Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Logistyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Logistyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Trojanowski <piotr.trojanowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomii, podstawy organizacji i zarządzania, ekonomika transportu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Identyfikacja i rozwiązywanie problemów logistycznych w podmiotach gospodarczych
C-2Analiza warunków rynkowych i podejmowanie decyzji w zakresie zarzadzania logistycznego na poziomie operacyjnym przedsiebiorstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe sfery działań w przedsiębiorstwie3
T-A-2Elementy infrastruktury logistycznej1
T-A-3Logistyczne narzędzia kosztów optymalizacji przedsiębiorstwa2
T-A-4Współzależność między kosztem a poziomem obsługi klienta; elementy obsługi, standardy obsługi2
T-A-5Znaczenie zapasów: przyczyny utrzymywania zapasów, koszty zapasów2
T-A-6Kryteria wyboru źródeł zakupu2
T-A-7Działalność logistyczna w skali globalnej, jednolity rynek europejski (strategie obsługi klienta na rynku globalnym)2
T-A-8Zaliczenie formy zajęć1
15
wykłady
T-W-1Istota i przedmiot logistyki2
T-W-2Podejście systemowe i procesowe w logistyce-istota funkcjonowania nowoczesnych systemów logistycznych2
T-W-3Struktura systemów logistycznych2
T-W-4Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie2
T-W-5Podział funkcjonalny i fazowy logistyki. Logistyka zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji.4
T-W-6Infrastruktura procesów logistycznych3
T-W-7Logistyka w transporcie (łańcuchy logistyczne, koszty transportu, wybór drogi i sposobu przewou)4
T-W-8Rodzaje usług logistycznych4
T-W-9Centra logistyczne3
T-W-10Logistyczna obsługa klienta2
T-W-11Zaliczenie formy zajęć2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Studiowanie literatury i innych źródeł informacji20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadan ćwiczeniowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C06_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia logistycznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C06_U01
Student potrafi przy formułowaniu i rozwiazywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty logistyczne
TR_1A_U16C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C06_K01
Student wykazuje przedsiebiorczość potrafi pracować w grupie, jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane decyzje i zadania realizowane w ramach prac zespołowych
TR_1A_K04, TR_1A_K05C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C06_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia logistycznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C06_U01
Student potrafi przy formułowaniu i rozwiazywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty logistyczne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C06_K01
Student wykazuje przedsiebiorczość potrafi pracować w grupie, jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane decyzje i zadania realizowane w ramach prac zespołowych
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Krawczyk S., Logistyka. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa, 2011
  2. Mindur M. (red.), Logistyka. Infrastruktura techniczna w świecie, Instytut Technologii Eksploatacji, Warszawa-Radom, 2008
  3. Blaik P., Logistyka, PWE, Warszawa, 2010
  4. Skowronek Cz., Sariusz-Wolski Z., Logistyka w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2007
  5. Blaik P., Logistyka, PWE, Warszawa, 2000
  6. Mindur M. (red.), Logistyka. Infrastruktura techniczna w świecie, Instytut Technologii Eksploatacji, Warszawa-Radom, 2008
  7. Dembińska-Cyran I., Szpon J., Wiktorowska-Jasik A., Podstawy logistyki, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Rydzkowski W. (red.), Usługi logistyczne, Biblioteka Logistyka, Poznań, 2011
  2. Rydzkowski W. (red.), Usługi logistyczne, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2007
  3. Semenov J. (red.), Zintegrowane łańcuchy transportowe, Difin, Warszawa, 2008
  4. Coyle J., Bardi E., Langley C., Zarządzanie logistyczne, PWE, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe sfery działań w przedsiębiorstwie3
T-A-2Elementy infrastruktury logistycznej1
T-A-3Logistyczne narzędzia kosztów optymalizacji przedsiębiorstwa2
T-A-4Współzależność między kosztem a poziomem obsługi klienta; elementy obsługi, standardy obsługi2
T-A-5Znaczenie zapasów: przyczyny utrzymywania zapasów, koszty zapasów2
T-A-6Kryteria wyboru źródeł zakupu2
T-A-7Działalność logistyczna w skali globalnej, jednolity rynek europejski (strategie obsługi klienta na rynku globalnym)2
T-A-8Zaliczenie formy zajęć1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i przedmiot logistyki2
T-W-2Podejście systemowe i procesowe w logistyce-istota funkcjonowania nowoczesnych systemów logistycznych2
T-W-3Struktura systemów logistycznych2
T-W-4Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie2
T-W-5Podział funkcjonalny i fazowy logistyki. Logistyka zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji.4
T-W-6Infrastruktura procesów logistycznych3
T-W-7Logistyka w transporcie (łańcuchy logistyczne, koszty transportu, wybór drogi i sposobu przewou)4
T-W-8Rodzaje usług logistycznych4
T-W-9Centra logistyczne3
T-W-10Logistyczna obsługa klienta2
T-W-11Zaliczenie formy zajęć2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Studiowanie literatury i innych źródeł informacji20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C06_W01Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia logistycznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów transportowych i logistycznych, zna i rozumie zasady ich projektowania i analizy oraz zna i rozumie zasady gospodarki materiałowej
Cel przedmiotuC-1Identyfikacja i rozwiązywanie problemów logistycznych w podmiotach gospodarczych
Treści programoweT-W-1Istota i przedmiot logistyki
T-W-2Podejście systemowe i procesowe w logistyce-istota funkcjonowania nowoczesnych systemów logistycznych
T-W-5Podział funkcjonalny i fazowy logistyki. Logistyka zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji.
T-A-3Logistyczne narzędzia kosztów optymalizacji przedsiębiorstwa
T-A-1Podstawowe sfery działań w przedsiębiorstwie
T-A-6Kryteria wyboru źródeł zakupu
T-A-4Współzależność między kosztem a poziomem obsługi klienta; elementy obsługi, standardy obsługi
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C06_U01Student potrafi przy formułowaniu i rozwiazywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty logistyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Identyfikacja i rozwiązywanie problemów logistycznych w podmiotach gospodarczych
C-2Analiza warunków rynkowych i podejmowanie decyzji w zakresie zarzadzania logistycznego na poziomie operacyjnym przedsiebiorstwa
Treści programoweT-W-4Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie
T-W-2Podejście systemowe i procesowe w logistyce-istota funkcjonowania nowoczesnych systemów logistycznych
T-W-9Centra logistyczne
T-W-7Logistyka w transporcie (łańcuchy logistyczne, koszty transportu, wybór drogi i sposobu przewou)
T-W-5Podział funkcjonalny i fazowy logistyki. Logistyka zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji.
T-W-3Struktura systemów logistycznych
T-A-3Logistyczne narzędzia kosztów optymalizacji przedsiębiorstwa
T-A-1Podstawowe sfery działań w przedsiębiorstwie
T-A-5Znaczenie zapasów: przyczyny utrzymywania zapasów, koszty zapasów
T-A-6Kryteria wyboru źródeł zakupu
T-A-2Elementy infrastruktury logistycznej
T-A-4Współzależność między kosztem a poziomem obsługi klienta; elementy obsługi, standardy obsługi
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C06_K01Student wykazuje przedsiebiorczość potrafi pracować w grupie, jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane decyzje i zadania realizowane w ramach prac zespołowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Identyfikacja i rozwiązywanie problemów logistycznych w podmiotach gospodarczych
C-2Analiza warunków rynkowych i podejmowanie decyzji w zakresie zarzadzania logistycznego na poziomie operacyjnym przedsiebiorstwa
Treści programoweT-W-4Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie
T-W-2Podejście systemowe i procesowe w logistyce-istota funkcjonowania nowoczesnych systemów logistycznych
T-A-3Logistyczne narzędzia kosztów optymalizacji przedsiębiorstwa
T-A-1Podstawowe sfery działań w przedsiębiorstwie
T-A-5Znaczenie zapasów: przyczyny utrzymywania zapasów, koszty zapasów
T-A-4Współzależność między kosztem a poziomem obsługi klienta; elementy obsługi, standardy obsługi
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadan ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli