Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Fizykochemia roztworów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizykochemia roztworów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 30 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z zakresu chemii niorganicznej oraz chemii fizycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie i interpretacja zjawisk obserwowanych w rzeczywistych roztworach. Umiejętność przewidywania własności fizykochemicznych roztworów. Wyznaczenie współczynników aktywności elektrolitów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia właściwości fizykochemicznych roztworów dwu i wieloskładnikowych. Współczynniki aktywności i współczynniki podziaału składników w układach nieelektrolitów. Obliczenia współczynników aktywności i współczynnika osmotycznego w roztworach elektrolitów. Obliczanie stałych równowagi rozpuszczalności soli w roztworach elektrolitów.15
15
wykłady
T-W-1Termodynamika roztworów ciekłych. Wielkości cząstkowe molowe. Podstawowe własciwości roztworów (lepkość, gęstość, ..). Roztwory doskonałe i prawo Raoulta. Roztwory niedoskonałe. Roztwory doskonałe rozcieńczone. Roztwory regularne. Współczynniki aktywności w roztworach nieelektrolitów. Roztwory elektrolitów. Termodynamika oddziaływań jonów z rozpuszczalnikiem. Oddziaływania jon – rozpuszczalnik . Eksperymentalne wyznaczanie współczynników aktywności elektrolitów. Oddziaływania jonowe według teorii Debye-Huckela.Termodynamika asocjacji jonów. Kinetyka reakcji chemicznych w roztworach elektrolitów.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć5
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, objaśnianie, wyjaśnianie, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty nauki.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D08a_W01
Posiada wiedzę z zakresu roztworów ciekłych, oddziaływań jonów z rozpuszczalnikiem, procesów zachodzących w roztworach elektrolitów
ICHP_1A_W10, ICHP_1A_W12C-1T-A-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D08a_U01
Student potrafi obliczyć właściwości roztworów, współczynniki aktywności, stałe rozpuszczalności soli w roztworze
ICHP_1A_U08, ICHP_1A_U14C-1T-A-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D08a_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: otwartość na postępy w chemii, kreatywność w poszukiwaniu nowych rozwiązań, postępowanie zgodne z zasadami bhp, regulaminem obowiązującym w laboratorium studenckim i zasadami etyki, ma świadomość konieczności precyzyjnego wykonywania pomiarów i ustawicznego kształcenia.
ICHP_1A_K01C-1T-A-1, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D08a_W01
Posiada wiedzę z zakresu roztworów ciekłych, oddziaływań jonów z rozpuszczalnikiem, procesów zachodzących w roztworach elektrolitów
2,0
3,0Student ma opanowane 60% treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D08a_U01
Student potrafi obliczyć właściwości roztworów, współczynniki aktywności, stałe rozpuszczalności soli w roztworze
2,0
3,0Student ma opanowane 60% treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D08a_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: otwartość na postępy w chemii, kreatywność w poszukiwaniu nowych rozwiązań, postępowanie zgodne z zasadami bhp, regulaminem obowiązującym w laboratorium studenckim i zasadami etyki, ma świadomość konieczności precyzyjnego wykonywania pomiarów i ustawicznego kształcenia.
2,0
3,0Student ma opanowane 60% treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Przepiera A., Równowaga rozpuszczalności soli w roztworach elektrolitów. Układy typu MeSO4-H2SO4-H2O, Wyd. Naukowe Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999
  2. Ott J.B., Boerio-Goates J., Chemical Thermodynamics: Advanced Applications, Academic Press, London, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia właściwości fizykochemicznych roztworów dwu i wieloskładnikowych. Współczynniki aktywności i współczynniki podziaału składników w układach nieelektrolitów. Obliczenia współczynników aktywności i współczynnika osmotycznego w roztworach elektrolitów. Obliczanie stałych równowagi rozpuszczalności soli w roztworach elektrolitów.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Termodynamika roztworów ciekłych. Wielkości cząstkowe molowe. Podstawowe własciwości roztworów (lepkość, gęstość, ..). Roztwory doskonałe i prawo Raoulta. Roztwory niedoskonałe. Roztwory doskonałe rozcieńczone. Roztwory regularne. Współczynniki aktywności w roztworach nieelektrolitów. Roztwory elektrolitów. Termodynamika oddziaływań jonów z rozpuszczalnikiem. Oddziaływania jon – rozpuszczalnik . Eksperymentalne wyznaczanie współczynników aktywności elektrolitów. Oddziaływania jonowe według teorii Debye-Huckela.Termodynamika asocjacji jonów. Kinetyka reakcji chemicznych w roztworach elektrolitów.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć5
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D08a_W01Posiada wiedzę z zakresu roztworów ciekłych, oddziaływań jonów z rozpuszczalnikiem, procesów zachodzących w roztworach elektrolitów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W10ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z kinetyki procesów przemian fizycznych i chemicznych, termodynamika i inżynierii reaktorów chemicznych
ICHP_1A_W12ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i interpretacja zjawisk obserwowanych w rzeczywistych roztworach. Umiejętność przewidywania własności fizykochemicznych roztworów. Wyznaczenie współczynników aktywności elektrolitów.
Treści programoweT-A-1Obliczenia właściwości fizykochemicznych roztworów dwu i wieloskładnikowych. Współczynniki aktywności i współczynniki podziaału składników w układach nieelektrolitów. Obliczenia współczynników aktywności i współczynnika osmotycznego w roztworach elektrolitów. Obliczanie stałych równowagi rozpuszczalności soli w roztworach elektrolitów.
T-W-1Termodynamika roztworów ciekłych. Wielkości cząstkowe molowe. Podstawowe własciwości roztworów (lepkość, gęstość, ..). Roztwory doskonałe i prawo Raoulta. Roztwory niedoskonałe. Roztwory doskonałe rozcieńczone. Roztwory regularne. Współczynniki aktywności w roztworach nieelektrolitów. Roztwory elektrolitów. Termodynamika oddziaływań jonów z rozpuszczalnikiem. Oddziaływania jon – rozpuszczalnik . Eksperymentalne wyznaczanie współczynników aktywności elektrolitów. Oddziaływania jonowe według teorii Debye-Huckela.Termodynamika asocjacji jonów. Kinetyka reakcji chemicznych w roztworach elektrolitów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnianie, wyjaśnianie, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty nauki.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma opanowane 60% treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D08a_U01Student potrafi obliczyć właściwości roztworów, współczynniki aktywności, stałe rozpuszczalności soli w roztworze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty procesowe, w tym pomiary, symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i interpretacja zjawisk obserwowanych w rzeczywistych roztworach. Umiejętność przewidywania własności fizykochemicznych roztworów. Wyznaczenie współczynników aktywności elektrolitów.
Treści programoweT-A-1Obliczenia właściwości fizykochemicznych roztworów dwu i wieloskładnikowych. Współczynniki aktywności i współczynniki podziaału składników w układach nieelektrolitów. Obliczenia współczynników aktywności i współczynnika osmotycznego w roztworach elektrolitów. Obliczanie stałych równowagi rozpuszczalności soli w roztworach elektrolitów.
T-W-1Termodynamika roztworów ciekłych. Wielkości cząstkowe molowe. Podstawowe własciwości roztworów (lepkość, gęstość, ..). Roztwory doskonałe i prawo Raoulta. Roztwory niedoskonałe. Roztwory doskonałe rozcieńczone. Roztwory regularne. Współczynniki aktywności w roztworach nieelektrolitów. Roztwory elektrolitów. Termodynamika oddziaływań jonów z rozpuszczalnikiem. Oddziaływania jon – rozpuszczalnik . Eksperymentalne wyznaczanie współczynników aktywności elektrolitów. Oddziaływania jonowe według teorii Debye-Huckela.Termodynamika asocjacji jonów. Kinetyka reakcji chemicznych w roztworach elektrolitów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnianie, wyjaśnianie, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty nauki.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma opanowane 60% treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D08a_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: otwartość na postępy w chemii, kreatywność w poszukiwaniu nowych rozwiązań, postępowanie zgodne z zasadami bhp, regulaminem obowiązującym w laboratorium studenckim i zasadami etyki, ma świadomość konieczności precyzyjnego wykonywania pomiarów i ustawicznego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i interpretacja zjawisk obserwowanych w rzeczywistych roztworach. Umiejętność przewidywania własności fizykochemicznych roztworów. Wyznaczenie współczynników aktywności elektrolitów.
Treści programoweT-A-1Obliczenia właściwości fizykochemicznych roztworów dwu i wieloskładnikowych. Współczynniki aktywności i współczynniki podziaału składników w układach nieelektrolitów. Obliczenia współczynników aktywności i współczynnika osmotycznego w roztworach elektrolitów. Obliczanie stałych równowagi rozpuszczalności soli w roztworach elektrolitów.
T-W-1Termodynamika roztworów ciekłych. Wielkości cząstkowe molowe. Podstawowe własciwości roztworów (lepkość, gęstość, ..). Roztwory doskonałe i prawo Raoulta. Roztwory niedoskonałe. Roztwory doskonałe rozcieńczone. Roztwory regularne. Współczynniki aktywności w roztworach nieelektrolitów. Roztwory elektrolitów. Termodynamika oddziaływań jonów z rozpuszczalnikiem. Oddziaływania jon – rozpuszczalnik . Eksperymentalne wyznaczanie współczynników aktywności elektrolitów. Oddziaływania jonowe według teorii Debye-Huckela.Termodynamika asocjacji jonów. Kinetyka reakcji chemicznych w roztworach elektrolitów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnianie, wyjaśnianie, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty nauki.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma opanowane 60% treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0