Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Praca dyplomowa (inżynierska):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca dyplomowa (inżynierska)
Specjalność Inżynieria ruchu w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 15,0 ECTS (formy) 15,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praca dyplomowaPD7 0 15,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem pracy dyplomowej student powinien mieć zaliczone wszystkie przedmioty ogólne, podstawowe i kierunkowe oraz większość przedmiotów specjalnościowych; przedmioty specjalnościowe powinien zaliczyć najpóźniej przed złożeniem pracy dyplomowej
W-2Temat pracy dyplomowej powinien dotyczyć samodzielnego rozwiązania problemu inżynierskiego z obszaru należącego do kierunku i specjalności studiów: Zintegrowany transport wodny i lądowy, w postaci projektu z wykorzystaniem znanych metod inżynierskich stosowanych w podobnych zagadnieniach. Tematem pracy dyplomowej inżynierskiej może być także opis rozwiązań podobnych stosowanych w praktyce z elementami własnego wkładu studenta w postaci analizy porównawczej wykonywanej metodą SWOT. Praca dyplomowa może być także pracą badawczą w której student przedstawi problem, opracuje lub dobierze metody badań, wykona badania i opracuje ich wyniki lub wykorzysta ją do rozwiązania postawionego problemu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowym celem wykonania pracy dyplomowej inżynierskiej w formie projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia na zadany temat związany z kierunkiem i specjalnością studiów: Inżynieria ruchu w transporcie jest praktyczne, samodzielne zastosowanie wiedzy i umiejętności nabytych przez studenta w czasie realizacji programów studiów. Student wykonując pracę dyplomową powinien wykazać się umiejętnością zdobytej wiedzy pod kierunkiem i w konsultacji z opiekunem pracy dyplomowej.
C-2Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praca dyplomowa
T-PD-1Student realizuje wybrany projekt lub opracowane zagadnienia i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej inżynierskiej. Przedstawia opis projektu w formie maszynopisu oprawionego, w wymaganej liczbie egzemplarzy oraz w formie pliku na płycie CD.0
T-PD-2Student przedstawia wyniki projektu w formie prezentacji ustnej wspomaganej technikami prezentacji multimedialnej w czasie egzaminu dyplomowego. Przedstawia podstawowe wyniki projektu uzyskane w pracy dyplomowej oraz uzasadnia je w dyskusji z Komisją Egzaminu Dyplomowego0
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praca dyplomowa
A-PD-1Konsultacje pracy dyplomowej z opiekunem pracy – w trybie kontaktu z nauczycielem akademickim15
A-PD-2Badania literaturowe dla ustalenia poziomu stanu wiedzy w badanej tematyce, zbieranie materiałów do pracy dyplomowej, opracowanie planu, dobór metodyki wykonania pracy i uzyskanie rozwiązania, wykonanie czynności wg planu pracy, analiza uzyskanych wyników, sporządzenie maszynopisu pracy, wykonanie rysunków, tabel oraz wykresów uzupełniających; prace edycyjne i redakcja maszynopisu350
A-PD-3Przygotowanie prezentacji pracy i ej korekta po konsultacji z opiekunem pracy dyplomowej9
A-PD-4Uczestnictwo w Egzaminie Dyplomowym przed Komisją Egzaminu Dyplomowego1
375

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Samodzielnie wykonany projekt lub pisemne opracowanie zagadnienia w postaci pracy dyplomowej wykonany przez studenta pod opieką i w konsultacji z opiekunem o kompetencjach i umiejętnościach w danym obszarze wiedzy lub pod opieką i w konsultacji z uznanym specjalistą w danej dziedzinie – zgodnie z ustaleniami regulaminu studiów. Temat pracy dyplomowej powinien dotyczyć samodzielnego rozwiązania problemu z obszaru należącego do kierunku i specjalności studiów: Zintegrowany transport wodny i lądowy w postaci projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia z wykorzystaniem znanych metod inżynierskich stosowanych w podobnych zagadnieniach. Tematem pracy dyplomowej inżynierskiej może być także opis rozwiązań podobnych stosowanych w praktyce z elementami własnego wkładu studenta w postaci analizy porównawczej wykonywanej metodą SWOT. Praca dyplomowa może być także pracą badawczą w której student przedstawi problem, opracuje lub dobierze metody badań, wykona badania i opracuje ich wyniki lub wykorzysta ją do rozwiązania postawionego problemu. Praca powinna pokazać ze student posiada wiedzę i umiejętności określone w programie kształcenia na kierunku Transport, a także odpowiednie kompetencje zawodowe i społeczne.
M-2Konsultacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy dyplomowej powinna uwzględniać i ustalać czy student wykonał ją samodzielne oraz czy posiada wymagany zasób wiedzy i umiejętności określonych w programie kształcenia na kierunku Transport oraz na jakim poziomie w skale ocen stosowanych w uczelnie; ocena pracy dyplomowej powinna odnosić się także do zgodności tematu i metod zastosowanych do rozwiązania problemu z kierunkiem i specjalnością studiów. Przy ocenie pracy należy uwzględnić aspektu praktyczne opracowanych rozważań oraz ich oryginalność i nowoczesność, a także poziom profesjonalizmu zawodowego studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena składa się z oceny prezentacji wyników pracy dyplomowej oraz oceny wiedzy wykazanej podczas odpowiedzi na pytania kierunkowe i specjalnościowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-14_W01
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu transportu
TR_1A_W05, TR_1A_W06, TR_1A_W12C-1, C-2T-PD-2, T-PD-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-14_U01
Student potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu z zakresu inżynierii ruchu w transporcie w języku polskim i języku obcym
TR_1A_U01, TR_1A_U03, TR_1A_U04, TR_1A_U06, TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U12, TR_1A_U13, TR_1A_U16, TR_1A_U18, TR_1A_U20C-1, C-2T-PD-1M-1, M-2S-1, S-2
TR_1A_D4-14_U02
Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii ruchu w transporcie
TR_1A_U02, TR_1A_U05, TR_1A_U08C-1, C-2T-PD-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-14_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu inżynierii ruchu w transporcie oraz związaną z tym odpowiedzialność
TR_1A_K01, TR_1A_K02, TR_1A_K03, TR_1A_K06, TR_1A_K07, TR_1A_K08C-1, C-2T-PD-2, T-PD-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-14_W01
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu transportu
2,0Student nie ma zaktualizowanej wiedzy z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu; praca dyplomowa nie stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku
3,0Student ma wiedzę zaktualizowaną z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Praca dyplomowa stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku, lecz obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi oraz nie w pełni spełnia wymogi redakcyjne i edytorskie.
3,5Student ma wiedzę zaktualizowaną z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu; praca dyplomowa stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku, lecz obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi. Praca dyplomowa spełnia wymogi edytorskie lecz obarczoną pojedynczymi błędami redakcyjnymi.
4,0Student ma wiedzę zaktualizowaną z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu; praca dyplomowa stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku. Praca dyplomowa spełnia wymogi redakcyjne, lecz nie w pełni spełnia wymogi edytorskie.
4,5Student ma wiedzę zaktualizowaną z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania w pełni uporządkowaną; Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Praca dyplomowa stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku; praca dyplomowa spełnia wymogi redakcyjne oraz edytorskie.
5,0Student ma wiedzę zaktualizowaną z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania w pełni uporządkowaną i poszerzoną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danej wiedzy. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Praca dyplomowa stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku; praca dyplomowa spełnia wymogi redakcyjne oraz edytorskie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-14_U01
Student potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu z zakresu inżynierii ruchu w transporcie w języku polskim i języku obcym
2,0Student nie zna lub nie potrafi wyszukać, wybrać ani zastosować żadnej metody analitycznej, symulacyjnej lub eksperymentalnej do rozwiązania zadania inżynierskiego. Nie potrafi opracować i przedstawić prostego modelu analitycznego, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyników obliczeń
3,0Student zna i potrafi wyszukać, wybrać i zastosować podstawowe (co najmniej jedną) metody analityczne, symulacyjne lub eksperymentalne do rozwiązania zadania inżynierskiego. Potrafi opracować i przedstawić prosty model analityczny, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyniki obliczeń
3,5Student zna i potrafi wyszukać, wybrać i zastosować podstawowe metody analityczne, symulacyjne lub eksperymentalne do rozwiązania zadania inżynierskiego. Potrafi opracować i przedstawić prosty model analityczny, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyniki obliczeń. Zna i potrafi przeanalizować podstawowe aspekty społeczne i środowiskowe. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki analizy.
4,0Student zna i potrafi wyszukać, wybrać i zastosować podstawowe metody analityczne, symulacyjne lub eksperymentalne do rozwiązania zadania inżynierskiego; Potrafi opracować i przedstawić prosty model analityczny, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyniki obliczeń. Zna i potrafi przeanalizować podstawowe aspekty społeczne i środowiskowe. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki analizy i wyjaśnić je
4,5Student zna i potrafi wyszukać, wybrać i zastosować podstawowe metody analityczne, symulacyjne lub eksperymentalne do rozwiązania zadania inżynierskiego; Potrafi opracować i przedstawić prosty model analityczny, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyniki obliczeń. Zna i potrafi przeanalizować podstawowe aspekty społeczne i środowiskowe. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki analizy i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod analizy które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię
5,0Student zna i potrafi wyszukać, wybrać i zastosować podstawowe metody analityczne, symulacyjne lub eksperymentalne do rozwiązania zadania inżynierskiego; Potrafi opracować i przedstawić prosty model analityczny, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyniki obliczeń. Zna i potrafi przeanalizować podstawowe aspekty społeczne, środowiskowe oraz ekonomiczne. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki analizy i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod analizy które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię
TR_1A_D4-14_U02
Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii ruchu w transporcie
2,0Student nie potrafi przedstawić wyników projektu lub obliczeń ani przedstawić poprawnego opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
3,0Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać co najmniej jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy
3,5Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy
4,0Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
4,5Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób biegły
5,0Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób profesjonalny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-14_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu inżynierii ruchu w transporcie oraz związaną z tym odpowiedzialność
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową

Literatura podstawowa

  1. Burek J., Poradnik dyplomanta, Rzeszów, 2001
  2. Bielec E., Bielec J., Podręcznik pisania prac albo technika pisania po polsku, Kraków, 2000
  3. Godziszewski J., Ogólne zasady pisania, recenzowania i obrony prac dyplomowych, Zielona Góra, 1987
  4. Jadacka H., Termin techniczny. Pojęcie, budowa, poprawność, Warszawa, 2000
  5. Kamiński T., Szmigielska T., Poradnik dla prowadzącego i piszącego pracę dyplomową, Warszawa, 2000
  6. Kenny P., Panie Przewodniczący, Panie, Panowie… Przewodnik po sztuce i technice wystąpień publicznych ułożony specjalnie dla inżynierów i pracowników nauki, Wrocław, 1995
  7. Knecht Z., Metody uczenia się i zasady pisania prac dyplomowych. Poradnik jak się uczyć, jak pisać pracę dyplomową, Wrocław, 1999
  8. Kozłowski R., Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych z wykorzystaniem programu komputerowego i Internetu, Wolters Kluwer Polska - OFICYNA, Warszawa, 2009
  9. Rawa T., Metodyka wykonywania inżynierskich i magisterskich prac dyplomowych, Olsztyn, 1999
  10. Adekwatna do sformułowanych tematów prac dyplomowych

Treści programowe - praca dyplomowa

KODTreść programowaGodziny
T-PD-1Student realizuje wybrany projekt lub opracowane zagadnienia i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej inżynierskiej. Przedstawia opis projektu w formie maszynopisu oprawionego, w wymaganej liczbie egzemplarzy oraz w formie pliku na płycie CD.0
T-PD-2Student przedstawia wyniki projektu w formie prezentacji ustnej wspomaganej technikami prezentacji multimedialnej w czasie egzaminu dyplomowego. Przedstawia podstawowe wyniki projektu uzyskane w pracy dyplomowej oraz uzasadnia je w dyskusji z Komisją Egzaminu Dyplomowego0
0

Formy aktywności - praca dyplomowa

KODForma aktywnościGodziny
A-PD-1Konsultacje pracy dyplomowej z opiekunem pracy – w trybie kontaktu z nauczycielem akademickim15
A-PD-2Badania literaturowe dla ustalenia poziomu stanu wiedzy w badanej tematyce, zbieranie materiałów do pracy dyplomowej, opracowanie planu, dobór metodyki wykonania pracy i uzyskanie rozwiązania, wykonanie czynności wg planu pracy, analiza uzyskanych wyników, sporządzenie maszynopisu pracy, wykonanie rysunków, tabel oraz wykresów uzupełniających; prace edycyjne i redakcja maszynopisu350
A-PD-3Przygotowanie prezentacji pracy i ej korekta po konsultacji z opiekunem pracy dyplomowej9
A-PD-4Uczestnictwo w Egzaminie Dyplomowym przed Komisją Egzaminu Dyplomowego1
375
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-14_W01Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
TR_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów transportowych i logistycznych, zna i rozumie zasady ich projektowania i analizy oraz zna i rozumie zasady gospodarki materiałowej
TR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem wykonania pracy dyplomowej inżynierskiej w formie projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia na zadany temat związany z kierunkiem i specjalnością studiów: Inżynieria ruchu w transporcie jest praktyczne, samodzielne zastosowanie wiedzy i umiejętności nabytych przez studenta w czasie realizacji programów studiów. Student wykonując pracę dyplomową powinien wykazać się umiejętnością zdobytej wiedzy pod kierunkiem i w konsultacji z opiekunem pracy dyplomowej.
C-2Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej
Treści programoweT-PD-2Student przedstawia wyniki projektu w formie prezentacji ustnej wspomaganej technikami prezentacji multimedialnej w czasie egzaminu dyplomowego. Przedstawia podstawowe wyniki projektu uzyskane w pracy dyplomowej oraz uzasadnia je w dyskusji z Komisją Egzaminu Dyplomowego
T-PD-1Student realizuje wybrany projekt lub opracowane zagadnienia i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej inżynierskiej. Przedstawia opis projektu w formie maszynopisu oprawionego, w wymaganej liczbie egzemplarzy oraz w formie pliku na płycie CD.
Metody nauczaniaM-1Samodzielnie wykonany projekt lub pisemne opracowanie zagadnienia w postaci pracy dyplomowej wykonany przez studenta pod opieką i w konsultacji z opiekunem o kompetencjach i umiejętnościach w danym obszarze wiedzy lub pod opieką i w konsultacji z uznanym specjalistą w danej dziedzinie – zgodnie z ustaleniami regulaminu studiów. Temat pracy dyplomowej powinien dotyczyć samodzielnego rozwiązania problemu z obszaru należącego do kierunku i specjalności studiów: Zintegrowany transport wodny i lądowy w postaci projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia z wykorzystaniem znanych metod inżynierskich stosowanych w podobnych zagadnieniach. Tematem pracy dyplomowej inżynierskiej może być także opis rozwiązań podobnych stosowanych w praktyce z elementami własnego wkładu studenta w postaci analizy porównawczej wykonywanej metodą SWOT. Praca dyplomowa może być także pracą badawczą w której student przedstawi problem, opracuje lub dobierze metody badań, wykona badania i opracuje ich wyniki lub wykorzysta ją do rozwiązania postawionego problemu. Praca powinna pokazać ze student posiada wiedzę i umiejętności określone w programie kształcenia na kierunku Transport, a także odpowiednie kompetencje zawodowe i społeczne.
M-2Konsultacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy dyplomowej powinna uwzględniać i ustalać czy student wykonał ją samodzielne oraz czy posiada wymagany zasób wiedzy i umiejętności określonych w programie kształcenia na kierunku Transport oraz na jakim poziomie w skale ocen stosowanych w uczelnie; ocena pracy dyplomowej powinna odnosić się także do zgodności tematu i metod zastosowanych do rozwiązania problemu z kierunkiem i specjalnością studiów. Przy ocenie pracy należy uwzględnić aspektu praktyczne opracowanych rozważań oraz ich oryginalność i nowoczesność, a także poziom profesjonalizmu zawodowego studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena składa się z oceny prezentacji wyników pracy dyplomowej oraz oceny wiedzy wykazanej podczas odpowiedzi na pytania kierunkowe i specjalnościowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma zaktualizowanej wiedzy z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu; praca dyplomowa nie stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku
3,0Student ma wiedzę zaktualizowaną z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Praca dyplomowa stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku, lecz obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi oraz nie w pełni spełnia wymogi redakcyjne i edytorskie.
3,5Student ma wiedzę zaktualizowaną z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu; praca dyplomowa stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku, lecz obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi. Praca dyplomowa spełnia wymogi edytorskie lecz obarczoną pojedynczymi błędami redakcyjnymi.
4,0Student ma wiedzę zaktualizowaną z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu; praca dyplomowa stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku. Praca dyplomowa spełnia wymogi redakcyjne, lecz nie w pełni spełnia wymogi edytorskie.
4,5Student ma wiedzę zaktualizowaną z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania w pełni uporządkowaną; Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Praca dyplomowa stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku; praca dyplomowa spełnia wymogi redakcyjne oraz edytorskie.
5,0Student ma wiedzę zaktualizowaną z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania w pełni uporządkowaną i poszerzoną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danej wiedzy. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Praca dyplomowa stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku; praca dyplomowa spełnia wymogi redakcyjne oraz edytorskie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-14_U01Student potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu z zakresu inżynierii ruchu w transporcie w języku polskim i języku obcym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
TR_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
TR_1A_U04potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu w języku polskim i języku obcym
TR_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych technik i technologii transportowych
TR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U12umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania i potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
TR_1A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
TR_1A_U20potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej, potrafi dokonać oceny możliwości ochrony własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem wykonania pracy dyplomowej inżynierskiej w formie projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia na zadany temat związany z kierunkiem i specjalnością studiów: Inżynieria ruchu w transporcie jest praktyczne, samodzielne zastosowanie wiedzy i umiejętności nabytych przez studenta w czasie realizacji programów studiów. Student wykonując pracę dyplomową powinien wykazać się umiejętnością zdobytej wiedzy pod kierunkiem i w konsultacji z opiekunem pracy dyplomowej.
C-2Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej
Treści programoweT-PD-1Student realizuje wybrany projekt lub opracowane zagadnienia i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej inżynierskiej. Przedstawia opis projektu w formie maszynopisu oprawionego, w wymaganej liczbie egzemplarzy oraz w formie pliku na płycie CD.
Metody nauczaniaM-1Samodzielnie wykonany projekt lub pisemne opracowanie zagadnienia w postaci pracy dyplomowej wykonany przez studenta pod opieką i w konsultacji z opiekunem o kompetencjach i umiejętnościach w danym obszarze wiedzy lub pod opieką i w konsultacji z uznanym specjalistą w danej dziedzinie – zgodnie z ustaleniami regulaminu studiów. Temat pracy dyplomowej powinien dotyczyć samodzielnego rozwiązania problemu z obszaru należącego do kierunku i specjalności studiów: Zintegrowany transport wodny i lądowy w postaci projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia z wykorzystaniem znanych metod inżynierskich stosowanych w podobnych zagadnieniach. Tematem pracy dyplomowej inżynierskiej może być także opis rozwiązań podobnych stosowanych w praktyce z elementami własnego wkładu studenta w postaci analizy porównawczej wykonywanej metodą SWOT. Praca dyplomowa może być także pracą badawczą w której student przedstawi problem, opracuje lub dobierze metody badań, wykona badania i opracuje ich wyniki lub wykorzysta ją do rozwiązania postawionego problemu. Praca powinna pokazać ze student posiada wiedzę i umiejętności określone w programie kształcenia na kierunku Transport, a także odpowiednie kompetencje zawodowe i społeczne.
M-2Konsultacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy dyplomowej powinna uwzględniać i ustalać czy student wykonał ją samodzielne oraz czy posiada wymagany zasób wiedzy i umiejętności określonych w programie kształcenia na kierunku Transport oraz na jakim poziomie w skale ocen stosowanych w uczelnie; ocena pracy dyplomowej powinna odnosić się także do zgodności tematu i metod zastosowanych do rozwiązania problemu z kierunkiem i specjalnością studiów. Przy ocenie pracy należy uwzględnić aspektu praktyczne opracowanych rozważań oraz ich oryginalność i nowoczesność, a także poziom profesjonalizmu zawodowego studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena składa się z oceny prezentacji wyników pracy dyplomowej oraz oceny wiedzy wykazanej podczas odpowiedzi na pytania kierunkowe i specjalnościowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna lub nie potrafi wyszukać, wybrać ani zastosować żadnej metody analitycznej, symulacyjnej lub eksperymentalnej do rozwiązania zadania inżynierskiego. Nie potrafi opracować i przedstawić prostego modelu analitycznego, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyników obliczeń
3,0Student zna i potrafi wyszukać, wybrać i zastosować podstawowe (co najmniej jedną) metody analityczne, symulacyjne lub eksperymentalne do rozwiązania zadania inżynierskiego. Potrafi opracować i przedstawić prosty model analityczny, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyniki obliczeń
3,5Student zna i potrafi wyszukać, wybrać i zastosować podstawowe metody analityczne, symulacyjne lub eksperymentalne do rozwiązania zadania inżynierskiego. Potrafi opracować i przedstawić prosty model analityczny, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyniki obliczeń. Zna i potrafi przeanalizować podstawowe aspekty społeczne i środowiskowe. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki analizy.
4,0Student zna i potrafi wyszukać, wybrać i zastosować podstawowe metody analityczne, symulacyjne lub eksperymentalne do rozwiązania zadania inżynierskiego; Potrafi opracować i przedstawić prosty model analityczny, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyniki obliczeń. Zna i potrafi przeanalizować podstawowe aspekty społeczne i środowiskowe. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki analizy i wyjaśnić je
4,5Student zna i potrafi wyszukać, wybrać i zastosować podstawowe metody analityczne, symulacyjne lub eksperymentalne do rozwiązania zadania inżynierskiego; Potrafi opracować i przedstawić prosty model analityczny, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyniki obliczeń. Zna i potrafi przeanalizować podstawowe aspekty społeczne i środowiskowe. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki analizy i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod analizy które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię
5,0Student zna i potrafi wyszukać, wybrać i zastosować podstawowe metody analityczne, symulacyjne lub eksperymentalne do rozwiązania zadania inżynierskiego; Potrafi opracować i przedstawić prosty model analityczny, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyniki obliczeń. Zna i potrafi przeanalizować podstawowe aspekty społeczne, środowiskowe oraz ekonomiczne. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki analizy i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod analizy które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-14_U02Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii ruchu w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U02posługuje się językiem angielskim (lub innym współczesnym językiem międzynarodowym) w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także czytania ze zrozumieniem kart katalogowych oraz instrukcji obsługi urządzeń i narzędzi informatycznych, not aplikacyjnych, streszczeń i opisów literaturowych urządzeń i instalacji technicznych oraz podobnych dokumentów
TR_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem wykonania pracy dyplomowej inżynierskiej w formie projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia na zadany temat związany z kierunkiem i specjalnością studiów: Inżynieria ruchu w transporcie jest praktyczne, samodzielne zastosowanie wiedzy i umiejętności nabytych przez studenta w czasie realizacji programów studiów. Student wykonując pracę dyplomową powinien wykazać się umiejętnością zdobytej wiedzy pod kierunkiem i w konsultacji z opiekunem pracy dyplomowej.
C-2Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej
Treści programoweT-PD-2Student przedstawia wyniki projektu w formie prezentacji ustnej wspomaganej technikami prezentacji multimedialnej w czasie egzaminu dyplomowego. Przedstawia podstawowe wyniki projektu uzyskane w pracy dyplomowej oraz uzasadnia je w dyskusji z Komisją Egzaminu Dyplomowego
Metody nauczaniaM-1Samodzielnie wykonany projekt lub pisemne opracowanie zagadnienia w postaci pracy dyplomowej wykonany przez studenta pod opieką i w konsultacji z opiekunem o kompetencjach i umiejętnościach w danym obszarze wiedzy lub pod opieką i w konsultacji z uznanym specjalistą w danej dziedzinie – zgodnie z ustaleniami regulaminu studiów. Temat pracy dyplomowej powinien dotyczyć samodzielnego rozwiązania problemu z obszaru należącego do kierunku i specjalności studiów: Zintegrowany transport wodny i lądowy w postaci projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia z wykorzystaniem znanych metod inżynierskich stosowanych w podobnych zagadnieniach. Tematem pracy dyplomowej inżynierskiej może być także opis rozwiązań podobnych stosowanych w praktyce z elementami własnego wkładu studenta w postaci analizy porównawczej wykonywanej metodą SWOT. Praca dyplomowa może być także pracą badawczą w której student przedstawi problem, opracuje lub dobierze metody badań, wykona badania i opracuje ich wyniki lub wykorzysta ją do rozwiązania postawionego problemu. Praca powinna pokazać ze student posiada wiedzę i umiejętności określone w programie kształcenia na kierunku Transport, a także odpowiednie kompetencje zawodowe i społeczne.
M-2Konsultacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena składa się z oceny prezentacji wyników pracy dyplomowej oraz oceny wiedzy wykazanej podczas odpowiedzi na pytania kierunkowe i specjalnościowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić wyników projektu lub obliczeń ani przedstawić poprawnego opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
3,0Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać co najmniej jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy
3,5Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy
4,0Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy.
4,5Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób biegły
5,0Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób profesjonalny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D4-14_K01Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu inżynierii ruchu w transporcie oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
TR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
TR_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć transportu i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
TR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem wykonania pracy dyplomowej inżynierskiej w formie projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia na zadany temat związany z kierunkiem i specjalnością studiów: Inżynieria ruchu w transporcie jest praktyczne, samodzielne zastosowanie wiedzy i umiejętności nabytych przez studenta w czasie realizacji programów studiów. Student wykonując pracę dyplomową powinien wykazać się umiejętnością zdobytej wiedzy pod kierunkiem i w konsultacji z opiekunem pracy dyplomowej.
C-2Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej
Treści programoweT-PD-2Student przedstawia wyniki projektu w formie prezentacji ustnej wspomaganej technikami prezentacji multimedialnej w czasie egzaminu dyplomowego. Przedstawia podstawowe wyniki projektu uzyskane w pracy dyplomowej oraz uzasadnia je w dyskusji z Komisją Egzaminu Dyplomowego
T-PD-1Student realizuje wybrany projekt lub opracowane zagadnienia i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej inżynierskiej. Przedstawia opis projektu w formie maszynopisu oprawionego, w wymaganej liczbie egzemplarzy oraz w formie pliku na płycie CD.
Metody nauczaniaM-1Samodzielnie wykonany projekt lub pisemne opracowanie zagadnienia w postaci pracy dyplomowej wykonany przez studenta pod opieką i w konsultacji z opiekunem o kompetencjach i umiejętnościach w danym obszarze wiedzy lub pod opieką i w konsultacji z uznanym specjalistą w danej dziedzinie – zgodnie z ustaleniami regulaminu studiów. Temat pracy dyplomowej powinien dotyczyć samodzielnego rozwiązania problemu z obszaru należącego do kierunku i specjalności studiów: Zintegrowany transport wodny i lądowy w postaci projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia z wykorzystaniem znanych metod inżynierskich stosowanych w podobnych zagadnieniach. Tematem pracy dyplomowej inżynierskiej może być także opis rozwiązań podobnych stosowanych w praktyce z elementami własnego wkładu studenta w postaci analizy porównawczej wykonywanej metodą SWOT. Praca dyplomowa może być także pracą badawczą w której student przedstawi problem, opracuje lub dobierze metody badań, wykona badania i opracuje ich wyniki lub wykorzysta ją do rozwiązania postawionego problemu. Praca powinna pokazać ze student posiada wiedzę i umiejętności określone w programie kształcenia na kierunku Transport, a także odpowiednie kompetencje zawodowe i społeczne.
M-2Konsultacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy dyplomowej powinna uwzględniać i ustalać czy student wykonał ją samodzielne oraz czy posiada wymagany zasób wiedzy i umiejętności określonych w programie kształcenia na kierunku Transport oraz na jakim poziomie w skale ocen stosowanych w uczelnie; ocena pracy dyplomowej powinna odnosić się także do zgodności tematu i metod zastosowanych do rozwiązania problemu z kierunkiem i specjalnością studiów. Przy ocenie pracy należy uwzględnić aspektu praktyczne opracowanych rozważań oraz ich oryginalność i nowoczesność, a także poziom profesjonalizmu zawodowego studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena składa się z oceny prezentacji wyników pracy dyplomowej oraz oceny wiedzy wykazanej podczas odpowiedzi na pytania kierunkowe i specjalnościowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową