Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika transportu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,60egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot ekonomika transportu jest wprowadzeniem studenta w zagadnienia transportowe, rozszerzane w późniejszym toku studiów. Student powinien posiadać ogólną wiedzę makro i mikroekonomiczną, w szczególności o cenach, kosztach, popycie i podaży. Ponadto powinien znać podstawy teorii funkcjonowania rynku oraz zachowania się na nim podmiotów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstaw teoretycznych ekonomiki transportu, zapoznanie i ugruntowanie znajomości podstawowego zakresu pojęć z ekonomiki transportu, przedstawienie podstawowych obszarów zainteresowań współczesnej ekonomiki transportu oraz sposobu analizy ekonomicznej problemów transportu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka gałęzi transportowych6
T-A-2Realizacja potrzeb usług transportowych dla osób niepełnosprawnych1
T-A-3Rozwiazywanie zadań dotyczących kosztów transportowych5
T-A-4Analiza rynku usług transportowych2
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Organizacja zajęć z ekonomiki transportu. Transport jako przedmiot badań ekonomicznych1
T-W-2Transport jako dział gospodarki narodowej1
T-W-3Proces transportowy1
T-W-4Klasyfikacja oraz źródła potrzeb transportowych1
T-W-5Popyt na usługi transportowe.1
T-W-6Podaż usług transportowych1
T-W-7Przedsiebiorstwa transportowe1
T-W-8Rynek usług transportowych1
T-W-9Konkurencja w transporcie1
T-W-10Ceny usług transportowych1
T-W-11Polityka transportowa1
T-W-12Ekonomiczne i pozaekonomiczne determinanty działalności transportowej1
T-W-13Organizacja transportu1
T-W-14Koszty zewnętrzne i koszty w przedsiębiorstwie transportowym1
T-W-15Charakterystyka oraz cechy systemu transportowego1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury17
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie15
A-W-4Udział w konsultacjach2
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeniowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C18_W01
Definiuje popyt, podaż na usługi transportowe, rynek usług transportowych, wymienia funkcje transportu oraz rynku usług transportowych
LO_1A_W16C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-6, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C18_U01
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym ekonomiczne
LO_1A_U01C-1T-W-8, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-2, M-1S-2, S-1
LO_1A_C18_U02
Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
LO_1A_U01C-1T-W-10, T-W-12, T-A-3M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C18_K01
Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu ekonomiki transportu. Zna rolę transportu we współczesnej cywilizacji.
LO_1A_K02C-1T-W-8, T-W-10, T-A-4, T-A-3M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C18_W01
Definiuje popyt, podaż na usługi transportowe, rynek usług transportowych, wymienia funkcje transportu oraz rynku usług transportowych
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie wymaganego efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie wymaganego efektu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie wymaganego efektu kształcenia
4,5Student ma pogłębioną wiedzę o dodatkową literaturę w zakrezie wymaganego efektu kształcenia
5,0Student wykazuje pełną wiedzę o dodatkową literaturę i praktyczną wiedzę w zakresie wymaganego efektu kształcenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C18_U01
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym ekonomiczne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
LO_1A_C18_U02
Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C18_K01
Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu ekonomiki transportu. Zna rolę transportu we współczesnej cywilizacji.
2,0Student nie potrafi wykorzystać w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomiki transportu
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z rozwiązaniem problemu w zakresie wymaganego efektu kształcenia
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiki transportu
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy z ekonomiki transportu
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganego efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je podczas rozwiazywnia problemu jak również proponuje modyfikację rozwiazań w zakresie wymaganego efektu kształcenia

Literatura podstawowa

  1. Grzywacz W., Wojewódzka -Król K., Rydzkowski W., Polityka transportowa, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 2005
  2. Koźlak A., Ekonomika transportu. Teoria i praktyka gospodarcza, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Mindur L. (red.), Współczesne technologie transportowe, Politechnika Radomska, Radom, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka gałęzi transportowych6
T-A-2Realizacja potrzeb usług transportowych dla osób niepełnosprawnych1
T-A-3Rozwiazywanie zadań dotyczących kosztów transportowych5
T-A-4Analiza rynku usług transportowych2
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja zajęć z ekonomiki transportu. Transport jako przedmiot badań ekonomicznych1
T-W-2Transport jako dział gospodarki narodowej1
T-W-3Proces transportowy1
T-W-4Klasyfikacja oraz źródła potrzeb transportowych1
T-W-5Popyt na usługi transportowe.1
T-W-6Podaż usług transportowych1
T-W-7Przedsiebiorstwa transportowe1
T-W-8Rynek usług transportowych1
T-W-9Konkurencja w transporcie1
T-W-10Ceny usług transportowych1
T-W-11Polityka transportowa1
T-W-12Ekonomiczne i pozaekonomiczne determinanty działalności transportowej1
T-W-13Organizacja transportu1
T-W-14Koszty zewnętrzne i koszty w przedsiębiorstwie transportowym1
T-W-15Charakterystyka oraz cechy systemu transportowego1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury17
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie15
A-W-4Udział w konsultacjach2
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C18_W01Definiuje popyt, podaż na usługi transportowe, rynek usług transportowych, wymienia funkcje transportu oraz rynku usług transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W16ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, przydatną do wykonywania zadań w obszarze logistyki, oraz rozumie relacje tej wiedzy do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstaw teoretycznych ekonomiki transportu, zapoznanie i ugruntowanie znajomości podstawowego zakresu pojęć z ekonomiki transportu, przedstawienie podstawowych obszarów zainteresowań współczesnej ekonomiki transportu oraz sposobu analizy ekonomicznej problemów transportu
Treści programoweT-W-2Transport jako dział gospodarki narodowej
T-W-4Klasyfikacja oraz źródła potrzeb transportowych
T-W-3Proces transportowy
T-W-5Popyt na usługi transportowe.
T-W-7Przedsiebiorstwa transportowe
T-W-8Rynek usług transportowych
T-W-9Konkurencja w transporcie
T-W-10Ceny usług transportowych
T-W-11Polityka transportowa
T-W-12Ekonomiczne i pozaekonomiczne determinanty działalności transportowej
T-W-6Podaż usług transportowych
T-W-13Organizacja transportu
T-W-14Koszty zewnętrzne i koszty w przedsiębiorstwie transportowym
T-W-15Charakterystyka oraz cechy systemu transportowego
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeniowych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu z treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie wymaganego efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie wymaganego efektu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie wymaganego efektu kształcenia
4,5Student ma pogłębioną wiedzę o dodatkową literaturę w zakrezie wymaganego efektu kształcenia
5,0Student wykazuje pełną wiedzę o dodatkową literaturę i praktyczną wiedzę w zakresie wymaganego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C18_U01Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstaw teoretycznych ekonomiki transportu, zapoznanie i ugruntowanie znajomości podstawowego zakresu pojęć z ekonomiki transportu, przedstawienie podstawowych obszarów zainteresowań współczesnej ekonomiki transportu oraz sposobu analizy ekonomicznej problemów transportu
Treści programoweT-W-8Rynek usług transportowych
T-W-10Ceny usług transportowych
T-W-13Organizacja transportu
T-W-14Koszty zewnętrzne i koszty w przedsiębiorstwie transportowym
T-A-1Charakterystyka gałęzi transportowych
T-A-2Realizacja potrzeb usług transportowych dla osób niepełnosprawnych
T-A-4Analiza rynku usług transportowych
T-A-3Rozwiazywanie zadań dotyczących kosztów transportowych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeniowych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu z treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C18_U02Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstaw teoretycznych ekonomiki transportu, zapoznanie i ugruntowanie znajomości podstawowego zakresu pojęć z ekonomiki transportu, przedstawienie podstawowych obszarów zainteresowań współczesnej ekonomiki transportu oraz sposobu analizy ekonomicznej problemów transportu
Treści programoweT-W-10Ceny usług transportowych
T-W-12Ekonomiczne i pozaekonomiczne determinanty działalności transportowej
T-A-3Rozwiazywanie zadań dotyczących kosztów transportowych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeniowych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu z treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C18_K01Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu ekonomiki transportu. Zna rolę transportu we współczesnej cywilizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K02potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstaw teoretycznych ekonomiki transportu, zapoznanie i ugruntowanie znajomości podstawowego zakresu pojęć z ekonomiki transportu, przedstawienie podstawowych obszarów zainteresowań współczesnej ekonomiki transportu oraz sposobu analizy ekonomicznej problemów transportu
Treści programoweT-W-8Rynek usług transportowych
T-W-10Ceny usług transportowych
T-A-4Analiza rynku usług transportowych
T-A-3Rozwiazywanie zadań dotyczących kosztów transportowych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeniowych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny w formie testu z treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomiki transportu
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z rozwiązaniem problemu w zakresie wymaganego efektu kształcenia
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiki transportu
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy z ekonomiki transportu
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganego efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je podczas rozwiazywnia problemu jak również proponuje modyfikację rozwiazań w zakresie wymaganego efektu kształcenia