Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy chemii organicznej (zajęcia uzupełniające):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy chemii organicznej (zajęcia uzupełniające)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Idzik <Tomasz.Idzik@zut.edu.pl>, Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 0,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii organicznej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przypomnienie i uzupełnienie braków z zakresu nazewnictwa różnych grup związków organicznych.
C-2Ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu izomerii związków organicznych.
C-3Utrwalenie umiejętności przedstawiania struktur związków organicznych za pomocą wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych.
C-4Uświadomienie studentom niebezpieczeństw wynikających z pracy z różnymi substancjami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wydzielania, rozdzielania i oczyszczania związków organicznych.
C-6Przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, własne uwagi i obserwacje oraz niezbędne obliczenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rzędowość atomów węgla. Grupy alkilowe, alkenylowe i alkinylowe. Wzory strukturalne, szkieletowe i empiryczne prostych związków organicznych.3
T-A-2Izomeria związków organicznych. Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych.2
T-A-3Ćwiczenia w nazywaniu różnych grup związków organicznych. Pisanie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych.10
15
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym.3
T-L-2Metody wydzielania i rozdzielania związków organicznych: destylacja prosta, destylacja pod obniżonym ciśnieniem, ekstrakcja ciągła (w aparacie Soxhleta) i periodyczna. Wydzielanie olejków eterycznych z surowców roślinnych za pomocą destylacji prostej.12
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo i aktywność na zajęciach.15
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań z zakresu izomerii oraz nazewnictwa różnych grup związków organicznych.
M-2Ćwiczenia praktyczne w zakresie rozdzielania, wydzielania lub oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowanego sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_U02_W01
Student potrafi rozróżnić podstawowe grupy funkcyjne w związkach organicznych. Zna zasady nazewnictwa systematycznego związków organicznych. Rysuje wzory strukturalne, półstrukturalne i szkieletowe prostych związków organicznych.
C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1S-1
ICHP_1A_U02_W02
Student jest świadomy zagrożeń wynikających z pracy z różnymi związkami organicznymi i nieorganicznymi w laboratorium chemicznym.
C-4, C-6T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_U02_U01
Student potrafi określić przynależność związku organicznego do konkretnej grupy na podstawie znajomości grup funkcyjnych oraz podać jego nazwę zgodnie z zasadami nomenklatury systematycznej.
C-1, C-3T-A-2, T-A-3M-1S-1
ICHP_1A_U02_U02
Student potrafi zastosować proste operacje jednostkowe do wydzielania, rozdzielania i oczyszczania związków organicznych.
C-6, C-5T-L-2M-2S-2

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Banaszkiewicz, Zadania i ćwiczenia z chemii organicznej, Politechnika Radomska, 2002
  2. Danie Buza, Aleksandra Ćwil, Zadania z chemii organicznej z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  3. Daniel Buza, Wojciech Sas, Przemyslaw Szczeciński, Chemia organiczna. Kurs podstawowy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  4. Piotr Kowalski, Laboratorium chemii organicznej. Techniki pracy i przepisy BHP., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Bogusław Bobrański, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rzędowość atomów węgla. Grupy alkilowe, alkenylowe i alkinylowe. Wzory strukturalne, szkieletowe i empiryczne prostych związków organicznych.3
T-A-2Izomeria związków organicznych. Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych.2
T-A-3Ćwiczenia w nazywaniu różnych grup związków organicznych. Pisanie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych.10
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym.3
T-L-2Metody wydzielania i rozdzielania związków organicznych: destylacja prosta, destylacja pod obniżonym ciśnieniem, ekstrakcja ciągła (w aparacie Soxhleta) i periodyczna. Wydzielanie olejków eterycznych z surowców roślinnych za pomocą destylacji prostej.12
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo i aktywność na zajęciach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_U02_W01Student potrafi rozróżnić podstawowe grupy funkcyjne w związkach organicznych. Zna zasady nazewnictwa systematycznego związków organicznych. Rysuje wzory strukturalne, półstrukturalne i szkieletowe prostych związków organicznych.
Cel przedmiotuC-1Przypomnienie i uzupełnienie braków z zakresu nazewnictwa różnych grup związków organicznych.
C-2Ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu izomerii związków organicznych.
C-3Utrwalenie umiejętności przedstawiania struktur związków organicznych za pomocą wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych.
Treści programoweT-A-1Rzędowość atomów węgla. Grupy alkilowe, alkenylowe i alkinylowe. Wzory strukturalne, szkieletowe i empiryczne prostych związków organicznych.
T-A-2Izomeria związków organicznych. Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych.
T-A-3Ćwiczenia w nazywaniu różnych grup związków organicznych. Pisanie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań z zakresu izomerii oraz nazewnictwa różnych grup związków organicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_U02_W02Student jest świadomy zagrożeń wynikających z pracy z różnymi związkami organicznymi i nieorganicznymi w laboratorium chemicznym.
Cel przedmiotuC-4Uświadomienie studentom niebezpieczeństw wynikających z pracy z różnymi substancjami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej.
C-6Przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, własne uwagi i obserwacje oraz niezbędne obliczenia.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w zakresie rozdzielania, wydzielania lub oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowanego sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_U02_U01Student potrafi określić przynależność związku organicznego do konkretnej grupy na podstawie znajomości grup funkcyjnych oraz podać jego nazwę zgodnie z zasadami nomenklatury systematycznej.
Cel przedmiotuC-1Przypomnienie i uzupełnienie braków z zakresu nazewnictwa różnych grup związków organicznych.
C-3Utrwalenie umiejętności przedstawiania struktur związków organicznych za pomocą wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych.
Treści programoweT-A-2Izomeria związków organicznych. Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych.
T-A-3Ćwiczenia w nazywaniu różnych grup związków organicznych. Pisanie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań z zakresu izomerii oraz nazewnictwa różnych grup związków organicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_U02_U02Student potrafi zastosować proste operacje jednostkowe do wydzielania, rozdzielania i oczyszczania związków organicznych.
Cel przedmiotuC-6Przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, własne uwagi i obserwacje oraz niezbędne obliczenia.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wydzielania, rozdzielania i oczyszczania związków organicznych.
Treści programoweT-L-2Metody wydzielania i rozdzielania związków organicznych: destylacja prosta, destylacja pod obniżonym ciśnieniem, ekstrakcja ciągła (w aparacie Soxhleta) i periodyczna. Wydzielanie olejków eterycznych z surowców roślinnych za pomocą destylacji prostej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w zakresie rozdzielania, wydzielania lub oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz przygotowanego sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu.