Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Bohonos <Adam.Bohonos@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Bohonos <Adam.Bohonos@zut.edu.pl>, Maciej Zwierzchowski <Maciej.Zwierzchowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,00,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 30 3,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej na poziomie rozszerzonym
W-2zaliczenie kursu matematyka I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z elementarnymi zagadnieniami z algebry liniowej, geometrii analitycznej w przestrzeni i analizy matematycznej
C-2Wykszałcenie u studanta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi
C-3Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zastosowaniami całki oznaczonej i równań różniczkowych omawianych typów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1obliczanie całek różnych typów4
T-A-2całki oznaczone i niewłaściwe4
T-A-3zastosowania geometryczne całki oznaczonej4
T-A-4Kolokwium zaliczeniowe 12
T-A-5rozwiązywani równań o zmiennych rozdzielonych, równań jednorodnych, równań liniowych, równań Bernoulli'ego, równań Clairauta, równań liniowych rzędu drugiego o stałych współczynnikach8
T-A-6Obliczanie pochodnych cząstkowych dwóch i trzech zmiennych, zastosowanie różniczki zupełnej znajdowanie ekstremów funkcji dwóch zmiennych6
T-A-7Kolokwium zaliczeniowe 22
30
wykłady
T-W-1Układ biegunowy, wzory na pola obszarów płaskich, długości części krzywych, pól powierzchni i objętości brył obrotowych10
T-W-2Równania różniczkowe zwyczajne: równanie o zmiennych rozdzielonych, równanie jednorodne, równanie liniowe, równanie Bernoulli'ego, równanie Clairauta, równanie liniowe rzędu drugiego o stałych współczynnikach12
T-W-3Funkcje wielu zmiennych: pochodne cząstkowe, różniczka zupełna, ekstrema funkcji dwóch zmiennych8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń i rozwiązywanie zadań domowych38
A-A-3przygotowanie do prac pisemnych20
A-A-4konsultacje2
90
wykłady
A-W-1obecność na wykładach30
A-W-2samodzielne analizowanie treści wykładów, studiowanie literatury30
A-W-3konsultacje przed egzaminem4
A-W-4przygotowanie do egzaminu22
A-W-5egzamin4
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny wraz z przykładami
M-2Zagadnienia podane na wykładach są utrwalane podczas ćwiczeń polegających na rozwiązywaniu różnorodnych zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdziany pisemne z poszczególnych partii materiału
S-2Ocena formująca: ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin złożony z części ustnej i pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować pojęcia poruszane na zajęciach, rozróżniać narzędzia matematyczne i metody rachunkowe oraz wytłumaczyć teoretyczne zastosowania w obszarze poruszanych zagadnień i problemów.
TCH_1A_W01C-2, C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę, dobierać odpowiednie narzędzia matematyczne i metody rachunkowe do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych oraz inżynierskich w obszarze studiowanego kierunku.
TCH_1A_U01C-2, C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_B02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci w sobie świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy w zgodzie z zasadami etyki oraz otwartość na zasięganie opini ekspertów przy rozwiązywaniu interdyscyplinarnych problemów napotykanych w obszarze studiowanego kierunku.
TCH_1A_K01, TCH_1A_K02C-2, C-1, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-2, T-W-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować pojęcia poruszane na zajęciach, rozróżniać narzędzia matematyczne i metody rachunkowe oraz wytłumaczyć teoretyczne zastosowania w obszarze poruszanych zagadnień i problemów.
2,0
3,0Student potrafi wymienić wybrane podstawowe definicje i twierdzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę, dobierać odpowiednie narzędzia matematyczne i metody rachunkowe do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych oraz inżynierskich w obszarze studiowanego kierunku.
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać wybrane zadania z zakresu treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_B02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci w sobie świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy w zgodzie z zasadami etyki oraz otwartość na zasięganie opini ekspertów przy rozwiązywaniu interdyscyplinarnych problemów napotykanych w obszarze studiowanego kierunku.
2,0
3,0Student systematycznie przygotowuje się do zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. L. Maurin, M. Mączyński, T. Traczyk, Matematyka, podręcznik dla studentów wydziałów chemicznych, tom I, II, PWN, Warszawa, 1999
  2. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach cz.I, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. E. Otto, Matematyka dla wydziałów budowlanych i mechanicznych cz. 1,2, PWN, Warszawa, 1998
  2. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008
  3. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 2, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1obliczanie całek różnych typów4
T-A-2całki oznaczone i niewłaściwe4
T-A-3zastosowania geometryczne całki oznaczonej4
T-A-4Kolokwium zaliczeniowe 12
T-A-5rozwiązywani równań o zmiennych rozdzielonych, równań jednorodnych, równań liniowych, równań Bernoulli'ego, równań Clairauta, równań liniowych rzędu drugiego o stałych współczynnikach8
T-A-6Obliczanie pochodnych cząstkowych dwóch i trzech zmiennych, zastosowanie różniczki zupełnej znajdowanie ekstremów funkcji dwóch zmiennych6
T-A-7Kolokwium zaliczeniowe 22
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układ biegunowy, wzory na pola obszarów płaskich, długości części krzywych, pól powierzchni i objętości brył obrotowych10
T-W-2Równania różniczkowe zwyczajne: równanie o zmiennych rozdzielonych, równanie jednorodne, równanie liniowe, równanie Bernoulli'ego, równanie Clairauta, równanie liniowe rzędu drugiego o stałych współczynnikach12
T-W-3Funkcje wielu zmiennych: pochodne cząstkowe, różniczka zupełna, ekstrema funkcji dwóch zmiennych8
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń i rozwiązywanie zadań domowych38
A-A-3przygotowanie do prac pisemnych20
A-A-4konsultacje2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1obecność na wykładach30
A-W-2samodzielne analizowanie treści wykładów, studiowanie literatury30
A-W-3konsultacje przed egzaminem4
A-W-4przygotowanie do egzaminu22
A-W-5egzamin4
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B02_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować pojęcia poruszane na zajęciach, rozróżniać narzędzia matematyczne i metody rachunkowe oraz wytłumaczyć teoretyczne zastosowania w obszarze poruszanych zagadnień i problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W01Absolwent zna i rozumie zagadnienia i metody matematyczne w zakresie algebry, analizy matematycznej, statystyki oraz metod numerycznych pozwalające na posługiwanie się nimi w rozwiązywaniu różnorodnych problemów w obszarze przedmiotów studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Wykszałcenie u studanta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi
C-1Zapoznanie studenta z elementarnymi zagadnieniami z algebry liniowej, geometrii analitycznej w przestrzeni i analizy matematycznej
C-3Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej
Treści programoweT-A-1obliczanie całek różnych typów
T-A-2całki oznaczone i niewłaściwe
T-A-3zastosowania geometryczne całki oznaczonej
T-A-5rozwiązywani równań o zmiennych rozdzielonych, równań jednorodnych, równań liniowych, równań Bernoulli'ego, równań Clairauta, równań liniowych rzędu drugiego o stałych współczynnikach
T-W-2Równania różniczkowe zwyczajne: równanie o zmiennych rozdzielonych, równanie jednorodne, równanie liniowe, równanie Bernoulli'ego, równanie Clairauta, równanie liniowe rzędu drugiego o stałych współczynnikach
T-W-1Układ biegunowy, wzory na pola obszarów płaskich, długości części krzywych, pól powierzchni i objętości brył obrotowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wraz z przykładami
M-2Zagadnienia podane na wykładach są utrwalane podczas ćwiczeń polegających na rozwiązywaniu różnorodnych zadań
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin złożony z części ustnej i pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić wybrane podstawowe definicje i twierdzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B02_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę, dobierać odpowiednie narzędzia matematyczne i metody rachunkowe do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych oraz inżynierskich w obszarze studiowanego kierunku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01Absolwent potrafi wykorzystać poznane zagadnienia i metody matematyczne do opisu i analizy podstawowych zagadnień fizykochemicznych i technicznych w obszarze przedmiotów studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Wykszałcenie u studanta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi
C-1Zapoznanie studenta z elementarnymi zagadnieniami z algebry liniowej, geometrii analitycznej w przestrzeni i analizy matematycznej
C-3Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej
Treści programoweT-A-1obliczanie całek różnych typów
T-A-2całki oznaczone i niewłaściwe
T-A-3zastosowania geometryczne całki oznaczonej
T-A-5rozwiązywani równań o zmiennych rozdzielonych, równań jednorodnych, równań liniowych, równań Bernoulli'ego, równań Clairauta, równań liniowych rzędu drugiego o stałych współczynnikach
T-W-2Równania różniczkowe zwyczajne: równanie o zmiennych rozdzielonych, równanie jednorodne, równanie liniowe, równanie Bernoulli'ego, równanie Clairauta, równanie liniowe rzędu drugiego o stałych współczynnikach
T-W-1Układ biegunowy, wzory na pola obszarów płaskich, długości części krzywych, pól powierzchni i objętości brył obrotowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wraz z przykładami
M-2Zagadnienia podane na wykładach są utrwalane podczas ćwiczeń polegających na rozwiązywaniu różnorodnych zadań
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin złożony z części ustnej i pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać wybrane zadania z zakresu treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_B02_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci w sobie świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy w zgodzie z zasadami etyki oraz otwartość na zasięganie opini ekspertów przy rozwiązywaniu interdyscyplinarnych problemów napotykanych w obszarze studiowanego kierunku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01Absolwent jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania
TCH_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-2Wykszałcenie u studanta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi
C-1Zapoznanie studenta z elementarnymi zagadnieniami z algebry liniowej, geometrii analitycznej w przestrzeni i analizy matematycznej
C-3Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zastosowaniami całki oznaczonej i równań różniczkowych omawianych typów
Treści programoweT-A-1obliczanie całek różnych typów
T-A-2całki oznaczone i niewłaściwe
T-A-3zastosowania geometryczne całki oznaczonej
T-A-5rozwiązywani równań o zmiennych rozdzielonych, równań jednorodnych, równań liniowych, równań Bernoulli'ego, równań Clairauta, równań liniowych rzędu drugiego o stałych współczynnikach
T-W-2Równania różniczkowe zwyczajne: równanie o zmiennych rozdzielonych, równanie jednorodne, równanie liniowe, równanie Bernoulli'ego, równanie Clairauta, równanie liniowe rzędu drugiego o stałych współczynnikach
T-W-1Układ biegunowy, wzory na pola obszarów płaskich, długości części krzywych, pól powierzchni i objętości brył obrotowych
Metody nauczaniaM-2Zagadnienia podane na wykładach są utrwalane podczas ćwiczeń polegających na rozwiązywaniu różnorodnych zadań
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student systematycznie przygotowuje się do zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0