Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie informacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat narzędzi technologii informacyjnych wykorzystywanych do wspomagania nauki oraz pracy badawczej.
C-2Zdobycie umiejętności zastosowania wybranych narzędzi technologii informatycznych do rozwiazywania zagadnień inżynierskich w technologii chemicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem - zajęcia praktyczne na sieci komputerowej. Komputerowe bazy danych, ich obsługa i przydatność w studiach literaturowych.5
T-A-2Praktyczne poznanie aplikacje Office 365: Power Point, Outlook; OneNote; OneDrive; Teams7
T-A-3Nauka posługiwania się edytorem tekstu MS Word. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji.8
T-A-4Nauka posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym MS Excel. Ugruntowanie i nauka stosowania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań..8
T-A-5Zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Podstawy i historia informatyki, technologii informacyjnych i komunikacyjnych1
T-W-2Zasoby www w środowisku internetowym (narzędzia do przeszukiwania zasobów (przeglądarki i wyszukiwarki); komunikacja w środowisku internetowym (narzędzia, komunikacja statyczna i dynamiczna, grupy dyskusyjne)1
T-W-3Pakiet biurowy Microsoft Office 365 (czym jest Office 365; aplikacje Office 365 (Word; Excel; Power Point, Outlook; OneNote; OneDrive; Teams)3
T-W-4Procesor tekstu Word (jak poprawnie sformatować dokument: marginesy; krój i format czcionki; justowanie; akapit; interlinia; style tekstu; przypisy dolne; wiszące spójniki, wdowy i bękarty; numeracja stron; spis treści; sekcje; tabele i rysunki; dzielenie wyrazu; format)4
T-W-5Arkusz kalkulacyjny Excel (obliczenia i przetwarzanie danych liczbowych; zaawansowane formuł; formatowanie wartości w komórkach; zaawansowane sposoby formatowania; analiza danych; filtrowanie danych; grupowanie danych; eksport i import danych ze źródeł zewnętrznych; operacje na arkuszach w skoroszycie; graficzna prezentacja danych, wykorzystanie grafów, tworzenie różnych typów wykresów, formatowanie wykresów; MS Excel jako elementarna baza danych (budowa i obsługa bazy, stosowanie filtrów); przykłady zastosowań w technologii chemicznej)4
T-W-6Zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4praca z dostepną literaturą10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4praca z dostepną literaturą3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kontrola postępów realizowanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: ocena jakości i kompletności wykonanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A10_W01
Wymienia i opisuje narzędzia informatyczne wspomagające rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
TCH_1A_W05C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A10_U01
Stosuje wybrane narzędzia informatyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
TCH_1A_U14C-2T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A10_W01
Wymienia i opisuje narzędzia informatyczne wspomagające rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
2,0
3,0Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A10_U01
Stosuje wybrane narzędzia informatyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
2,0
3,0Na zaliczeniach (z użyciem komputera) uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ryszard J. Kaleńczuk, Podstawy informatyki dla chemików technologów, 1993
  2. Marek Miłosz, Maciek Bąbol, Współczesne technologie informatyczne: zagrożenia i ochrona aplikacji internetowych, Politechnika Lubelska, 2014
  3. Jae K. Shim, Joel G. Siegel, Robert Chi, Technologia informacyjna, Dom wydawnicz ABC, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem - zajęcia praktyczne na sieci komputerowej. Komputerowe bazy danych, ich obsługa i przydatność w studiach literaturowych.5
T-A-2Praktyczne poznanie aplikacje Office 365: Power Point, Outlook; OneNote; OneDrive; Teams7
T-A-3Nauka posługiwania się edytorem tekstu MS Word. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji.8
T-A-4Nauka posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym MS Excel. Ugruntowanie i nauka stosowania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań..8
T-A-5Zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy i historia informatyki, technologii informacyjnych i komunikacyjnych1
T-W-2Zasoby www w środowisku internetowym (narzędzia do przeszukiwania zasobów (przeglądarki i wyszukiwarki); komunikacja w środowisku internetowym (narzędzia, komunikacja statyczna i dynamiczna, grupy dyskusyjne)1
T-W-3Pakiet biurowy Microsoft Office 365 (czym jest Office 365; aplikacje Office 365 (Word; Excel; Power Point, Outlook; OneNote; OneDrive; Teams)3
T-W-4Procesor tekstu Word (jak poprawnie sformatować dokument: marginesy; krój i format czcionki; justowanie; akapit; interlinia; style tekstu; przypisy dolne; wiszące spójniki, wdowy i bękarty; numeracja stron; spis treści; sekcje; tabele i rysunki; dzielenie wyrazu; format)4
T-W-5Arkusz kalkulacyjny Excel (obliczenia i przetwarzanie danych liczbowych; zaawansowane formuł; formatowanie wartości w komórkach; zaawansowane sposoby formatowania; analiza danych; filtrowanie danych; grupowanie danych; eksport i import danych ze źródeł zewnętrznych; operacje na arkuszach w skoroszycie; graficzna prezentacja danych, wykorzystanie grafów, tworzenie różnych typów wykresów, formatowanie wykresów; MS Excel jako elementarna baza danych (budowa i obsługa bazy, stosowanie filtrów); przykłady zastosowań w technologii chemicznej)4
T-W-6Zaliczenie2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4praca z dostepną literaturą10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4praca z dostepną literaturą3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A10_W01Wymienia i opisuje narzędzia informatyczne wspomagające rozwiązywanie zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W05Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady stosowania narzędzi informatycznych właściwych dla nauk technicznych, a w szczególności do projektowania, modelowania i symulacji procesów chemicznych oraz analizy i opisu danych eksperymentalnych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat narzędzi technologii informacyjnych wykorzystywanych do wspomagania nauki oraz pracy badawczej.
Treści programoweT-W-5Arkusz kalkulacyjny Excel (obliczenia i przetwarzanie danych liczbowych; zaawansowane formuł; formatowanie wartości w komórkach; zaawansowane sposoby formatowania; analiza danych; filtrowanie danych; grupowanie danych; eksport i import danych ze źródeł zewnętrznych; operacje na arkuszach w skoroszycie; graficzna prezentacja danych, wykorzystanie grafów, tworzenie różnych typów wykresów, formatowanie wykresów; MS Excel jako elementarna baza danych (budowa i obsługa bazy, stosowanie filtrów); przykłady zastosowań w technologii chemicznej)
T-W-2Zasoby www w środowisku internetowym (narzędzia do przeszukiwania zasobów (przeglądarki i wyszukiwarki); komunikacja w środowisku internetowym (narzędzia, komunikacja statyczna i dynamiczna, grupy dyskusyjne)
T-W-4Procesor tekstu Word (jak poprawnie sformatować dokument: marginesy; krój i format czcionki; justowanie; akapit; interlinia; style tekstu; przypisy dolne; wiszące spójniki, wdowy i bękarty; numeracja stron; spis treści; sekcje; tabele i rysunki; dzielenie wyrazu; format)
T-W-3Pakiet biurowy Microsoft Office 365 (czym jest Office 365; aplikacje Office 365 (Word; Excel; Power Point, Outlook; OneNote; OneDrive; Teams)
T-W-1Podstawy i historia informatyki, technologii informacyjnych i komunikacyjnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A10_U01Stosuje wybrane narzędzia informatyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U14Absolwent potrafi stosować metody i techniki badawcze oraz narzędzia informatyczne właściwe dla nauk technicznych do projektowania, modelowania i symulacji procesów chemicznych oraz analizy i opisu danych eksperymentalnych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności zastosowania wybranych narzędzi technologii informatycznych do rozwiazywania zagadnień inżynierskich w technologii chemicznej.
Treści programoweT-A-1Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem - zajęcia praktyczne na sieci komputerowej. Komputerowe bazy danych, ich obsługa i przydatność w studiach literaturowych.
T-A-4Nauka posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym MS Excel. Ugruntowanie i nauka stosowania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie zadań..
T-A-3Nauka posługiwania się edytorem tekstu MS Word. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji.
T-A-2Praktyczne poznanie aplikacje Office 365: Power Point, Outlook; OneNote; OneDrive; Teams
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena jakości i kompletności wykonanych zadań
S-1Ocena formująca: kontrola postępów realizowanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na zaliczeniach (z użyciem komputera) uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0