Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Niezawodność i bezpieczeństwo systemów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Niezawodność i bezpieczeństwo systemów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma opanowane zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, rachunku prawdopodobieństwa oraz rachunku całkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie i zrozumienie podstawowych zagadnień obejmujących wiedzę z zakresu nauki o niezawodności, bezpieczeństwie i ryzyku w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych.
C-2Nabycie świadomości wpływu działań inżyniera na bezpieczeństwo otoczenia i środowiska oraz zrozumienie i akceptacja związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
C-3Opanowanie umiejętności w zakresie oceny poziomu rysyka w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Estymacja wskaźników funkcyjnychi niezawodności.3
T-A-2Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych i ich wpływu na poziom ryzyka.6
T-A-3Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń.3
T-A-4Przykład wyznaczania macierzy ryzyka.1
T-A-5Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa i ryzyka. Określenie i zdefiniowanie obszaru pojęć.3
T-W-2Podstawy matematyczne wybranych zagadnień nauki o niezawodności.2
T-W-3Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności.5
T-W-4Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.4
T-W-5Metodyka analizy niezawodności.4
T-W-6Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa.2
T-W-7Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.5
T-W-8Podstawy analizy ryzyka zawodowego.3
T-W-9Zaliczenie wykładów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.10
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów.12
A-A-4Udział w konsultacjach8
A-A-5Studiowanie literatury przedmiotu.5
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach.3
A-W-3Utrwalenie materiału z wykładów.4
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
S-2Ocena formująca: ocena ciągła

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C25-1_W01
ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie oraz ich wpływu na otoczenie
TR_1A_W14, TR_1A_W01, TR_1A_W06, TR_1A_W07, TR_1A_W10C-1T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C25-1_U01
potrafi ocenić wpływ różnych czynników na niezawodność i bezpieczeństwo systemów transportowych z wykorzystaniem metod inzynierskich
TR_1A_U08, TR_1A_U09, TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U13C-3T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-W-6, T-W-4, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C25-1_K01
ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K07C-2T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C25-1_W01
ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie oraz ich wpływu na otoczenie
2,0nie ma wiedzy w zakresie podstaw teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn.
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów oceanotechnicznych.
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na niezawodność.
4,0ma wiedzę obejmującą podstawy teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa i ryzyka maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu.
4,5ma wyróżniającą wiedzę obejmującą zagadnienia teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka i procesu eksploatacji na czas życia obiektu.
5,0ma wyróżniającą wiedzę obejmującą zagadnienia teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa i ryzyka maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka, środowiska i procesu eksploatacji na czas życia obiektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C25-1_U01
potrafi ocenić wpływ różnych czynników na niezawodność i bezpieczeństwo systemów transportowych z wykorzystaniem metod inzynierskich
2,0nie potraf w żadnym stopniu ocenić wpływu właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo.
3,0potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo.
3,5potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo oraz na trwałość.
4,0potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności.
4,5potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa
5,0potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac alternatywne rozwiązania prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C25-1_K01
ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
2,0nie ma świadomości wpływu działalności inzynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,0ma podstawową świadomość odpowiedzialności wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji.
3,5ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji oraz rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
4,0ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
4,5ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
5,0ma bardzo dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska oraz potrafi ocenić potencjalne skutki błędnych decyzji w obszarze ryzyka.

Literatura podstawowa

  1. Szopa T., Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  2. Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3

Literatura dodatkowa

  1. Hann M., Siemionow J., Rosochacki W, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998, monografia
  2. Krystek A., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. t.1, 2, 3, WKiŁ, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Estymacja wskaźników funkcyjnychi niezawodności.3
T-A-2Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych i ich wpływu na poziom ryzyka.6
T-A-3Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń.3
T-A-4Przykład wyznaczania macierzy ryzyka.1
T-A-5Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa i ryzyka. Określenie i zdefiniowanie obszaru pojęć.3
T-W-2Podstawy matematyczne wybranych zagadnień nauki o niezawodności.2
T-W-3Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności.5
T-W-4Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.4
T-W-5Metodyka analizy niezawodności.4
T-W-6Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa.2
T-W-7Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.5
T-W-8Podstawy analizy ryzyka zawodowego.3
T-W-9Zaliczenie wykładów.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.10
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów.12
A-A-4Udział w konsultacjach8
A-A-5Studiowanie literatury przedmiotu.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach.3
A-W-3Utrwalenie materiału z wykładów.4
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C25-1_W01ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie oraz ich wpływu na otoczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki i badań operacyjnych, obejmującą algebrę, analizę matematyczną, probabilistykę oraz elementy matematyki dyskretnej i stosowanej, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu transportu; 2) opisu matematycznego zjawisk i procesów z zakresu transportu; 3) opisu wielkości fizycznych będących zmiennymi losowymi; 4) podejmowania optymalnych decyzji
TR_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów transportowych i logistycznych, zna i rozumie zasady ich projektowania i analizy oraz zna i rozumie zasady gospodarki materiałowej
TR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie i zrozumienie podstawowych zagadnień obejmujących wiedzę z zakresu nauki o niezawodności, bezpieczeństwie i ryzyku w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych.
Treści programoweT-A-4Przykład wyznaczania macierzy ryzyka.
T-A-3Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń.
T-A-5Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-1Estymacja wskaźników funkcyjnychi niezawodności.
T-A-2Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych i ich wpływu na poziom ryzyka.
T-W-2Podstawy matematyczne wybranych zagadnień nauki o niezawodności.
T-W-6Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa.
T-W-4Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa i ryzyka. Określenie i zdefiniowanie obszaru pojęć.
T-W-7Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.
T-W-3Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy w zakresie podstaw teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn.
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów oceanotechnicznych.
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na niezawodność.
4,0ma wiedzę obejmującą podstawy teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa i ryzyka maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu.
4,5ma wyróżniającą wiedzę obejmującą zagadnienia teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka i procesu eksploatacji na czas życia obiektu.
5,0ma wyróżniającą wiedzę obejmującą zagadnienia teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa i ryzyka maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka, środowiska i procesu eksploatacji na czas życia obiektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C25-1_U01potrafi ocenić wpływ różnych czynników na niezawodność i bezpieczeństwo systemów transportowych z wykorzystaniem metod inzynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności w zakresie oceny poziomu rysyka w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych.
Treści programoweT-A-3Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń.
T-A-5Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-2Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych i ich wpływu na poziom ryzyka.
T-W-6Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa.
T-W-4Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe.
T-W-7Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
S-2Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potraf w żadnym stopniu ocenić wpływu właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo.
3,0potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo.
3,5potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo oraz na trwałość.
4,0potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności.
4,5potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa
5,0potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac alternatywne rozwiązania prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C25-1_K01ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-2Nabycie świadomości wpływu działań inżyniera na bezpieczeństwo otoczenia i środowiska oraz zrozumienie i akceptacja związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Treści programoweT-W-6Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa.
T-W-7Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości wpływu działalności inzynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,0ma podstawową świadomość odpowiedzialności wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji.
3,5ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji oraz rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
4,0ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
4,5ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
5,0ma bardzo dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska oraz potrafi ocenić potencjalne skutki błędnych decyzji w obszarze ryzyka.