Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Odnawialne źródła energii w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Odnawialne źródła energii w transporcie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,60zaliczenie
projektyP4 15 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy przydatnej do umiejętnego stosowania odnawialnych źródeł energii w działalności inżynierskiej związanej z transportem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenia projektowe wybranych systemów wykorzystujących energię wiatru4
T-P-2Obliczenia projektowe i dobór instalacji fotowoltaicznych6
T-P-3Obliczenia zapasu paliw biogennych dla statków4
T-P-4Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii.2
T-W-2Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii w transporcie.2
T-W-3Ogfólna charakterystyka źródeł energii odnawialnej.6
T-W-4Energia wiatru i jej zastosowanie w środkach transporu wodnego.4
T-W-5Fotowoltaika i jej wykorzystanie w środkach transportu naziemnego, wodnego i powietrznego.5
T-W-6Energia biomasy. Biopaliwa i ich wykorzystanie w transporcie.6
T-W-7Energia wody i jej wykorzystanie w transporcie4
T-W-8Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury12
A-P-3Studiowanie treści internetowych16
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia6
49
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych. Prezentacja wyników obliczeń projektoweych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C37-1_W01
Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki takich jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalającą na zrozumienie podstaw wykorzystania odnawialnych źródeł energii z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska.
LO_1A_W12, LO_1A_W02C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C37-1_U01
Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie odnawialnych źródełi energii wykorzystywanych także w transporcie na podstawie, których umie opracować założenia projektowe niekonwencjonalnego systemu energetycznego środka transportu.
LO_1A_U01, LO_1A_U06C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C37-1_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w transporcie, na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
LO_1A_K01C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C37-1_W01
Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki takich jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalającą na zrozumienie podstaw wykorzystania odnawialnych źródeł energii z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C37-1_U01
Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie odnawialnych źródełi energii wykorzystywanych także w transporcie na podstawie, których umie opracować założenia projektowe niekonwencjonalnego systemu energetycznego środka transportu.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C37-1_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w transporcie, na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne urzadzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
  2. Chmielniak T. J, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
  3. Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2006
  4. Motowidlak U., Znaczenie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie samochodowym dla rozwoju gospodarki niskoemisyjnej Unii europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkigo, Łódź, 2016, 1

Literatura dodatkowa

  1. Tytko R, Odnawialne źródła energii, OWG, Warszawa, 2011, 5

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia projektowe wybranych systemów wykorzystujących energię wiatru4
T-P-2Obliczenia projektowe i dobór instalacji fotowoltaicznych6
T-P-3Obliczenia zapasu paliw biogennych dla statków4
T-P-4Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii.2
T-W-2Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii w transporcie.2
T-W-3Ogfólna charakterystyka źródeł energii odnawialnej.6
T-W-4Energia wiatru i jej zastosowanie w środkach transporu wodnego.4
T-W-5Fotowoltaika i jej wykorzystanie w środkach transportu naziemnego, wodnego i powietrznego.5
T-W-6Energia biomasy. Biopaliwa i ich wykorzystanie w transporcie.6
T-W-7Energia wody i jej wykorzystanie w transporcie4
T-W-8Zaliczenie1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury12
A-P-3Studiowanie treści internetowych16
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia6
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C37-1_W01Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki takich jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalającą na zrozumienie podstaw wykorzystania odnawialnych źródeł energii z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W12ma wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ochrony środowiska oraz założeń zrównoważonego rozwoju transportu i ekologistki
LO_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydatnej do umiejętnego stosowania odnawialnych źródeł energii w działalności inżynierskiej związanej z transportem.
Treści programoweT-W-5Fotowoltaika i jej wykorzystanie w środkach transportu naziemnego, wodnego i powietrznego.
T-W-6Energia biomasy. Biopaliwa i ich wykorzystanie w transporcie.
T-W-7Energia wody i jej wykorzystanie w transporcie
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii.
T-W-3Ogfólna charakterystyka źródeł energii odnawialnej.
T-W-4Energia wiatru i jej zastosowanie w środkach transporu wodnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych. Prezentacja wyników obliczeń projektoweych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C37-1_U01Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie odnawialnych źródełi energii wykorzystywanych także w transporcie na podstawie, których umie opracować założenia projektowe niekonwencjonalnego systemu energetycznego środka transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
LO_1A_U06potrafi dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydatnej do umiejętnego stosowania odnawialnych źródeł energii w działalności inżynierskiej związanej z transportem.
Treści programoweT-W-5Fotowoltaika i jej wykorzystanie w środkach transportu naziemnego, wodnego i powietrznego.
T-W-6Energia biomasy. Biopaliwa i ich wykorzystanie w transporcie.
T-W-7Energia wody i jej wykorzystanie w transporcie
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii.
T-W-4Energia wiatru i jej zastosowanie w środkach transporu wodnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych. Prezentacja wyników obliczeń projektoweych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C37-1_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w transporcie, na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy przydatnej do umiejętnego stosowania odnawialnych źródeł energii w działalności inżynierskiej związanej z transportem.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych. Prezentacja wyników obliczeń projektoweych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli