Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Przechowalnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przechowalnictwo
Specjalność Transport chłodniczy i paliw
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki, z uwzględnieniem termodynamiki w zakresie podstaw wymiany ciepła.
W-2Elementarne pojęcia z zakresu chemii oraz funkcjonowania mikroorganizmów (na poziomie szkoły średniej).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie przechowywania w niskich temperaturach żywności łatwo psującej się.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Kryteria i stopnie utrwalania żywności. Ogólna charakterystyka stosowanych metod utrwalania żywności. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej oraz pojęcie łańcucha chłodniczego.3
T-W-2Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, zmiany zachodzące w żywności, wybrane zagadnienia obliczeniowe.6
T-W-3Charakterystyka współczesnych technik zamrażania żywności.4
T-W-4Przechowywanie żywności w niskich temperaturach – zmiany zachodzące w żywności (m.in.: oddychanie, ususzka, rekrystalizacja, zmiany mikrobiologiczne). Wpływ warunków przechowywania żywności w niskich temperaturach na jej jakość i trwałość. Zasady doboru warunków klimatycznych składowania środków spożywczych w obiekcie chłodzonym.6
T-W-5Charakterystyka procesów odchładzania i rozmrażania.2
T-W-6Zastosowanie atmosfery kontrolowanej w przechowywaniu chłodniczym owoców i warzyw (wpływ parametrów atmosfery kontrolowanej na zmiany zachodzące w żywności, metody i środki wytwarzania składników gazowych).3
T-W-7Opakowania żywności – wymagania stawiane opakowaniom, ich pożądane właściwości, rodzaje opakowań do produktów żywnościowych przechowywanych w niskich temperaturach.2
T-W-8Bezpieczeństwo żywności i systemy jakości zaplanowanej – zarys ogólny.2
T-W-9Zaliczenie wykładów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Udział w konsultacjach.1
A-W-3Studiowanie literatury i innych materiałów źródłowych.8
A-W-4Opracowanie pracy kontrolnej.4
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia.7
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań i zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie pracy kontrolnej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-01_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień z zakresu technologii chłodniczej żywności, ukierunkowaną na tematykę przechowywania żywności w niskich temperaturach.
TR_1A_W14, TR_1A_W12, TR_1A_W13C-1T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-01_U01
Potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach oraz informacje z literatury i innych źródeł, dokonać analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.
TR_1A_U01, TR_1A_U13C-2, C-1T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-01_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień z zakresu technologii chłodniczej żywności, ukierunkowaną na tematykę przechowywania żywności w niskich temperaturach.
2,0Student nie posiada wiedzy na poziomie dostatecznym, co oznacza, że nie zna lub nie rozumie większości podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg istotnych błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nieuporządkowana.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nie w pełni uporządkowana.
4,0Student posiada uporządkowaną wiedzę, zna i dobrze rozumie podstawowe pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne.
4,5Student posiada w pełni uporządkowaną wiedzę, zna i doskonale rozumie pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia pojedyncze i drobne błędy merytoryczne.
5,0Student posiada w pełni uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień prezentowanych na zajęciach z zakresu przechowalnictwa, nie popełnia błędów merytorycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-01_U01
Potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach oraz informacje z literatury i innych źródeł, dokonać analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych.
3,0Student potrafi przeprowadzić na poziomie dostatecznym analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, jednak popełnia błędy merytoryczne.
3,5Student potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności, jednak popełnia drobne błędy merytoryczne.
4,5Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności.
5,0Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności, a także zaproponować odpowiednią modyfikacje w jego realizacji.

Literatura podstawowa

  1. Czapp M., Charun H., Bilans cieplny pomieszczeń chłodni: zasady opracowania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1997
  2. Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, Warszawa, 1974
  3. Gruda J., Postolski Z., Zamrażanie żywności, WNT, 1999
  4. Pijanowski E. i in., Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2000
  5. Postolski J., Prawie wszystko o ... technologii chłodniczej żywności. Technika chłodnicza i klimatyzacyjna, Cykl artykułów opublikowanych w latach 2003-2009 w czasopiśmie Technika chłodnicza i klimatyzacyjna.
  6. Technika chłodnicza dla praktyków: przechowalnictwo i transport, pod red. Bolesława Gazińskiego, Wyd. Systherm Serwis, 2003
  7. PN-A-07005:2006. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2006
  8. PN-A-07005:2006/Az1:2008. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2008, Zmiany

Literatura dodatkowa

  1. Kondratowicz J., Kościelak E., Nowe tendencje w systemach pakowania żywności przechowywanej w niskich temperaturach. Część 1. Chłodnictwo, 2005, nr 7, s. 36-40
  2. Krala L., Mokrosińska K., Transport chłodniczy oraz przechowywanie owowców i warzyw w kontrolowanej i modyfikowanej atmosferze. Przemysł spożywczy, 1996, nr 5, s. 26-30
  3. Turlejska H., Zasady GHP / GMP oraz system HACCP jako narzędzia zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Poradnik dla przedsiębiorcy, FAPA, Warszawa, 2003, [dostęp 20 czerwca 2012], Dostępny w Internecie: http://www.fapa.org.pl/gfx/okladki/HACCPzasady.pdf
  4. PN-R-75200:1993. Owoce i warzywa. Zasady i techniki przechowywania w atmosferze kontrolowanej, PKN, Warszawa, 1993

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kryteria i stopnie utrwalania żywności. Ogólna charakterystyka stosowanych metod utrwalania żywności. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej oraz pojęcie łańcucha chłodniczego.3
T-W-2Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, zmiany zachodzące w żywności, wybrane zagadnienia obliczeniowe.6
T-W-3Charakterystyka współczesnych technik zamrażania żywności.4
T-W-4Przechowywanie żywności w niskich temperaturach – zmiany zachodzące w żywności (m.in.: oddychanie, ususzka, rekrystalizacja, zmiany mikrobiologiczne). Wpływ warunków przechowywania żywności w niskich temperaturach na jej jakość i trwałość. Zasady doboru warunków klimatycznych składowania środków spożywczych w obiekcie chłodzonym.6
T-W-5Charakterystyka procesów odchładzania i rozmrażania.2
T-W-6Zastosowanie atmosfery kontrolowanej w przechowywaniu chłodniczym owoców i warzyw (wpływ parametrów atmosfery kontrolowanej na zmiany zachodzące w żywności, metody i środki wytwarzania składników gazowych).3
T-W-7Opakowania żywności – wymagania stawiane opakowaniom, ich pożądane właściwości, rodzaje opakowań do produktów żywnościowych przechowywanych w niskich temperaturach.2
T-W-8Bezpieczeństwo żywności i systemy jakości zaplanowanej – zarys ogólny.2
T-W-9Zaliczenie wykładów.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Udział w konsultacjach.1
A-W-3Studiowanie literatury i innych materiałów źródłowych.8
A-W-4Opracowanie pracy kontrolnej.4
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia.7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-01_W01Student posiada wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień z zakresu technologii chłodniczej żywności, ukierunkowaną na tematykę przechowywania żywności w niskich temperaturach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
TR_1A_W13ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z zakresu ładunkoznawstwa, zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie przechowywania w niskich temperaturach żywności łatwo psującej się.
Treści programoweT-W-6Zastosowanie atmosfery kontrolowanej w przechowywaniu chłodniczym owoców i warzyw (wpływ parametrów atmosfery kontrolowanej na zmiany zachodzące w żywności, metody i środki wytwarzania składników gazowych).
T-W-5Charakterystyka procesów odchładzania i rozmrażania.
T-W-2Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, zmiany zachodzące w żywności, wybrane zagadnienia obliczeniowe.
T-W-4Przechowywanie żywności w niskich temperaturach – zmiany zachodzące w żywności (m.in.: oddychanie, ususzka, rekrystalizacja, zmiany mikrobiologiczne). Wpływ warunków przechowywania żywności w niskich temperaturach na jej jakość i trwałość. Zasady doboru warunków klimatycznych składowania środków spożywczych w obiekcie chłodzonym.
T-W-7Opakowania żywności – wymagania stawiane opakowaniom, ich pożądane właściwości, rodzaje opakowań do produktów żywnościowych przechowywanych w niskich temperaturach.
T-W-8Bezpieczeństwo żywności i systemy jakości zaplanowanej – zarys ogólny.
T-W-9Zaliczenie wykładów.
T-W-3Charakterystyka współczesnych technik zamrażania żywności.
T-W-1Kryteria i stopnie utrwalania żywności. Ogólna charakterystyka stosowanych metod utrwalania żywności. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej oraz pojęcie łańcucha chłodniczego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań i zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na poziomie dostatecznym, co oznacza, że nie zna lub nie rozumie większości podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg istotnych błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nieuporządkowana.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nie w pełni uporządkowana.
4,0Student posiada uporządkowaną wiedzę, zna i dobrze rozumie podstawowe pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne.
4,5Student posiada w pełni uporządkowaną wiedzę, zna i doskonale rozumie pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia pojedyncze i drobne błędy merytoryczne.
5,0Student posiada w pełni uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień prezentowanych na zajęciach z zakresu przechowalnictwa, nie popełnia błędów merytorycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-01_U01Potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach oraz informacje z literatury i innych źródeł, dokonać analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie przechowywania w niskich temperaturach żywności łatwo psującej się.
Treści programoweT-W-6Zastosowanie atmosfery kontrolowanej w przechowywaniu chłodniczym owoców i warzyw (wpływ parametrów atmosfery kontrolowanej na zmiany zachodzące w żywności, metody i środki wytwarzania składników gazowych).
T-W-4Przechowywanie żywności w niskich temperaturach – zmiany zachodzące w żywności (m.in.: oddychanie, ususzka, rekrystalizacja, zmiany mikrobiologiczne). Wpływ warunków przechowywania żywności w niskich temperaturach na jej jakość i trwałość. Zasady doboru warunków klimatycznych składowania środków spożywczych w obiekcie chłodzonym.
T-W-7Opakowania żywności – wymagania stawiane opakowaniom, ich pożądane właściwości, rodzaje opakowań do produktów żywnościowych przechowywanych w niskich temperaturach.
T-W-8Bezpieczeństwo żywności i systemy jakości zaplanowanej – zarys ogólny.
T-W-9Zaliczenie wykładów.
T-W-1Kryteria i stopnie utrwalania żywności. Ogólna charakterystyka stosowanych metod utrwalania żywności. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej oraz pojęcie łańcucha chłodniczego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie pracy kontrolnej.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań i zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych.
3,0Student potrafi przeprowadzić na poziomie dostatecznym analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, jednak popełnia błędy merytoryczne.
3,5Student potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności, jednak popełnia drobne błędy merytoryczne.
4,5Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności.
5,0Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności, a także zaproponować odpowiednią modyfikacje w jego realizacji.