Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Eksploatacja urządzeń chłodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja urządzeń chłodniczych
Specjalność Transport chłodniczy i paliw
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chłodnictwa
W-2Transport chłodniczy i kriogeniczny

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i ukształtowanie umiejętności w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji chłodniczych, stosowanych m.in. na środkach transportu.
C-2Ukształtowanie świadomości ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej.
C-3Ukształtowanie umiejętności dokumentowania zadań realizowanych na laboratoriach oraz werbalnej prezentacji ich wyników.
C-4Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzenia chłodniczego, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
C-5Nabycie umiejętności właściwej oceny przydatność typowych metod i narzędzi stosowanych w zagadnieniach eksploatacyjnych dotyczących napełniania czynnikiem chłodniczym urządzeń i instalacji chłodniczych oraz wykrywania występujących w nich nieszczelności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Komputerowa symulacja pracy sprężarkowego okrętowego urządzenia chłodniczego obsługującego chłodnię prowiantową – zagadnienia eksploatacyjne, w tym badanie wpływu warunków chłodzenia skraplacza na działanie urządzenia chłodniczego. Nastawa i sprawdzenie poprawności działania wybranych elementów automatyki chłodniczej na stanowisku kontrolnym. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych11
T-L-3Badanie charakterystyk technicznych chłodziarki termoelektrycznej zabudowanej w sekcję meblową. Badanie trybu pracy sprężarkowej wytwornicy lodu. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych6
T-L-4Odczytywanie i sporządzanie schematów ideowych instalacji chłodniczych. Próby zdawcze instalacji chłodniczych i wykrywanie ich nieszczelności. Napełnianie urządzenia czynnikiem chłodniczym. Odzysk czynnika chłodniczego. Dokumentowanie wykonanych czynności w zakresie substancji kontrolowanych. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie poprawkowe z niezaliczonych ćwiczeń.12
30
wykłady
T-W-1Sprężarki chłodnicze tłokowe, śrubowe, łopatkowe i spiralne. Podstawowe charakterystiki techniczne. Systemy smarowania i chłodzenia sprężarek. Dobór i eksploatacja spręzarek4
T-W-2Procesy cieplne zachodzące w wymiennikach ciepła urządzeń chłodniczych. Parowniki i skraplacze. Charakterystyki, zasady i problemy eksploatacji4
T-W-3Procesy szronienia i odszraniania parowników. Systemy odszraniania, ich sprawność i optymalizacja.2
T-W-4Termostatyczne zawory rozprężne: budowa, zasada działania, eksploatacja2
T-W-5Załadowanie systemu czynnikiem chłodniczym i olejem. Zasady i problemy wymiany czyynika chłodniczego2
T-W-6Problemy szczelności instalacji, metody wykrywania i usuwania nieszczelności.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Opracowanie sprawozdań i przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.11
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych.9
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: egzamin ustny (łosowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy)
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdania oraz ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne w postaci zadań i pytań problemowych, mające na celu sprawdzenie czy student opanował zakładany efekt kształcenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-10_W01
Ma wiedzę w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji chłodniczych, stosowanych m.in. na środkach transportu
TR_1A_W10C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-10_U01
Student potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe).
TR_1A_U11, TR_1A_U13C-4T-L-2, T-L-3M-2S-3
TR_1A_D2-10_U02
Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonego ćwiczenia laboratoryjnego oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
TR_1A_U04, TR_1A_U05C-3T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-2
TR_1A_D2-10_U03
Student potrafi ocenić przydatność typowych metod i narządzi stosowanych w zagadnieniach eksploatacyjnych dotyczących napełniania czynnikiem chłodniczym urządzeń i instalacji chłodniczych oraz wykrywania występujących w nich nieszczelności. Potrafi również wybrać właściwą metodę i narzędzie do realizacji danego zadania.
TR_1A_U11, TR_1A_U16C-5T-L-4M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-10_K01
Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
TR_1A_K03C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-10_W01
Ma wiedzę w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji chłodniczych, stosowanych m.in. na środkach transportu
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów chłodzenia
3,0Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów chłodzenia.
3,5Student potrafi podać podstawowe właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia
4,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować podstawowe właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia.
4,5Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia.
5,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-10_U01
Student potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe).
2,0Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych.
3,0Student prezentuje dostateczne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, jednak korzysta przy tym z dodatkowych wskazówkach nauczyciela i popełnia szereg błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, popełniając szereg błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
4,0Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej (bez istotnego błędu merytorycznego) krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
4,5Student prezentuje znakomite umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowej krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych, nie popełniając przy tym żadnego błędu merytorycznego, a jedynie drobne pomyłki.
5,0Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać efektywnej i bezbłędnej analizy krytycznej oraz oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
TR_1A_D2-10_U02
Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonego ćwiczenia laboratoryjnego oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
2,0Student nie potrafi opracować sprawozdania zgodnie z przedstawionymi wymaganiami lub przedstawić w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
3,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz umie przedstawić w formie werbalnej jedynie wyniki zrealizowanego zadania, bez ich dalszej analizy.
3,5Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
4,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie.
4,5Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy.
5,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy i właściwej oceny przedmiotu rozważań.
TR_1A_D2-10_U03
Student potrafi ocenić przydatność typowych metod i narządzi stosowanych w zagadnieniach eksploatacyjnych dotyczących napełniania czynnikiem chłodniczym urządzeń i instalacji chłodniczych oraz wykrywania występujących w nich nieszczelności. Potrafi również wybrać właściwą metodę i narzędzie do realizacji danego zadania.
2,0Student nie potrafi na poziomie elementarnym ocenić przydatności typowych metod i narzędzi stosowanych w zagadnieniach eksploatacyjnych dotyczących napełniania czynnikiem chłodniczym urządzeń i instalacji chłodniczych oraz wykrywania występujących w nich nieszczelności.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej oceny przydatności niektórych metod i narzędzi w rozważanych zagadnieniach, jak również wybrać odpowiednią metodę i narzędzie w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym szereg błędów merytorycznych.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej oceny przydatności większości metod i narzędzi w rozważanych zagadnieniach, jak również wybrać odpowiednią metodę i narzędzie w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym szereg błędów merytorycznych.
4,0Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej oceny przydatności większości metod i narzędzi w rozważanych zagadnieniach, jak również wybrać odpowiednią metodę i narzędzie w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym pojedyncze błędy merytoryczne.
4,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowej oceny przydatności wszystkich metod i narzędzi w rozważanych zagadnieniach, jak również wybrać odpowiednią metodę i narzędzie w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym drobne pomyłki.
5,0Student prezentuje bardzo dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać bezbłędnej oceny przydatności wszystkich metod i narzędzi w rozważanych zagadnieniach, jak również wybrać odpowiednią metodę i narzędzie w realizowanym zadaniu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-10_K01
Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1994
  2. Bonca Z., Chłodnictwo okrętowe, Wyd. WSM, Gdynia, 1996
  3. PN-EN 1861. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Schematy ideowe i montażowe instalacji, rurociągów i przyrządów. Układy i symbole, PKN, Warszawa, 2001
  4. PN-EN 378. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska, PKN, Warszawa, 2010, Części 3 i 4

Literatura dodatkowa

  1. Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, IPPU Masta, Gdańsk, 2003
  2. Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 2000
  3. Filin S., Owisicki A., Zasady projektowania i eksploatacji chłodziarek termoelektrycznych., Wyd. Zapol, Szczecin, 2010
  4. Filin S., Badania eksperymentalne wytwornicy lodu ZB-15. Chłodnictwo, 2007, nr 6
  5. USTAWA z dnia 20 kwietnia 2004 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Komputerowa symulacja pracy sprężarkowego okrętowego urządzenia chłodniczego obsługującego chłodnię prowiantową – zagadnienia eksploatacyjne, w tym badanie wpływu warunków chłodzenia skraplacza na działanie urządzenia chłodniczego. Nastawa i sprawdzenie poprawności działania wybranych elementów automatyki chłodniczej na stanowisku kontrolnym. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych11
T-L-3Badanie charakterystyk technicznych chłodziarki termoelektrycznej zabudowanej w sekcję meblową. Badanie trybu pracy sprężarkowej wytwornicy lodu. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych6
T-L-4Odczytywanie i sporządzanie schematów ideowych instalacji chłodniczych. Próby zdawcze instalacji chłodniczych i wykrywanie ich nieszczelności. Napełnianie urządzenia czynnikiem chłodniczym. Odzysk czynnika chłodniczego. Dokumentowanie wykonanych czynności w zakresie substancji kontrolowanych. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie poprawkowe z niezaliczonych ćwiczeń.12
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sprężarki chłodnicze tłokowe, śrubowe, łopatkowe i spiralne. Podstawowe charakterystiki techniczne. Systemy smarowania i chłodzenia sprężarek. Dobór i eksploatacja spręzarek4
T-W-2Procesy cieplne zachodzące w wymiennikach ciepła urządzeń chłodniczych. Parowniki i skraplacze. Charakterystyki, zasady i problemy eksploatacji4
T-W-3Procesy szronienia i odszraniania parowników. Systemy odszraniania, ich sprawność i optymalizacja.2
T-W-4Termostatyczne zawory rozprężne: budowa, zasada działania, eksploatacja2
T-W-5Załadowanie systemu czynnikiem chłodniczym i olejem. Zasady i problemy wymiany czyynika chłodniczego2
T-W-6Problemy szczelności instalacji, metody wykrywania i usuwania nieszczelności.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Opracowanie sprawozdań i przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.11
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych.9
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-10_W01Ma wiedzę w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji chłodniczych, stosowanych m.in. na środkach transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i ukształtowanie umiejętności w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji chłodniczych, stosowanych m.in. na środkach transportu.
Treści programoweT-W-3Procesy szronienia i odszraniania parowników. Systemy odszraniania, ich sprawność i optymalizacja.
T-W-1Sprężarki chłodnicze tłokowe, śrubowe, łopatkowe i spiralne. Podstawowe charakterystiki techniczne. Systemy smarowania i chłodzenia sprężarek. Dobór i eksploatacja spręzarek
T-W-2Procesy cieplne zachodzące w wymiennikach ciepła urządzeń chłodniczych. Parowniki i skraplacze. Charakterystyki, zasady i problemy eksploatacji
T-W-4Termostatyczne zawory rozprężne: budowa, zasada działania, eksploatacja
T-W-5Załadowanie systemu czynnikiem chłodniczym i olejem. Zasady i problemy wymiany czyynika chłodniczego
T-W-6Problemy szczelności instalacji, metody wykrywania i usuwania nieszczelności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin ustny (łosowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów chłodzenia
3,0Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów chłodzenia.
3,5Student potrafi podać podstawowe właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia
4,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować podstawowe właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia.
4,5Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia.
5,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-10_U01Student potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzenia chłodniczego, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
Treści programoweT-L-2Komputerowa symulacja pracy sprężarkowego okrętowego urządzenia chłodniczego obsługującego chłodnię prowiantową – zagadnienia eksploatacyjne, w tym badanie wpływu warunków chłodzenia skraplacza na działanie urządzenia chłodniczego. Nastawa i sprawdzenie poprawności działania wybranych elementów automatyki chłodniczej na stanowisku kontrolnym. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-3Badanie charakterystyk technicznych chłodziarki termoelektrycznej zabudowanej w sekcję meblową. Badanie trybu pracy sprężarkowej wytwornicy lodu. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne w postaci zadań i pytań problemowych, mające na celu sprawdzenie czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych.
3,0Student prezentuje dostateczne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, jednak korzysta przy tym z dodatkowych wskazówkach nauczyciela i popełnia szereg błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, popełniając szereg błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
4,0Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej (bez istotnego błędu merytorycznego) krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
4,5Student prezentuje znakomite umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowej krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych, nie popełniając przy tym żadnego błędu merytorycznego, a jedynie drobne pomyłki.
5,0Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać efektywnej i bezbłędnej analizy krytycznej oraz oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-10_U02Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonego ćwiczenia laboratoryjnego oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U04potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu w języku polskim i języku obcym
TR_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności dokumentowania zadań realizowanych na laboratoriach oraz werbalnej prezentacji ich wyników.
Treści programoweT-L-4Odczytywanie i sporządzanie schematów ideowych instalacji chłodniczych. Próby zdawcze instalacji chłodniczych i wykrywanie ich nieszczelności. Napełnianie urządzenia czynnikiem chłodniczym. Odzysk czynnika chłodniczego. Dokumentowanie wykonanych czynności w zakresie substancji kontrolowanych. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie poprawkowe z niezaliczonych ćwiczeń.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.
T-L-2Komputerowa symulacja pracy sprężarkowego okrętowego urządzenia chłodniczego obsługującego chłodnię prowiantową – zagadnienia eksploatacyjne, w tym badanie wpływu warunków chłodzenia skraplacza na działanie urządzenia chłodniczego. Nastawa i sprawdzenie poprawności działania wybranych elementów automatyki chłodniczej na stanowisku kontrolnym. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-3Badanie charakterystyk technicznych chłodziarki termoelektrycznej zabudowanej w sekcję meblową. Badanie trybu pracy sprężarkowej wytwornicy lodu. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdania oraz ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować sprawozdania zgodnie z przedstawionymi wymaganiami lub przedstawić w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
3,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz umie przedstawić w formie werbalnej jedynie wyniki zrealizowanego zadania, bez ich dalszej analizy.
3,5Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
4,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie.
4,5Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy.
5,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy i właściwej oceny przedmiotu rozważań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-10_U03Student potrafi ocenić przydatność typowych metod i narządzi stosowanych w zagadnieniach eksploatacyjnych dotyczących napełniania czynnikiem chłodniczym urządzeń i instalacji chłodniczych oraz wykrywania występujących w nich nieszczelności. Potrafi również wybrać właściwą metodę i narzędzie do realizacji danego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-5Nabycie umiejętności właściwej oceny przydatność typowych metod i narzędzi stosowanych w zagadnieniach eksploatacyjnych dotyczących napełniania czynnikiem chłodniczym urządzeń i instalacji chłodniczych oraz wykrywania występujących w nich nieszczelności.
Treści programoweT-L-4Odczytywanie i sporządzanie schematów ideowych instalacji chłodniczych. Próby zdawcze instalacji chłodniczych i wykrywanie ich nieszczelności. Napełnianie urządzenia czynnikiem chłodniczym. Odzysk czynnika chłodniczego. Dokumentowanie wykonanych czynności w zakresie substancji kontrolowanych. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie poprawkowe z niezaliczonych ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne w postaci zadań i pytań problemowych, mające na celu sprawdzenie czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi na poziomie elementarnym ocenić przydatności typowych metod i narzędzi stosowanych w zagadnieniach eksploatacyjnych dotyczących napełniania czynnikiem chłodniczym urządzeń i instalacji chłodniczych oraz wykrywania występujących w nich nieszczelności.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej oceny przydatności niektórych metod i narzędzi w rozważanych zagadnieniach, jak również wybrać odpowiednią metodę i narzędzie w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym szereg błędów merytorycznych.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej oceny przydatności większości metod i narzędzi w rozważanych zagadnieniach, jak również wybrać odpowiednią metodę i narzędzie w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym szereg błędów merytorycznych.
4,0Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej oceny przydatności większości metod i narzędzi w rozważanych zagadnieniach, jak również wybrać odpowiednią metodę i narzędzie w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym pojedyncze błędy merytoryczne.
4,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowej oceny przydatności wszystkich metod i narzędzi w rozważanych zagadnieniach, jak również wybrać odpowiednią metodę i narzędzie w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym drobne pomyłki.
5,0Student prezentuje bardzo dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać bezbłędnej oceny przydatności wszystkich metod i narzędzi w rozważanych zagadnieniach, jak również wybrać odpowiednią metodę i narzędzie w realizowanym zadaniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-10_K01Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie świadomości ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Treści programoweT-W-3Procesy szronienia i odszraniania parowników. Systemy odszraniania, ich sprawność i optymalizacja.
T-W-1Sprężarki chłodnicze tłokowe, śrubowe, łopatkowe i spiralne. Podstawowe charakterystiki techniczne. Systemy smarowania i chłodzenia sprężarek. Dobór i eksploatacja spręzarek
T-W-2Procesy cieplne zachodzące w wymiennikach ciepła urządzeń chłodniczych. Parowniki i skraplacze. Charakterystyki, zasady i problemy eksploatacji
T-W-4Termostatyczne zawory rozprężne: budowa, zasada działania, eksploatacja
T-W-5Załadowanie systemu czynnikiem chłodniczym i olejem. Zasady i problemy wymiany czyynika chłodniczego
T-W-6Problemy szczelności instalacji, metody wykrywania i usuwania nieszczelności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin ustny (łosowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli