Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo pracy i ergonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo pracy i ergonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,50,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukształtowanie nawyku przestrzegania zasad bezpiecznej pracy, przestrzegania przepisów w zakresie ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczeń maszyn i urządzeń technicznych, przestrzegania i kontroli parametrów procesu technologicznego, zapobiegania wypadkom w pracy.
W-2Wiedza ogólna w zakresie chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie nawyku przestrzegania zasad bezpiecznej pracy, przestrzegania przepisów w zakresie ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczeń maszyn i urządzeń technicznych, przestrzegania i kontroli parametrów procesu technologicznego, zapobiegania wypadkom w pracy.
C-2Wyrabianie przekonania o mozliwości dostosowania urządzeń technicznych i środowiska pracy do fizjologii i psychologii człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza przypadków zagrożeń i niebezpiecznych sytuacji - omówienie konkretnych wypadków z archiwum PIP.5
T-A-2Przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego na przykładowych stanowiskach, tworzenie list kontrolnych zagrożeń.5
T-A-3Omówienie przykładów dobrych praktyk wdrażanych celem ograniczenia zagrożeń na stanowiskach pracy.5
15
wykłady
T-W-1Bezpieczeństwo pracy - przepisy, definicje, instytucje nadzorujące i ich uprawnienia2
T-W-2Przedmiot i zadania współczesnej ergonomii, podstawy organizacji stanowisk pracy, ogólne wymagania stanowisk pracy, fizjologiczne aspekty procesu pracy, obowiązki pracodawcy.2
T-W-3Czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe na stanowisku pracy – charakterystyka, kontrola, sposoby zabezpieczeń, odpowiedzialność pracodawcy.4
T-W-4Prace szczególnie niebezpieczne.2
T-W-5Karty charakterystyki związku i preparatu chemicznego.1
T-W-6Środki ochrony indywidualnej.1
T-W-7Znaczenie i zastosowanie znaków ostrzegawczych i wzorów w transporcie i przechowywaniu materiałów chemicznych.1
T-W-8Zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji pyłów, gazów, doprowadzania odpadów i ścieków.1
T-W-9Zagrożenia spowodowane składowaniem odpadów przemysłowych, niebezpiecznych i specjalnych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Przygotowanie do zajec15
A-A-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia9
45
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym przedmiot10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z prezentacjami wykresów i zalezności ilościowych, opisem zdarzeń, opowiadaniem o zaistniałych faktach w zakresie bezpiecznej pracy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie w końcu semestru w formie pisemnej. Pytania o charakterze przeglądowym i szczegółowe wymagające krótkichodpowiedzi.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A03_W01
W wyniku realizacji zajęć student jest w stanie ogólnie ocenić zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków, ze składowania odpadów przemysłowych. Potrafi uszeregować i podzielić substancje toksyczne i szkodliwe. Potrafi stosować, opisywać charakteryzować, objaśniać działanie środków podnoszących i zapewniających bezpieczna pracę maszyn i linii technologicznych.
TCH_1A_W07C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1S-1
TCH_1A_A03_W02
Student potrafi dobierać materiał konstrukcyjny w celu zapewnienia bezpiecznej pracy, zapewnienia warunków bez możliwości wystąpienia samozapłonu, zapłonu gazów, cieczy, ciał stałych. Potrafi również zastosować środki gaśnicze w zależności rodzaju pożaru, a także potrafi opisać szkodliwość środowiska pracy za pomocą NDS-ów.
TCH_1A_W07
TCH_1A_A03_W03
Student ma umiejętność posługiwania się i wykorzystania karty charakterystyki zwiazku chemicznego. Potrafi zmienić środowisko pracy i lepiej dostosować je do wymagań fizjologii człowieka i psychologii pracy. Potrafi ocenić ryzyko pracy w oparciu o znaki ostrzegawcze dla danego materiału i oznakowaniai stosowane w transporcie.
TCH_1A_W07

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A03_U01
W wyniku przeprowadzonych wykładów student ma umiejętność analizowania, interpretowania , oceniania, planowania, zaprezentowania zagrożeń wynikających z emisji pyłów, gazów, odprowadzania odpadów i ścieków, składowania odpadów niebezpiecznych, przemysłowych i specjalnych.
TCH_1A_U12C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1S-1
TCH_1A_A03_U02
Student potrafi kontrolować, wdrażać, weryfikować środki poprawiające bezpieczeństwo pracy w zakresie zabezpieczeń przeciwpożarowych, ochrony przed skażeniami środkami toksycznymi. Potrafi posługiwać się i opracowywać karty charakterystyki związku i materiału niebezpiecznego, obliczać poziom czynników szkodliwych środowiska pracy.
TCH_1A_U12

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A03_K01
Student nabędzie świadomość postępowania aktywnego w stosunku do miejsca pracy, postępowania zgodnego z zasadami etyki, postrzegania pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej.
TCH_1A_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A03_W01
W wyniku realizacji zajęć student jest w stanie ogólnie ocenić zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków, ze składowania odpadów przemysłowych. Potrafi uszeregować i podzielić substancje toksyczne i szkodliwe. Potrafi stosować, opisywać charakteryzować, objaśniać działanie środków podnoszących i zapewniających bezpieczna pracę maszyn i linii technologicznych.
2,0Nie potrafi ocenić zagrożeń wynikających z odprowadzania odpadów, emisji pyłów, gazów.
3,0Poprawnie ocenia czynniki podnoszące bezpieczną pracę maszyn i urządzeń technologicznych, zapewnienia warunków uniemożliwiających powstawanie samozazpłonu, zapłonu gazów, cieczy palnych i ciał stałych.
3,5Poprawnie ocenia warunki uniemożliwiające powstawanie samozapłonu, zapłonu gazów, cieczy palnych, ciał stałych i potrafi stosować środki gaśnicze w zależnośi od rodzaju pożaru.
4,0Poprawnie ocenia warunki uniemożliwiające powstawanie samozapłonu, zapłonu gazów, cieczy palnych, ciał stałych i potrafi stosować środki gaśnicze w zależnośi od rodzaju pożaru. Potrafi opisać szkodliwość środowiska pracy za pomocą NDS-ów.
4,5Obok podstawowych wiadomości o występowaniu i charakterystyce pożarowej substancji potrafi zaproponować zmiany w środowisku pracy w celu lepszego dostosowania do wymagań fizjologii człowieka.
5,0Potrafi wykorzystać wszystkie omówione w trakcie zajęć zjawiska do zmiany środowiska pracy, w celu lepszego dostosowania go do psychologii i fizjologii człowieka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A03_U01
W wyniku przeprowadzonych wykładów student ma umiejętność analizowania, interpretowania , oceniania, planowania, zaprezentowania zagrożeń wynikających z emisji pyłów, gazów, odprowadzania odpadów i ścieków, składowania odpadów niebezpiecznych, przemysłowych i specjalnych.
2,0
3,0Potrafi wprowadzać do praktyki przemysłowej środki zabezpieczające przed chemicznymi skażeniami środowiska, środki poprawiające bezpieczeństwo przeciwpożarowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A03_K01
Student nabędzie świadomość postępowania aktywnego w stosunku do miejsca pracy, postępowania zgodnego z zasadami etyki, postrzegania pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej.
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie zapewnienia bezpiecznej pracy i dostosowania warunków pracy do potrzeb człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2014
  2. Ryng M., Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, WNT, Warszawa, 1985
  3. Wasilewski M., Dawydow W., Bezpieczeństwo w pracowni chemicznej, WNT, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Zlewski R., Maleszka A., Statystyczna kontrola procesów, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2011, pierwsze
  2. Pusty T., Przewóz materiałów niebezpiecznych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, pierwsze
  3. Isidorow W., Jaroszyńska J., Chemiczne problemy ekologii, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 1998, pierwsze
  4. Pietrzak L., Analiza wypadków przy pracy dla potrzeb prewencji, GIP, Warszawa, 2007
  5. www.pip.gov.pl, Serwis internetowy PIP - aktualizowany na bieżąco.
  6. www.ciop.pl, Serwis internetowy CIOP - aktualizowany na bieżąco.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza przypadków zagrożeń i niebezpiecznych sytuacji - omówienie konkretnych wypadków z archiwum PIP.5
T-A-2Przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego na przykładowych stanowiskach, tworzenie list kontrolnych zagrożeń.5
T-A-3Omówienie przykładów dobrych praktyk wdrażanych celem ograniczenia zagrożeń na stanowiskach pracy.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bezpieczeństwo pracy - przepisy, definicje, instytucje nadzorujące i ich uprawnienia2
T-W-2Przedmiot i zadania współczesnej ergonomii, podstawy organizacji stanowisk pracy, ogólne wymagania stanowisk pracy, fizjologiczne aspekty procesu pracy, obowiązki pracodawcy.2
T-W-3Czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe na stanowisku pracy – charakterystyka, kontrola, sposoby zabezpieczeń, odpowiedzialność pracodawcy.4
T-W-4Prace szczególnie niebezpieczne.2
T-W-5Karty charakterystyki związku i preparatu chemicznego.1
T-W-6Środki ochrony indywidualnej.1
T-W-7Znaczenie i zastosowanie znaków ostrzegawczych i wzorów w transporcie i przechowywaniu materiałów chemicznych.1
T-W-8Zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji pyłów, gazów, doprowadzania odpadów i ścieków.1
T-W-9Zagrożenia spowodowane składowaniem odpadów przemysłowych, niebezpiecznych i specjalnych.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Przygotowanie do zajec15
A-A-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia9
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym przedmiot10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A03_W01W wyniku realizacji zajęć student jest w stanie ogólnie ocenić zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji gazów, pyłów, odprowadzania odpadów i ścieków, ze składowania odpadów przemysłowych. Potrafi uszeregować i podzielić substancje toksyczne i szkodliwe. Potrafi stosować, opisywać charakteryzować, objaśniać działanie środków podnoszących i zapewniających bezpieczna pracę maszyn i linii technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W07Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, podstawowe pojęcia związane z zarządzaniem produkcji i jakością produktu w przemyśle chemicznym i przemysłach pokrewnych i odpowiednie regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa chemicznego
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie nawyku przestrzegania zasad bezpiecznej pracy, przestrzegania przepisów w zakresie ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczeń maszyn i urządzeń technicznych, przestrzegania i kontroli parametrów procesu technologicznego, zapobiegania wypadkom w pracy.
C-2Wyrabianie przekonania o mozliwości dostosowania urządzeń technicznych i środowiska pracy do fizjologii i psychologii człowieka.
Treści programoweT-W-2Przedmiot i zadania współczesnej ergonomii, podstawy organizacji stanowisk pracy, ogólne wymagania stanowisk pracy, fizjologiczne aspekty procesu pracy, obowiązki pracodawcy.
T-W-3Czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe na stanowisku pracy – charakterystyka, kontrola, sposoby zabezpieczeń, odpowiedzialność pracodawcy.
T-W-4Prace szczególnie niebezpieczne.
T-W-8Zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji pyłów, gazów, doprowadzania odpadów i ścieków.
T-W-9Zagrożenia spowodowane składowaniem odpadów przemysłowych, niebezpiecznych i specjalnych.
T-W-1Bezpieczeństwo pracy - przepisy, definicje, instytucje nadzorujące i ich uprawnienia
T-W-6Środki ochrony indywidualnej.
T-W-5Karty charakterystyki związku i preparatu chemicznego.
T-W-7Znaczenie i zastosowanie znaków ostrzegawczych i wzorów w transporcie i przechowywaniu materiałów chemicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z prezentacjami wykresów i zalezności ilościowych, opisem zdarzeń, opowiadaniem o zaistniałych faktach w zakresie bezpiecznej pracy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w końcu semestru w formie pisemnej. Pytania o charakterze przeglądowym i szczegółowe wymagające krótkichodpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi ocenić zagrożeń wynikających z odprowadzania odpadów, emisji pyłów, gazów.
3,0Poprawnie ocenia czynniki podnoszące bezpieczną pracę maszyn i urządzeń technologicznych, zapewnienia warunków uniemożliwiających powstawanie samozazpłonu, zapłonu gazów, cieczy palnych i ciał stałych.
3,5Poprawnie ocenia warunki uniemożliwiające powstawanie samozapłonu, zapłonu gazów, cieczy palnych, ciał stałych i potrafi stosować środki gaśnicze w zależnośi od rodzaju pożaru.
4,0Poprawnie ocenia warunki uniemożliwiające powstawanie samozapłonu, zapłonu gazów, cieczy palnych, ciał stałych i potrafi stosować środki gaśnicze w zależnośi od rodzaju pożaru. Potrafi opisać szkodliwość środowiska pracy za pomocą NDS-ów.
4,5Obok podstawowych wiadomości o występowaniu i charakterystyce pożarowej substancji potrafi zaproponować zmiany w środowisku pracy w celu lepszego dostosowania do wymagań fizjologii człowieka.
5,0Potrafi wykorzystać wszystkie omówione w trakcie zajęć zjawiska do zmiany środowiska pracy, w celu lepszego dostosowania go do psychologii i fizjologii człowieka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A03_W02Student potrafi dobierać materiał konstrukcyjny w celu zapewnienia bezpiecznej pracy, zapewnienia warunków bez możliwości wystąpienia samozapłonu, zapłonu gazów, cieczy, ciał stałych. Potrafi również zastosować środki gaśnicze w zależności rodzaju pożaru, a także potrafi opisać szkodliwość środowiska pracy za pomocą NDS-ów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W07Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, podstawowe pojęcia związane z zarządzaniem produkcji i jakością produktu w przemyśle chemicznym i przemysłach pokrewnych i odpowiednie regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa chemicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A03_W03Student ma umiejętność posługiwania się i wykorzystania karty charakterystyki zwiazku chemicznego. Potrafi zmienić środowisko pracy i lepiej dostosować je do wymagań fizjologii człowieka i psychologii pracy. Potrafi ocenić ryzyko pracy w oparciu o znaki ostrzegawcze dla danego materiału i oznakowaniai stosowane w transporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W07Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, podstawowe pojęcia związane z zarządzaniem produkcji i jakością produktu w przemyśle chemicznym i przemysłach pokrewnych i odpowiednie regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa chemicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A03_U01W wyniku przeprowadzonych wykładów student ma umiejętność analizowania, interpretowania , oceniania, planowania, zaprezentowania zagrożeń wynikających z emisji pyłów, gazów, odprowadzania odpadów i ścieków, składowania odpadów niebezpiecznych, przemysłowych i specjalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U12Absolwent potrafi stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiednie regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa chemicznego
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie nawyku przestrzegania zasad bezpiecznej pracy, przestrzegania przepisów w zakresie ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczeń maszyn i urządzeń technicznych, przestrzegania i kontroli parametrów procesu technologicznego, zapobiegania wypadkom w pracy.
C-2Wyrabianie przekonania o mozliwości dostosowania urządzeń technicznych i środowiska pracy do fizjologii i psychologii człowieka.
Treści programoweT-W-2Przedmiot i zadania współczesnej ergonomii, podstawy organizacji stanowisk pracy, ogólne wymagania stanowisk pracy, fizjologiczne aspekty procesu pracy, obowiązki pracodawcy.
T-W-3Czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe na stanowisku pracy – charakterystyka, kontrola, sposoby zabezpieczeń, odpowiedzialność pracodawcy.
T-W-4Prace szczególnie niebezpieczne.
T-W-8Zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji pyłów, gazów, doprowadzania odpadów i ścieków.
T-W-9Zagrożenia spowodowane składowaniem odpadów przemysłowych, niebezpiecznych i specjalnych.
T-W-1Bezpieczeństwo pracy - przepisy, definicje, instytucje nadzorujące i ich uprawnienia
T-W-6Środki ochrony indywidualnej.
T-W-5Karty charakterystyki związku i preparatu chemicznego.
T-W-7Znaczenie i zastosowanie znaków ostrzegawczych i wzorów w transporcie i przechowywaniu materiałów chemicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z prezentacjami wykresów i zalezności ilościowych, opisem zdarzeń, opowiadaniem o zaistniałych faktach w zakresie bezpiecznej pracy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w końcu semestru w formie pisemnej. Pytania o charakterze przeglądowym i szczegółowe wymagające krótkichodpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wprowadzać do praktyki przemysłowej środki zabezpieczające przed chemicznymi skażeniami środowiska, środki poprawiające bezpieczeństwo przeciwpożarowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A03_U02Student potrafi kontrolować, wdrażać, weryfikować środki poprawiające bezpieczeństwo pracy w zakresie zabezpieczeń przeciwpożarowych, ochrony przed skażeniami środkami toksycznymi. Potrafi posługiwać się i opracowywać karty charakterystyki związku i materiału niebezpiecznego, obliczać poziom czynników szkodliwych środowiska pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U12Absolwent potrafi stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiednie regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa chemicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A03_K01Student nabędzie świadomość postępowania aktywnego w stosunku do miejsca pracy, postępowania zgodnego z zasadami etyki, postrzegania pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01Absolwent jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie nawyku przestrzegania zasad bezpiecznej pracy, przestrzegania przepisów w zakresie ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczeń maszyn i urządzeń technicznych, przestrzegania i kontroli parametrów procesu technologicznego, zapobiegania wypadkom w pracy.
C-2Wyrabianie przekonania o mozliwości dostosowania urządzeń technicznych i środowiska pracy do fizjologii i psychologii człowieka.
Treści programoweT-W-2Przedmiot i zadania współczesnej ergonomii, podstawy organizacji stanowisk pracy, ogólne wymagania stanowisk pracy, fizjologiczne aspekty procesu pracy, obowiązki pracodawcy.
T-W-3Czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe na stanowisku pracy – charakterystyka, kontrola, sposoby zabezpieczeń, odpowiedzialność pracodawcy.
T-W-4Prace szczególnie niebezpieczne.
T-W-8Zagrożenia środowiskowe wynikające z emisji pyłów, gazów, doprowadzania odpadów i ścieków.
T-W-9Zagrożenia spowodowane składowaniem odpadów przemysłowych, niebezpiecznych i specjalnych.
T-W-1Bezpieczeństwo pracy - przepisy, definicje, instytucje nadzorujące i ich uprawnienia
T-W-6Środki ochrony indywidualnej.
T-W-5Karty charakterystyki związku i preparatu chemicznego.
T-W-7Znaczenie i zastosowanie znaków ostrzegawczych i wzorów w transporcie i przechowywaniu materiałów chemicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z prezentacjami wykresów i zalezności ilościowych, opisem zdarzeń, opowiadaniem o zaistniałych faktach w zakresie bezpiecznej pracy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w końcu semestru w formie pisemnej. Pytania o charakterze przeglądowym i szczegółowe wymagające krótkichodpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie zapewnienia bezpiecznej pracy i dostosowania warunków pracy do potrzeb człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0