Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z technologii nieorganicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z technologii nieorganicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Pełech <Iwona.Pelech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 95 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy technologii chemicznej I
W-2technologia chemiczna-procesy przemysłu syntezy chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami rozwiązywania prodstych zadań i problemów inżynieryjno-technologicznych.
C-2Zapoznanie studenta z procesami chemicznymi z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej realizowanymi w skali laboratoryjnej.
C-3Zapoznanie studenta z organizacją pracy oraz realizacją procesów technologicznych w skali przemysłowej
C-4Pogłebienie wiedzy praktycznej z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zaprojektowanie i praktyczne zbudowanie instalacji w skali laboratoryjnej odwzorowującej wybrany proces chemiczny z wybranego ciągu technologicznego.15
T-L-2Dobór i opracowanie metod analitycznych kontroli parametrów i jakości produktu w wybranym procesie chemicznym z ustalonego ciągu technologicvznego.15
T-L-3Przeprowadzenie procesu chemicznego z wybranej technologii produkcyjnej i opracowanie uzyskanych wyników pomiarów.15
T-L-4Zapoznanie się z procesami z zakresu wybranej technologii chemicznej przemysłu nieorganicznego w skali przemysłowej na terenie odpowiedniego zakładu przemysłowego, który realizuje produkcję z zastoswaniem wyranego procesu.35
T-L-5Opracowanie sprawozdania z prac laboratoryjnych i wyników praktycznych uzyskanych w przemysłowym zakładzie produkcyjnym.15
95

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach95
A-L-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia20
A-L-3Konsultacje z nauczyciel prowadzącycm5
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia będą prowadzone w formie ćwiczeń laboratoryjnych.
M-2Zajęcia będż prowadzone w formie laboratorium na terenie zakładów przemysłowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przeprowadzonych zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena w formie zalicznia ustnego u osoby odpowiedzialnej za przedmiot

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C16_W01
Student zna zasady stoswania narzędzi informatycznych w projektowaniu i symulacji chemicznych procesów przemysłowych od surowca do produktu, oraz wie jak opisywać dane eksperymentalne.
TCH_1A_W05C-2, C-3, C-1, C-4T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C16_U01
Student potrafi zaplanować wybrany proces technologiczny z użyciem poznanej metody syntezy, metody charakterystyki otryzmanych produktów, uwzlędniając występujące operacje fizyczne i procesy chemiczne.
TCH_1A_U05C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D01-1_K01
Student nabywa kompetencji w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a do trudniejszych problemów potrafi zasięgać opinii ekspertów.
TCH_1A_K02C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C16_W01
Student zna zasady stoswania narzędzi informatycznych w projektowaniu i symulacji chemicznych procesów przemysłowych od surowca do produktu, oraz wie jak opisywać dane eksperymentalne.
2,0
3,0Przedstawienie sprawozdania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C16_U01
Student potrafi zaplanować wybrany proces technologiczny z użyciem poznanej metody syntezy, metody charakterystyki otryzmanych produktów, uwzlędniając występujące operacje fizyczne i procesy chemiczne.
2,0
3,0Student prezentuje wyniki ujęte w spawozdaniu z niepogłębioną umiejetnościa ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D01-1_K01
Student nabywa kompetencji w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a do trudniejszych problemów potrafi zasięgać opinii ekspertów.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jego działania dezorganizują pracę zespołu.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym pracować w grupie, brak świadomości wpływu jego pracy na efekt końcowy realizowanego zadania
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym pracować w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
4,0Student dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
4,5Student bardziej niż dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
5,0Student bardzo dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania

Literatura podstawowa

  1. Adam Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, WN PWN, Warszawa, 2013
  2. Józef Kępiński, Technologia chemiczna nieorganiczna, PWN, Wrszawa, 1984
  3. K. Szchmidt-Szałowski, M.Szafran, E.Bobryk, J.Sentek, Technologia chemiczna. Przemysł nieorganiczny., WN PWN, Warszawa, 2013, ISBN 978-83-01-17269-5

Literatura dodatkowa

  1. Instrukcje technologiczne wybranych technologii przemysłu nieorganicznego., 2021

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaprojektowanie i praktyczne zbudowanie instalacji w skali laboratoryjnej odwzorowującej wybrany proces chemiczny z wybranego ciągu technologicznego.15
T-L-2Dobór i opracowanie metod analitycznych kontroli parametrów i jakości produktu w wybranym procesie chemicznym z ustalonego ciągu technologicvznego.15
T-L-3Przeprowadzenie procesu chemicznego z wybranej technologii produkcyjnej i opracowanie uzyskanych wyników pomiarów.15
T-L-4Zapoznanie się z procesami z zakresu wybranej technologii chemicznej przemysłu nieorganicznego w skali przemysłowej na terenie odpowiedniego zakładu przemysłowego, który realizuje produkcję z zastoswaniem wyranego procesu.35
T-L-5Opracowanie sprawozdania z prac laboratoryjnych i wyników praktycznych uzyskanych w przemysłowym zakładzie produkcyjnym.15
95

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach95
A-L-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia20
A-L-3Konsultacje z nauczyciel prowadzącycm5
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C16_W01Student zna zasady stoswania narzędzi informatycznych w projektowaniu i symulacji chemicznych procesów przemysłowych od surowca do produktu, oraz wie jak opisywać dane eksperymentalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W05Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady stosowania narzędzi informatycznych właściwych dla nauk technicznych, a w szczególności do projektowania, modelowania i symulacji procesów chemicznych oraz analizy i opisu danych eksperymentalnych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z procesami chemicznymi z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej realizowanymi w skali laboratoryjnej.
C-3Zapoznanie studenta z organizacją pracy oraz realizacją procesów technologicznych w skali przemysłowej
C-1Zapoznanie studenta z metodami rozwiązywania prodstych zadań i problemów inżynieryjno-technologicznych.
C-4Pogłebienie wiedzy praktycznej z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej.
Treści programoweT-L-5Opracowanie sprawozdania z prac laboratoryjnych i wyników praktycznych uzyskanych w przemysłowym zakładzie produkcyjnym.
T-L-4Zapoznanie się z procesami z zakresu wybranej technologii chemicznej przemysłu nieorganicznego w skali przemysłowej na terenie odpowiedniego zakładu przemysłowego, który realizuje produkcję z zastoswaniem wyranego procesu.
T-L-3Przeprowadzenie procesu chemicznego z wybranej technologii produkcyjnej i opracowanie uzyskanych wyników pomiarów.
T-L-1Zaprojektowanie i praktyczne zbudowanie instalacji w skali laboratoryjnej odwzorowującej wybrany proces chemiczny z wybranego ciągu technologicznego.
T-L-2Dobór i opracowanie metod analitycznych kontroli parametrów i jakości produktu w wybranym procesie chemicznym z ustalonego ciągu technologicvznego.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia będą prowadzone w formie ćwiczeń laboratoryjnych.
M-2Zajęcia będż prowadzone w formie laboratorium na terenie zakładów przemysłowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przeprowadzonych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawienie sprawozdania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_C16_U01Student potrafi zaplanować wybrany proces technologiczny z użyciem poznanej metody syntezy, metody charakterystyki otryzmanych produktów, uwzlędniając występujące operacje fizyczne i procesy chemiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U05Absolwent potrafi zaplanować realizację wybranych procesów technologicznych uwzględniając poznane metody syntezy, metody charakterystyki otrzymanych produktów, z uwzględnieniem występujących operacji fizycznych i procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami rozwiązywania prodstych zadań i problemów inżynieryjno-technologicznych.
C-2Zapoznanie studenta z procesami chemicznymi z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej realizowanymi w skali laboratoryjnej.
C-3Zapoznanie studenta z organizacją pracy oraz realizacją procesów technologicznych w skali przemysłowej
Treści programoweT-L-1Zaprojektowanie i praktyczne zbudowanie instalacji w skali laboratoryjnej odwzorowującej wybrany proces chemiczny z wybranego ciągu technologicznego.
T-L-4Zapoznanie się z procesami z zakresu wybranej technologii chemicznej przemysłu nieorganicznego w skali przemysłowej na terenie odpowiedniego zakładu przemysłowego, który realizuje produkcję z zastoswaniem wyranego procesu.
T-L-5Opracowanie sprawozdania z prac laboratoryjnych i wyników praktycznych uzyskanych w przemysłowym zakładzie produkcyjnym.
T-L-2Dobór i opracowanie metod analitycznych kontroli parametrów i jakości produktu w wybranym procesie chemicznym z ustalonego ciągu technologicvznego.
T-L-3Przeprowadzenie procesu chemicznego z wybranej technologii produkcyjnej i opracowanie uzyskanych wyników pomiarów.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia będą prowadzone w formie ćwiczeń laboratoryjnych.
M-2Zajęcia będż prowadzone w formie laboratorium na terenie zakładów przemysłowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przeprowadzonych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje wyniki ujęte w spawozdaniu z niepogłębioną umiejetnościa ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_D01-1_K01Student nabywa kompetencji w rozwiązywaniu problemów praktycznych, a do trudniejszych problemów potrafi zasięgać opinii ekspertów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z organizacją pracy oraz realizacją procesów technologicznych w skali przemysłowej
Treści programoweT-L-1Zaprojektowanie i praktyczne zbudowanie instalacji w skali laboratoryjnej odwzorowującej wybrany proces chemiczny z wybranego ciągu technologicznego.
T-L-2Dobór i opracowanie metod analitycznych kontroli parametrów i jakości produktu w wybranym procesie chemicznym z ustalonego ciągu technologicvznego.
T-L-3Przeprowadzenie procesu chemicznego z wybranej technologii produkcyjnej i opracowanie uzyskanych wyników pomiarów.
T-L-4Zapoznanie się z procesami z zakresu wybranej technologii chemicznej przemysłu nieorganicznego w skali przemysłowej na terenie odpowiedniego zakładu przemysłowego, który realizuje produkcję z zastoswaniem wyranego procesu.
T-L-5Opracowanie sprawozdania z prac laboratoryjnych i wyników praktycznych uzyskanych w przemysłowym zakładzie produkcyjnym.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia będż prowadzone w formie laboratorium na terenie zakładów przemysłowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przeprowadzonych zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena w formie zalicznia ustnego u osoby odpowiedzialnej za przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jego działania dezorganizują pracę zespołu.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym pracować w grupie, brak świadomości wpływu jego pracy na efekt końcowy realizowanego zadania
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym pracować w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
4,0Student dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
4,5Student bardziej niż dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
5,0Student bardzo dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania