Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Zjawiska transportu w systemach rozproszonych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zjawiska transportu w systemach rozproszonych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy inżynierii procesowej
W-2Podstawy aparatury procesowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy w zakresie zjawisk transportu w systemach rozproszonych
C-2Ukształtowanie u studentów umiejęności doboru i podstaw projektowania aparatów do wytwarzania układów rozproszonych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe w zakresie jednego z wymienionych tematów projektowychL (1) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania emulssji; (2) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania zawiesiny; (3) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania dyspersji gaz-ciecz15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Klasyfikacja systemów wielofazowych, Fazy rozproszone.1
T-W-2Termodynamika układów wielofazowych.2
T-W-3Zjawiska międzyfazowe. Modele przepływu.2
T-W-4Transport w materiałach porowatych. Sublimacja.2
T-W-5Układ gaz-ciecz. Układ ciecz-ciecz. Układ ciało stałe-płyn. Układ ciecz-ciało stałe-gaz.3
T-W-6Mieszanie w aparatach przepływowych. Mieszalniki statyczne. Mieszanie w przewodach.4
T-W-7Kolokwium zaliczajace wykłady1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2samodzielne wykonywanie obliczeń w zakresie wybranego tematu projektu10
A-P-3przygotowanie się do zaliczenia projektu5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
M-2Projekt - metody praktyczne: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie w formie pisemnej (45 min)
S-2Ocena podsumowująca: Projekt - zaliczenie na podstawie samodzielnie wykonanego projektu oparte na stopniu zgodności zrealizowanego projektu z wczesniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi, poprawności obliczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D04b_W09
student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zjawisk w systemach rozproszonych
ICHP_1A_W09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
ICHP_1A_D04b_W12
student ma szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami zjawisk w systemach rozproszonych
ICHP_1A_W12C-1T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D04b_U10
student potrafi wyjaśnić zjawiska transportu w systemach rozproszonych
ICHP_1A_U10C-1T-W-3, T-W-4M-1S-1
ICHP_1A_D04b_U17
student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów rozproszonych
ICHP_1A_U17C-2T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D04b_K01
student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk przebiegających w systemach rozproszonych
ICHP_1A_K01C-1, C-2T-P-1, T-W-2M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D04b_W09
student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zjawisk w systemach rozproszonych
2,0student nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie zjawisk transportu w systemach rozproszonych
3,0student potrafi w stopniu podstawowym objaśniać zjawiska transportu w systemach rozproszonych
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym objaśniać zjawiska transportu w systemach rozproszonych
4,0student potrafi w szerokim stopniu objaśniać zjawiska transportu w systemach rozproszonych
4,5student potrafi wyczerpująco objaśniać zjawiska transportu w systemach rozproszonych
5,0student potrafi bardzo wyczerpująco objaśniać zjawiska transportu w systemach rozproszonych
ICHP_1A_D04b_W12
student ma szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami zjawisk w systemach rozproszonych
2,0student nie ma szczegółowej wiedzy z zakresu zjawisk transportu w systemach rozproszonych
3,0student potrafi w stopniu podstawowym scharakteryzować zjawiska transportu w systemach rozproszonch
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym scharakteryzować zjawiska transportu w systemach rozproszonch
4,0student potrafi w szerokim stopniu scharakteryzować zjawiska transportu w systemach rozproszonch
4,5student potrafi w szerokim stopniu scharakteryzować zjawiska transportu w systemach rozproszonch i wyjaśnić modele przepływu
5,0student potrafi w szerokim stopniu scharakteryzować zjawiska transportu w systemach rozproszonch i wyjaśnić wyczerpująco modele przepływu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D04b_U10
student potrafi wyjaśnić zjawiska transportu w systemach rozproszonych
2,0student nie potrafi wyjaśnić modeli przepływu w systemach rozproszonych
3,0student potrafi w stopniu podstawowym wyjaśnić modele przepływu w układach rozproszonych
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym wyjaśnić modele przepływu w układach rozproszonych
4,0student potrafi w szerokim stopniu wyjaśnić modele przepływu w układach rozproszonych
4,5student potrafi wyczerpująco wyjaśnić modele przepływu w układach rozproszonych
5,0student potrafi bardzo wyczerpująco wyjaśnić modele przepływu w układach rozproszonych
ICHP_1A_D04b_U17
student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów rozproszonych
2,0student nie potrafi zaprojektować prostego urządzenia lub aparatu do wytwarzania układów wielofazowych
3,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów wielofazowych i wykonać podstawową dokumentację
3,5student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów wielofazowych i wykonać odpowiednią dokumentację
4,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów wielofazowych, wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiazania
4,5student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów wielofazowych, wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować szczegółowo zalety i wady proponowanego rozwiazania
5,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów wielofazowych, wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiazania na tle innych rozwiązan technicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D04b_K01
student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk przebiegających w systemach rozproszonych
2,0student nie rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych
3,0student rozumie w stopnu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych
3,5student rozumie w stopnu więcej niż podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych
4,0student rozumie w szerokim stopnu potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych
4,5student rozumie w szerokim stopnu potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych oraz wykazuje aktywną postawę w kierunku poznania trendów w projektowaniu aparatury do wytwarzania układów wielofazowych
5,0student rozumie w szerokim stopnu potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych oraz wykazuje bardzo aktywną postawę w kierunku poznania trendów w projektowaniu aparatury do wytwarzania układów wielofazowych

Literatura podstawowa

  1. Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1995
  2. Kamieński J., Mieszanie układów wielofazowych, WNT, Warszawa, 2004
  3. Stręk F., Mieszanie i mieszalniki, WNT, Warszawa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. Błasiński H., Pyć K.W., Rzyski E., Maszyny i aparatura technologiczna przemysłu spożywczego, Wydawnictwo Politechniki łódzkiej, Łódź, 2001
  2. Dziubiński M., Prywer J., Mechanika płynów dwufazowych, WNT, Warszawa, 2009
  3. Prosnak W.J., Równania klasycznej mechaniki płynów, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe w zakresie jednego z wymienionych tematów projektowychL (1) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania emulssji; (2) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania zawiesiny; (3) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania dyspersji gaz-ciecz15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Klasyfikacja systemów wielofazowych, Fazy rozproszone.1
T-W-2Termodynamika układów wielofazowych.2
T-W-3Zjawiska międzyfazowe. Modele przepływu.2
T-W-4Transport w materiałach porowatych. Sublimacja.2
T-W-5Układ gaz-ciecz. Układ ciecz-ciecz. Układ ciało stałe-płyn. Układ ciecz-ciało stałe-gaz.3
T-W-6Mieszanie w aparatach przepływowych. Mieszalniki statyczne. Mieszanie w przewodach.4
T-W-7Kolokwium zaliczajace wykłady1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2samodzielne wykonywanie obliczeń w zakresie wybranego tematu projektu10
A-P-3przygotowanie się do zaliczenia projektu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D04b_W09student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zjawisk w systemach rozproszonych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W09ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa takich jak: - operacje i procesy jednostkowe - przenoszenie i bilansowanie masy, pędu i energii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy w zakresie zjawisk transportu w systemach rozproszonych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Klasyfikacja systemów wielofazowych, Fazy rozproszone.
T-W-2Termodynamika układów wielofazowych.
T-W-3Zjawiska międzyfazowe. Modele przepływu.
T-W-4Transport w materiałach porowatych. Sublimacja.
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie w formie pisemnej (45 min)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie zjawisk transportu w systemach rozproszonych
3,0student potrafi w stopniu podstawowym objaśniać zjawiska transportu w systemach rozproszonych
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym objaśniać zjawiska transportu w systemach rozproszonych
4,0student potrafi w szerokim stopniu objaśniać zjawiska transportu w systemach rozproszonych
4,5student potrafi wyczerpująco objaśniać zjawiska transportu w systemach rozproszonych
5,0student potrafi bardzo wyczerpująco objaśniać zjawiska transportu w systemach rozproszonych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D04b_W12student ma szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami zjawisk w systemach rozproszonych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W12ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy w zakresie zjawisk transportu w systemach rozproszonych
Treści programoweT-W-4Transport w materiałach porowatych. Sublimacja.
T-W-5Układ gaz-ciecz. Układ ciecz-ciecz. Układ ciało stałe-płyn. Układ ciecz-ciało stałe-gaz.
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie w formie pisemnej (45 min)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma szczegółowej wiedzy z zakresu zjawisk transportu w systemach rozproszonych
3,0student potrafi w stopniu podstawowym scharakteryzować zjawiska transportu w systemach rozproszonch
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym scharakteryzować zjawiska transportu w systemach rozproszonch
4,0student potrafi w szerokim stopniu scharakteryzować zjawiska transportu w systemach rozproszonch
4,5student potrafi w szerokim stopniu scharakteryzować zjawiska transportu w systemach rozproszonch i wyjaśnić modele przepływu
5,0student potrafi w szerokim stopniu scharakteryzować zjawiska transportu w systemach rozproszonch i wyjaśnić wyczerpująco modele przepływu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D04b_U10student potrafi wyjaśnić zjawiska transportu w systemach rozproszonych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U10w oparciu o wiedzę ogólną potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy w zakresie zjawisk transportu w systemach rozproszonych
Treści programoweT-W-3Zjawiska międzyfazowe. Modele przepływu.
T-W-4Transport w materiałach porowatych. Sublimacja.
Metody nauczaniaM-1Wykład - Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie w formie pisemnej (45 min)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wyjaśnić modeli przepływu w systemach rozproszonych
3,0student potrafi w stopniu podstawowym wyjaśnić modele przepływu w układach rozproszonych
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym wyjaśnić modele przepływu w układach rozproszonych
4,0student potrafi w szerokim stopniu wyjaśnić modele przepływu w układach rozproszonych
4,5student potrafi wyczerpująco wyjaśnić modele przepływu w układach rozproszonych
5,0student potrafi bardzo wyczerpująco wyjaśnić modele przepływu w układach rozproszonych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D04b_U17student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów rozproszonych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U17potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie oraz aparat, obiekt, proces lub system, typowy dla inżynierii chemicznej i procesowej, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studentów umiejęności doboru i podstaw projektowania aparatów do wytwarzania układów rozproszonych
Treści programoweT-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe w zakresie jednego z wymienionych tematów projektowychL (1) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania emulssji; (2) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania zawiesiny; (3) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania dyspersji gaz-ciecz
Metody nauczaniaM-2Projekt - metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt - zaliczenie na podstawie samodzielnie wykonanego projektu oparte na stopniu zgodności zrealizowanego projektu z wczesniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi, poprawności obliczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zaprojektować prostego urządzenia lub aparatu do wytwarzania układów wielofazowych
3,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów wielofazowych i wykonać podstawową dokumentację
3,5student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów wielofazowych i wykonać odpowiednią dokumentację
4,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów wielofazowych, wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiazania
4,5student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów wielofazowych, wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować szczegółowo zalety i wady proponowanego rozwiazania
5,0student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów wielofazowych, wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiazania na tle innych rozwiązan technicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D04b_K01student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk przebiegających w systemach rozproszonych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy w zakresie zjawisk transportu w systemach rozproszonych
C-2Ukształtowanie u studentów umiejęności doboru i podstaw projektowania aparatów do wytwarzania układów rozproszonych
Treści programoweT-P-1Student wykonuje obliczenia projektowe w zakresie jednego z wymienionych tematów projektowychL (1) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania emulssji; (2) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania zawiesiny; (3) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania dyspersji gaz-ciecz
T-W-2Termodynamika układów wielofazowych.
Metody nauczaniaM-2Projekt - metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt - zaliczenie na podstawie samodzielnie wykonanego projektu oparte na stopniu zgodności zrealizowanego projektu z wczesniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi, poprawności obliczeń
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie w formie pisemnej (45 min)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych
3,0student rozumie w stopnu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych
3,5student rozumie w stopnu więcej niż podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych
4,0student rozumie w szerokim stopnu potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych
4,5student rozumie w szerokim stopnu potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych oraz wykazuje aktywną postawę w kierunku poznania trendów w projektowaniu aparatury do wytwarzania układów wielofazowych
5,0student rozumie w szerokim stopnu potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych oraz wykazuje bardzo aktywną postawę w kierunku poznania trendów w projektowaniu aparatury do wytwarzania układów wielofazowych