Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomiczno-prawne aspekty przedsiębiorczości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomiczno-prawne aspekty przedsiębiorczości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Pełech <Iwona.Pelech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania organizacjami.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami prowadzenia własnej działalności gospodarczej z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa i podstaw ekonomicznych zarządzania przedsiębiorstwem. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na istotę biznes planu jako podstawowego narzędzia niezbędnego w uruchamianiu i prowadzeniu działalności gospodarczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedsiębiorczości. Charakterystyka przedsiębiorcy.1
T-W-2Wybrane formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstwa.2
T-W-3Podstawy prawne prowadzenia działalności gospodarczej.2
T-W-4Procedura zakładania przedsiębiorstwa.1
T-W-5Źródła finansowania.1
T-W-6Planowanie działalności przedsiębiorstwa. Od pomysłu do realizacji - biznes plan: streszczenie, charakterystyka przedsiębiorstwa, opis produktu i usługi, otoczenie wewnętrzne, otoczenie zewnętrzne, marketing i sprzedaż, plany i harmonogram działań, analiza finansowa.3
T-W-7Błędy popełniane przy przygotowywaniu biznes planu: klient, rozwiązanie, konkurencja, zasoby i potrzeby, harmonogram, budżet, rejestr ryzyk1
T-W-8Analiza ekonomiczna przedsiębiorstw.1
T-W-9Prezentacja pomysłów na własny biznes.2
T-W-10Zaliczenie pisemne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.24
A-W-3Przygotowanie koncepcji biznes planu.20
A-W-4Konsultacje2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Ocena koncepcji biznes planu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A09b_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia związane z przedsiębiorczością, w tym podaje charakterystykę przedsiębiorcy. Identyfikuje i definiuje podstawowe formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstwa. Wskazuje podstawy prawne prowadzenia działalności gospodarczej. Wymienia i opisuje niezbędne czynności związane z założeniem działalności gospodarczej. Wskazuje główne źródła finansowania działalności gospodarczej.
TCH_1A_W10C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-2, M-3, M-1S-1, S-2
TCH_1A_A09b_W02
Student wskazuje cele sporządzania biznes planu. Wymienia wymogi stawiane biznes planom. Wymienia i objaśnia następujące elementy biznes planu: streszczenie, charakterystyka przedsiębiorstwa, opis produktu i usługi, otoczenie zewnętrzne i wewnętrzne, marketing i sprzedaż, plany i harmonogram działań, analiza finansowa. Wylicza załączniki do biznes planu. Identyfikuje podstawowe błędy popełniane przy przygotowywaniu biznes planu.
TCH_1A_W12C-1T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-3, M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A09b_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia związane z przedsiębiorczością, w tym podaje charakterystykę przedsiębiorcy. Identyfikuje i definiuje podstawowe formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstwa. Wskazuje podstawy prawne prowadzenia działalności gospodarczej. Wymienia i opisuje niezbędne czynności związane z założeniem działalności gospodarczej. Wskazuje główne źródła finansowania działalności gospodarczej.
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_A09b_W02
Student wskazuje cele sporządzania biznes planu. Wymienia wymogi stawiane biznes planom. Wymienia i objaśnia następujące elementy biznes planu: streszczenie, charakterystyka przedsiębiorstwa, opis produktu i usługi, otoczenie zewnętrzne i wewnętrzne, marketing i sprzedaż, plany i harmonogram działań, analiza finansowa. Wylicza załączniki do biznes planu. Identyfikuje podstawowe błędy popełniane przy przygotowywaniu biznes planu.
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym. Przedstawienie koncepcji biznes planu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Opolski, Krzysztof, Biznes plan: jak go budować i analizować?, CeDeWu Wydawnictwa Fachowe, Warszawa, 2007
  2. Filar, Ewa., Biznes plan, Poltext, Warszawa, 2010
  3. Tokarski, Andrzej, Jak solidnie przygotować profesjonalny biznesplan, CeDeWu.PL Wydawnictwa Fachowe, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Hermaniuk, Tomasz., Biznes plan: pytania i odpowiedzi, Difin, Warszawa, 2014
  2. Pawlak, Zbigniew, Biznes plan: zastosowania i przykłady, Poltext, Warszawa, 2002
  3. Skrzypek, Jerzy., Biznes plan: model najlepszych praktyk, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, 2009
  4. Paździor, Artur., Biznes plan: klucz do rozwoju przedsiębiorstwa, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji, Lublin, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedsiębiorczości. Charakterystyka przedsiębiorcy.1
T-W-2Wybrane formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstwa.2
T-W-3Podstawy prawne prowadzenia działalności gospodarczej.2
T-W-4Procedura zakładania przedsiębiorstwa.1
T-W-5Źródła finansowania.1
T-W-6Planowanie działalności przedsiębiorstwa. Od pomysłu do realizacji - biznes plan: streszczenie, charakterystyka przedsiębiorstwa, opis produktu i usługi, otoczenie wewnętrzne, otoczenie zewnętrzne, marketing i sprzedaż, plany i harmonogram działań, analiza finansowa.3
T-W-7Błędy popełniane przy przygotowywaniu biznes planu: klient, rozwiązanie, konkurencja, zasoby i potrzeby, harmonogram, budżet, rejestr ryzyk1
T-W-8Analiza ekonomiczna przedsiębiorstw.1
T-W-9Prezentacja pomysłów na własny biznes.2
T-W-10Zaliczenie pisemne.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.24
A-W-3Przygotowanie koncepcji biznes planu.20
A-W-4Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A09b_W01Student definiuje podstawowe pojęcia związane z przedsiębiorczością, w tym podaje charakterystykę przedsiębiorcy. Identyfikuje i definiuje podstawowe formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstwa. Wskazuje podstawy prawne prowadzenia działalności gospodarczej. Wymienia i opisuje niezbędne czynności związane z założeniem działalności gospodarczej. Wskazuje główne źródła finansowania działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W10Absolwent zna i rozumie fundamentalne problemy współczesnej cywilizacji oraz produkcji chemicznej, w różnych aspektach, w tym min. ekonomicznym, prawnym, etycznym
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami prowadzenia własnej działalności gospodarczej z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa i podstaw ekonomicznych zarządzania przedsiębiorstwem. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na istotę biznes planu jako podstawowego narzędzia niezbędnego w uruchamianiu i prowadzeniu działalności gospodarczej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedsiębiorczości. Charakterystyka przedsiębiorcy.
T-W-4Procedura zakładania przedsiębiorstwa.
T-W-2Wybrane formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstwa.
T-W-3Podstawy prawne prowadzenia działalności gospodarczej.
T-W-5Źródła finansowania.
Metody nauczaniaM-2Wykład z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A09b_W02Student wskazuje cele sporządzania biznes planu. Wymienia wymogi stawiane biznes planom. Wymienia i objaśnia następujące elementy biznes planu: streszczenie, charakterystyka przedsiębiorstwa, opis produktu i usługi, otoczenie zewnętrzne i wewnętrzne, marketing i sprzedaż, plany i harmonogram działań, analiza finansowa. Wylicza załączniki do biznes planu. Identyfikuje podstawowe błędy popełniane przy przygotowywaniu biznes planu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W12Absolwent zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu technologii chemicznej i dyscyplin pokrewnych
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami prowadzenia własnej działalności gospodarczej z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa i podstaw ekonomicznych zarządzania przedsiębiorstwem. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na istotę biznes planu jako podstawowego narzędzia niezbędnego w uruchamianiu i prowadzeniu działalności gospodarczej.
Treści programoweT-W-6Planowanie działalności przedsiębiorstwa. Od pomysłu do realizacji - biznes plan: streszczenie, charakterystyka przedsiębiorstwa, opis produktu i usługi, otoczenie wewnętrzne, otoczenie zewnętrzne, marketing i sprzedaż, plany i harmonogram działań, analiza finansowa.
T-W-7Błędy popełniane przy przygotowywaniu biznes planu: klient, rozwiązanie, konkurencja, zasoby i potrzeby, harmonogram, budżet, rejestr ryzyk
T-W-8Analiza ekonomiczna przedsiębiorstw.
T-W-9Prezentacja pomysłów na własny biznes.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja multimedialna
M-2Wykład z elementami dyskusji
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Udział w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena koncepcji biznes planu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym. Przedstawienie koncepcji biznes planu.
3,5
4,0
4,5
5,0