Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Termodynamika techniczna i chemiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Termodynamika techniczna i chemiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, Chemia fizyczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przeliczanie jednostek SI na inne układy w zakresie jednostek siły, ciśnienia, mocy i energii (pracy).3
T-A-2Obliczenia termodynamiczne dla stanu gazowego,ciekłego i stałego7
T-A-3Obliczenia termidynamiczne związane z I i II zasadą termodynamiki5
15
wykłady
T-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne Temperatura i metody jej pomiaru1
T-W-2Gazy i ich rodzaje, skraplanie gazów, prawa gazowe2
T-W-3Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje3
T-W-4Silniki cieplne, silniki spalinowe tłokowe (budowa i zasada działania, charakterystyka pracy), silniki turbinowe (podział, zasada działania)3
T-W-5Obiegi teoretyczne: Carnota, Otto, Diesla, Sabathe2
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych2
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa1
T-W-8Mieszaniny gazów – termodynamika mieszanin1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo z zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia zajęć13
A-A-3Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć i egzaminu z przedmiotu13
A-W-3Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocenia ciągła podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zajęć audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C10_W01
Student zna podstawowe prawa oraz zasady termodynamiki
TCH_1A_W02C-1T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-1, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C10_U01
Student potrafi wskazać obszary zastosowania praw termodynamiki oraz zastosować je do interpretacji określonych zjawisk
TCH_1A_U02C-1T-W-7, T-A-3, T-W-1, T-A-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-W-6, T-W-8, T-W-4M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C10_K01
Student jest świadomy potrzeby poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności w obliczu konieczności rozwiązania określonego problemu dot. przemian termodynamicznych
TCH_1A_K01, TCH_1A_K02C-1T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-A-3M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C10_W01
Student zna podstawowe prawa oraz zasady termodynamiki
2,0
3,0Uzyskanie co najmniej 55% maksymalnej liczby punktów z egzaminu pisemnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C10_U01
Student potrafi wskazać obszary zastosowania praw termodynamiki oraz zastosować je do interpretacji określonych zjawisk
2,0
3,0Student potrafi wskazać obszary zastosowania 0, I i II zasady termodynamiki oraz uzyskał co najmniej 55% maksymalnej liczby punktów z zaliczenia pisemnego ćwiczeń audytoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C10_K01
Student jest świadomy potrzeby poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności w obliczu konieczności rozwiązania określonego problemu dot. przemian termodynamicznych
2,0
3,0Student wykazuje chęć do poszerzania swoje wiedzy z termodynamiki w obliczu takiej konieczności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Hołyst, A. Poniewierski, A. Ciach, Termodynamika dla chemików, fizyków i inżynierów, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, 2005
  2. J. Szargut, Zadania z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. P.W. Atkins, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przeliczanie jednostek SI na inne układy w zakresie jednostek siły, ciśnienia, mocy i energii (pracy).3
T-A-2Obliczenia termodynamiczne dla stanu gazowego,ciekłego i stałego7
T-A-3Obliczenia termidynamiczne związane z I i II zasadą termodynamiki5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne Temperatura i metody jej pomiaru1
T-W-2Gazy i ich rodzaje, skraplanie gazów, prawa gazowe2
T-W-3Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje3
T-W-4Silniki cieplne, silniki spalinowe tłokowe (budowa i zasada działania, charakterystyka pracy), silniki turbinowe (podział, zasada działania)3
T-W-5Obiegi teoretyczne: Carnota, Otto, Diesla, Sabathe2
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych2
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa1
T-W-8Mieszaniny gazów – termodynamika mieszanin1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo z zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia zajęć13
A-A-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć i egzaminu z przedmiotu13
A-W-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C10_W01Student zna podstawowe prawa oraz zasady termodynamiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W02Absolwent zna i rozumie zagadnienia z zakresu fizyki i chemii fizycznej umożliwiające opis i interpretację zjawisk i procesów istotnych z punktu widzenia technologii chemicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki
Treści programoweT-W-5Obiegi teoretyczne: Carnota, Otto, Diesla, Sabathe
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa
T-W-2Gazy i ich rodzaje, skraplanie gazów, prawa gazowe
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych
T-W-4Silniki cieplne, silniki spalinowe tłokowe (budowa i zasada działania, charakterystyka pracy), silniki turbinowe (podział, zasada działania)
T-W-8Mieszaniny gazów – termodynamika mieszanin
T-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne Temperatura i metody jej pomiaru
T-W-3Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie co najmniej 55% maksymalnej liczby punktów z egzaminu pisemnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C10_U01Student potrafi wskazać obszary zastosowania praw termodynamiki oraz zastosować je do interpretacji określonych zjawisk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U02Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody fizyki oraz chemii fizycznej w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów oraz potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki
Treści programoweT-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa
T-A-3Obliczenia termidynamiczne związane z I i II zasadą termodynamiki
T-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne Temperatura i metody jej pomiaru
T-A-1Przeliczanie jednostek SI na inne układy w zakresie jednostek siły, ciśnienia, mocy i energii (pracy).
T-W-5Obiegi teoretyczne: Carnota, Otto, Diesla, Sabathe
T-W-2Gazy i ich rodzaje, skraplanie gazów, prawa gazowe
T-W-3Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje
T-A-2Obliczenia termodynamiczne dla stanu gazowego,ciekłego i stałego
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych
T-W-8Mieszaniny gazów – termodynamika mieszanin
T-W-4Silniki cieplne, silniki spalinowe tłokowe (budowa i zasada działania, charakterystyka pracy), silniki turbinowe (podział, zasada działania)
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenia ciągła podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać obszary zastosowania 0, I i II zasady termodynamiki oraz uzyskał co najmniej 55% maksymalnej liczby punktów z zaliczenia pisemnego ćwiczeń audytoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C10_K01Student jest świadomy potrzeby poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności w obliczu konieczności rozwiązania określonego problemu dot. przemian termodynamicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01Absolwent jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania
TCH_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki
Treści programoweT-W-5Obiegi teoretyczne: Carnota, Otto, Diesla, Sabathe
T-W-3Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje
T-W-8Mieszaniny gazów – termodynamika mieszanin
T-A-1Przeliczanie jednostek SI na inne układy w zakresie jednostek siły, ciśnienia, mocy i energii (pracy).
T-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne Temperatura i metody jej pomiaru
T-A-2Obliczenia termodynamiczne dla stanu gazowego,ciekłego i stałego
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych
T-W-4Silniki cieplne, silniki spalinowe tłokowe (budowa i zasada działania, charakterystyka pracy), silniki turbinowe (podział, zasada działania)
T-W-2Gazy i ich rodzaje, skraplanie gazów, prawa gazowe
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa
T-A-3Obliczenia termidynamiczne związane z I i II zasadą termodynamiki
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenia ciągła podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje chęć do poszerzania swoje wiedzy z termodynamiki w obliczu takiej konieczności.
3,5
4,0
4,5
5,0