Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia chemiczna organiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia chemiczna organiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 0,80,29zaliczenie
laboratoriaL6 15 0,80,29zaliczenie
wykładyW6 30 1,40,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej.
W-2Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejetnosci w zakresie dobierania surowców do realizacji okreslonego procesu technologicznego, zastepowania surowców, określania możliwości wykorzystania danego surowca do otrzymywania różnych, ważnych komercyjnie produktów i półproduktów. Poznanie możliwości pozyskiwania tego samego surowca, o różnym stopniu czystości, z różnych źródeł i w oparciu o różne sposoby postepowania.
C-2Surowce w oparciu o rope naftowa i petrochemikalia.
C-3Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemysle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju.
C-4Zapoznanie studentów z nowymi kierunkami rozwoju w omawainych technologiach przemysłu chemicznego.
C-5Zapoznanie studenta z ideami zrównowazonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych.
C-6Ukształtowanie umiejętności analizy schematów ideowych i technologicznych oraz obliczeń wsaźników technologicznych i energetycznych jako sposobu oceny procesu.
C-7Praktyczne zapoznanie studenta z podstawowymi operacjamo i procesami jednostkowymi technologii organicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza schematów ideowych i technologicznych procesów.5
T-A-2Podstawy obliczeń bilansów materiałowych - obliczanie wskaźników technologicznych procesu.5
T-A-3Podstawy obliczeń bilansów energetycznych procesów - obliczanie wskaźników zużycia energii.5
15
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej.1
T-L-2Techniki rozdziału mieszanin związków organicznych - rektyfikacja i destylacja4
T-L-3Metody pogłębionego utleniania w oczyszczaniu ścieków przemysłowych.4
T-L-4Synteza zeolitu tytanowo-silikalitowego.3
T-L-5Adsorpcja związków organicznych na adsorbentach węglowych3
15
wykłady
T-W-1Surowce i procesy w technologii organicznej -podział surowców (kopalne i bioodnawialne) fizykochemiczne procesy przerobu surowców, synteza chemiczna, segmentowanie produktów gotowych1
T-W-2węgiel kamienny, węgiel brunatny, łupki bitumiczne i procesy ich przerobu1
T-W-3Ropa naftowa, procesy zachowawcze i rozkładowe (kraking termiczny i katalityczny, hydrokraking reforming) w przerobie ropy naftowej2
T-W-4gaz ziemny i kierunki jego wykorzystania. Oczyszczanie gazu ziemnego i gazów przemysłowych.2
T-W-5Rafinacja produktów naftowych1
T-W-6Destylacja i frakcjonowanie kwasów tłuszczowych, estry metylowe kwasów tłuszczowych, technologie syntezy alkoholi tłuszczowych2
T-W-7Procesy produkcji etylenu i propylenu2
T-W-8Technologie syntezy metanolu i formaldehydu1
T-W-9Procesy selektywnej redukcji i uwodornienia.1
T-W-10Utlenianie tlenem lub powietrzem i procesy utleniania czynnikami chemicznymi.2
T-W-11Utleniani p-ksylenu do kwasu tereftalowego lub tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego.2
T-W-12Technologie otrzymywania aldehydu octowego i tlenku etylenu.1
T-W-13Otrzymywanie bezwodnika octowego i kwasu octowego.1
T-W-14Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu.4
T-W-15Chlorowa i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu.4
T-W-16Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i hydratacji etylenu.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.4
A-A-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia.1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.4
24
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje z prowadzącymi zajęcia1
A-L-3Poszukiwania literaturowe i przygotowanie opracowania z tematów ćwiczeń laboratoryjnych2
A-L-4Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-5Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.3
24
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury2
A-W-3Konsultacje z prowadzącym2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5Zaliczenie2
42

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, problemowy, dyskusja dydaktyczna na przedstawiony temat. Prezentacje z uzyciem komputera.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjme.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pod koniec semestru pisemne podsumowanie osiągniętych efektów uczenia się.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych oraz aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych i wiedzy w obszarze realizowanych tematów.
S-5Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C15_W01
Posiada wiedzę w zakresie najważniejszych technologii realizowanych w małej skali jak i procesów wielkotonażowych
KCh_1A_W04C-2, C-3, C-4, C-5, C-1T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-14, T-W-13, T-W-15, T-W-16, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1S-1
KCh_1A_C15_W02
Ma wiedzę na temat zasad konstruowania schematów idowych i technologicznych oraz jest w stanie scharakteryzować podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu.
KCh_1A_W11C-6T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C15_U01
Student potrafi rozróżniać podstawowe procesy chemiczne z zakresu technologii chemicznej organicznej i metody otrzymywania danego związku różnymi metodami.
KCh_1A_U16C-2, C-3, C-4, C-5, C-1T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-14, T-W-13, T-W-15, T-W-16, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1S-1
KCh_1A_C15_U02
Potrafi zanalizować schemat ideowy i technologiczny, jest w stanie obliczyć podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu.
KCh_1A_U13C-6T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2S-2, S-3
KCh_1A_C15_U03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaplanować i przeprowadzić dośwaidczenia chemiczne, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
KCh_1A_U03C-7T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-3S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C15_K01
Potrafi ocenić wybrany proces w zakresie doboru rodzaju surowców, uzyskiwanych, wydajności i selektywności przemian surowców
KCh_1A_K04C-2, C-3, C-4, C-5, C-1T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-14, T-W-13, T-W-15, T-W-16, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C15_W01
Posiada wiedzę w zakresie najważniejszych technologii realizowanych w małej skali jak i procesów wielkotonażowych
2,0
3,0Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
KCh_1A_C15_W02
Ma wiedzę na temat zasad konstruowania schematów idowych i technologicznych oraz jest w stanie scharakteryzować podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu.
2,0
3,0Posiada tylko ogólną widzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C15_U01
Student potrafi rozróżniać podstawowe procesy chemiczne z zakresu technologii chemicznej organicznej i metody otrzymywania danego związku różnymi metodami.
2,0
3,0Posiada umiejetnosc analizowania surowców, proponowania sposobów oczyszczania dla potrzeb okreslonych technologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
KCh_1A_C15_U02
Potrafi zanalizować schemat ideowy i technologiczny, jest w stanie obliczyć podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu.
2,0
3,0Potrafi tylko w sposób ogólny zanalizować schemat ideowy i technologiczny procesu, oraz obliczyć tylko niektóre ze wskaźników technologicznych i energetycznych procesu.
3,5
4,0
4,5
5,0
KCh_1A_C15_U03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaplanować i przeprowadzić dośwaidczenia chemiczne, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
2,0
3,0Potrafi zaplanować i przeprowadzić w poprawny sposób tylko mniej skomplikowane doświadczenie chemiczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki doświadczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C15_K01
Potrafi ocenić wybrany proces w zakresie doboru rodzaju surowców, uzyskiwanych, wydajności i selektywności przemian surowców
2,0
3,0Ma kompetencje w zakresie przydatnosci surowców do realizacji okreslonych technologii przemysłu chemicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bogoczek R., Kociołek-Balawejder E., Technologia chemiczna organiczna, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992, pierwsze
  2. Molenda J.,Grzywa E., Technologia podstawowych syntez chemicznych t.1, WNT, Warszawa, 2000, drugie
  3. Grzywa E., Molenda J., Technologia podstawowych syntez chemicznych t.2, WNT, Warszawa, 2000, drugie

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Kirk-Othmer Encyclopedia of Chemical Technology, John-Wiley & Sons Inc., New York, 2011, czwarte
  2. Praca zbiorowa, Podstawy technologii syntezy petrochemicznej, WNT, Warszawa, 1987, pierwsze

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza schematów ideowych i technologicznych procesów.5
T-A-2Podstawy obliczeń bilansów materiałowych - obliczanie wskaźników technologicznych procesu.5
T-A-3Podstawy obliczeń bilansów energetycznych procesów - obliczanie wskaźników zużycia energii.5
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej.1
T-L-2Techniki rozdziału mieszanin związków organicznych - rektyfikacja i destylacja4
T-L-3Metody pogłębionego utleniania w oczyszczaniu ścieków przemysłowych.4
T-L-4Synteza zeolitu tytanowo-silikalitowego.3
T-L-5Adsorpcja związków organicznych na adsorbentach węglowych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Surowce i procesy w technologii organicznej -podział surowców (kopalne i bioodnawialne) fizykochemiczne procesy przerobu surowców, synteza chemiczna, segmentowanie produktów gotowych1
T-W-2węgiel kamienny, węgiel brunatny, łupki bitumiczne i procesy ich przerobu1
T-W-3Ropa naftowa, procesy zachowawcze i rozkładowe (kraking termiczny i katalityczny, hydrokraking reforming) w przerobie ropy naftowej2
T-W-4gaz ziemny i kierunki jego wykorzystania. Oczyszczanie gazu ziemnego i gazów przemysłowych.2
T-W-5Rafinacja produktów naftowych1
T-W-6Destylacja i frakcjonowanie kwasów tłuszczowych, estry metylowe kwasów tłuszczowych, technologie syntezy alkoholi tłuszczowych2
T-W-7Procesy produkcji etylenu i propylenu2
T-W-8Technologie syntezy metanolu i formaldehydu1
T-W-9Procesy selektywnej redukcji i uwodornienia.1
T-W-10Utlenianie tlenem lub powietrzem i procesy utleniania czynnikami chemicznymi.2
T-W-11Utleniani p-ksylenu do kwasu tereftalowego lub tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego.2
T-W-12Technologie otrzymywania aldehydu octowego i tlenku etylenu.1
T-W-13Otrzymywanie bezwodnika octowego i kwasu octowego.1
T-W-14Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu.4
T-W-15Chlorowa i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu.4
T-W-16Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i hydratacji etylenu.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.4
A-A-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia.1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.4
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje z prowadzącymi zajęcia1
A-L-3Poszukiwania literaturowe i przygotowanie opracowania z tematów ćwiczeń laboratoryjnych2
A-L-4Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-5Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.3
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury2
A-W-3Konsultacje z prowadzącym2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5Zaliczenie2
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C15_W01Posiada wiedzę w zakresie najważniejszych technologii realizowanych w małej skali jak i procesów wielkotonażowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W04zna metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii i wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania; zna podstawy programowania oraz inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-2Surowce w oparciu o rope naftowa i petrochemikalia.
C-3Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemysle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju.
C-4Zapoznanie studentów z nowymi kierunkami rozwoju w omawainych technologiach przemysłu chemicznego.
C-5Zapoznanie studenta z ideami zrównowazonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych.
C-1Ukształtowanie umiejetnosci w zakresie dobierania surowców do realizacji okreslonego procesu technologicznego, zastepowania surowców, określania możliwości wykorzystania danego surowca do otrzymywania różnych, ważnych komercyjnie produktów i półproduktów. Poznanie możliwości pozyskiwania tego samego surowca, o różnym stopniu czystości, z różnych źródeł i w oparciu o różne sposoby postepowania.
Treści programoweT-W-8Technologie syntezy metanolu i formaldehydu
T-W-2węgiel kamienny, węgiel brunatny, łupki bitumiczne i procesy ich przerobu
T-W-3Ropa naftowa, procesy zachowawcze i rozkładowe (kraking termiczny i katalityczny, hydrokraking reforming) w przerobie ropy naftowej
T-W-4gaz ziemny i kierunki jego wykorzystania. Oczyszczanie gazu ziemnego i gazów przemysłowych.
T-W-9Procesy selektywnej redukcji i uwodornienia.
T-W-14Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu.
T-W-13Otrzymywanie bezwodnika octowego i kwasu octowego.
T-W-15Chlorowa i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu.
T-W-16Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i hydratacji etylenu.
T-W-10Utlenianie tlenem lub powietrzem i procesy utleniania czynnikami chemicznymi.
T-W-11Utleniani p-ksylenu do kwasu tereftalowego lub tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego.
T-W-12Technologie otrzymywania aldehydu octowego i tlenku etylenu.
T-W-1Surowce i procesy w technologii organicznej -podział surowców (kopalne i bioodnawialne) fizykochemiczne procesy przerobu surowców, synteza chemiczna, segmentowanie produktów gotowych
T-W-5Rafinacja produktów naftowych
T-W-7Procesy produkcji etylenu i propylenu
T-W-6Destylacja i frakcjonowanie kwasów tłuszczowych, estry metylowe kwasów tłuszczowych, technologie syntezy alkoholi tłuszczowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy, dyskusja dydaktyczna na przedstawiony temat. Prezentacje z uzyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pod koniec semestru pisemne podsumowanie osiągniętych efektów uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C15_W02Ma wiedzę na temat zasad konstruowania schematów idowych i technologicznych oraz jest w stanie scharakteryzować podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu chemii
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie umiejętności analizy schematów ideowych i technologicznych oraz obliczeń wsaźników technologicznych i energetycznych jako sposobu oceny procesu.
Treści programoweT-A-2Podstawy obliczeń bilansów materiałowych - obliczanie wskaźników technologicznych procesu.
T-A-3Podstawy obliczeń bilansów energetycznych procesów - obliczanie wskaźników zużycia energii.
T-A-1Analiza schematów ideowych i technologicznych procesów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych oraz aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada tylko ogólną widzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C15_U01Student potrafi rozróżniać podstawowe procesy chemiczne z zakresu technologii chemicznej organicznej i metody otrzymywania danego związku różnymi metodami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U16potrafi w oparciu o zadaną specyfikację zaprojektować prosty zestaw aparatury, obiekt, system lub proces służący do przeprowadzenia typowych dla chemii przemian i operacji oraz używając właściwych metod, technik i narzędzi zbudować niezbędne urządzenia i przeprowadzić zaplanowany proces
Cel przedmiotuC-2Surowce w oparciu o rope naftowa i petrochemikalia.
C-3Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemysle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju.
C-4Zapoznanie studentów z nowymi kierunkami rozwoju w omawainych technologiach przemysłu chemicznego.
C-5Zapoznanie studenta z ideami zrównowazonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych.
C-1Ukształtowanie umiejetnosci w zakresie dobierania surowców do realizacji okreslonego procesu technologicznego, zastepowania surowców, określania możliwości wykorzystania danego surowca do otrzymywania różnych, ważnych komercyjnie produktów i półproduktów. Poznanie możliwości pozyskiwania tego samego surowca, o różnym stopniu czystości, z różnych źródeł i w oparciu o różne sposoby postepowania.
Treści programoweT-W-8Technologie syntezy metanolu i formaldehydu
T-W-2węgiel kamienny, węgiel brunatny, łupki bitumiczne i procesy ich przerobu
T-W-3Ropa naftowa, procesy zachowawcze i rozkładowe (kraking termiczny i katalityczny, hydrokraking reforming) w przerobie ropy naftowej
T-W-4gaz ziemny i kierunki jego wykorzystania. Oczyszczanie gazu ziemnego i gazów przemysłowych.
T-W-9Procesy selektywnej redukcji i uwodornienia.
T-W-14Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu.
T-W-13Otrzymywanie bezwodnika octowego i kwasu octowego.
T-W-15Chlorowa i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu.
T-W-16Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i hydratacji etylenu.
T-W-10Utlenianie tlenem lub powietrzem i procesy utleniania czynnikami chemicznymi.
T-W-11Utleniani p-ksylenu do kwasu tereftalowego lub tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego.
T-W-12Technologie otrzymywania aldehydu octowego i tlenku etylenu.
T-W-1Surowce i procesy w technologii organicznej -podział surowców (kopalne i bioodnawialne) fizykochemiczne procesy przerobu surowców, synteza chemiczna, segmentowanie produktów gotowych
T-W-5Rafinacja produktów naftowych
T-W-7Procesy produkcji etylenu i propylenu
T-W-6Destylacja i frakcjonowanie kwasów tłuszczowych, estry metylowe kwasów tłuszczowych, technologie syntezy alkoholi tłuszczowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy, dyskusja dydaktyczna na przedstawiony temat. Prezentacje z uzyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pod koniec semestru pisemne podsumowanie osiągniętych efektów uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejetnosc analizowania surowców, proponowania sposobów oczyszczania dla potrzeb okreslonych technologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C15_U02Potrafi zanalizować schemat ideowy i technologiczny, jest w stanie obliczyć podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w laboratorium i przemyśle chemicznym
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie umiejętności analizy schematów ideowych i technologicznych oraz obliczeń wsaźników technologicznych i energetycznych jako sposobu oceny procesu.
Treści programoweT-A-2Podstawy obliczeń bilansów materiałowych - obliczanie wskaźników technologicznych procesu.
T-A-3Podstawy obliczeń bilansów energetycznych procesów - obliczanie wskaźników zużycia energii.
T-A-1Analiza schematów ideowych i technologicznych procesów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych oraz aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi tylko w sposób ogólny zanalizować schemat ideowy i technologiczny procesu, oraz obliczyć tylko niektóre ze wskaźników technologicznych i energetycznych procesu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C15_U03W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaplanować i przeprowadzić dośwaidczenia chemiczne, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U03potrafi planować i przeprowadzać proste badania doświadczalne i symulacje komputerowe w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-7Praktyczne zapoznanie studenta z podstawowymi operacjamo i procesami jednostkowymi technologii organicznej
Treści programoweT-L-3Metody pogłębionego utleniania w oczyszczaniu ścieków przemysłowych.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej.
T-L-2Techniki rozdziału mieszanin związków organicznych - rektyfikacja i destylacja
T-L-4Synteza zeolitu tytanowo-silikalitowego.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjme.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych i wiedzy w obszarze realizowanych tematów.
S-5Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaplanować i przeprowadzić w poprawny sposób tylko mniej skomplikowane doświadczenie chemiczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki doświadczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C15_K01Potrafi ocenić wybrany proces w zakresie doboru rodzaju surowców, uzyskiwanych, wydajności i selektywności przemian surowców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K04mając świadomość wpływu swoich działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-2Surowce w oparciu o rope naftowa i petrochemikalia.
C-3Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemysle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju.
C-4Zapoznanie studentów z nowymi kierunkami rozwoju w omawainych technologiach przemysłu chemicznego.
C-5Zapoznanie studenta z ideami zrównowazonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych.
C-1Ukształtowanie umiejetnosci w zakresie dobierania surowców do realizacji okreslonego procesu technologicznego, zastepowania surowców, określania możliwości wykorzystania danego surowca do otrzymywania różnych, ważnych komercyjnie produktów i półproduktów. Poznanie możliwości pozyskiwania tego samego surowca, o różnym stopniu czystości, z różnych źródeł i w oparciu o różne sposoby postepowania.
Treści programoweT-W-8Technologie syntezy metanolu i formaldehydu
T-W-2węgiel kamienny, węgiel brunatny, łupki bitumiczne i procesy ich przerobu
T-W-3Ropa naftowa, procesy zachowawcze i rozkładowe (kraking termiczny i katalityczny, hydrokraking reforming) w przerobie ropy naftowej
T-W-4gaz ziemny i kierunki jego wykorzystania. Oczyszczanie gazu ziemnego i gazów przemysłowych.
T-W-9Procesy selektywnej redukcji i uwodornienia.
T-W-14Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu.
T-W-13Otrzymywanie bezwodnika octowego i kwasu octowego.
T-W-15Chlorowa i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu.
T-W-16Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i hydratacji etylenu.
T-W-10Utlenianie tlenem lub powietrzem i procesy utleniania czynnikami chemicznymi.
T-W-11Utleniani p-ksylenu do kwasu tereftalowego lub tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego.
T-W-12Technologie otrzymywania aldehydu octowego i tlenku etylenu.
T-W-1Surowce i procesy w technologii organicznej -podział surowców (kopalne i bioodnawialne) fizykochemiczne procesy przerobu surowców, synteza chemiczna, segmentowanie produktów gotowych
T-W-5Rafinacja produktów naftowych
T-W-7Procesy produkcji etylenu i propylenu
T-W-6Destylacja i frakcjonowanie kwasów tłuszczowych, estry metylowe kwasów tłuszczowych, technologie syntezy alkoholi tłuszczowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy, dyskusja dydaktyczna na przedstawiony temat. Prezentacje z uzyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pod koniec semestru pisemne podsumowanie osiągniętych efektów uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma kompetencje w zakresie przydatnosci surowców do realizacji okreslonych technologii przemysłu chemicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0