Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia a społeczeństwo z elementami socjologii przemysłu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia a społeczeństwo z elementami socjologii przemysłu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student musi posiadać podstawową wiedzę odnośnie chemicznej nomenklatury nieorganicznej i organicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest wykształcenie zdolności do rozpoznawania relacji między przemysłem chemicznym a jakością życia społeczeństwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historyczny rozwój przemysłu chemicznego i wpływ na środowisko człowieka.2
T-W-2Wpływ rozwoju chemii na społeczeństwo.2
T-W-3Ograniczenia w rozwoju produkcji chemicznej.1
T-W-4Substancje chemiczne przyjazne i wrogie.2
T-W-5Czysta technologia produkcji materiałów powszechnego użytku.2
T-W-6Chemia w kuchni.2
T-W-7Chemia w medycynie.2
T-W-8Problematyka dostępu do czystej wody.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe15
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu i sprawdzian wiedzy25
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemy i rozmowa ustna.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A07_W01
Student rozumie zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wynikui działaności przemysłowej.
KCh_1A_W12C-1T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A07_U01
Na podstawie zaobserwowanych faktów student wytłumaczy zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-spłeczeństwo.
KCh_1A_U01C-1T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A07_K01
Student będzie potrafił formułowac odpowiedzialne opinie odnoścnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.
KCh_1A_K05C-1T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A07_W01
Student rozumie zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wynikui działaności przemysłowej.
2,0
3,0Pozytywna odpowiedź na 5 pytań sprawdzianu pisemnego, złożonego z 10 pytań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A07_U01
Na podstawie zaobserwowanych faktów student wytłumaczy zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-spłeczeństwo.
2,0
3,0Pozytywna odpowiedź na 5 pytań z 10 w trakcie sprawdzianu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A07_K01
Student będzie potrafił formułowac odpowiedzialne opinie odnoścnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.
2,0
3,0Pozytywna odpowiedź na 5 pytań z 10.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J.E. Andrews, P. Brimblecombe, T.D. Jickells, P.S. Liss, Wprowadzenie do chemii środowiska, Wydawnictwo Naukowo-Technoczne, Warszawa, 1999, ISBN 83-204-2488-7, Tłumaczenie: Iwo Pollo
  2. Allan Johansson, Czysta Technologia, Wydawnictwo Naukowo-Technoczne, Warszawa, 1997, ISBN 83-204-2119-5, Tłumaczenie: Andrzej Doniec
  3. John Timbrell, Paradoks Trucizn. Substancje chemiczne przyjazne i wrogie, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-204-3456-9, Tłumaczenie:Z.Witkiewicz, R.Łakomy, R.Kubica

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma branży chemicznej:" Przemysł Chemiczny", "Chemik" , :Wiadomości chemiczne", 2013, Czasopisma branż pokrewnych

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historyczny rozwój przemysłu chemicznego i wpływ na środowisko człowieka.2
T-W-2Wpływ rozwoju chemii na społeczeństwo.2
T-W-3Ograniczenia w rozwoju produkcji chemicznej.1
T-W-4Substancje chemiczne przyjazne i wrogie.2
T-W-5Czysta technologia produkcji materiałów powszechnego użytku.2
T-W-6Chemia w kuchni.2
T-W-7Chemia w medycynie.2
T-W-8Problematyka dostępu do czystej wody.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe15
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu i sprawdzian wiedzy25
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A07_W01Student rozumie zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wynikui działaności przemysłowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W12ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest wykształcenie zdolności do rozpoznawania relacji między przemysłem chemicznym a jakością życia społeczeństwa.
Treści programoweT-W-2Wpływ rozwoju chemii na społeczeństwo.
T-W-5Czysta technologia produkcji materiałów powszechnego użytku.
T-W-7Chemia w medycynie.
T-W-4Substancje chemiczne przyjazne i wrogie.
T-W-3Ograniczenia w rozwoju produkcji chemicznej.
T-W-8Problematyka dostępu do czystej wody.
T-W-1Historyczny rozwój przemysłu chemicznego i wpływ na środowisko człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemy i rozmowa ustna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pozytywna odpowiedź na 5 pytań sprawdzianu pisemnego, złożonego z 10 pytań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A07_U01Na podstawie zaobserwowanych faktów student wytłumaczy zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-spłeczeństwo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest wykształcenie zdolności do rozpoznawania relacji między przemysłem chemicznym a jakością życia społeczeństwa.
Treści programoweT-W-2Wpływ rozwoju chemii na społeczeństwo.
T-W-6Chemia w kuchni.
T-W-5Czysta technologia produkcji materiałów powszechnego użytku.
T-W-7Chemia w medycynie.
T-W-4Substancje chemiczne przyjazne i wrogie.
T-W-3Ograniczenia w rozwoju produkcji chemicznej.
T-W-8Problematyka dostępu do czystej wody.
T-W-1Historyczny rozwój przemysłu chemicznego i wpływ na środowisko człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemy i rozmowa ustna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pozytywna odpowiedź na 5 pytań z 10 w trakcie sprawdzianu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A07_K01Student będzie potrafił formułowac odpowiedzialne opinie odnoścnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest wykształcenie zdolności do rozpoznawania relacji między przemysłem chemicznym a jakością życia społeczeństwa.
Treści programoweT-W-2Wpływ rozwoju chemii na społeczeństwo.
T-W-6Chemia w kuchni.
T-W-5Czysta technologia produkcji materiałów powszechnego użytku.
T-W-7Chemia w medycynie.
T-W-4Substancje chemiczne przyjazne i wrogie.
T-W-3Ograniczenia w rozwoju produkcji chemicznej.
T-W-8Problematyka dostępu do czystej wody.
T-W-1Historyczny rozwój przemysłu chemicznego i wpływ na środowisko człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemy i rozmowa ustna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pozytywna odpowiedź na 5 pytań z 10.
3,5
4,0
4,5
5,0