Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia budowy i remontów w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia budowy i remontów w transporcie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy algebry i analizy matematycznej.
W-2Podstawy ekonomiki przedsiębiorstw.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi koncepcjami organizacji baz budowy i remontów środków transportu.
C-2Opanowanie przez studentów umiejętności planowania procesów w określonych warunkach potencjału technicznego producenta.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza zadanego środka transportu lub jego części pod kątem technologii produkcji. Dobór materiałów i technik wytwarzania.5
T-A-2Planowanie rozkroju i routingu dla zadanych arkuszy i zbiorów detali.2
T-A-3Planowanie podziału prefabrykacyjnego zadanych środków transportu dla określonych ograniczeń producenta.4
T-A-4Analiza dokumentacji technicznej/wykonawczej wybranych środków transportu pod kątem kolejności montażu.2
T-A-5Kontrola zadań domowych.2
15
wykłady
T-W-1Miejsce procesów budowy i remontu w cyklu życiu środka transportu. Pojęcie technologii. Rodzaje czynników wytwórczych.8
T-W-2Klasyfikacja technik wytwarzania. Odlewnictwo i obróbka plastyczna. Obróbka skrawaniem. Cięcie strumieniowe. Łączenie rozłączne i nierozłączne.10
T-W-3Tolerancje, pasowania, klasy jakości powierzchni. Kontrola jakości.4
T-W-4Technologiczność produkcyjna i remontowa środków transportu.6
T-W-5Zaliczenie pisemne.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.35
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna studenta.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - oceny za aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - oceny zadań domowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - ocena końcowa na podstawie ocen zadań domowych i aktywności studenta podczas zajęć.
S-4Ocena podsumowująca: Wykłady - zaliczenie pisemne na ostatnich zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C27-1_W01
Student posiada wiedzę o organizacji technologii stosowanych w przemyśle, ze szczególnym uwzględnieniem technik wytwarzania i urządzeń wykorzystywanych w budowie środków transportu.
TR_1A_W04, TR_1A_W07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C27-1_U01
Student potrafi zorganizować techniki wytwarzania dla konkretnego zadania produkcyjnego uwzględniając założenia jakościowe oraz kryteria ekonomiczne i bezpieczeństwa.
TR_1A_U10, TR_1A_U13C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C27-1_K01
Student jest świadom społecznego tła i swojej roli w kształtowaniu wydajności procesów budowy i remontów środków transportu.
TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K07C-1T-W-4, T-W-1M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C27-1_W01
Student posiada wiedzę o organizacji technologii stosowanych w przemyśle, ze szczególnym uwzględnieniem technik wytwarzania i urządzeń wykorzystywanych w budowie środków transportu.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C27-1_U01
Student potrafi zorganizować techniki wytwarzania dla konkretnego zadania produkcyjnego uwzględniając założenia jakościowe oraz kryteria ekonomiczne i bezpieczeństwa.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C27-1_K01
Student jest świadom społecznego tła i swojej roli w kształtowaniu wydajności procesów budowy i remontów środków transportu.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Chudzikiewicz R., Odlewnictwo i obróbka plastyczna w zarysie, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
  2. Doerffer J., Technologia budowy kadłubów okrętowych, WM, Gdynia, 1971
  3. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
  4. Jemelniak K., Obróbka skrawaniem, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1998
  5. Karpiński T., Inżynieria produkcji, WNT, Warszawa, 2004
  6. Klimpel A., Technologia spawania i cięcia metali, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
  7. Sobczak W., Malina W., Metody selekcji i redukcji i informacji, WNT, Warszawa, 1985

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza zadanego środka transportu lub jego części pod kątem technologii produkcji. Dobór materiałów i technik wytwarzania.5
T-A-2Planowanie rozkroju i routingu dla zadanych arkuszy i zbiorów detali.2
T-A-3Planowanie podziału prefabrykacyjnego zadanych środków transportu dla określonych ograniczeń producenta.4
T-A-4Analiza dokumentacji technicznej/wykonawczej wybranych środków transportu pod kątem kolejności montażu.2
T-A-5Kontrola zadań domowych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce procesów budowy i remontu w cyklu życiu środka transportu. Pojęcie technologii. Rodzaje czynników wytwórczych.8
T-W-2Klasyfikacja technik wytwarzania. Odlewnictwo i obróbka plastyczna. Obróbka skrawaniem. Cięcie strumieniowe. Łączenie rozłączne i nierozłączne.10
T-W-3Tolerancje, pasowania, klasy jakości powierzchni. Kontrola jakości.4
T-W-4Technologiczność produkcyjna i remontowa środków transportu.6
T-W-5Zaliczenie pisemne.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna studenta.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C27-1_W01Student posiada wiedzę o organizacji technologii stosowanych w przemyśle, ze szczególnym uwzględnieniem technik wytwarzania i urządzeń wykorzystywanych w budowie środków transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W04ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą technologii budowy i remontów obiektów technicznych oraz materiałów inżynierskich stosowanych w transporcie, z uwzględnieniem zagadnień wytrzymałościowych
TR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi koncepcjami organizacji baz budowy i remontów środków transportu.
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja technik wytwarzania. Odlewnictwo i obróbka plastyczna. Obróbka skrawaniem. Cięcie strumieniowe. Łączenie rozłączne i nierozłączne.
T-W-3Tolerancje, pasowania, klasy jakości powierzchni. Kontrola jakości.
T-W-4Technologiczność produkcyjna i remontowa środków transportu.
T-W-1Miejsce procesów budowy i remontu w cyklu życiu środka transportu. Pojęcie technologii. Rodzaje czynników wytwórczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykłady - zaliczenie pisemne na ostatnich zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C27-1_U01Student potrafi zorganizować techniki wytwarzania dla konkretnego zadania produkcyjnego uwzględniając założenia jakościowe oraz kryteria ekonomiczne i bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie przez studentów umiejętności planowania procesów w określonych warunkach potencjału technicznego producenta.
Treści programoweT-A-2Planowanie rozkroju i routingu dla zadanych arkuszy i zbiorów detali.
T-A-3Planowanie podziału prefabrykacyjnego zadanych środków transportu dla określonych ograniczeń producenta.
T-A-4Analiza dokumentacji technicznej/wykonawczej wybranych środków transportu pod kątem kolejności montażu.
T-A-1Analiza zadanego środka transportu lub jego części pod kątem technologii produkcji. Dobór materiałów i technik wytwarzania.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - oceny za aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - oceny zadań domowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C27-1_K01Student jest świadom społecznego tła i swojej roli w kształtowaniu wydajności procesów budowy i remontów środków transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi koncepcjami organizacji baz budowy i remontów środków transportu.
Treści programoweT-W-4Technologiczność produkcyjna i remontowa środków transportu.
T-W-1Miejsce procesów budowy i remontu w cyklu życiu środka transportu. Pojęcie technologii. Rodzaje czynników wytwórczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykłady - zaliczenie pisemne na ostatnich zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.