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków - przewiduje budowę atomu, rodzaj jonów, rodzaj wiązań chemicznych. Pisze reakcje chemiczne i rozwiązuje zadania. Potrafi rozróżniać kwasy i zasady, potrafi analizować równowagi jonowe. Posiada umiejętność wyjaśniania praw gazowych i zjawisk fizyko-chemiczne tj dyfuzja, osmoza, ekstrakcja, koagulacja. Potrafi przedstawić podstawowe właściowści fizyko - chemiczne wybranych pierwiastków. | 2,0 | Student nie opanował obowiązującego materiału dydaktycznego na poziomie co najmniej 50% wymagań maksymalnych. |
3,0 | Studnet potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 60% maksymalnych wymagań. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na pozoiomie przekraczającym 70% maksymalnych wymagań. | |
4,5 | Student potrafi poprawnie stosowac wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającynm 80% maksymalnych wymagań. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie co najmniej 90% maksymalnych wymagań. | |
TZZ_1A_B2_U02 Student w laboratorium chemicznym potrafi pracować zgodnie z obowiązującym regulaminem i zasadami BHP. Potrafi wykonać proste doświadczenia chemiczne, a na podstwie prostych analiz wykryć obecność wybranych pierwiastków chemicznych i wskazać ich podstawowe właściwości fizyko- chemiczne. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi pisac reakcje chemiczne i wyciąga wnioski. Potrafi obsługiwać sprzęt i aparaturę laboratoryjną znajdującą się w pracownii chemicznej. | 2,0 | Student nie zawsze pracuje zgodnie z przepisami BHP pracownii chemicznej. Nie potrafi w zadowalający sposób obsługiwać sprzętu laboratoryjnego i przeprowadzać doświadczenia lub analizy chemicznej. Nie posiada umiejętności interpretacji uzyskanych wyników i wyciągania wniosków. |
3,0 | Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność przeprowadzania doświadczenia lub analizy chemicznej niekiedy pod nadzorem i przy pomocy prowadzącego. Nie zawsze potrafi na podstawie wykonanej analizy zinterpretowac uzyskane wyniki. | |
3,5 | Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia doświadczenia lub analizy chemicznej, a na podstawie uzyskanych wyników podejmuje próbę ich interpretacji. | |
4,0 | Student przcuje zgodnie z przepisami BHP. Prawidłowo obsługuje sprzęt i aparaturę w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzania doświadczenia lub analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń i analiz chemicznych podejmuje udaną próbę interpretacji wyników i formułuje wnioski. | |
4,5 | Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, sprawnie obsługuje sprzęt i aparature w pracownii chemicznej. Posiada umiejętność samidzielnego przeprowadzania doświadczenia i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadzczeń i analiz prawidłowo interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski. | |
5,0 | Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, bardzo sprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę znajdującą się w pracownii chemicznej.Posiada umiejętność samodzielniego przeprowadzania doświadczenia lub analizy chemicznej. Bezbłędnie interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_B2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie podczas przeprowadzania analiz i doświadczeń chemicznych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni chemicznej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregację i utylizację odpadów powstających podczas wykonywanych doświadczeń chemicznych. | 2,0 | Student nie potrafi współpracować w grupie, dzielić się informacjami i umiejętnościami z członkami zespołu. Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i wspólnie realizowane zadania w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP. Jego nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach przekracza 20%. |
3,0 | Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz zasad BHP. Nie wystarczająco należycie dba o środowisko. | |
3,5 | Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągniecia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje sie do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie prowadzonych badań. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, przejmuje rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium chemicznym zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji opdadów powstających w trakcie eksperymentów chemicznych. |
Literatura podstawowa
- Bielański A., Podstawy chemii nieogranicznej tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2009, V
- Pajdowski L., Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2002, IX
Literatura dodatkowa
- Cox P. A., Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2006
- Jones L., Atkins P., Chemia ogólna. Cząsteki, materia, reakcje, PWN, Warszawa, 2006, I